Vraag

• Aztec[NL]
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-09 13:43
Een hele goede avond mede tweakers,

Vorig jaar een nieuw huis gekocht. Het huis heeft 3 verdiepingen van ieder (ong) 60m2. Elke verdieping wordt verwarmd via vloerverwarming. 2 verdiepingen hebben plavuizen, 1 verdieping een kunststof vloer.
Er zijn geen radiotoren aangesloten op de CV ketel, deze ketel is vorig jaar vervangen en er hangt nu een remeha ketel (die in de toekomst wellicht/hopelijk nog kan samenwerken met een warmtepomp).

Tot nu toe ben ik alleen huizen gewend met radiatoren. Ik ging ervan uit dat vloerverwarming een stuk zuiniger zou zijn. Dit valt echter tegen, het verbruik ligt rond de 10m2 per dag om de temperatuur op 19 a 20 graden te houden. Voor mijn gevoel een te hoog verbruik en ik ben al een tijdje aan het googlen wat ik hieraan kan doen.
Als eerste natuurolijk de aanvoertemperatuur verlaagd naar 35 graden, dit kan prima maar de ketel heeft dan dan best veel branduren per dag om het huis op temperatuur te houden. Ik had echter gelezen dat je beter langer op een lagere temperatuur kan stoken dan korter op een hogere. 30 graden zou ook mogelijk zijn maar ik merk dan een temperatuur verlies richting de laatste verdieping (vanaf de CV ketel). Daarom de temperatuur verhoogd naar 35 graden.

Alle verdiepingen hebben een open verdelen. Dus met pomp en thermostaat knop. Hierdoor is merkbaar dat de temperatuur van het water wat de vloer ingaat ong 30 graden is terwijl dit op 35 uit de CV ketel komt. Op de laatste verdieping is dit ongeveer 25 graden.
Nu ben ik hier (en elders op internet) tegengekomen dat een gesloten verdeler efficiënter zou werken omdat wij alleen een lage temperatuur nodig hebben.

Vraag aan de expers hier. Klopt dit inderdaad? Ik heb de vloerverwarming niet zelf aangelegd en weet dus niet wat de diverse lengte zijn maar elke verdieping heeft 5 lussen, dus extreem lang zal het niet zijn.
En zou dit een merkbaar verschil moeten maken?
En alhoewel ik wel informatie kan vinden of gesloten vs open verdeler kan ik niet echt bedrijven vinden die hierin adviseren en dit ook uit kunnen voeren. Op dit forum zitten veel handige mensen die dit zelf uitvoeren maar helaas schieten mijn skills hiervoor tekort. Als het mag op dit forum, hebben mensen nog advies fo ervaringen met bedrijven die dit doen?

Alvast bedankt voor het lezen van dit hele verhaal en helemaal als je bereid bent om te reageren. d:)b
Joost

Alle reacties

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-10 17:08
Het is nu ook wel koud buiten (afgelopen dagen), of had je dit verbruik ook toen het nog warmer was?
Verder hoe is de isolatie van je huis? Als je veel warmte verliest is het logisch dat er ook veel in moet. Wil je per se de verdiepingen boven ook verwarmen?

Qua verdeler. Kun je zien wat de ingaande temperatuur en uitgaand is? Hoe ver is je water afgekoeld als het je vloer uit komt?

• Aztec[NL]
gastje01 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:19:
Het is nu ook wel koud buiten (afgelopen dagen), of had je dit verbruik ook toen het nog warmer was?
Verder hoe is de isolatie van je huis? Als je veel warmte verliest is het logisch dat er ook veel in moet. Wil je per se de verdiepingen boven ook verwarmen?

Qua verdeler. Kun je zien wat de ingaande temperatuur en uitgaand is? Hoe ver is je water afgekoeld als het je vloer uit komt?
Het verbruik is puur als het koud wordt, zeg maar kouder dan 10 graden buiten. Gebruik was vorig jaar even hoog maar ik hoopte dat de nieuwe ketel (oude was 15 jaar oud) het verbruikt zou drukken. Het scheelt 1 a 2 m2 gas, ik had zelf meer verwacht. Bouwjaar is 2002, isolatie is ook van dat jaar. Wel is er HR++ glas, gezien het bouwjaar vermoed ik dat dit later is geinstalleerd.

Bij deze woning is de woonkamer op de eerste verdieping (en ook de Cv ketel) en de daarna meest gebruikte verdieping is het souterrain (volledig onder grond maar wel verse lucht via ramen via een zogenaamde 'koekkoek' aan beide kanten van de woning). Verwarming van beide verdiepingen is wel gewenst. De begane grond er tussenin wordt minder gebruikt, hierbij staat de thermostaat knop nu ook op een graad of 25, zeker om te voorkomen dat er te weinig warm water in het souterrain uitkomt.

Alleen in het souterrain zit een thermometer voor de retour temperatuur (is ook de verdieping waar de 'standleiding' van de CV eindigt. Ik zal morgen eens kijken welke temperatuur het retourwater heeft na een uurtje verwarmen.
Als ik voel aan de verdelers dan is het retour water op geen enkele verdieping heel hoog, dat blok voelt altijd wat frisjes aan. Had ik ook verwacht vanwege de stenen vloeren. Daar kan de vloerverwarming veel warmte aan kwijt. Maar ik zal morgen eens checken in het souterrain en die temperatuur nog even hier vermelden.

[ Voor 3% gewijzigd door Aztec[NL] op 21-11-2024 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-10 11:53
Volgens mij heb je meer baat aan een regelsysteem met een thermostaat per verdieping en regelkleppen.

Haalt de begane grond die 25 graden (klinkt heel heet) anders is de ketel 24/7 aan het stoken. Bij een systeem met één thermostaat hoort die de grote hoofdruimte te meten. Die heeft dan ook de meeste afgifte. Jij hebt deze ruimtes in de souterrain en op de eerste verdieping? Dan ontkom je niet aan een multi-thermostaat systeem.

Hoeveel wordt de douch/bad gebruikt? Een half uur douchen is ongeveer 1 m3 gas.

10 tot 20 procent minder verbruik bij een nieuwe ketel vindt ik wel behoorlijk veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aztec[NL]
De retourtemperatuur vanaf de kelder is net onder de 20graden.

Er is momenteel een verdeler per verdieping met eigen thermostaat knop, per verdieping gekeken wat een temperatuur is die we willen en dit vervolgens via de thermostaat knop afgesteld.

Misschien dat een multi systeem een uitkomst bied, moet ik eens naar kijken. Ik heb nu de huiskamer als uitgangspunt genomen en hier staat de thermostaat. Vervolgens via de thermostaatknop de temperatuur iets afgeknepen zodat het souterrain iets warmer wordt.

Het verbruik is alleen verwarming, warm water wordt apart bijgehouden door de cv ketel. De besparing tov de oude is vrij fors omdat deze geen thermostaat had, maar alleen kon reageren op de buitentemperatuur. Hierdoor liep ie veel te lang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-10 11:53
Er zijn dus 2 thermostaatknoppen op de vloerverwarming verdelers?

Een die de leiding meet met een voeler om te zorgen dat de vloer niet te heet wordt en een die de ruimtetemperatuur meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Enige efficiëntiewinst zou moeten komen van een koudere retourtemperatuur.
Die is al flink koud, een pomploze verdeler gaat dat niet verbeteren dus ombouw gaat het niet zuiniger maken.
Ik denk dat de isolatiewaarde van een 2002-huis na 22 jaar erg afhangt van de bouwkwaliteit, het kan zijn dat kierdichting intussen het meest laaghangend fruit is.
Leen, koop of huur een thermocamera en ga op jacht naar koudebruggen enzo :)
Misschien vind je wel een ongeïsoleerde vloer of heeft het dak flink gewerkt en is er een kloof ontstaan bij de aansluiting op de muur.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1