Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:11
Wij willen in ons huis op de 1e verdieping op twee slaapkamers ook graag vloerverwarming. De vloer is van hout dus we moeten droogbouw nemen. Als afwerkvloer komt er laminaat over, dus we zitten te kijken naar iets als Warp/DBS10 met een opbouwhoogte van 15mm.

We zitten echter in een overgangssituatie. Ons hoofdverwarming is formeel de CV-ketel (wordt alleen gebruikt voor warm water momenteel) maar we hebben de ambitie om in de komende 5-10 jaar over te gaan op warmtepomp. Op dit moment krijgen we het huis met een L/L goed warm (één van de twee slaapkamers waar we vloerverwarming willen heeft ook een L/L hangen, de andere niet. Maar voorlopig zitten we nog met de situatie dat de CV-ketel in huis hangt.

In de toekomst willen we ook beneden vloerverwarming infrezen maar omdat deze twee slaapkamers leeg staan willen we daar vast beginnen voordat we straks alle meubels er weer uit kunnen halen.

Het gaat om deze twee ruimtes:
1. 3,03 x 3,51
2. 3,03 * 3,18

De huidige aansluiting is op beide kamers een radiator (die dan weg gaat) op 15mm buis. Dit kan in de toekomst groter worden maar omdat de aansluiting van beneden komt, kan het pas als we beneden aan de slag gaan.

We zitten met de volgende vragen:

- Is het nodig om met een verdeler met en/of pomp te werken? De grootste kamer is net 10m2 waarmee één groep vloerverwarming net voldoende is. Het liefst heb ik geen grote verdeler in het zicht (valt niet heel mooi weg te werken).
- We kunnen de aanvoertemperatuur van de ketel verlagen. De CV-ketel wordt voor de rest van het huis niet gebruikt.
- Wat adviseren jullie verder qua systeem? Ook qua beprijzing. We willen de opbouwhoogte op 15mm houden. Zit er nog veel prijsverschil tussen?
- Andere dingen waar we rekening mee moeten houden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EI1P7EfWvJulXMmPVOh08nP4t9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/871vI8EJOj9CHBqjQeFKMc9j.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Check even het minimumvermogen van je ketel. Ik denk dat hij hoedanook flink gaat pendelen op slechts 20 m². Op zich zou ik het wel aandurven met een pomploze verdeler, maar dan wel met een maximaalthermostaat ertussen die de brander uitzet voor als de SWW driewegklep iets raars doet.
De verdeler lijk je leuk in een kast kwijt te kunnen. De opbouwsystemen werken met veel groepen met dunne buisjes.
Mocht je naar een warmtepomp ombouwen, dan wil je die 15 mm buisjes wel upgraden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
Proton_ schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:38:
Check even het minimumvermogen van je ketel. Ik denk dat hij hoedanook flink gaat pendelen op slechts 20 m². Op zich zou ik het wel aandurven met een pomploze verdeler, maar dan wel met een maximaalthermostaat ertussen die de brander uitzet voor als de SWW driewegklep iets raars doet.
De verdeler lijk je leuk in een kast kwijt te kunnen. De opbouwsystemen werken met veel groepen met dunne buisjes.
Mocht je naar een warmtepomp ombouwen, dan wil je die 15 mm buisjes wel upgraden.
Helder, dankjewel voor je reactie. De CV-ketel gaat idd pendelen. Het is een Avanta 28C uit 2014. Ik kan gelukkig wel nog enkele andere ruimtes mee laten draaien, zodat hij in ieder geval fatsoenlijk blijft draaien.

Die 15mm buisjes gaan bij een warmtepomp sowieso geupgrade worden. De reden dat dat nu niet zo makkelijk kan, komt omdat we nu nog een overstek hebben met de begane grond. Onze beneden verdieping is een meter korter ten opzichte van boven (waar de blauwe lijn ligt). We willen beneden de kozijnen naar voren gaan halen en dan het buizenwerk direct aanpakken daar.

Begrijp ik het goed dat je zegt kies voor twee groepen per kamer? Wegwerken van de verdeler kan uiteraard wel, dat komt wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Volgens https://www.warp-systems....erm_15_WARP-Systems-1.pdf doe je max 80m buis / 7m² per groep, maar wordt max 50 meter aangeraden.
De buisjes zijn maar 10mm dus minder dan de helft in doorlaat vergeleken met de standaard 16 mm vloerverwarmingbuis, maar je krijgt er voordelen qua opbouwhoogte voor terug.
Voor jouw kamers houd je dus rekening met 4 groepen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
Proton_ schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:19:
Volgens https://www.warp-systems....erm_15_WARP-Systems-1.pdf doe je max 80m buis / 7m² per groep, maar wordt max 50 meter aangeraden.
De buisjes zijn maar 10mm dus minder dan de helft in doorlaat vergeleken met de standaard 16 mm vloerverwarmingbuis, maar je krijgt er voordelen qua opbouwhoogte voor terug.
Voor jouw kamers houd je dus rekening met 4 groepen.
Helder weer, dankjewel. Ik leer weer van alles. Zou je dan eigenlijk zeggen: 3 groepen per kamer is nog beter? Ik bedoel of ik een verdeler plaats met twee of drie groepen maakt qua kosten ook geen bal meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-10 16:57
Kan je dan per kamer de vloerverwarming regelen? Lekker om de woonkamer op 20 graden te hebben maar om in zo'n warme slaapkamer te slapen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
GoEV6 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:48:
Kan je dan per kamer de vloerverwarming regelen? Lekker om de woonkamer op 20 graden te hebben maar om in zo'n warme slaapkamer te slapen?
De opzet is inderdaad dat we dan per kamer e.e.a. kunnen regelen. Ik hoop iets van een thermostaatkraan/Tado er op te zetten. Het hoeft idd geen 20 graden te zijn op die kamers, maar 18/19 is wel erg lekker. De ene kamer wordt ook meer werkkamer. Juist bij die werkkamer wil de koukleum des huizes het liefst wel naar 21 graden kunnen. Voordeel van droogbouw is dat het relatief snel opwarmt.
Pagina: 1