Vloerverwarming verdeler geblokkeerd/ gaat niet aan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BWSBH
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-01 23:04
Er ligt hier vloerverwarming met een Grounfod UPM3-verdeler. De vloerverwarming is drie jaar geleden aangelegd, maar nooit in werking gesteld. Drie jaar terug ging de pomp wel direct aan toen de stekker in het stopcontact ging, nu geeft de pomp een melding dat het geblokkeerd is. Via deze instructievideo getracht het te deblokkeren

YouTube: How to turn a Grundfos UPM3 pump in the event of it being clogged wi...

Zonder succes helaas. Ook heb ik de pomp ontlucht met het witte draaidopje linksbovenin.
Wat zou hier kunnen spelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lfgmPEHZTmaEBTtfkEy5MW6idPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LquBFgoZYOEigDRCmPYIHJ9W.jpg?f=fotoalbum_large

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Wat is je aanvoer temperatuur?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BWSBH
Ik heb verschillende temperaturen geprobeerd. De handleiding zegt: begin met 25 graden, daar heb ik het nu op ingesteld. Maar de werkelijke temperatuur blijft 20 graden, zo geeft het wijzertje weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Dus, de pomp was 3 jaar terug nieuw, 1 keer aangezet, uit, en toen 3 jaar stil gestaan...?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:12

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

paQ schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 23:54:
Dus, de pomp was 3 jaar terug nieuw, 1 keer aangezet, uit, en toen 3 jaar stil gestaan...?
Ofwel: dikke kans dat je pomp vast zit. Loshalen en checken dat hij netjes draait.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Microkid schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 23:55:
[...]

Ofwel: dikke kans dat je pomp vast zit. Loshalen en checken dat hij netjes draait.
dat
Hij geeft ook aan dat ie vast zit.

offtopic:
waarom is er vloerverwarming aangelegd om vervolgens nooit te gebruiken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BWSBH
Ik heb verschillende temperaturen geprobeerd. De handleiding zegt: begin met 25 graden, daar heb ik het nu op ingesteld. Maar de werkelijke temperatuur blijft 20 graden, zo geeft het wijzertje weer.

En klopt, even aangezet destijds, daarna niet meer. Ik moest de slimme thermostaat nog aansluiten, heb dat vandaag gedaan, of een poging tot.

Maar nu heeft het dus een foutmelding dat het geblokkeerd is (de precieze led lichtjes combinatie). En de instructies opgevolgd, dus met een schroevendraaier heen en weer gedraaid. Maar lost het niet op.

Pomp loshalen en controleren is het advies? Is dat iets dat ik zelf (veilig) kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

even de obvious: de kraantjes staan open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BWSBH
Het is aangesloten op stadsverwarming. Zowel de buitenkranen als de kraantjes vanuit de verdeler staan open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BWSBH
Ik heb het met meer kracht tegen de schroevendraaier weten te deblokkeren:) was even bang dat ik de pomp zou moeten vervangen. Was niet zo slim kwam ik nu achter ter (terwijl iemand van waterbedrijf zei dat het geen groot probleem was).

Nu nog zorgen dat er warm water wordt rond gepompt. Begrijp niet waar dat misgaat. Jullie een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:56

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dus als ik het goed begrijp:
* pomp loopt weer
* Beide thermostaatkranen op 35
* Stadsverwarming
* Radiatoren/andere verwarming doet het wel
* Klacht: leidingen naar de verdeler worden niet warm

Na drie jaar stilstand kunnen de thermostaatkranen ook vast zitten. Als je ze er af draait, dan moeten de pinnetjes naar buiten komen en moet er heet water stromen tussen aanvoer en retour. Met een schroevendraaier kan je ze weer ~4mm indrukken en voelen of dat soepel gaat.
Ik zie geen maximaalthermostaat en stadsverwarming heeft weinig beperkingen in temperatuur of vermogen, dus doe voor de zekerheid maar de stekker uit de pomp om te voorkomen dat je vloer te heet wordt.
Als de thermostaatkraan pinnetjes naar buiten staan en er komt nog geen heet water, dan staat het inregelkraantje (zeskant onder de linker thermostaatkraan) misschien dicht.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Ik zie wel degelijk een maximaal thermostaat en een RTL thermostaat (gebruikelijk bij stadsverwarming).
Als het stadsverwarming is, zal er toch wel ergens een mechaniek moeten zitten om de pomp in/uit te schakelen.
Wellicht dus nog even verder zoeken hoe de pomp geschakeld word. Hoe ziet je thermostaat aan de muur er uit?

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BWSBH
Dank beiden.

Dit is mijn meterkast. Rechts zie je een grijs honeywall doosje, dat verbonden is met de aanvoerleiding. Ik heb gepoogd/ben bezig met het aansluiten van een google nest om het geheel in te schakelen, maar lijkt het niet goed te doen. De oude thermostaat op de muur is niet meer. Is het wellicht een idee om de kabels die voorheen naar de thermostaat gingen in een kroonsteentje te verbinden en zodoende een circuit tte krijgen. Zou het daarmee niet ingeschakeld moeten worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dOki0QX78hAkjkZKEpDl8G5lock=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mYiGQIpZxS7Bt9haCZzjng5k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

BWSBH schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:04:
Dank beiden.

Dit is mijn meterkast. Rechts zie je een grijs honeywall doosje, dat verbonden is met de aanvoerleiding. Ik heb gepoogd/ben bezig met het aansluiten van een google nest om het geheel in te schakelen, maar lijkt het niet goed te doen. De oude thermostaat op de muur is niet meer.
Ik zou eerst eens uitzoeken hoe e.e.a. geregeld wordt. Want hoe krijg je nu warmte zonder thermostaat? Of heb je gewoon 24x7 warmte? (nogal kostbaar lijkt me). Zorg dus eerst een voor een werkende situatie. Dikke kans dat als je de 2 draadjes doorverbind je pomp inschakelt.

[ Voor 8% gewijzigd door Microkid op 18-11-2024 06:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BWSBH
Ik heb dus geen warmte op dit moment, de stadsverwarmingsbuizen aanvoer en afvoer zijn kamertemperatuur.

En ik wil dus de pomp ook inschakelen. Maar wel zonder kortsluiting te maken haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Die VCnogwat (VC8615?) moet wel open ja.
Als er een pompschakelaar op zit gaat de pomp vanzelf lopen als hij warm water krijgt. Dat moet binnen een paar minuten gebeuren na het lopen van de VCnogwat actuator.

Een thermostaat doet twee draadjes doorverbinden dus dat kan je ook zelf doen.
Wel ff checken of dat 24V of 230V is.
https://www.honeywellbuil...aaac290VC_Series_EMEA.PDF zegt blauw label=24V maar het is sowieso wel handig als je zelf de handleiding ook even leest :)

Je kunt ook bij de buren kijken hoe het daar zit en de actuator heeft ook een handmodus.

[ Voor 20% gewijzigd door Proton_ op 18-11-2024 14:49 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BWSBH
Ah, de hand modus gevonden, Dank!

Het juist aansluiten van de nest thermostaat aan de actuator zoek ik nog wel uit.

Het warme water loopt nu in ieder geval door naar de verdeler. Ik heb de thermostaatknop bij de aanvoer op 25 graden gezet (zoals de instructies vanuit de firma die de vloerverwarming heeft gelegd voorschrijven). De buizen de vloer in worden echter niet warmer, zo voelt het.

En er stond echter niks bij over de thermostaatknop bij de afvoer: wat is daarin verstandig? Wat regelt het überhaupt?

Ik heb overigens geen (aparte) pompschakelaar aangesloten, gaat het dan niet automatisch het warme water rondpompen..?

[ Voor 187% gewijzigd door BWSBH op 18-11-2024 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BWSBH
Ik heb zowel de aanvoerthermostaat als de afvoerthermostaat op de verdeler op 50 graden staan. Dit is net boven de temperatuur van de stadsverwarming, zodat het warme water doorstroomt. Dit is niet in lijn met het opstartprotocol, maar ik zie geen andere mogelijkheid, jullie wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Jawel, als de pomp gaat draaien gaat er nu 50 graden de vloer in. Dat is niet de bedoeling en kan dingen kapot maken.

De andere mogelijkheid is om ze op de temperatuur te zetten waarop je het vloerwater wil hebben.
Loopt de pomp? De kraantjes op de groepen zitten in de retour, dus de onderste/achterste slangen moeten lauw worden.
Zeker de eerste keer kan de retour een half uur flink kouder blijven terwijl het beton opwarmt.
Een infraroodpistoolthermometer is leuk gereedschap om dat in de gaten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BWSBH
Het opwarmprotocol heeft het over de aanvoer thermostaat instellen op 25 graden, en dan per dag 5 graden hoger. Daar heb ik het nu naar teruggeschroefd. Ik ga het de komende dagen langzaamaan opschroeven.

Vervolgens nog kijken of ik de Google nest goed aangesloten krijg op de actuator. Ik doe het nu nog handmatig (nogmaals bedankt voor de tip!)

Bedankt.

[ Voor 42% gewijzigd door BWSBH op 19-11-2024 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BWSBH
Ik heb de aanvoertemperatuur inmiddels op 35 graden graden staan (vanochtend opgeschakeld vanaf circa 32 graden), en de afvoertemperatuur op 30 graden. De onderste thermometer op de verdeler geeft een temperatuur van net iets boven de 30 graden aan. De google Nest thermostaat (waarvan de heatlink nog steeds niet goed is aangesloten op de acuator) geeft 19 graden aan. Dit is grofweg dezelfde temperatuur als de afgelopen dagen, al heb ik het idee dat 1) het wat hoger is dan de temperatuur dat het zou indiceren als de verwarming niet zou werken (ook gegeven de buitentemperatuur van circa 2 graden), maar 2) dit hoger is dan de werkelijke temperatuur (bekend probleem van de google nest thermostaat).

Inmiddels is er bijna 0,3 GJ verbruikt in de afgelopen dagen (vanaf maandag)- behoorlijk veel dus. Ik begrijp dat het wegens opstartprotocol en opwarmen van vloer en verdere ruimte hoger is, maar vind het alsnog best veel. Zeker ook omdat het appartement nog niet echt op temperatuur is, zeg 20 of 21 graden. Ook de vloer

Momenteel staat de pompsnelheid van de Groundfos UMP3 pomp op constante kracht -medium. Aanvoer dus op 35 graden, afvoer op 30 graden. dit wil ik dus nog ophogen naar 40 bij 35.

Nog gedachten?

Alvast bedankt.

[ Voor 25% gewijzigd door BWSBH op 20-11-2024 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Stadsverwarming wil een vrij koude retour weet ik, maar verder heb ik daar geen verstand van. Met vloerverwarming zit dat altijd wel goed.
0,3 GJ is iets van 10 kuub gas-equivalent. Dat is niet heel veel voor een week < 5 graden.
Stel dat je vloer 20 cm * 60 m² = 12 kuub = 30 ton beton is, dan kan je die met 0,3 GJ 11 graden opwarmen als die geen warmte verliest. Een groot deel van die warmte zit dus nog in je beton en niet in je huis.

Met de pompsnelheid verlagen bereik je vooral een hogere dT, ik zie niet echt voordelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BWSBH
De logica van het opwarmen van het beton en de tijd en energie daarmee gepaard gaat is helder- dank voor je uitleg. Toch vraag ik me af of dat het hele verhaal is.

Ik heb een thermometer pistool gehaald om verschillende temperaturen te meten. De vloer is tussen de 18 en 21 graden warm, verschilt tussen plekken en ruimtes. De Nest thermostaat geeft nog steeds 19 graden aan.
Wel is er weer circa 0,13GJ verbruikt.

Het systeem is drie jaar niet in gebruik geweest. Is er geen op vervuiling in de buizen oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Tja, de warmtemeter zal wel gelijk hebben: die warmte is ergens in je huis verdwenen.
Je kunt aan de buren vragen wat hun verbruik is, dat is ook voor hen leerzaam.

Met een Ta van 30 verwacht ik wel een vloer warmer dan 21 graden.
Hoe warm is de retourbalk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BWSBH
Waar refereer je precies aan: retourbalk?

De onderste thermometer toont iets van begin 30 graden.
Met het infrarood pistool meet ik een aanvoerbuis-temperatuur van 27,4 graden, die echter stokheet aanvoelt (stadsverwarming); de afvoerbuis toont circa 23.8 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Glimmend spul is slecht meetbaar met een IR thermometer; hij meet dan de reflectie. Verf, pvc- en schilderstape zijn wel goed meetbaar. Maar beide is warmer dan de vloer, dus de vloer warmt op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BWSBH
Hm, er is een delta T, dus logische implicatie is: vloer warmt verder op. Geen reden tot zorgen..?

Wat ik elders op internet zo lees over opwarmsnelheid en gemiddeld verbruik, en dat vergelijk met mn eigen situatie baart me wel wat zorgen.

Even voor de duidelijkheid: het is een jaren 80 woning, gemaakt van beton. Wordt hier nooit veel kouder dan ik denk 16-18 graden. De Nest die ik hier al een paar dagen hebt zakt nooit onder de 18/19 (maar upward bias). Wijst op behoorlijke isolatie icm veel warmte van onder boven en naast me m.i. De binnenhuis temp volgens de Nest is de afgelopen dagen niet significant toegenomen.

Jouw hypothese is volgens mij dat het gewoonweg veel energie kost om de betonnen vloer in mn appartement te verwarmen. Wat ik elders lees mag het echter geen dagen kosten om een vloerverwarming (zeker ingefreesde) op temperatuur te krijgen. Maar wat je zegt: de warmte moet ergens heen. Zou er dan zoveel naar buiten kunnen ontsnappen...

Daarbij nog de opmerking: ik ben nog bezig met het opwarmprotocol, en zal morgen de aanvoertemp wat opschroeven. maar in principe maakt het volgens mij voor energieverbruik niet uit wat de temperaturen tussen aan- en afvoer zijn, slechts het warmteverschil doet ertoe. Tegelijkertijd kan ik me wel voorstellen als de delta T groter is tussen vloer en vloerverwarmingsbuizen, de overdracht daartussen sneller is. Of klopt dit niet?
Pagina: 1