Welke accesspoint

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterjandemoor
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 21-11-2024
Goeieavond!

Ik ben een redelijke leek wat betreft uitbreiden van thuisnetwerken. In het verleden heb ik wel wat eenvoudige werkjes gedaan, maar mijn kennis is eerder beperkt. Daarom wilde ik even checken waar ik op moet letten bij het aanschaffen van een accesspoint.

Kort gezegd is mijn opstelling de volgende:
- Aan de voorgevel van de woning staat de modem, van hieruit heb ik twee cat6 UTP-kabels die door de kelder naar mijn bureau en washuis lopen (achteraan in de hoofdwoning, ongeveer 15m van de voorgevel). Vanuit de kelder vertrekt er een utp naar de zolder, waar we ofwel de tv op het vaste netwerk willen steken ofwel gebruik willen kunnen maken van een deftig wifi-netwerk.
Achter mijn woning is een zorgunit gebouwd voor mijn bejaarde moeder. Zij zou ook graag een bekabelde oplossing hebben voor de tv, en wifi in haar woning (loopt ongeveer 20m dieper dan het aansluitpunt in het waskot).
Ik denk erover na in de kelder een switch te zetten waar ik dan 1 van de twee utp-kabels onderbreek, op de switch steek en de utp die naar de zolder loopt daar ook op steek. In het waskot zou ik een accesspoint met LAN-ingangen willen zetten voor de oplossing voor mijn moeder. Indien wifi op de zolder haalbaar zou zijn door het signaal te versterken vanuit het waskot, zou ik die switch in de kelder weglaten.

Waar moet ik zeker op letten bij de aanschaf van de accesspoint? Kijk ik best al naar een model dat Wifi 7 ondersteunt of is 6 genoeg voor wat ik het zou gebruiken? Zijn LAN-poorten van 1 Gbit/s voldoende of moet ik toch richting 2,5 Gbit/s of meer kijken? Hoeveel Mbps voor de wifi? Ik zie AP's van 1500Mbps, tot 5400Mbps of meer. In welke range zoek ik best iets voor mijn situatie?

Alvast bedankt voor jullie mening :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:30

lier

MikroTik nerd

Veel providers bieden de mogelijkheid aan om extra accespoints te huren of aan te schaffen. Vaak is de installatie/configuratie een stuk eenvoudiger, zeker voor mensen die niet de ervaring hebben (of de kennis willen opdoen) is dit een uitkomst.

Welke provider heb je?
Welk modem gebruik je (merk en model)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterjandemoor
We zijn bij Telenet. Modem is de F@ST3896LG-TN.
Het is niet zozeer dat het mij niet interesseert, integendeel. Eerder vind ik het moeilijk om door de bomen het bos nog te zien. Ik zou liefst vanal zelf een voorziening treffen, zodat ik niet afhankelijk ben van provider.
Bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:54
pieterjandemoor schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:33:
...
Waar moet ik zeker op letten bij de aanschaf van de accesspoint? Kijk ik best al naar een model dat Wifi 7 ondersteunt of is 6 genoeg voor wat ik het zou gebruiken? Zijn LAN-poorten van 1 Gbit/s voldoende of moet ik toch richting 2,5 Gbit/s of meer kijken? Hoeveel Mbps voor de wifi? Ik zie AP's van 1500Mbps, tot 5400Mbps of meer. In welke range zoek ik best iets voor mijn situatie?

Alvast bedankt voor jullie mening :)
Dit hangt een beetje af van wat je wil en je budget.
Je kan dit ff lezen: review: Goedkope Wi-Fi 6-routers - Betaalbaar en snel draadloos netwerk

Voor Wifi 5 en 6 (niet 6E) zit je op 2.4 en 5 GHz.
Dan blijft de maximale bandbreedte onder de 1Gbps en is 1Gbps LAN poorten genoeg.

Vanaf Wifi 6E en Wifi 7 (dus met de 6GHz band) kan je snelheid halen boven de 1Gbps en dan wordt het zinnig om naar 2.5 Gbps LAN poorten te kijken.

Hoe snel is je internet? En hoe snel is je interne netwerk?
Die moeten allemaal 2.5Gbps of sneller ondersteunen of je snellere Wifi bruikbaar te maken.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:36

franssie

Save the albatross

@pieterjandemoor Hoe meer bedraad, hoe beter. Dus ik zou voor een switch gaan om daar de accesspoints op aan te sluiten.
Bij Omada of Unifi kan je ze centraal instellen en beheren met een controller, maar daar zijn ook andere oplossingen voor. E.e.a. hangt ook van je wensen en budget af.

Eventueel interessant leesvoer [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterjandemoor
Snelheden zijn allemaal redelijk beperkt hoor. We hebben gewoon de standaard all-internet formule van Telenet:
300 Mbps max. downloadsnelheid
Onbeperkt downloadvolume
20 Mbps uploadsnelheid

We streamen wel alles en vaak op meerdere toestellen tegelijk, terwijl de kinderen wel eens Roblox spelen ofzo. Ik werk sporadisch van thuis, maar dan ben ik meestal alleen thuis. Mijn vrouw en ik kunnen wel soms tegelijk elk een digitale vergadering hebben, via zoom of teams.

Ik heb denk ik op belangrijke plaatsen wel de nodige bekabeling, dus ik zou het dom vinden die niet te gebruiken en enkel wifi-versterkers te steken. Maar het hoeft ook geen serieuze overkill naar opties toe te zijn ofzo. Onze toestellen zijn gewone laptops (voor mijn werk wel met (lichte) grafische programma's, een ipad pro, 4k smart tv, ...
Budget: met 100 euro voor een access point en 50 euro voor een switch in de kelder zou ik bvb wel kunnen leven. Laat ons zeggen dat ik bvb richting TP-Link WiFi 7 Archer BE3600 of WiFi 6 Archer AX73 kijk.
Belangrijkste is om comfortabel gebruik te kunnen maken van ons bekabeld netwerk, waar mogelijk, en met de mobiele toestellen een deftige en stabiele wifi-ervaring te hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door pieterjandemoor op 19-11-2024 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:36

franssie

Save the albatross

Als switch is dit denk ik al voldoende https://www.action.com/nl...k-desktop-switch-ls1005g/

AP's die bedraad kunnen worden, dan kun je denken aan zoiets uitvoering: TP-Link EAP245 v3
Die hebben ether net in én uit. Eventueel zou je bij een plek meer UTP willen aansluiten, dan kan je daar een tweede switch bijplaatsen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1