Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stratenmaker
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 23-12-2024
Sinds gisteren is mijn iMac (2017) op zwart gegaan, hij start niet meer op. Systeemherstel geprobeerd maar herstel is niet gelukt. Ik heb dit topic gelezen: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2010038 omdat dit het probleem goed beschrijft.

Ik probeer nu het volume/schijf te wissen, maar dit lukt ook niet want dan krijg ik al snel de melding dat het wissen is mislukt. In details staat ‘Er kan niet naar het laatste blok van het apparaat worden geschreven’. Betekent dit dat harde schijf stuk is? Of zijn er nog andere oplossingen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@stratenmaker Als je een externe SSD aansluit via USB kan je proberen om daar MacOS op te installeren. Iets als een Samsung T7 is bijvoorbeeld perfect voor deze doeleinden.

[ Voor 25% gewijzigd door Greatsword op 20-11-2024 10:38 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:52
Heb je iets meer informatie? Je schrijft dat je geprobeerd hebt de volume/schijf te wissen. Is het alleen de volume of schijf of beiden?

Meestal is de gehele schijf wissen (dus alle volumes eruit) en dan een nieuwe APFS volume aanmaken wel the way to go. Als dat niet lukt, dan heb je inderdaad een block die niet meer werkt of niet goed gemapped kan worden. Soms valt er dan nog wel iets te redden, maar dan zal het wederom niet lang duren voordat de iMac weer op zwart gaat.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stratenmaker
Ik heb wat verder gezocht, en het specifieke probleem teruggevonden in deze Apple Thread https://discussions.apple.com/thread/253480304?sortBy=rank Essentie is dus dat ST2000DM001 niet geinitialiseerd is, en via Systeemherstel ook niet te wissen c.q. te herstellen is.
Verschil met de Apple Thread is dat het bij mij blijkbaar niet een Fusion Drive is. Via de terminal kan ik een lijst met diskutil operations inzien, en dan is de vraag of ik met een van de commando’s (zie bijlage) nog iets zou kunnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YtfvJm59AoQoaLtsN-uATge0GEc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zGcmzZyiLySTC0TSSDP1r8dG.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:28

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

ST2000DM001 is nog een HDD, heb je de smart waardes al eens bekeken? Ik gok dat die gewoon op zijn einde is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stratenmaker
Stel dat het probleem niet softwarematig opgelost kan worden, deze HDD inderdaad het probleem is en vervangen moet worden. Voor 100 euro koop je een nieuwe HDD 2TB van Seagate… Zijn er wellicht ook andere merken HDD’s in de iMac mogelijk, die kwalitatief beter zijn?

Als ik hem zelf vervang, moet ik dan nog ergens rekening mee houden? Ik heb een goede zuignap om scherm los te maken, en heb vanuit het verleden nog wat technische achtergrond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
stratenmaker schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:03:
Stel dat het probleem niet softwarematig opgelost kan worden, deze HDD inderdaad het probleem is en vervangen moet worden. Voor 100 euro koop je een nieuwe HDD 2TB van Seagate… Zijn er wellicht ook andere merken HDD’s in de iMac mogelijk, die kwalitatief beter zijn?

Als ik hem zelf vervang, moet ik dan nog ergens rekening mee houden? Ik heb een goede zuignap om scherm los te maken, en heb vanuit het verleden nog wat technische achtergrond.
Als je ‘m wil vervangen, ga dan voor een SSD. Jouw model heeft een SATA-drive en is wat dat betreft plug and play. Er bestaan kits voor met een mooie bracket. Op de website van iFixit vind je een guide en overzicht van de benodigdheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

stratenmaker schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:03:

Ik zou gewoon een externe SSD gebruiken zoals ik al eerder aanraadde anders dit volgen https://nl.ifixit.com/Gui...an+de+harde+schijf/136942

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Greatsword schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:35:
[...]

Ik zou gewoon een externe SSD gebruiken zoals ik al eerder aanraadde anders dit volgen https://nl.ifixit.com/Gui...an+de+harde+schijf/136942
Dat kan natuurlijk ook. Zelf heb ik dit een poos geprobeerd met een iMac uit 2015 en was er op een begeven moment wel een beetje klaar mee. Ik weet even niet of er nog verschil zit in de USB-poorten, mogelijk heeft het 2017-model een hogere USB-standaard. Voor de 2015 iMac was het in ieder geval prima, maar haal nu toch meer read/write snelheden sinds ik de interne Fusion Drive vervangen heb voor een 'interne' SSD.

Misschien wel een mooie middenweg: Zonder poespas er lekker een externe SSD aan hangen, dat werkt prima. Toch zin om te prutsen en iets meer uit die SSD te halen? Openmaken dat ding! O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stratenmaker
Voor 200 euro kun je via iFixit een vervangingsset kopen. Zou een optie kunnen zijn. Vervangen via een repairwinkel kost > 500 euro. Ik zag in schijfhulpprogramma in de lijst ook nog een fysieke schijf APPLE SSD SM0128F Media staan. Kan iemand toelichten wat hier de achtergrond van is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:11
stratenmaker schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:20:
Voor 200 euro kun je via iFixit een vervangingsset kopen. Zou een optie kunnen zijn. Vervangen via een repairwinkel kost > 500 euro. Ik zag in schijfhulpprogramma in de lijst ook nog een fysieke schijf APPLE SSD SM0128F Media staan. Kan iemand toelichten wat hier de achtergrond van is?
Je iMac heeft een Fusion-drive. Dat is een (klein) deel SSD en de rest is HDD. Dat zijn dus eigenlijk gewoon 2 harde schijven in 1.

[ Voor 7% gewijzigd door Hahn op 20-11-2024 14:22 ]

The devil is in the details.

• stratenmaker
Ik heb als 1e actie nu een Samsung SSD T7 aangeschaft, deze in APFS geformatteerd, en vervolgens via de iMac geprobeerd om daarop Ventura te downloaden. Maar bij nog circa 47 minuten resterende download (als de voortgangsbalk helemaal blauw is) wordt de download blijkbaar afgebroken, en gaat de iMac op zwart… Bij de start van de download is de blauwe voortgangsbalk overigens al 75% blauw, vreemd.
Gisteren heb ik Ventura via de interne schijf van de iMac ook al proberen te downloaden, maar ging het op exact dezelfde wijze mis. Ik heb een foto bijgevoegd van de download op 50 minuten.
Vragen:
1. Kan er iets meer mis zijn met de iMac dan alleen een kapotte HDD?
2. Kan ik via een andere route OSX Ventura als download op de Samsung T7 krijgen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZlY0SVF4iZZ2udNtYZ3faTSNu0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/W2emJxYGGd9PRaB5auyFA39n.jpg?f=user_large

• Gr4mpyC3t
Probeer je het via de ingebouwde recovery of via internet recovery? Dikke kans dat het eerste nu gebruikt wordt.

Die schijf is stuk en de recovery ook. Dus ja, gebruik je internet recovery al? Zo niet, dan die eens proberen. (y)

• stratenmaker
Toetsencombinatie: option-cmd-R, dit is toch internet recovery?

• Veli_kavlak
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 03-06 15:55
ik zou een andere formaat formateren bijvoorbeeld van APFS naar Mac OS Journaled

Zou aan dat kunnen liggen denk ik..

[ Voor 20% gewijzigd door Veli_kavlak op 21-11-2024 14:34 ]

• stratenmaker
Veli_kavlak schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:34:
ik zou een andere formaat formateren bijvoorbeeld van APFS naar Mac OS Journaled

Zou aan dat kunnen liggen denk ik..
Vlgs Apple https://support.apple.com/nl-nl/111336 APFS kiezen bij High Sierra en nieuwer.

• Veli_kavlak
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 03-06 15:55
dit heb ik voor je even snel via reddit opgevonden.

https://www.reddit.com/r/...ura_on_an_external_drive/

wat heb je te verliezen als je het probeert?? Het is toch trial en error..

• stratenmaker
Veli_kavlak schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:19:
[...]

dit heb ik voor je even snel via reddit opgevonden.

https://www.reddit.com/r/...ura_on_an_external_drive/

wat heb je te verliezen als je het probeert?? Het is toch trial en error..
Dank voor alle moeite, deze tip werkte helaas ook niet. Ik heb eind middag telefonisch contact gehad met Apple support, kreeg uiteindelijk deze link https://support.apple.com/101578, om opstartprogramma via terminal maken. Maar het geadviseerde commando voor Ventura werd in de terminal niet geaccepteerd, morgen maar weer even opnieuw bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik heb een usb stick met Ventura installatie bestand erop.
Mag je wel lenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stratenmaker
sssensss schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:30:
Ik heb een usb stick met Ventura installatie bestand erop.
Mag je wel lenen?
Bedankt voor het aanbod! Maar het is niet meer nodig :). Ik heb vrijdag nog 3 uur met Apple Support aan de telefoon gehangen, met scherm/camera delen van een iPad. Maar het lukte de supportmedewerker niet om het op te lossen :'( . Ben zelf nog verder op internet gaan zoeken en kwam uiteindelijk uit bij deze video https://www.youtube.com/watch?v=ouNQS36dIBw. Fix 3 heeft bij mij gewerkt, wordt uitgelegd vanaf 4.00 minuten. Door aanpassing in NVRAM van de URL-link naar de herstelserver (van https naar http zoals uitgelegd in de video) en High Sierra werd gedownload en kon geïnstalleerd worden. Vervolgens via App Store OSX Ventura gedownload (werkte nu ook weer op de iMac) en heb nu zowel op iMac als ook op een externe SSD Ventura geïnstalleerd. Blijkbaar is deze (toch best simpele) fix bij Apple Support niet of onvoldoende bekend, ik ga het nog wel terugkoppelen. Heeft me zo veel te veel uurtjes gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Top.
Wel erg veel gedoe, daar heb je geen Apple voor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stratenmaker
Ik heb de iMac zoals vermeld weer aan de praat gekregen, maar bij het opstarten komt standaard de volgende popup:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9TQZMxi4cWoz7LzpDOSKUlUUo_I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MPdCfIDtXNHmVOtngyJoi24y.png?f=user_large

Deze melding verwijder of negeer ik. Maar regelmatig herstart de iMac dan met de melding dat er een probleem is gevonden. Zoals boven al aangegeven is vrijwel zeker dat de HDD stuk is, bij een diagnose geeft deze ook referentiecode VDH004 aan ('er is mogelijk een probleem met een opslagapparaat'). Kan iemand bevestigen dat dit probleem inderdaad gegenereerd wordt door het ontbreken van een correct werkende HDD? Ik moet nu gaan bepalen of ik er een nieuwe SSD in ga zetten, en dan wil ik toch met enige zekerheid weten of hiermede het regelmatig starten ook opgelost is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stratenmaker
Ter info de afloop: het is idd de HDD en deze heb ik via een repairshop laten vervangen door een SSD van 2TB (350 euro all-inn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

stratenmaker schreef op zondag 8 december 2024 @ 08:18:
Ter info de afloop: het is idd de HDD en deze heb ik via een repairshop laten vervangen door een SSD van 2TB (350 euro all-inn).
Flinke arbeidskosten / winstmarge tov de Samsung T7. Je had gewoon moeten instellen dat hij standaard daarvandaan zou opstarten dan zou je die HDD foutmelding niet meer krijgen of gewoon in sluimerstand laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stratenmaker
Greatsword schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:20:
[...]

Flinke arbeidskosten / winstmarge tov de Samsung T7. Je had gewoon moeten instellen dat hij standaard daarvandaan zou opstarten dan zou je die HDD foutmelding niet meer krijgen of gewoon in sluimerstand laten.
Heb hier naar gekeken, maar niet gelukt om de melding weg te krijgen. Daarnaast was het regelmatig herstarten erg vervelend. Heb zelf vervangen met een iFixit setje overwogen, kost 200 euro. Maar scherm losmaken en opnieuw bevestigen is nogal een klusje. Nu 150 euro extra kwijt, en dat had ik er best voor over. Overigens bij een ‘Apple Certified Service Center’ zou het ca 550 gekost hebben, en dat vond ik geldklopperij.
Pagina: 1