Combineren PIR + geluidsisolatie voor dak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstapel
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 18-03 16:09
Ik wil graag mijn dak isoleren. Momenteel zit er nog glaswol waar ik de lege plekken tussen kan zien zitten. In plaats hiervan wil ik graag iets dat beter isoleert en zat ik dus te denken aan PIR. Nu lees ik alleen dat PIR niets doet voor geluidsisolatie en dat je hiervoor beter andere materialen kan gebruiken. Aangezien er nu nog glaswol zit, ben ik bang dat ik me mogelijk ga storen aan het geluid als dit simpelweg vervangen wordt door PIR.
Bij de openingspost van Isoleren 101 wordt staat dat je eventueel verschillende materialen kan combineren. Echter kan ik er verder niet echt iets over vinden. Ook heb ik Ubakus geprobeerd in te zetten, maar daar kom ik niet echt uit.

Dus mijn eerste vraag is, hebben mensen ervaring met het combineren van PIR met een ander isolatiemateriaal voor geluidsisolatie? Zijn er dingen om op te letten?

Idealiter zou ik het isolatiemateriaal en eventuele spouw binnen 12 cm van het dakbeschot wegwerken. Ik dacht daarom aan: Dakbeschot | damp open folie | 3cm steenwol | 2 cm spouw | 7cm PIR (met alu aan beide zijden) | Gipsvezelplaat.
Dus vraag twee is, zou dit werken?

Tot slot wil ik zo efficiënt mogelijk de ruimte gebruiken en daarom voor de geluidsisolatie materiaal gebruiken dat dit het beste doet. Als ik online rond zoek, krijg ik alleen niet echt een eenduidig antwoord over welk materiaal nu het beste werkt voor geluidsisolatie. Weet iemand hier welk materiaal je hier het beste voor kan gebruiken?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Misschien kun je hier wat info vinden:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2273052

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:41
Je wilt evenveel geluidsisolatie als nu, dan hoef je niet hey dak te ontkoppelen.
Hoeveel glaswol zit er nu? Ik zou dezelfde dikte houden, dan zorg je in ieder geval ervoor dat er niet meer geluid naar binnen komt...
Als je nu 12 cm glaswol hebt moet je gaan nadenken wat je liever hebt... En of het de kosten waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Er zijn nog wat materialen die goed geluid isoleren, zoals metisse. Ook met de afwerklaag kun je nog wat winnen. Het PIR doet waarschijnlijk niet veel qua geluidsisolatie, maar de plaat gips die er bij mij voor is gekomen lijkt wel te schelen, als het regent hoor ik dat minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:50
Nergens een spouw in ieder geval.
Glaswol heeft weinig massa, neem iets wat meer massa heeft want massa dempt geluid. Dus steenwol of houtvezelplaat.
Beide kun je prima combineren met een plaat PIR, je opbouw wordt dan van buiten naar binnen:
Dakbeschot
Steenwol/Houtvezel
PIR
Gipsplaat

Let er op dat de buitenkant van je dakbeschot wel dampopen moet zijn en bij voorkeur voorzien van een waterdichte dampopen folie onder de pannen.
Je PIR aan de binnenkant moet naadloos aansluiten en overal afgetaped zijn. Anders kan er vocht van binnenuit in je constructie en dat geeft problemen later.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstapel
Dank voor alle reacties!
Het feit dat er geen spouw nodig is voor de steenwol/houtvezelplaat maakt het wel heel interessant. Als ik het goed begrijp zou die wel nodig zijn indien ik enkel met PIR zou isoleren.

Als ik dan nu in plaats van 2 cm spouw een houtvezelplaat (bijv. pavacoustic brut )
van 2cm doe, verlies ik hier geen eens ruimte aa. Dan kan ik vervolgens nog 10 cm aan pir gebruiken en uitkomen bij een Rd van 4,95:)
(Van buiten naar binnen: dakbeslag | Dampopen folie | 2 cm houtvezelplaat | 10 cm PIR (tweezijdig aluminium) | tape | gipsvezelplaat)

Klopt mijn beredenering zo of mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:50
Verstapel schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:14:
Dank voor alle reacties!
Het feit dat er geen spouw nodig is voor de steenwol/houtvezelplaat maakt het wel heel interessant. Als ik het goed begrijp zou die wel nodig zijn indien ik enkel met PIR zou isoleren.

Als ik dan nu in plaats van 2 cm spouw een houtvezelplaat (bijv. pavacoustic brut )
van 2cm doe, verlies ik hier geen eens ruimte aa. Dan kan ik vervolgens nog 10 cm aan pir gebruiken en uitkomen bij een Rd van 4,95:)
(Van buiten naar binnen: dakbeslag | Dampopen folie | 2 cm houtvezelplaat | 10 cm PIR (tweezijdig aluminium) | tape | gipsvezelplaat)

Klopt mijn beredenering zo of mis ik iets?
Er is geen folie nodig onder je dakbeschot. Folie zit of helemaal aan de koude kant zoals ik omschreef, waterdicht end dampopen of aan de warme kant, klimaatfolie of dampremmend. 2cm geluidswerend is wellicht wat summier.
Verder, prima plan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tastiestemperor
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 06-06 01:05
Toevallig heb ik zoiets soortgelijks gedaan bij mijn ouders. Op het ander topic heb ik de volledige opzet met Ubukus tekening geplaatst. https://gathering.tweaker...message/80435954#80435954

Idd dakbeschot -> steenwol 5cm -> pir 10cm -> gips

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:36

Wuursj

want worst is al bezet

Geluids isoleren is massa. Dan is steenwol of houtvezel wellicht een goed idee maar hebt het maar over 3cm steenwol. Dat schiet niet echt op. Denk dat gipsvezel dubbel uitvoeren oid meer doet.

Kan je niet iets qua ruimte inleveren? Dus de 12cm tussen de balken geheel opvullen met houtwol of steenwol en over de balken heen een laag PIR van 5cm? Die laag pir aftapen en dat is meteen je dampscherm. Dan doe je ook nog eens wat het fijnst werkt: wol tussen de balken (dat is gekloot met PIR) en Pir (met groef en mes) naadloos over de balken. Minder werk, mooi tegen geluid en je islolatie waarde wordt dan een prima Rc5,25.

Ik heb zo de zolder gedaan (met alleen 140mm ipv 120mm) en dat bevalt uitstekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/Scs0EzLOEEo4d5JfCbBsPEJ6.png

Qua geluid: ik heb de tussenwandjes met het 'kabaal hok' (=warmtepompboiler, WTW unit, wasmachine) opgevuld met polypress. Zwaar, moeilijk te verwerken maar isoleerd als een malle tegen geluid. Ik had een partijtje via marktplaats op de kop getikt waardoor het financieel nog te doen was.

[ Voor 15% gewijzigd door Wuursj op 18-11-2024 14:00 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatman313
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 06-06 17:10
Zelf heb ik ribben van 7 cm tegen mijn dakbeschot geschroefd. Daarna hier tussen rockwool. Daarna pir platen van 10 op die ribben. Werkte makkelijk en het scheelt enorm qua geluid als ik het vergelijk met enkel pir platen.

Ik denk wel dat qua geluid je niet veel minder dan 4 tot 6 cm steen wol moet toepassen.

Let wel op dat er buiten op je dakbeschot geen folie zit die damp dicht is, dan kan je niet meer met steenwol werken met daaronder pir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstapel
Dank voor al jullie reacties!

Ik vind het wel lastig verschillende geluidsisolatie te vergelijken. Is er een eenheid die je daarvoor zou kunnen gebruiken? Zou de dichtheid of massa hier een goede voor zijn? Dat je zeg maar de dichtheid van isolatiemateriaal kan zien als wat de r waarde voor thermische isolatie is? Als ik dichtheid ga vergelijken kom ik zo uit:

Glaswol (Knauf Ultracoustic): 17 kg/m³
Steenwol (Rocksono Base): 35 kg/m³
Cellulose (cyclin): 85 kg/m³
Houtvezelplaat thermo (Gutex Thermoflex Houtvezelisolatie): 50 kg/m³
Houtvezelplaat akoestisch(Pavacoustic Brut): 230 kg/m³

12 cm glaswol komt dan uit op 17*0,12= 2,04 kg/m²
Voor steenwol: 35*0,12= 4,2 kg/m²
En 2 cm akoestische houtvezelplaat zou dan 230*0,02=4,6 kg/m² zijn

Geen idee of deze redenering dan klopt, maar zou je dan kunnen zeggen dat 2cm van die akoestische houtvezelplaten beter geluid isoleert dan 12 cm steenwol? Of zijn er ook andere factoren om rekening mee te houden?
Pagina: 1