Zonnepanelen met een vast energiecontract.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dessertcrook
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-06 10:26
Beste Tweakers,

mijn ouders hebben helaas in juli 2023 een vast energiecontract voor 3 jaar afgesloten bij Greenchoice. Zij betalen nu ongeveer dubbel zoveel dan wanneer ze de huidige tarieven zouden hebben.

Na 1 juni 2023 mag je niet meer je energiecontract opzeggen zonder een fikse boete te betalen, voor mijn gevoel zijn zij er dus ingetuind. Ook omdat wanneer ik de historische prijs op 1 juli voor een variabel contract bij Greenchoice opzoek, de prijzen daar zowat de helft zijn van wat ze nu betalen. Nu vraag ik mij dus sowieso af hoe het mogelijk is dat zij dan in juni/vlak voor juli, zo'n duur energiecontract hebben afgesloten. Het was natuurlijk uit angst voor opnieuw een stijging en het contract was net afgelopen en ze konden het betalen, ook al is het nog steeds ontzettend veel geld vind ik... Voelt gewoon naaiend vanuit de energiemaatschappij maar ja, wat vinden jullie ervan?

Nu zie ik een andere mogelijkheid om toch nog een beetje kosten te besparen, zij hebben namelijk nog geen zonnepanelen. Stel dat zij zonnepanelen nemen om de stroomkosten te dekken, dan kunnen zij 203 euro gemiddeld per maand besparen aan stroomkosten zolang dat contract loopt. Flink veel geld dus, met nog ruim anderhalf jaar te gaan op het energiecontract. Dan zijn die panelen snel terugverdiend.

Nu vraag ik mij dus af, mogen mijn ouders dit doen of is dit mogelijk contractbreuk? Ik heb het energiecontract nog niet kunnen lezen, maar vraag mij dus af: Mag je in principe terwijl je nog een vast contract hebt lopen zonnepanelen laten installeren om je stroomverbruik zo te verminderen?

Dit zou in ieder geval de pijn verzachten van zo'n hoge energierekening, zij wilden tijdens de zonnepanelengekte al ze laten installeren maar vonden dat toen nogal duur.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Mag je zeker installeren maar dan komen de terugleverkosten om de hoek kijken dus snel terugverdienen zit er helaas niet in. Wat betrefd het 3 jarig contract, ze kunnen de afkoopboete opvragen maar die zal flink zijn.

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

• Dessertcrook
Bedankt voor je reactie, ik bedoelde niet dat mijn ouders energie gaan terugleveren. Gewoon genoeg panelen leggen zodat zij geen stroom meer in hoeven te kopen van Greenchoice, omdat zij nu tegen een tarief van ongv 0.60 in moeten kopen.

Als je dan dus geen kosten meer aan het hogere stroomtarief hebt, omdat je zelf stroom produceert, scheelt dat nogal. Zonder het contract op te hoeven zeggen zeg maar.

Daarom vroeg ik mij ook af, of dit zou mogen. Of dat Greenchoice dan aan de deur klopt omdat je minder stroom in koopt.

Die boete zou inderdaad flink zijn en het ook niet waard zijn om te betalen helaas. Er zit nog ruim 1.5 jaar op het contract.

Nu besef ik mij trouwens wel natuurlijk dat je niet alle stroomverbruik op kunt lossen omdat panelen in de avond niks meer produceren. Maar het scheelt wel, zou het 80% van het gehele stroomverbruik kunnen beperken gedurende het jaar?

[ Voor 15% gewijzigd door Dessertcrook op 21-11-2024 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:08

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Kun je ook met cijfers komen? Vergeet niet dat de netbeheerkosten sterk zijn gestegen. Voer de gegevens ook eens in met zonnepanelen op een energievergelijkingssite. Kwestie van een rekensom maken of het interessant is om voortijdig op te zeggen en/of zonnepanelen te plaatsen.

[ Voor 52% gewijzigd door Jan Workum op 21-11-2024 21:12 ]

• Dessertcrook
Jan Workum schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:09:
Kun je ook met cijfers komen? Vergeet niet dat de netbeheerkosten sterk zijn gestegen.
Welke cijfers zou je willen? Zij verbruiken nu 4136 kWh per jaar. Tegen een tarief van 0.60 uit mijn hoofd. Dus 2481.6 per jaar aan stroomkosten. Met een huidig tarief is dat de helft.

18 maanden staan nog op het contract. Dus zou het flink kunnen schelen om nu zonnepanelen te kopen zeg maar, dan zijn die snel terugverdiend met zo'n hoge stroomprijs.

Ik heb nog niet precies de offertes van wat die zonnepanelen zouden kosten om te plaatsen, dat komt later. Het ging mij vooral om het principe of het contractbreuk zou kunnen zijn.

Het is nog niet opgevraagd wat de boete zou zijn om het contract op te zeggen, maar ik verwacht dat die heel hoog is/het niet waard is. Mijn ouders hebben veel verduurzamingsmaatregelen genomen sinds een jaar, en zij (greenchoice) gebruiken een meerjarig gemiddelde aan stroom en gasverbruik wanneer je op zou willen zeggen. Plus je moet dan 18 maanden verschil in stroom en gasprijs betalen in een keer.

[ Voor 20% gewijzigd door Dessertcrook op 21-11-2024 21:17 ]

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Waar dacht je dan dat de stroom heen gaat die ze gaan opwekken? die wordt gewoon teruggeleverd buiten hetgeen direct voor de meter verbruikt wordt en daar gaan ze terugleverkosten over betalen.

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:24
Ze hebben waarschijnlijk nog een contract waarin niks staat over terugleverkosten, dat is gunstig.
Ze kunnen dan nog volledig salderen gedurende de rest van het contract, met die stroomprijs heb je ze dan bijna terugverdiend als het contract afloopt.
Je zou het contract en de voorwaarden even na moeten lezen maar ik denk niet dat je contractbreuk pleegt, maar ik ben ook maar een leek daarin.
Wel kan het zijn dat er een clausule in staat waarmee zij het contract kunnen ontbinden als je situatie veel veranderd, maar ook daarvan denk ik dat het niet voor deze situatie geldt.

• Dessertcrook
klump4u schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:19:
Waar dacht je dan dat de stroom heen gaat die ze gaan opwekken? die wordt gewoon teruggeleverd buiten hetgeen direct voor de meter verbruikt wordt en daar gaan ze terugleverkosten over betalen.
Ik ben geen expert op dit gebied, maar ik ging er eigenlijk vanuit dat met huidige technologie, en zeker met de terugleverkosten, dat zonnepanelen automatisch uitgeschakeld worden wanneer er teveel stroom wordt gemaakt dan er gebruikt wordt overdag.

Misschien dat er dan een kleine hoeveelheid teruggeleverd wordt maar dat kan je zo toch wel beperken? Iemand met ervaring met zonnepanelen weet hier meer over natuurlijk

• Dessertcrook
Pejdref schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:20:
Ze hebben waarschijnlijk nog een contract waarin niks staat over terugleverkosten, dat is gunstig.
Ze kunnen dan nog volledig salderen gedurende de rest van het contract, met die stroomprijs heb je ze dan bijna terugverdiend als het contract afloopt.
Je zou het contract en de voorwaarden even na moeten lezen maar ik denk niet dat je contractbreuk pleegt, maar ik ben ook maar een leek daarin.
Wel kan het zijn dat er een clausule in staat waarmee zij het contract kunnen ontbinden als je situatie veel veranderd, maar ook daarvan denk ik dat het niet voor deze situatie geldt.
Dit klinkt heel mooi, ik ga inderdaad maar even in dat contract duiken.

Stel dat zij hierdoor het contract zouden willen ontbinden is dat natuurlijk ook heel fijn, dan besparen mijn ouders weer op de gasprijs van 2.30 per kuub.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:26
Dessertcrook schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:26:
[...]

Stel dat zij hierdoor het contract zouden willen ontbinden is dat natuurlijk ook heel fijn, dan besparen mijn ouders weer op de gasprijs van 2.30 per kuub.
Dus de gasprijs is ook bijna 2x over de kop in dat contract?

Mijn vader bleek ook een langdurig belachelijk duur contract te hebben toen ik het laatst voor hem nakeek.
Hij had geen idee meer hoe hij eraan kwam, ik vermoed dat dit gewoon belacties zijn waarin klanten wordt verteld dat ze een gunstig aanbod krijgen om het langdurig vast te zetten, en er is dan een percentage mensen dat dat gelooft want zo'n aardige mevrouw of meneer aan de telefoon en dan "Ja" zegt.
Maar de tarieven die hij had waren nog niet zo extreem als bij jouw ouders, maar wel iets van 150% van een beetje normale prijs.

Uiteindelijk heeft hij zonder boete het contract kunnen openbreken door opnieuw te verlengen en dat ging dan direct in, wel voor 3 jaar vast. Niet tegen superscherpe tarieven maar wel redelijk, iig een heel stuk beter dan hij had. IVM de hoge boete om het contract te beeindigen was dit de beste optie.

Dus advies, klim samen met je ouders in de telefoon en vraag Greenchoice of ze een nieuw contract/verlening kunnen aanbieden. En prent je ouders in dat ze nooit meer zomaar ja mogen zeggen op een aanbod zonder eerst te controleren of het wel een redelijk aanbod is.

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-09 22:15
Weet je zeker dat het contract in juli 2023 is afgesloten? De prijzen lagen in juni/juli 2023 eerder in de buurt van 40 cent en 1,40 euro. Als je het voor 1 juni 2023 hebt afgesloten maar pas op 1 juli hebt laten ingaan kan je er denk ik zonder boete vanaf.

• Dessertcrook
ASW1 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:12:
[...]

Dus de gasprijs is ook bijna 2x over de kop in dat contract?

Mijn vader bleek ook een langdurig belachelijk duur contract te hebben toen ik het laatst voor hem nakeek.
Hij had geen idee meer hoe hij eraan kwam, ik vermoed dat dit gewoon belacties zijn waarin klanten wordt verteld dat ze een gunstig aanbod krijgen om het langdurig vast te zetten, en er is dan een percentage mensen dat dat gelooft want zo'n aardige mevrouw of meneer aan de telefoon en dan "Ja" zegt.
Maar de tarieven die hij had waren nog niet zo extreem als bij jouw ouders, maar wel iets van 150% van een beetje normale prijs.

Uiteindelijk heeft hij zonder boete het contract kunnen openbreken door opnieuw te verlengen en dat ging dan direct in, wel voor 3 jaar vast. Niet tegen superscherpe tarieven maar wel redelijk, iig een heel stuk beter dan hij had. IVM de hoge boete om het contract te beeindigen was dit de beste optie.

Dus advies, klim samen met je ouders in de telefoon en vraag Greenchoice of ze een nieuw contract/verlening kunnen aanbieden. En prent je ouders in dat ze nooit meer zomaar ja mogen zeggen op een aanbod zonder eerst te controleren of het wel een redelijk aanbod is.
Goed idee, ik probeer ze ook een beetje aan te sporen om hier iets aan te doen. Maar mijn moeder was degene die dit geregeld had en die wist nou ook niet meer wat er nou precies gebeurd is. Voor haar is het ook moeilijk om het er überhaupt over te hebben/ze heeft het er liever niet over.

Er zijn in ieder geval genoeg opties om in ieder geval uit te proberen zie ik nu. Zij denken dat er niks mogelijk is en hebben het eigenlijk al zo geaccepteerd, zonder het überhaupt te proberen.

• Dessertcrook
Sendak239 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:52:
Weet je zeker dat het contract in juli 2023 is afgesloten? De prijzen lagen in juni/juli 2023 eerder in de buurt van 40 cent en 1,40 euro. Als je het voor 1 juni 2023 hebt afgesloten maar pas op 1 juli hebt laten ingaan kan je er denk ik zonder boete vanaf.
Ja daarom vond ik het dus ook heel lastig te geloven, ik heb nog niet naar het contract zelf gekeken maar dat ga ik dus wel doen.

Ik dacht al van huh hoe kunnen/mogen zij zulke hoge tarieven aanbieden terwijl op hun website de variabele tarieven in juli 2023 zo veel lager zijn. Iets om inderdaad uit te zoeken.

• Dessertcrook
Bedankt voor de antwoorden iedereen, ik ga het contract even goed bekijken en ook eventueel mailen met Greenchoice, of dus zonnepanelen voorstellen. Mijn ouders zijn niet heel senior ofzo, maar mijn moeder is denk ik wel iemand die mogelijk aan de telefoon zo te beĆÆnvloeden was. Zo zegt zij zelf ook dat ze het een lastige keuze vond toen, maar met de oorlog op de achtergrond en hoge energieprijzen koos ze er toch voor...

Achteraf ook makkelijk te zeggen dat het de verkeerde keuze was natuurlijk, maar toch vind ik het flauw/raar dat zo'n hoog tarief dan in juli 2023 zou zijn afgesloten en hoe dat mogelijk is überhaupt terwijl het variabele tarief toen al zoveel lager was.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

De terugleverboete is in het najaar van 2023 ingegaan, dus als het goed is kunnen ze gewoon salderen tm dec 2026 zonder kosten. Daarna heb je ongeveer 15-30% 'korting' obv direct verbruik. Dat is obv de huidige marktprijs ongeveer 350 euro per jaar.

Je hebt dus ongeveer 2 jaar om de aanschaf terug te verdienen. De energie kosten zijn ongeveer 2500 euro per jaar, dus max 5k investering om quite te spelen.

Je bent ongeveer 5000wp nodig, bij een prijs van max 1 euro per wp kom je op 0 uit.

Als je die 5000 euro zou beleggen levert dat per jaar zo'n 350 euro op en je hoeft na 20 jaar niet opnieuw te investeren (je behoudt de 5k). Financieel gezien zou ik daarvoor kiezen.

Kortom:
voor het milieu: doen.
Voor de portemonnee kun je je geld beter beleggen.

[ Voor 35% gewijzigd door Sport_Life op 21-11-2024 23:18 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:26
Dessertcrook schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:08:
Nu besef ik mij trouwens wel natuurlijk dat je niet alle stroomverbruik op kunt lossen omdat panelen in de avond niks meer produceren. Maar het scheelt wel, zou het 80% van het gehele stroomverbruik kunnen beperken gedurende het jaar?
Je moet eerder rond een procent of 30 denken.
Zo heel veel schiet je er vermoedelijk dus niet mee op maar dat hangt ook van teruglevervoorwaarden af.
Dat wordt best wel wat studeren en rekenen om daar uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 18:33

Scighera

swim-bike-run

Ik heb bij greenchoice mijn contract op 06-2024 voor twee jaar vast gezet ivm de onzekerheid over de panelen. Dit was tegen 1,18/m3 en 0,27/kwh , dus al een een heel groot verschil t.o.v. jouw ouders.

Mijn ervaring is dat greenchoice hulpvaardig is trouwens. Telefonisch contact gehad om een heel oud contract van mij mee te laten samenwonen (terwijl mijn oude woning te koop stond) dit was flink in mijn voordeel aangezien deze prijzen destijds fors lager waren(energiecrisis)

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:08

Proton_

Moderator Wonen & MobiliteitĀ 

Team Welles

@Dessertcrook kan je boven water krijgen wat die 'fikse boete' precies zou zijn? Een paar honderd euro of misschien zelfs duizend is toch al snel interessant.
Dan kan je drie scenario's vergelijken: niks doen, PV kopen, contract oversluiten.
oja DEI>>themaforum energierekening

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frans3
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-08 13:27
klopt idd gewoon even checken hoe hoog de boete is

Ben ook al en paar keer overgestapt in mijn contractperiode.
Had verwacht een flinke boete maar beide keren 0 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dessertcrook schreef op donderdag 21 november 2024 @ 23:00:
[...]

Goed idee, ik probeer ze ook een beetje aan te sporen om hier iets aan te doen. Maar mijn moeder was degene die dit geregeld had en die wist nou ook niet meer wat er nou precies gebeurd is. Voor haar is het ook moeilijk om het er überhaupt over te hebben/ze heeft het er liever niet over.
Dat kan zeker, zero-export heet dit bij velen. Echter is het alles behalve handig om te doen, een kWh die je namelijk het net op stuurt en later weer terug haalt kost je +/- 12 cent en dat is flink goedkoper dan die kWh niet opwekken en gewoon koud inkopen Ć” 30 cent.
Pagina: 1