Wat is een goede airconditioning?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yelop
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 15:49
Mijn vraag

Is t mogelijk in een sociale huurwoning een echte airco te hebben ipv mobiele airco?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Verschillende mobiele airco's die met een slang uit het raam moeten bevestigd worden. Echter consumentenbond test ze niet dus voor de rest zegt mij niet veel.
De wood’s Air Conditioner Cortina Silent 12K zou in zweden goed uit de test komen.

Mijn budget misschien 350 tot 800 euro voor mobiele koeler. En een echte airco misschien iets van 2000-2500 max? Liefste iets wat in de black friday in de korting gaat, al wet ik niet of dit met airconditionings is.

Daarbij moet ik zeggen ik heb nul klusvaardigheid 2 linker handen, dus ben op andere afhankelijk hierin.

[ Voor 16% gewijzigd door yelop op 17-11-2024 01:43 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
yelop schreef op zondag 17 november 2024 @ 01:39:

Is t mogelijk in een sociale huurwoning een echte airco te hebben ipv mobiele airco?
Als je toestemming krijgt is er veel mogelijk.
Dit was 1 vd eerste resultaten bij zoeken naar: "airco plaatsen huur woning":
https://www.vtwonen.nl/wo...co-plaatsen-in-huurwoning?
Liefste iets wat in de black friday in de korting gaat, al wet ik niet of dit met airconditionings is.

Daarbij moet ik zeggen ik heb nul klusvaardigheid 2 linker handen, dus ben op andere afhankelijk hierin.
Black Friday zorgt niet altijd voor extra korting, vaak is het een grote reclame boodschap om je te lokken zonder extras.

Je mag deze airco niet zelf installeren vanwege de gassen die gebruikt worden. Liggend aan het aantal kW dat je nodig hebt voor je huis kun je rond de 1900 euro klaar zijn voor de volledige installatie.

Verder kun je hier een berg info vinden over de werking en verschillende types: Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:32
In een huurwoning mag vaak wel wat als het maar hersteld wordt bij verlaten van de woning.

De grondhouding verschilt wel: een corporatie staat typisch meer toe dan commerciele en particuliere verhuur.

Soms is het niet meer dan 1 gat door de buitenmuur met diameter van ca 7cm.

Een vaste airco dient door een gecertificeerde installateur geplaatst te worden. Staar je niet blind op Black Friday maar zoek een fatsoenlijke installateur. Moet kunnen onder de 2500 met fatsoenlijk merk.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 17-11-2024 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yelop
Vandaag geweest bij woningbouw. En er is dus niks mogelijk qua aanpassing helaas.

Dus wat resteerd is een mobiele luchtkoeler die met een doek en slang naar een raam gaat.

Qua mobiele luchtkoelers wat zijn de betere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-09 00:20

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

yelop schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:58:
Vandaag geweest bij woningbouw. En er is dus niks mogelijk qua aanpassing helaas.

Dus wat resteerd is een mobiele luchtkoeler die met een doek en slang naar een raam gaat.

Te makkelijk, wat heb je zelf al gevonden?

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yelop
Iemand enig idee, of maakt t allemaal niet zoveel uit in de mobiele aircoolings categorie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:03
Bespaar je het geld en begin er niet aan.

Ze vreten stroom, maken ongelooflijk veel geluid en zijn gewoon oncomfortabel.
Dan beter een plafond ventilator.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

yelop schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:09:
Iemand enig idee, of maakt t allemaal niet zoveel uit in de mobiele aircoolings categorie?
Ze zijn allemaal slecht. Begin er niet aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

yelop schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:58:

Let even op dat er een héél groot verschil zit tussen een luchtkoeler en een airco.
Een mobiele airco heeft dan wel de warme en koude kant van de warmtepomp binnen zitten, maar is wel degelijk een échte airco. Er zit gebeurt daadwerkelijk een fasewisseling om de lucht af te koelen, alleen zijn ze niet efficiënt omdat ze lucht van binnen aanzuigen en je veel warmte weer terug naar binnen pompt (omdat het apparaat zelf enorm heet wordt en de slang naar buiten ook nooit perfect geïsoleerd is).

Een luchtkoeler zoals je die vaak op shoppingzenders op TV ziet is gewoon een ventilator die lucht door een natte filter haalt, waarbij de luchtvochtigheid omlaag gaat en daarmee de gevoelstemperatuur omlaag. Door dat water af te koelen (met een koelpack die je een paar uur in de vriezer legt) kun je daadwerkelijk de lucht afkoelen, maar de warmte die in je ruimte hangt is niet ineens weg, en ook die apparaten produceren zelf warmte. Deze worden ook wel 'swamp coolers' genoemd omdat ze alles vochtig maken, dat is niet altijd handig en betekent dus ook dat je constant een waterbakje moet vullen. Voordeel is wel dat ze midden in een ruimte kunnen en wel lekker koel aanvoelen.

Er zijn andere opties, zo heb je voor campers van die airco's die je in het raam hangt (waarbij dan een buitenunit buiten hangt, en een binnenunit binnen) maar dat vereist een raam dat hiermee werkt. Zelfde geldt voor de Amerikaanse stijl van window units, die hebben ook een raam nodig waar je ze in kunt klemmen.

Een mobiele airco met een goede raamafdichting is prima. Maakt een enorm kabaal en als je geen geïsoleerde slang hebt (of wat handdoeken om de slang wikkelt) dan zijn ze niet efficiënt, maar om één ruimte te koelen doen ze het wel gewoon.

Maar voor je die kant op gaat zou ik je aanraden om eerst eens voor voldoende circulatie te zorgen. Vaak zijn er echt wel plekjes in de ruimte die minder warm zijn. Ik heb een thuiskantoor op (een ongeïsoleerde) zolder en mijn werkplek wordt flink warm, maar met 3 ventilators is het heel goed te doen tot de dagen dat het buiten echt constant 28-30 graden is.
Daarnaast werkt zoals al aangeraden een plafondventilator ook heel goed, die doet hetzelfde door de warme lucht naar boven te zuigen, waardoor er weer koele lucht van onder zich verspreidt.

En zonwering is ook heel belangrijk. In het ergste geval gewoon buiten boven het raam wat haakjes maken en dan een schaduwdoek voor het raam hangen, dan hou je al heel veel warmte tegen. Alle warmte die niet binnenkomt hoef je ook niet naar buiten te duwen.
Pagina: 1