Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
breew schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:13:
spoiler:- per blok, per polylijn, kijk uit hoeveel punten de polylijn bestaat. (aantal punten - 1) is aantal lijndelen.
________
|.. _____ |__
|.. |_____|.....|
|................... |
|__________|
When life gives you lemons, start a battery factory
KabouterSuper schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:34:
[...]
spoiler:Heb je geen last van polygonen met overlappende punten?
________
|.. _____ |__
|.. |_____|.....|
|................... |
|__________|
Jouw voorbeeld hierboven zou dus in eerste instantie bestaan uit 2polygonen, daarna uit twee linestrings. Pas aan het eind tel ik de lijnsegmenten bij elkaar op; overlap is dan volgens mij geen issue.
Soultaker schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:08:
Extra testdata voor dag 12: aoc-2024-day-12-challenge-1-and-2.zip
PS|main#2|D:\Projects\Advent2024>cargo r -p day12 --release -- -i .\extra\day12\combined-1.txt Finished `release` profile [optimized] target(s) in 0.05s Running `target\release\day12.exe -i .\extra\day12\combined-1.txt` Time spent: 27379.3µs 57718154044 - 40605118790 PS|main#2|D:\Projects\Advent2024>cargo r -p day12 --release -- -i .\extra\day12\combined-2.txt Finished `release` profile [optimized] target(s) in 0.05s Running `target\release\day12.exe -i .\extra\day12\combined-2.txt` Time spent: 245599.9µs 3591315362592 - 2549457500666
Verder bereken ik een mask adhv of { links-boven, boven, rechts-boven, links } hetzelfde zijn, en dat geeft dus in totaal 16 combinaties. Voor elk van die combinaties heb ik een tabelletje wat dat doet met de perimeter en sides als ik in die combinatie een grid-cell toevoeg aan de region.
Daarna is het een kwestie van regions optellen.
[ Voor 31% gewijzigd door .oisyn op 13-12-2024 01:29 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Python code hier, maar dit werkt dus alleen voor deel 1.
Voor wie een hint wil voor deel 2:
Een grotere hint:
En de oplossing:
Python code
edit:
Overigens denk ik dat er ook wel een O(1) closed form oplossing is. Even over nadenken...
[ Voor 8% gewijzigd door Soultaker op 13-12-2024 07:04 ]
Soultaker schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 07:00:
Ik had het voor deel 1 te ingewikkeld gemaakt:
spoiler:een dynamic programming oplossing geschreven, wat natuurlijk overkill is want de volgorde waarin je knop A en B drukt doet er helemaal niet toe, alleen het aantal, dus een simpele for lus van 1 tot 100 (het maximaal aantal knopdrukken) had volstaan.
Python code hier, maar dit werkt dus alleen voor deel 1.
Voor wie een hint wil voor deel 2:
spoiler:De verhouding dx/dy verschilt voor knop A en B voor elke testcase.
Een grotere hint:
spoiler:Laten we de verplaatsing bij indrukken van knop A (ax, ay) noemen, en bij B (bx, by). Als je knop A n keer indrukt, dan heb je nog (x - ax*n, y - ay*n) over. Dat is een oplossing als (x - ax*n) / (y - ay*n) = bx / by. Het aantal keer dat je B moet indrukken is dan m = (x - ax*n) / bx = (y - ay*n) / by.
En de oplossing:
spoiler:Neem w.l.o.g aan dat ax/ay ≤ x/y ≤ bx/by. Die situatie kun je desnoods creëeren door A en B om te draaien (kosten niet vergeten!), en zoniet, dan is het probleem onoplosbaar. Dan wordt de ratio r = (x - ax*n) / (y - ay*n) groter naarmate n groter wordt. Je kunt dan een binary search uitvoeren om de waarde van n te vinden waarbij r = bx/by, en dan m berekenen zoals hierboven beschreven.
Python code
edit:
Overigens denk ik dat er ook wel een O(1) closed form oplossing is. Even over nadenken...
In het geval er wel meer dan één oplossing kan zijn, wordt het probleem een stuk complexer. Er zal dan met behulp van lineaire algebra of misschien Extended Euclidean algorithm alsnog wel een manier bestaan, maar dat is toch wel wat uitzoekwerk.
https://github.com/Robbin.../blob/main/day13/day13.cc
[ Voor 16% gewijzigd door Robbinb1993 op 13-12-2024 09:09 ]
Het is gewoon lineaire algebra.Soultaker schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 07:00:
edit:
Dan checken of deze geheeltallig is.
Voor mij was het sneller om de inverse en vermenigvuldiging uit te schrijven dan om numpy te pakken.
Edit: matrices zijn voor de data altijd inverteerbaar. Anders kom je met een eigenwaarde decompositie waarschijnlijk wel een eind.
Leuke edge case:
1
2
3
| A: X+5, Y+5 B: X+1, Y+1 P: X=102, Y=102 |
[ Voor 17% gewijzigd door KabouterSuper op 13-12-2024 08:29 ]
InformatiefRobbinb1993 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 07:39:
spoiler:Cramer's Rule [..]
Of deze:KabouterSuper schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:16:
Leuke edge case:
code:
1 2 3 A: X+5, Y+5 B: X+1, Y+1 P: X=102, Y=102
Button A: X+1, Y+1 Button B: X+3, Y+2 Prize: X=10, Y=11
Helaas zaten die niet in de invoer. Had wat mij betreft best gemogen, aangezien je redelijk eenvoudig je antwoorden kunt checken en dan debuggen waar je fout gaat.
Verrek, die check ik niet eens.Soultaker schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:10:
[...]
Of deze:
Button A: X+1, Y+1 Button B: X+3, Y+2 Prize: X=10, Y=11
Helaas zaten die niet in de invoer. Had wat mij betreft best gemogen, aangezien je redelijk eenvoudig je antwoorden kunt checken en dan debuggen waar je fout gaat.
Ook deze zit er trouwens niet in:
Button A: X+1, Y+1 Button B: X-1, Y+0 Prize: X=10, Y=11
Da's niet helemaal compatibel met de probleemstelling:KabouterSuper schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:19:
Ook deze zit er trouwens niet in:
Button A: X+1, Y+1 Button B: X-1, Y+0 Prize: X=10, Y=11
(Interpreteer ik als: zowel dx als dy moeten strict positief zijn.) Had wel gekund als de probleemstelling net wat anders geformuleerd was. Dan kun je ook nog dingen verzinnen als:With a little experimentation, you figure out that each machine's buttons are configured to move the claw a specific amount to the right (along the X axis) and a specific amount forward (along the Y axis) each time that button is pressed.
Button A: X+0, Y+0 Button B: X+0, Y+0 Prize: X=0, Y=0 Button A: X+0, Y+0 Button B: X+1, Y+1 Prize: X=123, Y=123
[ Voor 16% gewijzigd door Soultaker op 13-12-2024 09:25 ]
Robbinb1993 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 07:39:
[...]
spoiler:Cramer's Rule: an explicit formula for the solution of a system of linear equations with as many equations as unknowns. Werkt alleen als er een unieke oplossing is. Als je lineaire algebra wil vermijden dan is binary search inderdaad een goed alternatief, aangezien er maximaal maar één mogelijke oplossing voor de gegeven invoer is. Alhoewel dat niet gelijk duidelijk was, ik ging er in eerste instantie vanuit dat er vele mogelijke oplossingen konden zijn en we n moesten minimaliseren om n*3+m minimaal te houden.
In het geval er wel meer dan één oplossing kan zijn, wordt het probleem een stuk complexer. Er zal dan met behulp van lineaire algebra of misschien Extended Euclidean algorithm alsnog wel een manier bestaan, maar dat is toch wel wat uitzoekwerk.
Bij een niet-inverteerbare matrix zou ik kijken of ik met de Jordan vorm iets kan doen of ik ga voor mijn favoriete methode, namelijk eigenwaarde-decompositie. Anyway, de input data was vandaag erg netjes, dus geen complicaties.
Hier moet ik me vanavond maar eens in verdiepen dan... Ben niet zo (of eigenlijk helemaal niet) wiskundig onderlegd als sommige van jullie hier. Mooi om te zien maar ik moet dan echt wel een paar keer kijken wat jullie precies doen en waarom.KabouterSuper schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:16:
[...]
Het is gewoon lineaire algebra.
spoiler:Getallen van a en b in een 2x2-matrix stoppen, inverse berekenen en vermenigvuldigen met de prijslocatie.
Dan checken of deze geheeltallig is.
Voor mij was het sneller om de inverse en vermenigvuldiging uit te schrijven dan om numpy te pakken.
Edit: matrices zijn voor de data altijd inverteerbaar. Anders kom je met een eigenwaarde decompositie waarschijnlijk wel een eind.
Leuke edge case:
code:
1 2 3 A: X+5, Y+5 B: X+1, Y+1 P: X=102, Y=102
mbe81 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:28:
[...]
Hier moet ik me vanavond maar eens in verdiepen dan... Ben niet zo (of eigenlijk helemaal niet) wiskundig onderlegd als sommige van jullie hier. Mooi om te zien maar ik moet dan echt wel een paar keer kijken wat jullie precies doen en waarom.
def linalgsolve(a,b,p):
det=a[0]*b[1]-a[1]*b[0]
return ( (b[1]*p[0]-b[0]*p[1])/det, (-a[1]*p[0]+a[0]*p[1])/det)
logica is:
inverse van A = 1/determinant * matrix van codeterminanten
determinant van 2x2 matrix is m00*m11-m01*m10
elk element i,j van de codeterminantenmatrix is (-1)^(i+j)*determinant van de matrix zonder rij i en kolom j (geteld vanaf 0). Bij een 2x2 matrix is een matrix zonder een rij en kolom maar één getal, dus eenvoudig.
Dus de codeterminantenmatrix wordt:
m11 -m10
-m01 m00
:strip_exif()/f/image/jCxFLbqKHdiCgaUz3Pgoexry.png?f=user_large)
KabouterSuper schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:27:
spoiler:Bij een niet-inverteerbare matrix zou ik kijken of ik met de Jordan vorm iets kan doen of ik ga voor mijn favoriete methode, namelijk eigenwaarde-decompositie. Anyway, de input data was vandaag erg netjes, dus geen complicaties.
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Dan is het een 1-dimensionaal probleem geworden en dan is een reële oplossing eenvoudig te vinden (of eenvoudig aan te tonen dat er geen oplossing is), maar een geheeltallige oplossing is een stuk lastiger..oisyn schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:18:
spoiler:Bij een niet-inverteerbare matrix (determinant = 0) zijn de assen colinear of minstens een van de twee is [0, 0], en wordt de oplossing vrij triviaal als die bestaat
Bijvoorbeeld: 123n + 456m = 5877 is helemaal niet triviaal om op te lossen als n en m niet-negatieve integers moeten zijn, zeker niet als je ook nog 3n + m moet minimaliseren.
Dit soort problemen komen wel vaker voor bij Advent of Code, dus wie zich wil voorbereiden kan zich alvast een beetje inlezen op Wikipedia: Diophantine equation en Bézout's identity.
(2) los de 2e formule op voor a
(3) vul in bij de eerste en los op voor b
:strip_exif()/f/image/uZSJAJCvQu17ovvFw8MkdgUw.png?f=user_large)
Nu is het gewoon een kwestie van kijken of de oplossing van b uit (3) een geheel getal oplevert, en dan a bepalen door (2) in te vullen.
https://github.com/Janoz-...2024/day13/Day13.java#L49
Wel grappig trouwens dat de uiteindelijke oplossing voor b van mij en @bakkerjangert relatief verschillend zijn (in vorm, niet in uitkomst)
[ Voor 30% gewijzigd door Janoz op 13-12-2024 10:42 ]
Triviaal dusSoultaker schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:35:
Dit soort problemen komen wel vaker voor bij Advent of Code, dus wie zich wil voorbereiden kan zich alvast een beetje inlezen op Wikipedia: Diophantine equation en Bézout's identity.
Iets te lang naar gestaard, toen bedacht dat ik vrij eenvoudig mijn formule kon omschrijven zodat er nog maar één deling in zit aan het eind, en die kun je dan makkelijk checken op modulo.

Ik heb nu een werkende oplossing die een 3-dimensionale matrix neemt van alle parameters van alle machines, en het hele stelsel van vergelijkingen in één keer oplost. Vermenigvuldig met de kosten-vector, en we zijn klaar.
Dit is natuurlijk best cool (al zeg ik het zelf), maar het zit me een beetje dwars dat ik alsnog twee berekeningen uitvoer: eentje voor de posities van deel 1, en eentje voor deel 2. De hele boel kan volgens mij ook in één keer als ik een extra dimensie toevoeg aan de positie-matrix. Zoiets:
1
| P = np.stack([P, P+10**13]) |
Alleen heeft mijn hoofd een beetje moeite met 4-dimensionale data; normaal werk ik alleen maar met 1- en 2-dimensionale data voor wat statistiek, dus al deze algebra in hogere dimensies is best een uitdaging. Heeft iemand suggesties?
Mijn werkende 3-dimensionale implementatie staat hier.
Vond het ook al raar dat inderdaad bij deel 2 geen antwoord stond gegeven bij het voorbeeld. Dat betekend dat je inderdaad alleen kunt controleren of je wijzigingen kloppen door de echte input door te rekenen, en nog een keer en nog een keer en nog een keer.oisyn schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:13:
Ugh. Voor alle moeite die ze doen om te zeggen dat je misschien per ongeluk het antwoord van iemand ander's input hebt gegeven, mogen ze ook weleens een check inbouwen of je het antwoord van het voorbeeld geeft
Ik ga eens kijken. Het lijkt me ietswat overkill om een meer-dimensionale matrix te gebruiken. Als je een reguliere 2-dimensionale sparse matrix gebruikt, dan kom je er ook (maar minder cool).Friits schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:19:
Heeft er hier iemand veel ervaring van NumPy en meerdimensionale matrices in het bijzonder?
Ik heb nu een werkende oplossing die een 3-dimensionale matrix neemt van alle parameters van alle machines, en het hele stelsel van vergelijkingen in één keer oplost. Vermenigvuldig met de kosten-vector, en we zijn klaar.
Dit is natuurlijk best cool (al zeg ik het zelf), maar het zit me een beetje dwars dat ik alsnog twee berekeningen uitvoer: eentje voor de posities van deel 1, en eentje voor deel 2. De hele boel kan volgens mij ook in één keer als ik een extra dimensie toevoeg aan de positie-matrix. Zoiets:
Python:
1 P = np.stack([P, P+10**13])
Alleen heeft mijn hoofd een beetje moeite met 4-dimensionale data; normaal werk ik alleen maar met 1- en 2-dimensionale data voor wat statistiek, dus al deze algebra in hogere dimensies is best een uitdaging. Heeft iemand suggesties?
Ik zou zelf gaan voor de volgende oplossing (waarbij jij je magie gebruikt om de distributiehal van de albert heijn in een schoenendoos kunt proppen):
def linalgsolve(a,b,p):
det=a[0]*b[1]-a[1]*b[0]
return 3*(b[1]*p[0]-b[0]*p[1])//det+ (-a[1]*p[0]+a[0]*p[1])//det if (b[1]*p[0]-b[0]*p[1])%det==0 and (-a[1]*p[0]+a[0]*p[1])%det==0 else 0
Dan simpelweg de som nemen over alle setjes.
Met deze oplossing heb je geen numpy meer nodig en ook geen solver.
Update: met de functie kan je natuurlijk deel1 en deel2 tegelijkertijd teruggeven.
Update: zoiets misschien?? Het zou mooi zijn om numpy helemaal te vermijden
M = np.fromregex(file, r'\d+', [('', int)]*6).view(int).reshape(-1,6)
def linalgsolve(a,b,p):
det=a[0]*b[1]-a[1]*b[0]
return 3*(b[1]*p[0]-b[0]*p[1])//det+ (-a[1]*p[0]+a[0]*p[1])//det if (b[1]*p[0]-b[0]*p[1])%det==0 and (-a[1]*p[0]+a[0]*p[1])%det==0 else 0
print([sum([linalgsolve(M[i][0:2],M[i][2:4],M[i][4:6]+1e13*p) for i in range(len(M))]) for p in [0,1]])
[ Voor 9% gewijzigd door KabouterSuper op 13-12-2024 13:33 ]
Een "normale" oplossing heb ik al.
Dat was idd ook waarom ik per ongeluk het verkeerde antwoord opgaf. En dat was bij dag 11 dus ook al, toen had ik exact hetzelfde probleem. Antwoord invullen voor deel 2, niet goed. Code goed nakijken, alles nalopen. Nee moet toch goed zijn. Op GoT vragen of zij misschien het antwoord voor het voorbeeld willen posten. Dan bedenken dat het misschien handig is als je je eigen antwoord er even bij zet. En dan ineens realizeren dat dat antwoord degene is die je had ingevuld. Had me een hoop tijd gespaard als ófwel het antwoord van het voorbeeld er al stond, ófwel ze hadden gezegd dat dat het antwoord van het voorbeeld wasgedonie schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 13:09:
[...]
Vond het ook al raar dat inderdaad bij deel 2 geen antwoord stond gegeven bij het voorbeeld.

Maar misschien had 875318608908 ook wel een beetje veel weggegeven (als dat al niet gebeurt was doordat de waarde die er bij opgeteld moest worden niet in een int32 past).gedonie schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 13:09:
[...]
Vond het ook al raar dat inderdaad bij deel 2 geen antwoord stond gegeven bij het voorbeeld. Dat betekend dat je inderdaad alleen kunt controleren of je wijzigingen kloppen door de echte input door te rekenen, en nog een keer en nog een keer en nog een keer.
Dat tweede is best een goed idee. Je zou 't naar Eric Wastl kunnen mailen, misschien implementeert 'ie het dan (waarschijnlijk niet dit jaar, maar misschien voor volgend jaar)..oisyn schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 13:40:
Had me een hoop tijd gespaard als ófwel het antwoord van het voorbeeld er al stond, ófwel ze hadden gezegd dat dat het antwoord van het voorbeeld was.
Voor deze dag specifiek vond ik het prima dat het voorbeeld niet verder uitgelegd werd voor deel 2, want als je deel 1 opgelost hebt, kun je makkelijk je eigen antwoorden checken. Gisteren (dag 12) was dat een heel stuk lastiger, en toen was het antwoord voor het voorbeeld voor deel 2 wel gegeven. Op dag 11 had je het voorbeeld weer niet nodig en was het antwoord ook niet gegeven. Dus al met al doet 'ie dat best goed vind ik.
Da's een van de redenen waarom ik bij mijn challenges meestal alleen de laatste paar cijfers van het antwoord weggeefJanoz schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:17:
Maar misschien had 875318608908 ook wel een beetje veel weggegeven (als dat al niet gebeurt was doordat de waarde die er bij opgeteld moest worden niet in een int32 past).
:gifsicle():strip_exif()/f/image/T7wiSx2XZ8b8dyTOTW8hMHVG.gif?f=user_large)
Dag 13: deel 1 was prima, maar ik voelde de bui al hangen toen ik zo goed als klaar was met deel 1. Met deel 2 heel lang zitten prutsen, heb nog gekeken of ik iets met log kon doen. Uiteindelijk, ergens tijdens de lunchpauze, kwam ik tot de volgende conclusie:
Ik vind het heel mooie plaatjes maar ik snap geen bal van hoe je algoritme werkt. Kun je dat uitleggen?Janoz schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:38:
Eigenlijk best leuk om te spelen met wat animaties. Hieronder mijn connectedSets algoritme van dag 12 waarbij ik de punten in willekeurige volgorde afhandel en in het midden begin (compleet onnodig, maar een leukere animatie dan de vorige)
[Afbeelding]
Wat ik meestal doe is een floodfill per regio, maar jij lijkt een beetje alles tegelijk te doen en dan af en toe regio's te mergen (ik zie wat gebieden van kleur verschieten)?
Het algoritme is relatief simpel.Soultaker schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 17:09:
[...]
Ik vind het heel mooie plaatjes maar ik snap geen bal van hoe je algoritme werkt. Kun je dat uitleggen?
Wat ik meestal doe is een floodfill per regio, maar jij lijkt een beetje alles tegelijk te doen en dan af en toe regio's te mergen (ik zie wat gebieden van kleur verschieten)?
Ik begin met een punt en ken daar een regio aan toe en druk deze in een stack.
Vervolgens herhaal ik totdat de stack leeg is:
- haal een punt van de stack en bekijk zijn buren:
- - als een buur dezelfde waarde heeft:
- - - heeft de buur nog geen regio dan krijgt het dezelfde regio ID en wordt ie op de stack gedrukt
- - - heeft de buur al een regio, dan worden de regio's samengevoegd
- - heeft de buur een andere waarde en nog geen regio dan krijgt het een nieuwe regio en wordt hij op de stack gepushed
Het samenvoegen lijkt duur, maar daarvoor hou ik gewoon een map bij.
De echte werking is goed te zien aan mijn eerder geplaatste animatie. Voor dit plaatje heb ik een priority queue gebruikt ipv een stack die vervolgens random sorteert om de animatie juist interessant te maken.
Hier staat de 'normale' code die gewoon linksboven begint:
https://github.com/Janoz-...noz/aoc/geo/Grid.java#L83
(frameConsumer zit er bij om de animaties te maken)
Worden de regio's samengevoegd met een Union-Find datastructuur? Oftewel als je een buur tegenkomt die al tot een ander regio behoort maar dezelfde waarde heeft, dat je de twee regio's op die manier samenvoegt (union van de twee) en daardoor de kleur van het ene regio in de animatie ook gelijk wordt aan de kleur van het regio waarmee hij samengevoegd wordt?Janoz schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 17:24:
[...]
Het algoritme is relatief simpel.
Ik begin met een punt en ken daar een regio aan toe en druk deze in een stack.
Vervolgens herhaal ik totdat de stack leeg is:
- haal een punt van de stack en bekijk zijn buren:
- - als een buur dezelfde waarde heeft:
- - - heeft de buur nog geen regio dan krijgt het dezelfde regio ID en wordt ie op de stack gedrukt
- - - heeft de buur al een regio, dan worden de regio's samengevoegd
- - heeft de buur een andere waarde en nog geen regio dan krijgt het een nieuwe regio en wordt hij op de stack gepushed
Het samenvoegen lijkt duur, maar daarvoor hou ik gewoon een map bij.
De echte werking is goed te zien aan mijn eerder geplaatste animatie. Voor dit plaatje heb ik een priority queue gebruikt ipv een stack die vervolgens random sorteert om de animatie juist interessant te maken.
Hier staat de 'normale' code die gewoon linksboven begint:
https://github.com/Janoz-...noz/aoc/geo/Grid.java#L83
(frameConsumer zit er bij om de animaties te maken)
Nou, eigenlijk heb ik gewoon een map waarin ik opsla dat de twee regio Id's bij dezelfde regio horen. Dat is een O(1) operatie.Robbinb1993 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 17:29:
[...]
Worden de regio's samengevoegd met een Union-Find algorithm? Oftewel als je een buur tegenkomt die al tot een ander regio behoort maar dezelfde waarde heeft, dat je de twee regio's op die manier samenvoegt (union van de twee) en daardoor de kleur van het ene regio in de animatie ook gelijk wordt aan de kleur van het regio waarmee hij samengevoegd wordt?
https://github.com/Janoz-...llections/MergingMap.java
Het heeft veel weg van UFDS (Union-Find Disjoint Set). Je kan nog path compression toepassen, oftewel als je in getActual een actuele set 'leader' ID opvraagt, ook gelijk op de weg terug in de function calls dit toe te kennen aan de backingMap voor de ID's op het pad. Dan heb je voor al die ID's de volgende keer een shortcut, waardoor de opvolgende calls sneller bij de leader ID zijn. Als je het nog sneller wil maken, kan je naar 'rank' kijken op de wiki van UFDS.Janoz schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 17:35:
[...]
Nou, eigenlijk heb ik gewoon een map waarin ik opsla dat de twee regio Id's bij dezelfde regio horen. Dat is een O(1) operatie.
Het is inderdaad een unieke manier van floodfillen. Meestal wordt het regio voor regio gedaan door bij te houden of een cell al gezien is, en dan als het niet gezien is weer eerst die hele regio af te gaan en een nieuw ID toe te kennen.
[ Voor 14% gewijzigd door Robbinb1993 op 13-12-2024 18:02 ]
Aha, maar dit is in het algemeen niet correct. Als je y hernoemt naar z, moet je ook alle keys x die al gemapt zijn naar y updaten, anders heb je niet door dat x en z dezelfde groep zijn.Janoz schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 17:35:
Nou, eigenlijk heb ik gewoon een map waarin ik opsla dat de twee regio Id's bij dezelfde regio horen. Dat is een O(1) operatie.
Een workaround is om getActual() het if-statement in een while-loop te veranderen, maar dan is je oplossing niet meer O(1).
Met een klein beetje moeite kun je van je MergingMap een echte disjoint set implementatie maken. Die heeft praktisch O(1) performance (in theorie iets met de inverse Ackermann functie, maar geen hond die het verschil merkt).
Mmm, het is een beetje gekunsteld, maar dit geeft volgens mij het goede antwoord. Ik herhaal S in de eerste dimensie en breid P op dezelfde manier uit. Het moet in de eerste dimensie, omdat de solver het anders niet slikt. Ik moest nog wel even expliciet naar np.int64 casten omdat ik anders een foutmelding kreeg.Friits schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 13:38:
@KabouterSuper: Ja, maar die overkill is juist het punt. We doen dit omdat het kan, niet omdat het nodig is
Een "normale" oplossing heb ik al.
S[0,:,:,:]=M[..., :2]
S[1,:,:,:]=M[..., :2]
P=np.zeros(shape=(2,4,2,1))
P[0,:,:,:]=M[..., 2:]
P[1,:,:,:]=M[..., 2:]+1e13
R = np.linalg.solve(S, P).round().astype(np.int64)
print('f2',np.sum(np.dot(((S@R==P)*R).squeeze(),[3,1]),axis=1))
[ Voor 3% gewijzigd door KabouterSuper op 13-12-2024 18:05 ]
Dat hoeft helemaal niet als je in y opslaat dat hij hernoemd is naar z (kan ook zoiets zijn als een extra pointer indirectie), en dan kunnen oude cells gewoon naar y blijven wijzen.Soultaker schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 17:53:
[...]
Aha, maar dit is in het algemeen niet correct. Als je y hernoemt naar z, moet je ook alle keys x die al gemapt zijn naar y updaten, anders heb je niet door dat x en z dezelfde groep zijn.
In mijn geval (want Rust) is het een enum RegionRef { Value(Region), Ref(usize) }, waarbij de ref naar een andere index in de regions lijst wijst. De resolve naar de juiste offset is dan wel een loopje in mijn code, maar als je het goed doet zul je nooit een verwijzing tegenkomen wat zelf ook weer een verwijzing is. In C zou je het op kunnen lossen met een Region**.
Zie ook .oisyn in "Advent of Code 2024"
[ Voor 30% gewijzigd door .oisyn op 13-12-2024 19:22 ]
Anyway, deel 1 uiteindelijk in de trein op weten te lossen (waarna ik daarna eerst een typefout op m'n telefoon maakte waardoor het antwoord niet werd goedgerekend, waarna ik nog 5 minuten zinloos heb zitten debuggen). Daarna deel 2 eerste op papier opgelost op het werk, met een hele extra behandeling voor het geval
En wat zijn regexes onder Rust toch onhandig. Moet je nou een capture_iter, een find_iter, of gewoon een captures gebruiken? En dan een extract, waarom is dat nou weer nodig? En dan 1-based indexing voor de captures, wie heeft dat allemaal verzonnen....
Geef me gewoon een vector met de captures in 1 regel, of heb ik gewoon scheel lopen kijken.
Verandert z'n sig te weinig.
Dit lijkt zo, maar het pad in 'getActual' kan wel langer worden:.oisyn schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 19:16:
[...]
maar als je het goed doet zul je nooit een verwijzing tegenkomen wat zelf ook weer een verwijzing is.
Stel je merged ID 12 met ID 5, dan heb je nu 12->5. Nu merge je 5 met 4. Dan is het 12->5->4. 4 merge je met 2. 12->5->4->2. In de worst case kan het pad O(N) worden op deze manier, alhoewel dat niet snel voor zal komen, en waarschijnlijk voor de gegeven invoer worden de paden ook niet al te lang. Als je de paden zo kort mogelijk wil houden in het algemeen kan je naar mijn C++ implementatie van DSU kijken:
https://github.com/Robbinb1993/AoC24/blob/main/dsa/dsu.h
[ Voor 13% gewijzigd door Robbinb1993 op 13-12-2024 20:45 ]
En dat loopje is precies wat @Janoz nog niet heeft, en wat wel essentieel is voor correctheid..oisyn schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 19:16:
De resolve naar de juiste offset is dan wel een loopje in mijn code
Dat is niet waar, zoals @Robbinb1993 ook uitlegde.maar als je het goed doet zul je nooit een verwijzing tegenkomen wat zelf ook weer een verwijzing is.
En hoewel ik geen fan ben van appeal to authority kun je op Wikipedia lezen dat de disjoint set al 50 jaar oud is, en dat er sindsdien nooit een strict O(1) oplossing gevonden is. Dat betekent niet dat er geen O(1) oplossing bestaat, maar je kunt wel aannemen dat het niet zo simpel is als 1 extra pointer indirection toevoegen, want dat hadden ze in 1964 ook wel kunnen verzinnen
Friits schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:19:
Heeft er hier iemand veel ervaring van NumPy en meerdimensionale matrices in het bijzonder?
Python:
1 P = np.stack([P, P+10**13])
import numpy as np
M = np.fromregex('../input/2024/day13.txt', r'\d+', [('', int)]
*6).view(int).reshape(-1,3,2).swapaxes(1,2)
S = M[..., :2]
P = np.stack([M[..., 2:], M[..., 2:]+1e13])
R = np.linalg.solve(S, P).round().astype(int)
print(*np.einsum('ij,ijk->i',R.squeeze() @ [3,1], (S @ R == P).all(2)))
[/code]
doet wat je wilt. Je moet altijd goed naar de axes kijken (.shape is je vriend), n-d matrices kun je alleen vermenigvuldigen als de laatste axis van de eerste matrix overeenkomt met de eerste axis van de 2e matrix, en de np.einsum is een truc om alleen de diagonaal te berekenen (je krijgt namelijk anders een 2x2 matrix als output.
Ik werk trouwens regelmatig met 5+ dimensies voor mijn werk, en dan ben ik steeds chagrijnig dat named dimensions nog steeds geen echt goed werkende implementatie heeft. Je gaat op een gegeven moment met willekeurige groottes van elke dimensie strooien in je unit tests om te kijken of je echt wel de goede dingen met elkaar vermenigvuldigd.
[ Voor 8% gewijzigd door FCA op 13-12-2024 20:22 ]
Op dit moment vraagt Janoz het recursief op, dus het is wel correct. Alleen de paden kunnen lang worden na verloop van tijd.[b]Soultaker schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 20:07:En dat loopje is precies wat @Janoz nog niet heeft, en wat wel essentieel is voor correctheid.
Ah ja, ik had de recursieve aanroep over het hoofd gezien. Dat is inderdaad correct, maar dan is het dus niet O(1). Wel goed genoeg voor AoC waarschijnlijk.Robbinb1993 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 21:04:
Op dit moment vraagt Janoz het recursief op, dus het is wel correct.
wel hoorSoultaker schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 20:07:
[...]
En dat loopje is precies wat @Janoz nog niet heeft, en wat wel essentieel is voor correctheid.
https://github.com/Janoz-...tions/MergingMap.java#L19
Maar door telkens het minimum terug te geven is de diepte minimaal en daarom zo goed als O(1)
Daarna ging het redelijk rap. Oplossing:
Dit had ik als eerste geprobeerd, maar toen dat niets op leverde vanwege bovengenoemde bug, had ik ook allerlei andere dingen geprobeerd, zoals meten hoeveel robots er dicht bij elkaar in de buurt staan enzo.
Python code
[ Voor 6% gewijzigd door Soultaker op 14-12-2024 07:07 ]
Dit is toch geen enkele garantie voor een kerstboom-vorm? Een beetje wazige opgave wat mij betreft.Soultaker schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 06:29:
Daarna ging het redelijk rap. Oplossing:
spoiler:Zoek naar de frame waar de robots zo min mogelijk overlap hebben.
Het is het soort opgave dat wel vaker bij Advent of Code zit; meer een puzzel dan een programmeer-uitdaging.mbe81 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 06:36:
Dit is toch geen enkele garantie voor een kerstboom-vorm? Een beetje wazige opgave wat mij betreft.
En ja, dan moet je een beetje creatief nadenken over welke criteria je redelijkerwijs zou kunnen gebruiken. Er waren ook andere opties, bijvoorbeeld:
Mijn excuses, dat had ik gemist. Dan is het inderdaad correct, wat het allerbelangrijkste is, en zoals je zegt is het in de praktijk vast ook best snel, hoewel ik in de verleiding kom om specifiek een testcase te maken om je performance om zeep te helpen.Janoz schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 22:26:
[...]
wel hoor
https://github.com/Janoz-...tions/MergingMap.java#L19
Maar door telkens het minimum terug te geven is de diepte minimaal en daarom zo goed als O(1)
Ik denk het niet. Wat ik denk is datmbe81 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 07:08:
Dankjewel dan maar; het werkt blijkbaar wel... Zou iedereen vandaag dan dezelfde input gehad hebben?
Hier is mijn resultaat als je wil vergelijken.
Haha, nee hoor, dat is exact wat ik gedaan heb.Soultaker schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 06:48:
[...]
spoiler: dag 14 deel 2Het zijn teveel frames om ze allemaal handmatig te bekijken
Alleen veel te lang bezig geweest omdat ik 1 klein bugje had gemaakt waardoor ik veel te veel moves per stap deed (een i ipv een 1
Ze zijn inderdaad anders. Je kan inderdaad natuurlijk makkelijk van de eindsituatie (= de kerstboom) terugrekenen naar een beginsituatie met een aantal random inputs.Soultaker schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 07:21:
[...]
Ik denk het niet. Wat ik denk is dat
spoiler:iedereen hetzelfde plaatje van de kerstboom heeft, maar dat details variëren: de random pixels eromheen, de snelheden van de robots, en het frame-nummer (het antwoord bij deel 2).
Hier is mijn resultaat als je wil vergelijken.

Duurde ook nog erg lang met m'n suffe hoofd om te realiseren dat met een gridgrootte van 101x103 de periode natuurlijk precies 10403 moest zijn (ze zijn beide priem)
[ Voor 19% gewijzigd door FCA op 14-12-2024 09:08 ]
Code
Nog even hierop terugkomend, ik had het algoritme niet helemaal goed geimplementeerd. Mijn eerdere implementatie had niet echt voordelen boven een standaard floodfill. Echter door de manier van matchen hoef je een punt nooit vaker dan 1x te bezoeken. Eigenlijk is het een lineair algoritme waarbij je gewoon alle punten in volgorde af kunt lopen en alleen naar het punt rechts en het punt onder hoeft te kijken.Soultaker schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 17:09:
Ik vind het heel mooie plaatjes maar ik snap geen bal van hoe je algoritme werkt. Kun je dat uitleggen?
Ik heb hem nu wel goed geimplementeerd:
https://github.com/Janoz-...oz/aoc/geo/Grid.java#L106
[ Voor 4% gewijzigd door Marcj op 14-12-2024 10:41 ]
Dat is inderdaad logischer als je voor de aanpak kiest met de MergingMap. Als je het als graafalgoritme ziet zijn het niet zozeer de punten die je afloopt, maar de lijnstukken, en als twee punten verbonden zijn dan merge je de sets waartoe ze behoren.Janoz schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:45:
Eigenlijk is het een lineair algoritme waarbij je gewoon alle punten in volgorde af kunt lopen en alleen naar het punt rechts en het punt onder hoeft te kijken.
Neemt niet weg dat de worst case nog steeds slechter is dan O(n) voor dag 12. Probeer deze invoer maar eens: aoc-2024-day-12-quadratic-cases.zip
Mijn Python code doet daar krap 6 seconde over (wat nog traag is vergeleken met native oplossingen die wel in O(n) draaien), terwijl jouw Java oplossing na 6 12 minuten nog niet klaar was. edit: na 12 minuten krijg ik een OutOfMemoryError.
Ongerelateerd: ik moest een beetje gniffelen bij het zien van deze code:
1
2
3
| Iterator<Integer> nextRegionSupplier = IntStream.iterate(1, l->l+1).iterator(); ... nextRegionSupplier.next() |
Laat me raden, jij verdient je geld met Enterprise Java code? Wat is er mis met:
1
2
3
| int nextRegion = 1; ... nextRegion++; |
(Overigens heeft Java ook een dedicated IntSupplier class.)
Code wordt in een lambda uitgevoerd en dan moet alles wat daarbinnen gebruikt wordt impliciet final zijn. De iterator is dat wel, maar een int niet.Soultaker schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:18:
[...]
Dat is inderdaad logischer als je voor de aanpak kiest met de MergingMap. Als je het als graafalgoritme ziet zijn het niet zozeer de punten die je afloopt, maar de lijnstukken, en als twee punten verbonden zijn dan merge je de sets waartoe ze behoren.
Neemt niet weg dat de worst case nog steeds slechter is dan O(n) voor dag 12. Probeer deze invoer maar eens: aoc-2024-day-12-quadratic-cases.zip
Mijn Python code doet daar krap 6 seconde over (wat nog traag is vergeleken met native oplossingen die wel in O(n) draaien), terwijl jouw Java oplossing na 6 12 minuten nog niet klaar was.
Ongerelateerd: ik moest een beetje gniffelen bij het zien van deze code:
Java:
1 2 3 Iterator<Integer> nextRegionSupplier = IntStream.iterate(1, l->l+1).iterator(); ... nextRegionSupplier.next()
Laat me raden, jij verdient je geld met Enterprise Java code? Wat is er mis met:
Java:
1 2 3 int nextRegion = 1; ... nextRegion++;
(Overigens heeft Java ook een dedicated IntSupplier class.)
En de IntSupplier is enkel een functionele interface, die zou ik dan nog moeten implementeren, maar die implementatie is mogelijk langer dan de IntStream. De IntStream interface is voornamelijk om van een Stream via .mapToInt naar een IntStream te gaan. Het is nogal een lelijke pukkel omdat de stream api in java ook voor enkele primitieve types geimplementeerd is.
[ Voor 11% gewijzigd door Janoz op 14-12-2024 11:28 ]
Ik denk dat zoiets al veel zou schelen:Soultaker schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:18:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| public int getActual(int i) { if (backingMap.containsKey(i)) { // Recursively find the leader int leader = getActual(backingMap.get(i)); // Path compression: Update the current element to point directly to the leader backingMap.put(i, leader); return leader; } return i; } |
want hiermee compress je de paden elke keer als de leader ID opgevraagd wordt. Ben wel benieuwd hoe snel de case dan runt?
[ Voor 3% gewijzigd door Robbinb1993 op 14-12-2024 11:27 ]
Wel een leuke exercitie om dat eens toe te voegenRobbinb1993 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:25:
[...]
Ik denk dat zoiets al veel zou schelen:
Java:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 public int getActual(int i) { if (backingMap.containsKey(i)) { // Recursively find the leader int leader = getActual(backingMap.get(i)); // Path compression: Update the current element to point directly to the leader backingMap.put(i, leader); return leader; } return i; }
want hiermee compress je de paden elke keer als de leader ID opgevraagd wordt. Ben wel benieuwd hoe snel de case dan runt?
---
Ik denk dat het makkelijker is om de compressie te doen bij het toevoegen. Dan krijg je denk ik iets als (ongetest)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| public int addMapping(final int i1, final int i2) { int ai1 = getActual(i1); int ai2 = getActual(i2); if (ai1 == ai2) return ai1; int result = Math.min(ai1, ai2); backingMap.put(Math.max(ai1,ai2), result); if (result != i1) backingMap.put(i1, result); if (result != i2) backingMap.put(i2, result); return result; } |
Laat maar, bovenstaande levert erg weinig op.
[ Voor 28% gewijzigd door Janoz op 14-12-2024 12:11 ]
Oh ja, dat was inderdaad een gebrek van Java. Workaround:Janoz schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:23:
Code wordt in een lambda uitgevoerd en dan moet alles wat daarbinnen gebruikt wordt impliciet final zijn. De iterator is dat wel, maar een int niet.
1
2
3
| int[] i = {1}; i[0]++; |
Maar ik geef toe dat het minder elegant is.
Dat valt ook wel mee:En de IntSupplier is enkel een functionele interface, die zou ik dan nog moeten implementeren, maar die implementatie is mogelijk langer dan de IntStream.
1
2
3
4
5
6
| var nextRegion = new IntSupplier() { int i = 1; public int getAsInt() { return i++; } }; |
Maar ik ben het met je eens dat dat net zo goed verbose is dus zeker geen significante verbetering.
Dat denk ik ook; dat het nuttig is om dat te doen is precies waarvan ik Janoz probeerde te overtuigen.Robbinb1993 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:25:
Ik denk dat zoiets al veel zou schelen: [..]
Maar zelfs met die wijziging is het nog heel traag... misschien zit er nog ergens anders een bottleneck.
Overigens zou ik de volgende code voorstellen:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| public int getActual(int i) { Integer value = backingMap.get(i); if (value == null) { return i; } int parent = value; int root = getActual(parent); if (root != parent) { backingMap.put(i, root); } return root; } |
Hiermee doe je niet meer map-operaties dan strict noodzakelijk (1 get en maximaal 1 put, maar meestal minder).
....1996
....512
In 654ms
Large duurt een stuk langer inderdaad, heb ik nog geen antwoord op
----
Was ie al:
....19996
....5012
In 486.065ms
Iets meer dan 8 minuten
[ Voor 27% gewijzigd door Janoz op 14-12-2024 12:01 ]
Ik merk dat je programma al m'n CPU cores probeert te gebruiken, wat bijzonder is, want je algoritme lijkt me single-threaded? Mogelijk is er veel GC overhead? (Misschien vanwege die lambdas?)Janoz schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:50:
Large duurt een stuk langer inderdaad, heb ik nog geen antwoord op
Misschien nog 'union by size' toepassen? Dus de kleinste set in de grootste set (de leader) mergen, waardoor we het aantal nodes in diepere lagen van de boom zo laag mogelijk houden. Dan is het volgensmij een optimale UFDS implementatie. Ik weet niet of Map zelf nog wat overhead geeft tenopzichte van een array, aangezien het een hash map is. Dus daarvoor zou indexing ook ongeveer O(1) moeten zijn, alhoewel het niet gegarandeerd is.[b]Soultaker schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:46:
Maar zelfs met die wijziging is het nog heel traag... misschien zit er nog ergens anders een bottleneck.
[ Voor 19% gewijzigd door Robbinb1993 op 14-12-2024 13:05 ]
Goed om, stiekem, te lezen! Dit was ook mijn idee! Vanmiddag eens toepassen, alternatief was alle grids naar de debug log te gooien (aangezien ik voor deel 1 ook een simpele “Draw” heb geschreven)Quadro! schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:39:
Mijn oplossing voor dag 14 deel 2:
spoiler:Neem de eerste state waarbij er tenminste x aantal posities zijn waarbij op iedere adjacent positie ook een robot vliegt. x is in dit geval 50. Een beetje arbitrair, maar het lijkt in de praktijk vrij robuust.
Code
Met deze code ging ik van een maximale diepte van 249 naar 2 voor medium.txt. Tijd ging van 600ms naar 500ms oid..Soultaker schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:46:
Overigens zou ik de volgende code voorstellen:
Java:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 public int getActual(int i) { Integer value = backingMap.get(i); if (value == null) { return i; } int parent = value; int root = getActual(parent); if (root != parent) { backingMap.put(i, root); } return root; }
Hiermee doe je niet meer map-operaties dan strict noodzakelijk (1 get en maximaal 1 put, maar meestal minder).
Large gaat naar In 301444ms
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| private int getActual(int i, int depth) { if (backingMap.containsKey(i)) { return getActual(backingMap.get(i), depth + 1); } maxDepth = Math.max(maxDepth, depth); return i; } public int getActual(int i) { int result = getActual(i,0); if (i!=result) { backingMap.put(i,result); } return result; } |
Quadro! schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:39:
Mijn oplossing voor dag 14 deel 2:
spoiler:Neem de eerste state waarbij er tenminste x aantal posities zijn waarbij op iedere adjacent positie ook een robot vliegt. x is in dit geval 50. Een beetje arbitrair, maar het lijkt in de praktijk vrij robuust.
Code
Bij mijn eerste poging probeerde ik om te zoeken naar symmetrie, dus meer dan 20% heeft een robot die ook voorkomt op positie (y,xsize-x-1). Helaas zat de kerstboom niet in het midden.
Draaitijd van deel 2 in pypy was 20 seconden (maar dat is zonder de tijd om de 5 1/4 diskette in de b-drive te doen).
[ Voor 6% gewijzigd door KabouterSuper op 14-12-2024 12:18 ]
Het probleem met de default-implementatie is dat 'ie effectief 31 * x + y doet, maar dan heb je een heleboel hash collisions en zijn HashSets en HashMaps enzo dus relatief traag.
edit:
En met deze meer “klassieke” implementatie van connectedSets() kan ik de large set oplossen binnen 50 seconden:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| default Map<Integer, Set<Point>> connectedSets() { var regionsById = new HashMap<Integer, Set<Point>>(); var todo = new ArrayList<Point>(); var seen = new HashSet<Point>(); for (int y = 0; y < getHeight(); ++y) { for (int x = 0; x < getWidth(); ++x) { Point p = new Point(x, y); if (seen.add(p)) { todo.add(p); T currentValue = get(p); for (int i = 0; i < todo.size(); ++i) { for (Point n : todo.get(i).neighbours()) { if (inGrid(n) && get(n).equals(currentValue) && seen.add(n)) { todo.add(n); } } } regionsById.put(regionsById.size() + 1, new HashSet<Point>(todo)); todo.clear(); } } } return regionsById; } |
(Het kan nog 50% sneller door de seen HashMap te vervangen door een 2D boolean array.)
[ Voor 64% gewijzigd door Soultaker op 14-12-2024 13:08 ]

En het resultaat:

Honda CB750 Hornet :: Yamaha Fazer FZ6 SA (2011 - 2023) | F1Pool.net
s = 38 (mod 101)
s = 88 (mod 103)
(Chinese reststelling)
Nog even het plaatje gegenereerd voor stap s en dat was het goede antwoord.
Misschien dat ik dit nog eens in code zal gieten, maar nu geen zin in.
Vandaag heb ik ook weer iets in elkaar ge-NumPy'd; en ook dit keer zie ik weer vier dimensies:
- robot (0 ... 500)
- tijd (t = 0 ...)
- positie of versnelling
- as (x of y)
Voor iedereen die just graag simpele code ziet, heb ik hier mijn gewone oplossing in Python. Met 15 regels is het met stip mijn langste implementatie van dit jaar, maar het is wel zeer leesbaar geworden
[ Voor 18% gewijzigd door Friits op 14-12-2024 15:57 ]
Diskette? B-drive?KabouterSuper schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:16:
[...]
spoiler:Heb ik ook gedaan met 500 buren en de eerste 300 robots. buren worden overigens wel dubbel geteld.
Bij mijn eerste poging probeerde ik om te zoeken naar symmetrie, dus meer dan 20% heeft een robot die ook voorkomt op positie (y,xsize-x-1). Helaas zat de kerstboom niet in het midden.
Draaitijd van deel 2 in pypy was 20 seconden (maar dat is zonder de tijd om de 5 1/4 diskette in de b-drive te doen).
- Eerst 500 console outputs te hebben gekeken
- Daarna denkende aan deel 1, dat je symetrische quadranten zou moeten hebben, maar na 20K iteraties alleen maar rubbish in de output
- Daarna zoals velen hier toch maar eens gechecked of er iets geclusterd is, arbitrair threshold op 25 gezet met precies 1 uitkomst
- Ben blij dat ik niet dit op de console heb zitten bekijken
Not just an innocent bystander
https://github.com/realma...de.Y2024/Solvers/Day14.cs
There's no place like 127.0.0.1
Overigens vind ik het grappig dat mensen zo verdeeld zijn over de puzzel: de een vindt het het een rare ondergespecificeerde opgave, de ander ziet het juist een echte puzzel (i.p.v. een programmeeropdrachtje). Ik vond 'm in ieder geval erg leuk, en het is interessant om te zien met wat voor een creatieve oplossingen mensen komen.
Anderen zochten naar het tijdstip dat iedere robot een unieke positie inneemt, zochten naar de grootste componenten in de graaf, deden een simpele string search op '*******', of berekenden de uitkomst m.b.v. de Chinese reststelling. Zelf had ik een zinnetje uit deel 1 opgevat als hint, dus ik heb gezocht naar het tijdstip met de minimale "safety factor".
Licht off-topic, maar omdat we hier toch allemaal puzzelliefhebbers met een bètaknobbel zijn: de AIVD kerstpuzzel staat weer online! Voor wie denkt dat dat te moeilijk is: er is ook een junior-versie en een aantal opgaven daarvan zijn echt goed te doen. Voor opgave 8 mag je je eigen (vereenvoudigde) Enigma-machine implementeren!
[ Voor 9% gewijzigd door Friits op 14-12-2024 21:21 ]
M'n code is wel een ontzettend rommeltje geworden. Moet ik nog even opruimen.
Het hangt denk ik vooral van je verwachtingen af. Ik ben ook meer fan van de klassieke programmeeropgaven, waarbij de bedoeling duidelijk is, en vorige jaren heb ik me ook wel zitten ergeren aan opgave zoals die van gisteren (of andere opgaven waarbij je de invoer in detail moet analyseren, omdat er allemaal constraints op zitten die niet in de probleemstelling staan).Friits schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 21:12:
Overigens vind ik het grappig dat mensen zo verdeeld zijn over de puzzel: de een vindt het het een rare ondergespecificeerde opgave, de ander ziet het juist een echte puzzel (i.p.v. een programmeeropdrachtje).
Het is irritant als je je 15 minuten lang op het probleem hebt zitten blindstaren, of een veel te ingewikkelde oplossing hebt geïmplementeerd, en dat dan blijkt dat het allemaal heel anders had gemoeten of dat het veel simpeler had gekund, als je had “valsgespeeld” door dubieuze aannamen te doen.
Maar als je je realiseert dat Advent of Code nu eenmaal zo werkt, dan leg je je erbij neer, en dan is het dus de sport om zo snel mogelijk het antwoord te vinden, waarbij je gebruik maakt van alle tools die je ter beschikking hebt. Niet alleen programmeren dus, maar ook de invoer analyseren of visualiseren.
Overigens grappig om te zien bij dit soort opgaven die wat lastiger zijn, dat de tijden op het Tweakers leaderboard nog steeds vrij dicht bij elkaar liggen: 42:15, 42:40 (!!), 49:00, 01:03:21, 01:05:31.
Ik was blij met mijn vrij elegante oplossing voor deel 1, maar bij deel 2 werd het toch een beetje een zooitje. Uiteindelijk toch nog redelijk elegant/netjes opgelost.
https://github.com/realma...de.Y2024/Solvers/Day15.cs
[ Voor 5% gewijzigd door MatHack op 15-12-2024 08:48 ]
There's no place like 127.0.0.1
Thanks. Je gewone oplossing is inderdaad goed leesbaar. Het is niet nodig, maar je zou iets soortgelijks alsFriits schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:53:
@KabouterSuper en @FCA: bedankt voor jullie implementaties! Ik zie dat ik al een heel eind in de buurt zat; bedankt voor jullie ideeën over die vierde dimensie. Leerzaam, en indrukwekkend
Vandaag heb ik ook weer iets in elkaar ge-NumPy'd; en ook dit keer zie ik weer vier dimensies:Dimensies 1 t/m 3 gebruik ik nu om in één stap de juiste x of y te vinden, en daarmee reken ik dan de juiste t uit. Vanavond nog maar even puzzelen om alles in een vier-dimensionale matrix te vouwen
- robot (0 ... 500)
- tijd (t = 0 ...)
- positie of versnelling
- as (x of y)
Voor iedereen die just graag simpele code ziet, heb ik hier mijn gewone oplossing in Python. Met 15 regels is het met stip mijn langste implementatie van dit jaar, maar het is wel zeer leesbaar geworden
1
2
3
4
5
| def danger(t): s=[0,0,0,0] for x, y, dx, dy in bots: x,y = ((x + dx * t) % w) - w//2,((y + dy * t) % h)-h//2 s=list(map(operator.add, s,[x>0 and y>0, x<0 and y>0, x<0 and y<0, x>0 and y<0])) |
kunnen overwegen om van de a tm d af te komen (gewoon omdat het kan).
Je bent trouwens één van de weinige mensen die doorzag dat deel 1 een hint was voor deel 2, namelijk dat je de doelfunctie uit deel 1 kon gebruiken om in deel 2 over te minimaliseren. Ik zag het ook pas nadat ik jouw oplossing zag.
[ Voor 60% gewijzigd door Friits op 15-12-2024 15:55 ]
https://github.com/Janoz-...oc/y2024/day15/Day15.java
Werkt zelfs voor de grote invoerdata (en zou het juiste antwoord moeten geven!)
Ik vond bij deel 2 de uitleg van de GPS score berekening niet heel erg duidelijk, ik had eerst letterlijk genomen wat er stond, maar dat geeft niet het goede antwoord. Na checken van de visualisaties gewoon de GPS uit deel 1 voor de linkerdelen gepakt, en dat was dan wel correct
Ik las als edge iedere edge, maar het ging dus alleen om de boven en de linker edge.
Voor deel 1 koos ik een aanpak die helaas niet werkte voor deel 2: ik probeer de doos die aan de robot grenst te "verplaatsen" naar het einde van de rij dozen, en kijk dan of dat kan. Werkt best efficient.
Voor deel 2 ben ik voor elke verplaatsingspoging de dozen die allemaal gepushed worden in een blob te vormen, en dan te kijken of ik de blob kan verplaatsen. Ik had in eerste instantie linker en rechter delen van dozen apart genomen, en dan allebei te updaten en te checken. Het werkte, maar er waren een hoop bugs om te fixen omdat de linker en rechter boxes niet altijd in sync bleven (meestal door typefoutjes/copy paste foutjes).
De versie voor algemene box-shapes werkt veergelijkbaar als deze, maar houd ook nog een id bij per doos, en een extra map van id naar box coordinaten. Als de blob wordt bewogen, worden dus 1 alle locaties bijgewerkt met de goede id, en tegelijkertijd alle id's met de juiste coordinaten. Wel wat boekhoudwerk, maar draait in minder dan 2ms, dus tevreden weer
Daarna bereken ik de Shannon entropy van de resulterende vector.
Het kerstboomplaatje is behoorlijk regulier, dus lage entropy.
Tot nu toe mijn langzaamste oplossing, draait in net iets minder dan 100ms
Referentie-tijden en antwoorden:
$ time pypy3 15.py < aoc-2024-day-15-challenge-1.txt ...1906 ...1366 real 0m5.781s user 0m5.700s sys 0m0.060s $ time pypy3 15.py < aoc-2024-day-15-challenge-2.txt ...1043 ...0507 real 0m10.990s user 0m10.734s sys 0m0.210s $ time pypy3 15.py < aoc-2024-day-15-challenge-3.txt ...8202 ...5552 real 0m0.140s user 0m0.113s sys 0m0.025s $ time pypy3 15.py < aoc-2024-day-15-challenge-4.txt ...8821 ...9252 real 0m16.941s user 0m16.659s sys 0m0.200s
aoc-2024-day-15-challenge-1: 215ms.Soultaker schreef op zondag 15 december 2024 @ 17:30:
Extra testdata voor dag 15: aoc-2024-day-15-challenge-1-to-4.zip
$ time pypy3 15.py < aoc-2024-day-15-challenge-1.txt ...1906 ...1366 real 0m5.781s user 0m5.700s sys 0m0.060s $ time pypy3 15.py < aoc-2024-day-15-challenge-2.txt ...1043 ...0507 real 0m10.990s user 0m10.734s sys 0m0.210s $ time pypy3 15.py < aoc-2024-day-15-challenge-3.txt ...8202 ...5552 real 0m0.140s user 0m0.113s sys 0m0.025s $ time pypy3 15.py < aoc-2024-day-15-challenge-4.txt ...8821 ...9252 real 0m16.941s user 0m16.659s sys 0m0.200s
aoc-2024-day-15-challenge-2: 407ms.
aoc-2024-day-15-challenge-3: 0ms.
aoc-2024-day-15-challenge-4: 460ms.
Antwoorden zijn hetzelfde.
https://github.com/Robbin.../blob/main/day15/day15.cc
duurde even voordat ik deel 2 "zag"
:strip_exif()/f/image/JXbaKFEZQ74qCywyxd71ADPK.png?f=user_large)
Mijn oplossing is niet heel veel sneller:Soultaker schreef op zondag 15 december 2024 @ 17:30:
Challenge 1: deel 1: 52.49ms deel 2: 2.54s Challenge 2: deel 1: 532.69ms deel 2: 6.05s Challenge 3: deel 1: 364 µs deel 2: 6.14ms Challenge 4: deel 1: 33.38ms deel 2: 7.54s
Antwoorden kloppen met de laatste cijfers die je hier geeft.
De oplossing voor algemene shapes is ongeveer 2x zo traag. Ik vind het voor nu allemaal even snel genoeg, geen puf meer om het sneller te maken (sowieso lig ik mooi op schema voor mijn extra doel, alle opgaves achter elkaar binnen 1 seconde oplossen, tot nu toe is alleen dag 14 boven de gemiddeld beschikbare tijd gekomen, alle andere dagen er ruim onder, dus ik heb wat speelruimte voor de laatste 10 dagen.).
Nu de code nog een beetje opruimen!
Soultaker schreef op zondag 15 december 2024 @ 17:30:
Running `target\release\day15.exe -i .\extra\aoc-2024-day-15-challenge-1.txt` Time spent: 78252.4µs 3186261906 - 3200411366 Running `target\release\day15.exe -i .\extra\aoc-2024-day-15-challenge-2.txt` Time spent: 218274.7µs 170571891043 - 171376050507 Running `target\release\day15.exe -i .\extra\aoc-2024-day-15-challenge-3.txt` Time spent: 294.3µs 1508202 - 1455552 Running `target\release\day15.exe -i .\extra\aoc-2024-day-15-challenge-4.txt` Time spent: 190772.8µs 1567178821 - 1565649252
@Robbinb1993 Wat mijn implementatie denk ik vooral sneller maakt is het feit dat jij 2x de processmove doorloopt. Ik gooi alle dozen in een queue, zodat ik later die queue nog een keer kan aflopen om de posities te updaten.
[ Voor 7% gewijzigd door .oisyn op 16-12-2024 01:22 ]
Vanavond maar starten met dag 16, nu even geen zin meer in.
In mijn code ga ik er vanuit dat een vertex in de graaf een paar van (positie, richting) is, zodat elke vertex max. 3 buren heeft (vooruit, draai naar links, draai naar rechts). Je kunt ook alleen de positie in de graaf gebruiken, als je een draai combineert met een stap vooruit, maar dat vond ik minder voor de hand liggend, al heeft het wel voordelen zoals dat de eindvertex uniek bepaalt is bijvoorbeeld.
Voor deel 2:
Je kunt dus ofwel terugrekenen waarbij je voor elke vertex de voorgangers berekent (wat niet zo ingewikkeld is), maar ik had m'n implementatie van Dijkstra's algoritme uitgebreid om voor elke bereikpare vertex bij te houden wat de optimale voorgangers zijn.
Python code
Gefeliciteerdmbe81 schreef op maandag 16 december 2024 @ 06:35:
Eindelijk dag 15, deel 2 opgelost! Vanavond maar starten met dag 16, nu even geen zin meer in.

De cases zijn te klein om te benchmarken; het zijn meer edge cases om de correctheid van je oplossing te valideren.
edit: Ik zie nu dat twopaths.txt een newline op het einde mist. Ik ben te lui om het te fixen maar als je programma dat niet accepteert, moet je zelf even een newline toevoegen.
[ Voor 23% gewijzigd door Soultaker op 16-12-2024 17:56 ]