Mechanische ventilator met schakelaar op afstand bedienen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAelon
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-07 15:08
Ik ben op zoek naar advies voor onderstaande casus, alle hulp is zeer welkom!

Wat is de situatie?
Op de bovenverdieping van ons huis is de unit van de mechanische ventilatie geïnstalleerd. De ventilatie is (op dit moment) alleen te bedienen door middel van een in de muur gemonteerde schakelaar met drie standen. In de praktijk staat, wanneer wij de schakelaar instellen, altijd op de hoogste stand. Ik maak voor andere domotica (voornamelijk verlichting) gebruik van Google Home. Ik heb relatief weinig ervaring met het instellen van 'complexere' domotica maar ben niet bang voor een uitdaging.

Wat zou ik graag willen?
Wij zouden graag de ventilatie ook vanaf andere plekken in ons huis, bij voorkeur via onze telefoon, aan of uit willen zetten. Het maakt niet echt uit of het mogelijk is de verschillende standen te selecteren of dat als het appraat aanstaat dit altijd op de hoogste stand is.

Waar zit ik aan te denken?
Volgens mij is het mogelijk om een Shelly 1 Mini Gen3 te installeren achter de schakelaar, echter heb ik hier verder geen ervaring mee.

Daarnaast is het misschien mogelijk om de ventilator rechtstreeks met een Shelly Pug S te verbinden aan het stroom. Nu weet ik alleen niet of dat uberhaupt gaat werken.

Wat is je vraag?
Ik zou graag willen weten of waar ik aan zit te denken goede opties zijn en zo ja, wat hier de ervaringen mee zijn en zo nee, wat andere goede opties zijn. Ik sta ook zeker open voor andere producten van die van Shelly, dit was puur een lijn die ik tegenkwam met verschillende producten die een oplossing lijken te zijn.

Alvast bedankt voor alle input, ik kijk erg uit naar de reacties. Onderstaand nog een aantal foto's van de huidige situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vk1PYhHuR9iBTv9mcQN_w6eCa18=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lLL86d142el04yRVeWM70ibH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/83s3671zGBq7YmGb9ZWf49Rnx1M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zCphGmF5r4xaSZKmn5PV96tv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x-dixDCa59plw-PfeWSNu9Cumm0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JaDgklG69JEQsq84qnWOZMz7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7uWSqDXVPgZWc07oeoeehqjKH5E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CJ3yTqQ9cpBMbiQ42lSvv9Yb.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via MrAelon op 22-11-2024 22:10)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:21

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Veel toegepast voor boxen met perilex. Zelfs mensen die het volledig als tussenstekker gebouwd hebben. Je kan er twee uitgangen mee schakelen, precies zoals de standenschakelaar nu (zie je schema). En de oude standenschakelaar kan aan de Shelly.

Zou eens hier zoeken, wat het is meer dan eens gedaan :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-09 20:05

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik zou even bekijken of je niet beter de box moet vervangen. Energiezuinig zijn de oudere versies niet.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:57
Als het een laagspanningsmodel is zou dit misschien ook kunnen: Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

[ Voor 15% gewijzigd door superduper1969 op 22-11-2024 15:22 ]

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-09 23:59

Barrycade

Through the...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAelon
Falcon schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:18:
Ik zou even bekijken of je niet beter de box moet vervangen. Energiezuinig zijn de oudere versies niet.
Dat is in de nabije toekomst zeker een projectje wat we op gaan pakken maar voor nu zijn we op zoek naar een oplossing voor de huidige inrichting. Hoe kijk je naar mijn voorgestelde opzet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 18:24

heuveltje

KoelkastFilosoof

Zal waarschijnlijk gewoon werken met die plug. je zou alleen even moeten proberen of die ventilator goed kan op starten direct vanuit positie 3. Soms loopt die schakelaar perse zo dat je eerst even in stand 1 zit, voordat je kan doorschakelen naar stand 2.3 om de aanloopstroom te beperken.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAelon
heuveltje schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:25:
Zal waarschijnlijk gewoon werken met die plug. je zou alleen even moeten proberen of die ventilator goed kan op starten direct vanuit positie 3. Soms loopt die schakelaar perse zo dat je eerst even in stand 1 zit, voordat je kan doorschakelen naar stand 2.3 om de aanloopstroom te beperken.
Goed punt! Ik zal dat controleren, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Waarom niet de "standaard" oplossing met een Shelly 2.5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAelon
Septillion schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:50:
Waarom niet de "standaard" oplossing met een Shelly 2.5?
Ik heb er dus geen ervaring mee. Zou je dit kunnen toelichten? Als een 2.5 beter is (en waarschijnljik werkt binnen mijn casus) dan is dat ook zeker een optie!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Veel toegepast voor boxen met perilex. Zelfs mensen die het volledig als tussenstekker gebouwd hebben. Je kan er twee uitgangen mee schakelen, precies zoals de standenschakelaar nu (zie je schema). En de oude standenschakelaar kan aan de Shelly.

Zou eens hier zoeken, wat het is meer dan eens gedaan :)
Pagina: 1