Vaillant arotherm plus split unit laat aardleksch. afgaan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavim
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 02-12-2024
Mijn vraag
Beste mensen, we zitten met handen in het haar en komen er maar niet uit, en hebben totaal geen ervaaring hiermee. C.a. Augustus/september als ik me goed kan herinneren heb ik op een ochtend mijn espresso apparaat aangezet voor een bakje koffie en toen klapte de aardlekschakelaar 2 in de meterkast,Hierop zit groep 5 t/m 8. Schakelaar weer omhoog gezet en alles deed het weer. Vervolgens een aantal weken verder het zelfde verhaal weer, toen ik de espressomachine aanzette. Dus dacht ik dat het misschien aan de koffie apparaat zou liggen. Koffieapparaat getest op een ander groep en deze deed het prima. Afgelopen dinsdag 19nov klapt er weer de aardlekschakelaar eruit, maar dit keer aardlekschakelaar 1, hierop groep 1 t/m4. Test gedaan door alle groepen naar beneden en deze weer 1voor1 aan te zetten en hij deed het gewoon. Vervolgens heb ik groep 4 uitgezet ( tuinkabel/tuinverlichting) omdat mijn eerste gedachte uitging naar de buitenverlichting en de trafo van de verlichting systeem uit contact gehaald. Dit heeft een nacht gewerkt en klapte weer uit, vervolgens weer aangezet en groep 2 en 4 uitgelaten. Deze heeft een heledag gewerkt om vervolgens in de nacht weer af te slaan. Op een gegeven moment groepen 1,2,4 uitgelaten en alleen groep 3 van de buitenunit aangelaten en deze klapte na een half uur. Dus toen dachten we hee, het de buitenunit van de warmtepomp.
Gisteren 22nov heb ik rond 15:00 de groep van de unit weer ingeschakeld en deze deed voorzover ik weet om 21:00 nog, en om vanmorgen weer achter te moeten komen dat de schakelaar is weer afgegaan. Pas komende maandag kan een monteur langskomen.

Ik hoop dat iemand mij iets hierover kan vertellen.

Gr, Xavi

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0WbA2Wa78LAyZmgt5aRoMf2D8Vw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ds47L9kWPM2WQaRDS7Wt9sL0.jpg?f=fotoalbum_large

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:59

paQ

Is je buitenunit aangesloten op een werkschakelaar buiten?
(water daarin?)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavim
Dank voor je reactie. Volgens mij wel? Zie foto. Een vriend die ervaring heeft met warmtepomp installaties, maar niet met het merk vaillant, heeft gister het kastje op de foto opengemaakt en gekeken en alles zag er netjes uit.

fotoAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8CFmN-QEn43V1XQ3vHEmPnv-Oj0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iGVssGnC0MG4vBBaObo2vx4v.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-09 22:09
Ik zou even in de unit zelf checken op vocht.
Misschien is het gewoon een optelsom van verschillende lekstromen waardoor de aardlekschakelaar(s) eruit gaan.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavim
Mijn vraag

Beste mensen,

We zitten al een tijd met een probleem met onze buiten unit warmtepomp. Deze laat bij vorst constant de aadlekschakelaar afgaan. Bij minder koude dagen werkt deze prima en is niks aan de hand. Het is mij opgevallen dat het paneel achter de unit bevroren raakt bij vorst en de unit harder gaat werken en deze niet kan ontdooien en de aardlekschakelaar laat afgaan, vermoed ik.

schakelaar weer omzetten en unit start weer op, en is mij opgevallen dat de unit wel soms bij vorst bezig is met ontdooien en zie ik het paneel vorstvrij worden en hoor ik het water door de afvoer heen lopen om vervolgens een tijdje daarna weer te bevriezen en het niet meer in staat is om te ondooien en weer aardelkschakelaar af te laten gaan.

Er gebeurt iets wanneer het vriest dat unit de aardlekschakelaar uitschakelt.

Kan iemand mij hier meer over vertellen?

Gr, Xavi

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 10:55
Installatiebedrijf inschakelen die het geplaatst heeft?
Bij zelf installatie kijken of er ijsvorming is in het aansluit gedeelte.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

'het paneel achterop' lijkt me de verdamper (ding met aluminium lamellen).
Misschien is het verwarmingslint om het condenswater boven nul te houden beschadigd. Ontdooien boven nul gaat zonder verwarmingslint, dus dat zou verklaren waarom het alleen onder nul gebeurt.
Lijkt me niet iets om zelf te fixen, hooguit de connector loshalen. Als het geen elfstedenweer wordt (wekenlange vorst) kom je daar wel mee weg in Nederland.
Zie de installatiehandleiding.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01-10 08:18
Aardlekschakelaar tript op lekstroom: er is ergens een verbinding naar de aarde die blijkbaar ontstaat als de verdamper zwaarder aanvriest. IJs zet uit en kan ergens tegenaan drukken (zoals The source zegt) en misschien een moeilijke draad of sensor raken. Defrosts doet de warmtepomp vaak ook al bij temperaturen boven 0. (Bij +5 graden buiten, wordt de verdamper nog wel zo koud dat hij onder 0 graden komt en dus aanvriest).

Maar je probleem ontstaat dus vooral als het echt koud wordt zoals je beschrijft. Maar in feite neemt aanvriezen juist af als de buitentemperatuur onder nul komt omdat de lucht dan meteen een stuk droger is. Dan kan een verwarmingslint zoals Proton_ meldt ook een probleem hebben. (mits dat geïnstalleerd is, dat is zeker niet bij alle warmtepompen het geval).

Elektra problemen kunnen vaak grote uitdagingen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

merge met je oorspronkelijke topic
Er zijn in het topic Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen wel eens problemen geweest met gebrekkige afdichting van de kap voor de aansluitprint, waar dan vocht kan komen.
Dat is vrij eenvoudig te checken en je kan met wat plastic de print afdekken.
Erikz.nl in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1