Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-09 11:22
Goedenavond allemaal,

Volgende week krijgen wij de sleutel van onze net aangekochte woning, en ik zit met een aantal vragen waar ik zelf niet uitkom. Ik hoop hier wat advies van jullie te krijgen. Alvast bedankt!

Het gaat om een woning uit 1978, eind jaren ’70 gebouwd, die momenteel matig geïsoleerd is. We willen de woning grondig isoleren om warmteverlies zoveel mogelijk te beperken en het huis efficiënter te maken.

De huidige verwarming bestaat uit een luchtgestookte CV van Brink, type Allure, en het warme water wordt geleverd door een badgeiser uit de jaren ’80. Mijn vragen zijn als volgt:
1. Is de Brink Allure geschikt te maken voor een hybride systeem voor luchtverwarming?
2. Wat is de beste oplossing voor warm tapwater?

In onze huidige woning hebben we een Edel Auer 200-liter warmtepompboiler, maar ik merk dat dit niet voldoende is voor onze gezinssituatie (3 personen). In de nieuwe woning krijgen we bovendien een bad, dus ik overweeg een 400-liter boiler.

Zijn er mensen die ervaring hebben met luchtverwarming in hun woning? Ik heb contact gehad met Brink, en zij verwezen mij door naar Mebatherm, een partner van Brink. Helaas neemt Mebatherm momenteel geen nieuwe klanten aan.

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
De beste oplossing hoe ik het had bedacht zou een hybride oplossing voor de hete lucht verwarming middels wp en hier een extern buffervat op aansluiten.

Echter geen idee of dit mogelijk en haalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
Overigens is een zonneboiler ook een optie, maar ik lees meerdere posts dat deze techniek achterhaald is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:27
Hi Darkbullet,

Ik verwacht dat je in jouw ventilatie verwarming best met een ventilatiewarmtepomp kunt werken. Volgens mij heb je die tot 5 kW, dus met wat kunst en vliegwerk kun je daar mogelijk nog best een Full Electric oplossing van maken. Er is ook een topic voor deze dingen in het DEI forum. Inventum heeft volgens mij een aantal van deze apparaten. Daar zit ook al wel een WTW oplossing bij als optie, maar niet met 200L+.

Wat je warm tapwater behoefte betreft, ik heb onlangs ook met dit bijltje gehakt. Ik had toen al homewizzard en kon aan de gasvraag in de zomermaanden duidelijk zien dat de WTW boiler het zwaar zou gaan krijgen. Wij verstookten toen ongeveer 580 m3 gas voor tapwater per jaar met 5 personen. Iets boven de norm van 100 m3pp dus.

Goed in eerste instantie had ik een LG270L op het oog. Maar het probleem dat die had was zijn compressor maximaal 500W input heeft en daarmee in de winter onvoldoende snel oplaadt. (tot 8 uur in de winter) Heb voor de aanschaf de kwartierwaarden aardgas voor een aantal maanden uit Homewizzard gehaald en daar een simulatie mee gedraaid op dat vermogen. Daaruit bleek dat de laadtijd van de LG echt te lang was om ons voldoende tapwater te kunnen leveren.

Ik heb toen ook naar alternatieven gekeken met meer volume, bv een 400L boiler met een kleine 4kW WP. Maar dat koste toch al snel weer 1000+ euro meer. (ook na subsidie)

Uiteindelijk zijn we gegaan voor een Atlantic Caplypso Split 270L. Dit kostte vrijwel hetzelfde als de LG, het geluid wordt buiten geproduceerd (Boiler staat binnen direct naast onze slaapkamer) en de compressor heeft een max ingangsvermogen van 1450W.

Nadat de boiler geplaatst hadden we toch een aantal keren koud water als de kinderen in bad gingen. Wat bleek, de WP springs pas aan als het warm water niveau onder de 40% zit.
Dit kan worden opgelost door in het programma met schakeltijden van laagtarief te werken (fictief). Je kunt 3 tijdsblokken instellen en aan de start van zo'n blok begint de WP dan met opwarmen naar 100%.

We hebben nu twee blokken ingesteld, 1 om 4:30u en een om 12:00u. Dit werkt voor ons goed. De boiler warmt dan in 2 tot 3uur op, afhankelijk van hoe ver hij leeg is. Deze tijd is eigenlijk altijd wel ongeveer gelijk. Als het buiten koud is draait de compressor op een hoger vemogen.

Overigens kun je zelf in de App ook handmatig een run starten. Dit kan via de Boost knop, de compressor gaat dan ook meteen met een hogere snelheid draaien. Dan wordt de oplaadtijd ~30% korter. Dit passen we bv toe op het moment dat er op woensdag middag iemand in bad gaat en we weten dat er aan het eind van de middag nog twee kinderen 'uit de zandbak' komen en willen douchen. Maar 3 runs per dag zijn wel echt de uitzonderingen.

Mijn samenvatting is dat voor het geld wat de Split kost het een erg goed systeem is, wat bij ons echt wel naar tevredenheid werkt. Maar eerlijk is eerlijk, als Atlantic een 360L variant had aangeboden dan had ik daar voor gekozen.

Overigens is er ook een optie om met een losse ventilatielucht WP warmtapwater te maken, dat is een Pools systeem, maar kan het topic ffe zo snel niet vinden. Hier kies je zelf de Boiler uit.
Mij heeft dit nooit getrokken, ivm geluid binnen en het systeem trok me op een bepaalde manier niet. Maar misschien is dit voor jou toch iets om naar te kijken.

Ow ja, en een zonneboiler, moet je niet aan beginnen idd. Kun je beter een WP boiler pakken met een paar zonnepanelen. Of een WP boiler icm een dynamisch energiecontract, kun je profiteren van de goedkopen stroom van de zonnepanelen van de buren :)

Succes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:41
Heb totaal geen verstand van luchtverwarming maar het komt wel af en toe voorbij hier.
Denk dat als je zoekt op 'brink' en 'luchtverwarming' je wel wat meer topics vindt zoals deze : Wat te doen met een brink heteluchtverwarming?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Nog veel meer leesvoer hier: Van luchtverwarming naar...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Darkbullet
Allen dank voor jullie reacties! Ik heb veel geleerd van jullie en de gestuurde links. Het probleem waar ik naast het maken van een hybride oplossing nog meer tegen aan loop is dat er maar weinig bedrijven echt verstand hebben van dit type verwarming.

Omdat de allure nog maar twee jaar oud is en in principe nog wel wat oplevert bij verkoop, hebben wij er voor gekozen om toch beneden en boven vloerverwarming aan te leggen en deze te voeden door een lucht water warmtepomp met buffervat. Ik ben bang dat als ik teveel systemen of oplossing naast elkaar heb draaien, ik het gevoel krijg dat het het net niet is.

We zijn van plan om de komende 20 jaar in deze woning te blijven wonen en pakken alles het liefst nu we de mogelijkheid hebben goed aan.

Nogmaals bedankt voor het meedenken wordt zeer gewaardeerd 👍👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear1079
Darkbullet schreef op donderdag 21 november 2024 @ 23:32:
Allen dank voor jullie reacties! Ik heb veel geleerd van jullie en de gestuurde links. Het probleem waar ik naast het maken van een hybride oplossing nog meer tegen aan loop is dat er maar weinig bedrijven echt verstand hebben van dit type verwarming.

Omdat de allure nog maar twee jaar oud is en in principe nog wel wat oplevert bij verkoop, hebben wij er voor gekozen om toch beneden en boven vloerverwarming aan te leggen en deze te voeden door een lucht water warmtepomp met buffervat. Ik ben bang dat als ik teveel systemen of oplossing naast elkaar heb draaien, ik het gevoel krijg dat het het net niet is.

We zijn van plan om de komende 20 jaar in deze woning te blijven wonen en pakken alles het liefst nu we de mogelijkheid hebben goed aan.

Nogmaals bedankt voor het meedenken wordt zeer gewaardeerd 👍👍
Uitstekend plan! Ieder systeem heeft weer los omderhoud nodig. VVW geeft ook maximaal comfort.
Daarnaast: voor mensen met gevoelige longen, zoals mensen met Astma, zijn ventilatie gebaseerde systemen echt horror. Hier in huis zou het een showstopper zijn voor dr aankoop van een woning (of renovatie betekenen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Darkbullet
Ja snap ik. We hebben deze net aangekochte woning echt super scherp aangekocht en onze eigen woning goed verkocht vandaar wat extra budget. We zouden eerst de badkamer doen maar investeren nu dat budget eerst in vloerverwarming met warmtepomp en buffervat.

Als alles zoals vloeren eenmaal zijn gelegd ben je niet zo snel geneigd om het te doen en we wonen er niet dus gelijk maar goed aanpakken.

Nogmaal hartstikke bedankt voor je feedback en ervaring 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Darkbullet schreef op donderdag 21 november 2024 @ 23:32:

Lijkt me een goed besluit, ik denk dat ik hetzelfde zou doen.
Luchtverwarming is in NL een zeldzaam legacy systeem met weinig mogelijkheden en vooral heel veel beperkingen.

@Icebear1079 toevallig even een vraagje omdat ik zie dat jij de nieuwe versie hebt van de split, weet jij hoeveel watt deze trekt bij dit soort buitentemperaturen bij stilstand?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Darkbullet schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 07:42:
Ja snap ik. We hebben deze net aangekochte woning echt super scherp aangekocht en onze eigen woning goed verkocht vandaar wat extra budget. We zouden eerst de badkamer doen maar investeren nu dat budget eerst in vloerverwarming met warmtepomp en buffervat.

Als alles zoals vloeren eenmaal zijn gelegd ben je niet zo snel geneigd om het te doen en we wonen er niet dus gelijk maar goed aanpakken.

Nogmaal hartstikke bedankt voor je feedback en ervaring 👍
Heb je wel vloerisolatie ?
Want dat is vrijwel niet gebruikelijk uit die bouwperiode (misschien 1 of 2 cm piepschuim.
Dus kijk goed voordat je vloerverwarming gaat aanleggen.
Mogelijk heb je geluk met een kruipruimte, anders is het slopen en opnieuw beginnen (qua vloer dan).

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear1079
ASW1 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:14:
[...]

@Icebear1079 toevallig even een vraagje omdat ik zie dat jij de nieuwe versie hebt van de split, weet jij hoeveel watt deze trekt bij dit soort buitentemperaturen bij stilstand?
Hier de vermogens van woensdag en donderdag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZkodAWJzG8mPyBxszuVMtkbWvxY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2hVISXKwsqcx2JkGEPwn8QtI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEEFiTMCpyV56ZCn_71H1iqzhSk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T5fTB2U69FlJhnenMQbFRMAP.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: zie nu dat je vraagt bij stilstand. Hij doet bij mij altijd 4W. Zomer en winter.

[ Voor 3% gewijzigd door Icebear1079 op 22-11-2024 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Icebear1079 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:56:
[...]

Hier de vermogens van woensdag en donderdag:
Ik bedoel wanneer hij niets doet.
Heb hier een oudere versie en die doet bij een buitentemperatuur lager dan 5 graden 35 watt continue vanwege carterverwarming van de buitenunit, wat best veel extra verbruik geeft in de winter.
Vroeg me af of dat bij de nieuwere versie beter is geregeld.

(Sorry voor OT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icebear1079
ASW1 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:00:
[...]

Ik bedoel wanneer hij niets doet.
Heb hier een oudere versie en die doet bij een buitentemperatuur lager dan 5 graden 35 watt continue vanwege carterverwarming van de buitenunit, wat best veel extra verbruik geeft in de winter.
Vroeg me af of dat bij de nieuwere versie beter is geregeld.

(Sorry voor OT)
4W dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
Ik verwacht hier zelf weinig van isolatie onder. Volgens mij vanaf de bouw inderdaad EPS maar dat zal weinig uithalen. Bedoeling is om thermokussens van tonzon te laten plaatsen.

Moet overigens eerst alle verwarming buizen onder de vloer demonteren en gaten dicht storten pff 😜
ZeRoC00L schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:20:
[...]

Heb je wel vloerisolatie ?
Want dat is vrijwel niet gebruikelijk uit die bouwperiode (misschien 1 of 2 cm piepschuim.
Dus kijk goed voordat je vloerverwarming gaat aanleggen.
Mogelijk heb je geluk met een kruipruimte, anders is het slopen en opnieuw beginnen (qua vloer dan).
Pagina: 1