Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Envy Jeff
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:18
Hallo allemaal,

Sinds kort ben ik trotse eigenaar van mijn eigen huisje! 🎉 Een van de dingen waar ik vooraf veel tijd in heb gestoken, is ervoor zorgen dat mijn internetverbinding top is. In mijn ouderlijk huis was ik vaak afhankelijk van 4G/5G om fatsoenlijk films en series te streamen, en gamen had ik daardoor tijdelijk op pauze gezet. Maar nu heb ik mijn eigen plek en wil ik dit anders aanpakken! 🚀

Mijn huidige setup:
  • Modem: Ziggo SmartWifi modem (zwart) (Sagemcom), momenteel ingesteld als modem en wifi-router. Morgen ontvang ik 2 Ziggo SmartWifi Pods 6 om mijn wifi-netwerk te versterken.
  • Cloud Gateway: Ubiquiti UX (UniFi Express), verbonden via een internetkabel vanaf de Ziggo modem. Deze gebruik ik niet als access point, om conflicten met de Ziggo modem te voorkomen.
  • Switch: Ubiquiti UniFi USW-Lite-16-PoE, aangesloten op de Cloud Gateway.
Ik heb tot nu toe weinig instellingen aangepast op zowel de Ziggo modem, de cloud gateway als de switch, voornamelijk omdat ik hier niet zo heel thuis in ben. Toch voelt het alsof mijn setup nog niet helemaal optimaal werkt en ik mogelijk dataverlies heb. Het lijkt me dat er instellingen zijn die ik kan verbeteren, maar ik weet niet precies waar ik moet beginnen.

Mijn vraag: Moet ik nog specifieke instellingen aanpassen om ervoor te zorgen dat alles soepel samenwerkt zonder verlies van snelheid of stabiliteit? Ik wil voorkomen dat apparaten met elkaar "vechten" of dat ik suboptimale prestaties krijg. Alle tips, stappenplannen of adviezen zijn meer dan welkom!

Alvast bedankt voor het meedenken! 😊

Groetjes,

Beste antwoord (via Envy Jeff op 19-11-2024 11:28)

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
rens-br schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:22:
[...]

Het is eigenlijk niet nodig om iets aparts in te stellen. Maar je zal hem (denk ik) wel eenmalig even in de controller moeten adopten.
Mee eens...

Je kunt je configuratie uit de UX exporteren en op je PC importeren, maar dat zou ik pas doen als je een complex netwerk hebt. Niet voor één switch. Verwijder de switch in de configuratie van de UX en als dat gedaan is, trek dan de UX uit het netwerk. Start de software op de PC en kijk of hij de switch vind en je aanbied om de adopteren.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:54

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Envy Jeff schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:03:
Hallo allemaal,

Sinds kort ben ik trotse eigenaar van mijn eigen huisje! 🎉 Een van de dingen waar ik vooraf veel tijd in heb gestoken, is ervoor zorgen dat mijn internetverbinding top is. In mijn ouderlijk huis was ik vaak afhankelijk van 4G/5G om fatsoenlijk films en series te streamen, en gamen had ik daardoor tijdelijk op pauze gezet. Maar nu heb ik mijn eigen plek en wil ik dit anders aanpakken! 🚀

Mijn huidige setup:
  • Modem: Ziggo SmartWifi modem (zwart) (Sagemcom), momenteel ingesteld als modem en wifi-router. Morgen ontvang ik 2 Ziggo SmartWifi Pods 6 om mijn wifi-netwerk te versterken.
  • Cloud Gateway: Ubiquiti UX (UniFi Express), verbonden via een internetkabel vanaf de Ziggo modem. Deze gebruik ik niet als access point, om conflicten met de Ziggo modem te voorkomen.
  • Switch: Ubiquiti UniFi USW-Lite-16-PoE, aangesloten op de Cloud Gateway.
Mij ontgaat het even de logica waarom je die Unifi Express hebt gekocht. (Vind het sowieso een beetje een vreemd apparaat, maar dat terzijde), want die fungeert nu alleen als controller voor je switch?

Naar mijn idee kan je twee richtingen op:
- Je gebruikt voornamelijk Ziggo spullen, dus Ziggo router -> Switch -> Access points
- Je stap volledig over Unifi, dus Ziggo router in bridge -> Unifi Express -> Switch -> Access points (al dan niet van Unifi)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Je moet er niet zo zwaar aan tillen. Doorgaans werkt het out-of-the-box prima en kun je het alleen maar complexer en moeilijker te beheren maken. Zeker met Ubiquity spullen. Je moet ook opletten dat je jezelf niet buitensluit. (Het is heel simpel om een switch in een ander VLAN te zetten als de UX waardoor ze niet meer met elkaar kunnen communiceren).

Daarnaast, als je écht het onderste uit de kan wil halen dan ben je al verkeerd begonnen met het aanschaffen van je hardware. De UX heeft maar 2x2 MIMO op beide banden. Dat is meer dan genoeg voor een mobiele telefoon, maar sommige laptops hebben meer antennes en kunnen een hogere snelheid halen met bv. 4x4 MIMO. Daarnaast hoop ik niet dat je vlakbij een aanvliegroute van een luchthaven woont in een buurt met veel 5Ghz apparatuur. Je hebt dan namelijk effectief maar één kanaal in de 5Ghz band die je met iedereen moet delen. Zodra je een ander kanaal selecteert dan lijkt het te werken . . . tot er een vliegtuig over vliegt en DFS je 5Ghz radio uit zet. Dat kun je afvangen door met een WIFI-7 AP gebruik te maken van de 6Ghz band, maar daar moet je andere apparatuur ook geschikt voor zijn. Gelukkig heb je ook nog een switch, want bedraad is en blijft beter.

Wellicht had je beter een topic kunnen open voordat je ging daarin ging investeren. Maar met wat je nu hebt zou ik het volgende doen:

- Modem in bridgemode (laten) zetten. Daarmee vervalt ook de WiFi functionaliteit.
- Kijken of de Ziggo Pods willen verbinden met je UX. Zoniet? Terug sturen en een andere oplossing zoeken. Gezien je Ubiquity spul hebt, zou ik daar eerst naar kijken... maar dat hoeft niet. Wil je de beste oplossing, ga dan niet een MESH-netwerk opbouwen, maar zorg dat je meerdere accesspoints bedraad aansluit.
- Op je mobiel het tooltje WIFIMan installeren (van Ubiquity) en testen hoe je signaal is, zowel van je mobiel naar de UX als van de UX naar het internet. Ook zou ik een speedtest uitvoeren op alle apparatuur die verbonden is met een lange kabel. Mijn ervaring is namelijk dat er veel kaf tussen het koren zit. Een Goobuy kabel is wellicht prima op korte afstanden, maar neem er een van een metertje of 10 en de retransmits vliegen je om de oren. En met een kabel van 20 meter haal je nog maar een paar kbit/s; onwerkbaar dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Envy Jeff
rens-br schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:25:
[...]

Mij ontgaat het even de logica waarom je die Unifi Express hebt gekocht. (Vind het sowieso een beetje een vreemd apparaat, maar dat terzijde), want die fungeert nu alleen als controller voor je switch?
Ik heb bij mijn vorige werkgever om advies gevraagd hoe ik dit beste kon inregelen en die adviseerde mij de Unifi Express. Ik vermoed inderdaad dat hij dan alleen als controller functioneert?

Maar als ik het goed begrijp heb ik voor mijn "setup" dus de Express helemaal niet nodig en kan ik de switch direct aansluiten op de modem?

De wifi pods die binnenkomen werken alleen maar met de smartwifi apparatuur van Ziggo zover ik kan lezen.

en @RiDo78 ja, ik had inderdaad beter van te voren advies kunnen vragen. Maar probeer er nu maar beste van te maken en als daardoor de Express bijvoorbeeld weg moet is dat maar zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Marc H

- - Is wakker - -

Envy Jeff schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:03:
Mijn vraag: Moet ik nog specifieke instellingen aanpassen om ervoor te zorgen dat alles soepel samenwerkt zonder verlies van snelheid of stabiliteit?
Vergeet WiFi en trek er een kabel tussen.

Wifi heeft, tenzij je direkt naast het modem staat/zit, verlies.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Envy Jeff
Marc H schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:32:
[...]

Vergeet WiFi en trek er een kabel tussen.

Wifi heeft, tenzij je direkt naast het modem staat/zit, verlies.
Ik heb ook naar alle kamers een netwerkkabel liggen (KAB031-100 Cat6a van MicroConnect).
maar wifi is voor verschillende apparaten natuurlijk wel nodig (denk aan chromecast, telefoon etc.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Envy Jeff schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:31:
Ik heb bij mijn vorige werkgever om advies gevraagd hoe ik dit beste kon inregelen en die adviseerde mij de Unifi Express. Ik vermoed inderdaad dat hij dan alleen als controller functioneert?

Maar als ik het goed begrijp heb ik voor mijn "setup" dus de Express helemaal niet nodig en kan ik de switch direct aansluiten op de modem?
Correct. Die Express is nu een heel dure controller. Die controller is handig en fijn om altijd online te hebben, maar voor alleen een switch is dat echt nergens voor nodig. Je kan dus de Unifi Controller ook prima op je laptop / desktop installeren en één keer in de zoveel tijd openen om firmware updates te doen.
De wifi pods die binnenkomen werken alleen maar met de smartwifi apparatuur van Ziggo zover ik kan lezen.
Ik ben daar niet zo bekend mee, maar als die alleen samenwerken met je ConnectBox is het niet handig om die in bridge te zetten.

Als ik het zou moeten zeggen zou ik in jou geval de SmartWifi Pods van Ziggo terugsturen en daarvoor in de plaats uitvoering: Ubiquiti UniFi U6+ kopen van Unifi, die werken goed samen met je UX en daarmee kan je dan een mooi dekkend wifi netwerk maken.
Verder ben je dan ook meteen provider onafhankelijk, wil je in de toekomst dan overstappen op KPN / Glasvezel o.i.d. dan kan je dat eenvoudig realiseren, zonder allerlei settings te moeten aanpassen. Je hebt dan ook een lekker stabiel netwerk, goed te onderhouden en rete stabiel.

[ Voor 23% gewijzigd door rens-br op 19-11-2024 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Envy Jeff schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:31:
[...]
Je kunt de UX weg doen, maar dan moet de switch ook weg. Het Unifi-netwerk is als een soort 'walled garden', switches, accesspoints en alles hebben een product van Ubiquity nodig zoals een router (UX, UDM, UDP) of Cloudgateway om fatsoenlijk te werken. Dus de Unifi-switch laat zich zonder UX niet beheren en dan heb je effectief een veels te dure domme switch. Waar op zich niets mis mee is, maar het wel zonde van het geld.

Als je de Ubiquity-spullen nog terug kunt sturen, dan zou ik dat doen. Wil je graag bij Ubiquity blijven, dan kun je beter alles van Ubiquity Unify nemen.

Zelf heb ik een Odido router (niet in bridge mode, wel Wifi uit) met daarachter een Ubiquity Wifi UDM. Vanuit daar lopen kabels naar de slaapkamer, woonkamer en zolder waar bij de laatste twee voorzien zijn van een of meerdere Unify switches en een Unify AP (Op zolder de AC-Pro, in de woonkamer de U7-pro). Maar waar het kan is alles bedraad aangesloten. Op zolder heb ik Wifi 6 (2.4 en 5 Ghz) en in de woonkamer Wifi 7 (2.4, 5 en 6 Ghz). Daarnaast is de UDM zelf ook nog een AP maar daar verbindt alleen de apparatuur in de meterkast mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

RiDo78 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:43:
Zelf heb ik een Odido router (niet in bridge mode, wel Wifi uit) met daarachter een Ubiquity Wifi UDM.
offtopic:
Nat achter NAT, toch? Als je telefonie niet gebruikt kan je die Odido router er ook tussenuit halen, VLAN instellen aan de WAN kant en de kabel van de NT in je UDM stoppen), zie ook: [Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Envy Jeff
@rens-br @RiDo78
Heren, allebei bedankt voor jullie feedback.

Ik heb nog wel een korte vraag. Ik ga sowieso de UX weg doen. Is het een groot probleem dat ik de switch dan als domme switch gebruik? Wat zijn de risico's die ik hierin loop dan?

Of zeg je het meer van je hebt nu een dure 16 poorts switch terwijl je dit ook makkelijk met een stuk goedkopere kan doen? Wil namelijk uiteindelijke wel een upgrade maken naar AP's van Ubiquity zoals jullie allebei aanraden daarom dat ik ook gekozen heb voor een POE switch.

Edit: Switch gebruik ik voor de netwerkkabels (ziggo heeft maar 4 aansluitingen en ik heb stuk of 10 kabels).

Zoals jullie beide merken ben ik er niet 100% in thuis haha. Aldoende leert men zal ik maar zeggen.

[ Voor 8% gewijzigd door Envy Jeff op 19-11-2024 11:00 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
rens-br schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:54:
offtopic:
Nat achter NAT, toch? Als je telefonie niet gebruikt kan je die Odido router er ook tussenuit halen, VLAN instellen aan de WAN kant en de kabel van de NT in je UDM stoppen), zie ook: [Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie
offtopic:
Daar heb je gelijk in. Komt nog uit het verleden waarin ik issues had met de odido-snelheden en toen heb ik een 'supported' setup gemaakt. Daarna heb ik er niet meer aan gedacht en heb er eigenlijk ook geen last van. Kan hem er straks wel tussenuit halen.. Scheelt weer een paar watt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Envy Jeff schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:58:
@rens-br @RiDo78
Heren, allebei bedankt voor jullie feedback.

Ik heb nog wel een korte vraag. Ik ga sowieso de UX weg doen. Is het een groot probleem dat ik de switch dan als domme switch gebruik? Wat zijn de risico's die ik hierin loop dan?

Of zeg je het meer van je hebt nu een dure 16 poorts switch terwijl je dit ook makkelijk met een stuk goedkopere kan doen? Wil namelijk uiteindelijke wel een upgrade maken naar AP's van Ubiquity zoals jullie allebei aanraden daarom dat ik ook gekozen heb voor een POE switch.

Edit: Switch gebruik ik voor de netwerkkabels (ziggo heeft maar 4 aansluitingen en ik heb stuk of 10 kabels).

Zoals jullie beide merken ben ik er niet 100% in thuis haha. Aldoende leert men zal ik maar zeggen.
Zoals @rens-br terecht opmerkte (en ik niet wist) kun je de netwerkmanager die in de UX zit ook op je PC installeren; zo kun je de switch gewoon blijven bedienen. Sterker nog, voor de AP's heb je die echt nodig, anders kun je geen wifi-netwerken aanmaken.

Wil je bij Ubiquity blijven en je kunt de UX nog terugsturen dan zou ik de UDR overwegen. Die heeft betere wifi (4x4 MIMO) en de mogelijkheid om (later) unify camera's of de unify slimme deurbel op aan te sluiten. Kun je de UX niet meer (gemakkelijk) terugsturen, dan zou ik je verlies nemen en hem gewoon houden. Het is geen slecht apparaat, je kunt er alleen zo weinig mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Envy Jeff schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:58:
Wat zijn de risico's die ik hierin loop dan?
[..]
Of zeg je het meer van je hebt nu een dure 16 poorts switch terwijl je dit ook makkelijk met een stuk goedkopere kan doen?
Risico is het inderdaad niet, je hebt nu gewoon een hele dure switch die makkelijker goedkoper kan.
Wil namelijk uiteindelijke wel een upgrade maken naar AP's van Ubiquity zoals jullie allebei aanraden daarom dat ik ook gekozen heb voor een POE switch.
Ik kan natuurlijk niet in je portomonee kijken, maar waarom uiteindelijk? Ik doe het zelf liever in één keer goed, in plaats van het in stappen te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Envy Jeff
RiDo78 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:11:
[...]

Zoals @rens-br terecht opmerkte (en ik niet wist) kun je de netwerkmanager die in de UX zit ook op je PC installeren; zo kun je de switch gewoon blijven bedienen. Sterker nog, voor de AP's heb je die echt nodig, anders kun je geen wifi-netwerken aanmaken.
okay, duidelijk. Ik ga voor nu de UX er tussenuit halen (Bewaar hem of verkoop hem via V&A) en sluit de switch rechtsteeks op de modem van ziggo aan. Moet ik nu via de controller (op PC/laptop) in de switch nog iets aparts instellen of is het gewoon plug&play? Moet het momenteel even doen met de producten die ik heb.

Ik neem je advies betreft de UDR ook serieus en ga overwegen hem aan te schaffen.
rens-br schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:14:

Ik kan natuurlijk niet in je portomonee kijken, maar waarom uiteindelijk? Ik doe het zelf liever in één keer goed, in plaats van het in stappen te doen.
De verbouwing etc. is helaas al duur zat geweest dus alles is momenteel gezien een flinke investering :). Liefste zou ik alles ook in 1 keer willen doen maar moet even geduld hebben haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Envy Jeff schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:19:
Moet ik nu via de controller (op PC/laptop) in de switch nog iets aparts instellen of is het gewoon plug&play?
Het is eigenlijk niet nodig om iets aparts in te stellen. Maar je zal hem (denk ik) wel eenmalig even in de controller moeten adopten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
rens-br schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:22:
[...]

Mee eens...

Je kunt je configuratie uit de UX exporteren en op je PC importeren, maar dat zou ik pas doen als je een complex netwerk hebt. Niet voor één switch. Verwijder de switch in de configuratie van de UX en als dat gedaan is, trek dan de UX uit het netwerk. Start de software op de PC en kijk of hij de switch vind en je aanbied om de adopteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Envy Jeff
@rens-br @RiDo78

Ik ga er mee aan de slag, hartstikke bedankt voor de goede hulp beiden! Wordt zeer gewaardeerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
RiDo78 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:00:
[...]

offtopic:
Daar heb je gelijk in. Komt nog uit het verleden waarin ik issues had met de odido-snelheden en toen heb ik een 'supported' setup gemaakt. Daarna heb ik er niet meer aan gedacht en heb er eigenlijk ook geen last van. Kan hem er straks wel tussenuit halen.. Scheelt weer een paar watt.
offtopic:
Meteen de daad maar even bik het woord gevoegd. Odido router is er tussenuit.
Pagina: 1