Een studio monitor voor center speaker?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steekje
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:58
Hallo allemaal,

Enige tijd geleden gaf iemand me een tip om mijn huidige center speaker te vervangen voor een A44H van Adam Audio.

Ik wilde weten of dit inderdaad een goede oplossing is een actieve speaker. Mijn huidige versterker is een A/V van Pioneer (een ouder model) waar ook uitgangen op zitten voor RCA kabels.

Nu gebruik ik een center speaker van SVS welk relatief groot is en hoog is. Zelf denk ik dat het inderdaad een interessante optie is voor wanneer ik uiteindelijk mijn versterker wil upgraden (nu kan het geen 4K signaal doorgeven daar het geen HDMI 2.0 ondersteunt) naar een versterker zonder eindversterker ingebouwd. Dit hout natuurlijk in dat ik allemaal actieve speakers moet nemen of een eindversterker. Mij voorkeur gaar dan uit naar actieve speakers. Deze zouden ook van het merk Adam Audio kunnen zijn zoals de modellen A7V voor front en A4V voor rear. Dit in combinatie met een versterker zoals bijvoorbeeld een Tonewinner AT-300 voor in combi met actieve speakers.

Dus nogmaals is dit wel reëel (met oog op toekomstige surround uitbreiding)?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-05 16:44
Het kan, maar dan ben je altijd gebonden aan receivers met pre-outs, wat doorgaans de duurdere modellen zijn en de speaker zal altijd aan staan en stroom verbruiken (is op te lossen met een schakelaar).

Ik heb zelf veel dsp speakers, maar zou dat nu nooit meer nemen wegens de levensduur van de electronica en de software ondersteuning op lange termijn. Een goede speaker gaat makkelijk 30 jaar mee, de bijgeleverde software zal na een paar OS updates niet meer bijgewerkt worden (er zijn uitzonderingen).

Voor normaal huisgebruik zou ik het laten bij een 'normale' speaker. 4" woofers wordt ik ook niet warm van. Maar ja, het kan wel, en Adam klinkt doorgaans prima.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Grootste nadeel lijkt me dat je dan voor iedere speaker ook een stroompunt moet hebben, maar het kan wel. Passieve speakers zijn wat dat betreft natuurlijk veel makkelijker.
Ook zal het veel meer gedoe zijn met afstellen van volumes etc, omdat je per speaker dat met de hand moet aanpassen achterop de speaker. Dus als je de installatie even harder wil zetten dan ie al staat ben je behoorlijk de sjaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:41

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Steekje schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:03:
Hallo allemaal,

Enige tijd geleden gaf iemand me een tip om mijn huidige center speaker te vervangen voor een A44H van Adam Audio.

Ik wilde weten of dit inderdaad een goede oplossing is een actieve speaker. Mijn huidige versterker is een A/V van Pioneer (een ouder model) waar ook uitgangen op zitten voor RCA kabels.

Nu gebruik ik een center speaker van SVS welk relatief groot is en hoog is. Zelf denk ik dat het inderdaad een interessante optie is voor wanneer ik uiteindelijk mijn versterker wil upgraden (nu kan het geen 4K signaal doorgeven daar het geen HDMI 2.0 ondersteunt) naar een versterker zonder eindversterker ingebouwd. Dit hout natuurlijk in dat ik allemaal actieve speakers moet nemen of een eindversterker. Mij voorkeur gaar dan uit naar actieve speakers. Deze zouden ook van het merk Adam Audio kunnen zijn zoals de modellen A7V voor front en A4V voor rear. Dit in combinatie met een versterker zoals bijvoorbeeld een Tonewinner AT-300 voor in combi met actieve speakers.

Dus nogmaals is dit wel reëel (met oog op toekomstige surround uitbreiding)?
Maak je het nu niet nodeloos duur en nodeloos ingewikkeld?
Koop een normale receiver die past bij je wensen en sluit daarn 5 passieve speakers op aan en 1 actieve subwoofer. Geen houtje-touwtje gedoe met hogere kosten en alles werkt meteen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steekje
@HikariMisako dat van de volume valt gelukkig wel mee. In feite laat je volume regelaar op alle actieve speakers op één stand staan. De main volume doe je vanuit de voorversterker. Zie het niet als volume knop maar als level knop.

@Jorgen Zelf denk ik wel dat het meevalt, de extra stroomaansluitingen zijn wel te overzien. Nu heb ik een versterker (SC-LX85) waarbij voor- en eindversterker zijn geïntegreerd (was ook een prijzige overigens). Mijn center speaker is de SVS MCS-01 en hierom dacht ik aan de A44H als vervanging (omdat deze minder ruimte inneemt. Andere plannen zijn mogelijk opties waarover ik denk.

@ShittyOldMan Over de levensduur zou ik meer onderzoek moeten doen. Dat zou inderdaad een obstakel kunnen zijn.

In ieder geval allemaal alvast bedankt voor het meedenken.
En nog even dit, ik hou het bij een 5.1 set overigens.

[ Voor 3% gewijzigd door Steekje op 20-11-2024 18:48 ]

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:41

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Steekje Je eindigt je initiële vraag met 'is dit reëel' maar lijkt de keuze in je hoofd al gemaakt te hebben. Wat zou voor jouw gevoel het behaalde voordeel zijn van deze configuratie en wat je zou missen/niet kunt bereiken als je voor de gangbare route zou kiezen?

Your Friendly Neighborhood Moderator

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09:27
HikariMisako schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:34:
Grootste nadeel lijkt me dat je dan voor iedere speaker ook een stroompunt moet hebben, maar het kan wel. Passieve speakers zijn wat dat betreft natuurlijk veel makkelijker.
Ook zal het veel meer gedoe zijn met afstellen van volumes etc, omdat je per speaker dat met de hand moet aanpassen achterop de speaker. Dus als je de installatie even harder wil zetten dan ie al staat ben je behoorlijk de sjaak.
Volumes aftellen doet de AVR voor je. Wat wel irritant is in dagelijks gebruik. Telkens 5 speakers handmatig aan en uit zetten.

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
greentea schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:36:
[...]

Volumes aftellen doet de AVR voor je. Wat wel irritant is in dagelijks gebruik. Telkens 5 speakers handmatig aan en uit zetten.
Setje klik-aan-uit stekkers kopen is dat ook zo opgelost, of die simpele smart stekkers van de ikea is ook makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09:27
HikariMisako schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:28:
[...]

Setje klik-aan-uit stekkers kopen is dat ook zo opgelost, of die simpele smart stekkers van de ikea is ook makkelijk.
Overal is een oplossing voor. Maar waarom zou je al die problemen creëren voor een stel cheapo monitor speakers. Met een max SPL van 100db op 1m gaan die overigens ook nooit in de buurt komen van een bioscoop ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-04 15:49
Die speakers zijn input sensing, dus die gaan vanzelf aan en uit. Grootste nadeel is dat dit echt nearfields zijn. Leuk tot op een meter of 1,5. Ander nadeel, plate-amp stuk, speaker weggooien (of laten maken natuurlijk).

Ik heb ook monitoren naast m'n PC, maar ik zou dit niet kiezen voor een woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steekje
@ConZito Ik las van een andere fabrikant namelijk ook dat actieve speakers geschikt zijn voor surround https://www.genelec.com/home-theatres (hun design is niet echt mijn smaak, maar wel compact)

Dus of ze niet geschikt zijn lijkt me dan raar. In ieder geval het idee is voornamelijk ontstaan doordat de gewone speakers best veel ruimten innemen en ik jammer genoeg niet een kleine bioscoopruimte kan bouwen.

De receiver Tonewinner AT-300 (dit is dus ook al een compact apparaat in vergelijking met wat ik nu heb) was het idee om naar toe te werken. Zoals Jorgen al aangaf neig ik inderdaad naar deze vorm. Maar ik ben wel blij met de reacties wat de nadelen zijn, immers omdat ik er wel voor te porren ben, is kritiek waarom het niet nuttig zou zijn altijd goed.

Genoeg stof om over na te denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-05 17:49
Steekje schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 23:00:
@ConZito Ik las van een andere fabrikant namelijk ook dat actieve speakers geschikt zijn voor surround https://www.genelec.com/home-theatres (hun design is niet echt mijn smaak, maar wel compact)

Dus of ze niet geschikt zijn lijkt me dan raar.
Het zit hem dan ook niet in het al dan niet actief zijn van de speaker, maar in de toepassing waarvoor deze gebouwd is. Veel nearfield monitoren zijn actieve speakers, gemaakt voor korte afstand. Leuk voor een (thuis-)studio, of voor bij de pc, maar wil je een beetje huiskamer vullen met geluid, dan kun je beter wat anders kiezen.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-04 15:49
Steekje schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 23:00:

Dus of ze niet geschikt zijn lijkt me dan raar. In ieder geval het idee is voornamelijk ontstaan doordat de gewone speakers best veel ruimten innemen en ik jammer genoeg niet een kleine bioscoopruimte kan bouwen.

De receiver Tonewinner AT-300 (dit is dus ook al een compact apparaat in vergelijking met wat ik nu heb) was het idee om naar toe te werken. Zoals Jorgen al aangaf neig ik inderdaad naar deze vorm. Maar ik ben wel blij met de reacties wat de nadelen zijn, immers omdat ik er wel voor te porren ben, is kritiek waarom het niet nuttig zou zijn altijd goed.

Genoeg stof om over na te denken.
Ik heb toevallig Genelecs, maar dat zijn de 8030's, daar zit ook een specsheet bij en dan kannje precies zien dat die units leuk zijn tot 1,5 meter, daarna niet meer. Er is ook een Genelec consumentenlijn, voor in huis daar is het weer anders.
Pagina: 1