dunedanh schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:58:
[...]
Technisch gezien moet je om 32A te laden zelfs een 40A groep hebben (continue belasting meestal max 80% van de afgezekerde waarde, maar check de info van de fabrikant van je automaat/alamat). Als je dan ook nog selectief wil zijn tov je hoofdzekering kom je uit op een 63A aansluiting. In Nederland niet heel gangbaar bij woonhuizen ivm de kosten.
Voor Nederland is het realistischer om uit te gaan van 1x35A, laden op 16A met een 20A automaat = 3.68kW. Of hetzelfde met een 3x25A aansluiting, als je voor lief wil nemen dat je niet selectief bent tov je hoofdzekering...
Al met al nog steeds dik sneller dan de granny charger, maar de theoretische 6.6kW halen is nog best wel een uitdaging

Beetje late reactie, maar ik heb thuis zo'n setup. Situatie:
Tesla Model S 2018 , kan enkelfase tot 22Kw op 1x32A, heb uiteraard ook een Tesla Mobile connector laadkabel, met een 3 polige 32A stekker adapter. Dan heb je al veel van de functionaliteit van een losse laadpaal.
Propvolle meterkast en had zin of geen budget vrij (net grote verbouwing achter de rug) om alles te vervangen en een laadpaal te installeren, het bleef bij enkel de bestaande 1x35A hoofdaansluiting dus.
Oplossing: deurbel los gehaald, daar een 24A automaat op en een 32A 3-polige 230v wandcontactdoos aan mn gevel gehangen met een hele dikke kabel naar de meterkast. Bij de 1e laadpoging begon de automaat direct te zoemen en werd gloeiend heet, toen ik naar de auto rende stond die dus doodleuk 32A te trekken. Gelukkig kun je dat zowel in de auto als via je Tesla app instellen . Nu staat ie dus standaard op 22A, dan wordt de automaat in de meterkast ook niet warm ofzo, gaat al 2 jaar goed. Dan laad ik met 5kW, das flink sneller dan een granny lader aan een gewoon 16A stopcontact, die komt in de praktijk niet verder dan iets van 11A?
(De Skoda Eniaq van mn vriendin heeft trouwens geen instelbare laadstroom, dus met het vinkje "Beperkte AC-laadstroom" aan laadt hij maar 2,1Kw. Doe je dat niet dan gaat het te hard en heb je een laadfout binnen een half uur. )
De reden dat ik in dit topic zit, is dat mn oom en tante sinds een week een T03 hebben. Die gaven aan dat ze de Engelstalige navi niet fijn vinden.
Nu lees ik in dit topic veel over het installeren van de carlinkit, maar negrens waarom dit nodig is?? Is dit puur om android auto te draaien? Is er een specifieke reden voor, wat mis je dan standaard in de auto? als het echt de moeite is, kan ik die carlinkit wel voor ze installeren namelijk.
(In mn oude model S bijvoorbeeld mis ik carplay totaal niet, gebruik gewoon de Tesla/google maps navi. En de onboard spotify, youtube en youtube music etc. apps. de auto heeft zelf onbeperkt 4G data, werkt prima. )
EDIT: ik wed dat mijn oom en tante nog niet eens via de QD link app en een kabel de screen mirroring hebben geprobeerd, dat zal ook al veel schelen toch?
[
Voor 16% gewijzigd door
_Anvil_ op 06-07-2026 14:44
]