Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westerterp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-03 08:30
Helden,

Anderhalf jaar geleden heb ik onderstaande installatie afgerond en in de tussentijd een aantal wijzigingen aangebracht.

Ik verwarm drie verdiepingen met vloerverwarming, waarvan de onderste verdieping de werkplaats/garage is van een drive-in woning. Op elke verdieping hangt een pomploze composiet vijfgroeps Therminon lage termperatuur vloerverwarmingsverdeler.

Alle verdelers hebben groepen die zo goed als even groot zijn. De bovenste twee verdiepingen hebben elk ongeveer 45 m² vloerverwarming en de benedenverdieping ongeveer 40 m². Ik maak geen gebruik van naregeling en alle groepen en alle verdelers staan permanent open. Ik heb om twee redenen geen buffervat geinstalleerd; 1. omdat alles altijd open staat en 2. omdat de installatie daardoor veel simpeler kon blijven.

De warmtebron is een all-electric Bosch 3400i met een 4kW split buitenunit. De pomp in de binnenunit is ook de enige pomp in het systeem. Ik heb recent de Bosch Nefit Moduline 1010H vervangen door een Bosch Easycontrol, waarmee ik de binnentemperatuur meet op de middelste verdieping.

De warmtepomp staat op de bovenste verdieping en voedt dus als eerste de verdeler van de bovenverdieping. Het cv-leidingwerk vanaf de warmtepomp is tot en met de bovenste verdeler 22mm koper en gaat na deze verdeler over op 25mm Uponor. (idealiter had ik beide een slag dikker, maar het leidingwerk heb ik ooit al gelegd toen ik nog een ketel had. In de flowberekening en in de praktijk blijkt de diameter meer dan voldoende.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8bwSFRZMXG-m6n8ehhhbyJG_Zs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FemK1BevKPWv0dM35MGA24p0.png?f=fotoalbum_large

Ik ben tevreden over mijn COP van afgelopen anderhalf jaar. Als ik in HomeConnect kijk naar mijn 'Lifetime' productie en verbruik, heeft de warmtepomp 10500 kWh aan warmte (en koude) afgegeven, waarvan het elektrisch verbruik ~2400 kWh. Volgens mij kom ik dan op een COP van tussen de 4,3 en 4,4. (ik heb mijn binnentemperatuur permanent op 19 ˚C staan. Dit is het ook altijd minimaal geweest, dus de warmtepomp heeft daar geen moeite mee.)

Om te kijken of ik nog zuiniger kan stoken óf de warmtepomp nog langere runs te laten draaien, ben ik benieuwd of ik nog iets met mijn flow kan. Ik heb twee Testo klemthermometers om de ΔT te meten, maar heb drie dingen niet scherp en ben benieuwd naar jullie advies en ervaringen:
  1. Moet ik mijn ΔT zo klein mogelijk houden en dus de flow op alle groepen van alle verdelers maximaliseren?
  2. Moet ik de flow van de groepen van de verdeler die het dichtst bij de warmtepomp zit knijpen om te voorkomen dat de meeste warmte via de eerste verdeler (bovenverdieping) in het huis komt?
  3. Is de beste manier om de werkplaats/garage (benedenverdieping) minder te verwarmen door simpelweg de flow van de vijf groepen van die verdeler te knijpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-10 21:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ja, ja en ja :)
Gebruik de flowmeters op je verdelers.
Zuiniger stoken begint daarna met het verlagen van de stooklijn.
Hoe monitor je nu de runlengte?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westerterp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-03 08:30
De ΔT is nu minimaal met alles open, dus lager kan niet en dat is dus prima.

Ik monitor nu met Homewizard en ik heb nu elke dag één run van minimaal zes uur. (de pieken zijn van opwarmen interne sww-boiler na douchen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQaBaFYMOFkBO0p8NpZuYGO__VU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pnmKYlvpxel9PdLsjTnH8po6.png?f=fotoalbum_large

De stooklijn heb ik al vlakker gemaakt om de runs langer te maken en de binnentemperatuur blijft prima.

Als morgen een run draait meet ik de Tmax op de verschillende verdiepingen nog om te kijken of die verschilt, maar kennelijk heb ik het dan al redelijk optimaal.

Update metingen aanvoer en retour cv-leidingen:

Warmtepomp
Aanvoer 23,6 °C
Retour 22,1 °C
ΔT 1,5 °C

Verdeler tweede verdieping
Aanvoer 23,6 °C
Retour 22,3 °C
ΔT 1,3 °C

Verdeler eerste verdieping
Aanvoer 23,4 °C
Retour 22,5 °C
ΔT 0,9 °C

Verdeler begane grond (flow 50% geknepen)
Aanvoer 23,0 °C
Retour 18,7 °C
ΔT 4,3 °C

[ Voor 21% gewijzigd door Westerterp op 18-11-2024 16:39 ]