Kan harde schijf niet vinden bij installatie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HUEYVONLINE
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22-09-2020
Hi,

Helaas heb ik dit eerder gehad maar nu weer, degene die dit voor mij gefixt had is momenteel onvindbaar. Ik wil mijn MacBook Pro late 2011 aan iemand anders geven omdat deze nog goed werkt, er zit namelijk een nieuwe SSD in.

Het is niet de harde schijf die kapot is, het is echt een instelling, dit is het namelijk altijd geweest. Als ik nu de laptop opstart krijg ik dit:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fR2uj-_C9zjIS2jAzkg450zG7wE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gbGA3Q5tw69Uw6ZY7y802EBx.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik dan de laptop opstart met CMD + R krijg ik het onderstaande:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/alFI2fiShiUZyxJIMARMd-MNZB4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oc4K0GXSreMYYtBQTS3LkTZX.jpg?f=fotoalbum_large

Dit lijkt dan goed te gaan maar op het moment dat ik de software opnieuw wil installeren kan de MacBook de harde schijf niet vinden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Fw1wrFL_KG52ZMI77NitbjjDng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j6XN2rMsNIdCqq8qRPnAxQQY.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan namelijk niks vinden :(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XbWPxkGMi8CXtcnWD8PknTJrPSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WVuUgXSzWrDNw6zOfIFKVuF7.jpg?f=fotoalbum_large

Harde schijf werkt gewoon nog, het is echt een instelling maar geen idee what to do.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Beste antwoord (via HUEYVONLINE op 03-08-2020 10:12)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:58

nelizmastr

Goed wies kapot

Die no entry sign die je krijgt bij opstarten duidt erop dat de opstartpartitie niet toegankelijk is.

Dat je de schijf in de recovery niet ziet, is omdat je vermoedelijk macOS High Sierra draaide, waar je APFS als bestandssysteem gebruikte. Het originele OS, Lion, kan hier niks mee, die accepteert alleen macOS Extended Journaled (afgeleide van HFS+).

Je zal dus met een nieuwere recovery moeten kijken of je macOS opnieuw kan installeren, of je schijf nu formatteren in disk utility en na het installeren van Lion weer upgraden naar High Sierra. Dat laatste is een dag werk, dus ik zou voor het eerste gaan ;)

Je hebt twee opties voor het installeren van High Sierra:

1. Pak een andere Mac die ook High Sierra kan draaien of downloaden en maak een opstartbare USB.
2. Houdt Option+Command+R in wanneer je op de aan/uitknop drukt - nu wordt de nieuwste geschikte versie via Internet Recovery geladen.

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik heb geen Mac maar ik zie op het laatste screenshot toch een Samsung SSD? Kan je die niet selecteren? En verandert er dan in de bovenste toolbar niet een icoontje om iets te verwijderen / activeren / formatteren?

Hint overigens: ondanks dat ik vrij goede ogen heb, dit soort spiegelende foto's helpen niet heel erg ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:32
Is het die Samsung 250 ssd in het laatste screenshot? Al geprobeerd te formatteren / leegmaken middels diezelfde disk utility?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Die no entry sign die je krijgt bij opstarten duidt erop dat de opstartpartitie niet toegankelijk is.

Dat je de schijf in de recovery niet ziet, is omdat je vermoedelijk macOS High Sierra draaide, waar je APFS als bestandssysteem gebruikte. Het originele OS, Lion, kan hier niks mee, die accepteert alleen macOS Extended Journaled (afgeleide van HFS+).

Je zal dus met een nieuwere recovery moeten kijken of je macOS opnieuw kan installeren, of je schijf nu formatteren in disk utility en na het installeren van Lion weer upgraden naar High Sierra. Dat laatste is een dag werk, dus ik zou voor het eerste gaan ;)

Je hebt twee opties voor het installeren van High Sierra:

1. Pak een andere Mac die ook High Sierra kan draaien of downloaden en maak een opstartbare USB.
2. Houdt Option+Command+R in wanneer je op de aan/uitknop drukt - nu wordt de nieuwste geschikte versie via Internet Recovery geladen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05J-VwpRZ47C0KGIWtJEGVeJvvA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/espuMD1MlTENSbp0cGnOMgkw.png?f=user_large

Klik in de rode cirkel op de schijf (dus de bovenste in de kolom) en kies daarna voor "Wissen" (of vergelijkbaar) in het menu. Je kunt dan de schijf een naam geven, bijvoorbeeld Macintosh HD zoals de schijf standaard in een nieuwe Mac heet. De andere instellingen bij het wissen moet je laten staan zoals ze staan, die staan goed.

Schijfhulpprogramma kun je benaderen tijdens de installatie, via de menubalk.

Wanneer je de schijf gewist hebt kun je Schijfhulpprogramma afsluiten en verder gaan met de installatie zoals zou moeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HUEYVONLINE
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22-09-2020
Thanks all, het is gelukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr