Kantoor-PC (Linux, geen barebone, moet 4K@60 Hz kunnen)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmbarrassedBit
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16-07 23:22
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben op zoek naar een huis-tuin-en-keuken-PC voor browsen, typen, printen etc. onder Linux. Gamen doe ik niet. Mijn 10 jaar oude PC voldoet eigenlijk nog grotendeels, met als nadelen geen USB-C en HDMI 1.4, dus geen audio over HDMI en 4K beperkt tot 30 hz. 7 watt idle, dus die wordt nu de thuisserver.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Wat redelijk is zeker? Liever kwalitateitsmateriaal en smaakvol dan het goedkoopste systeem dat mogelijk zou voldoen. "Bang for the buck" is niet zo belangrijk.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor, toetsenbord, muis, externe 3,5" HDD caddy voor harde schijf (backups), mijn peperdure Linux-licenties ;)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De kast en alle onderdelen erin.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
A-merken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
* Cruciaal: moet 4K @ 60hz kunnen doen.
* Geen RGBs. PC hoeft er niet uit te zien alsof hij naar Monster Energy ruikt. Glazen zijpaneel mag wel.
* Energiezuinigheid is niet superbelangrijk, maar een aparte grafische kaart of interne HDDs wil ik niet.
* Geen mini-PC's of barebones (zeer negatieve ervaring met Minisforum, en op Reddit gelezen dat barebones vaak nukkig doen over Linux omdat ze op basis van Microsoft's guidelines voor Windows-PC's ontworpen worden).
* Graag niet overdreven luid.
* USB-C aan de voorkant of bovenop zou handig zijn.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Het belangrijkste is dat jullie eens naar mijn opzetje kijken en bijsturen waar het beter zou kunnen. De laatste keer dat ik een PC bouwde was in 2001. Een Lian Li PC-70 case, AMD Athlon Thunderbird 1,4 ghz, een MSI KT266 moederbord en een harde schijf van zegge en schrijve evenveel gigabytes als dagen in een maand. Ik heb het sindsdien niet meer zo gevolg en heb maar wat bijeen gekopieerd en plakt van wat anderen voorstelden op dit forum. Grootste onzekerheid is of de cooler adequaat is, en of de onderdelen met elkaar compatibel zijn.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 8600G Boxed€ 177,84€ 177,84
1MoederbordenASUS Pro A620M-C-CSM€ 126,75€ 126,75
1BehuizingenAntec NX500M ARGB€ 44,99€ 44,99
1ProcessorkoelingJonsbo HP-400S€ 22,88€ 22,88
1Geheugen internKingston Fury Beast KF556C36BBEK2-32€ 100,16€ 100,16
1Voedingenbe quiet! SFX L Power 500W€ 96,85€ 96,85
1SSD'sLexar NM790 (met heatsink) 1TB€ 105,05€ 105,05
Totaal€ 674,52

Beste antwoord (via EmbarrassedBit op 18-11-2024 18:26)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:43
Kijk ook even in het [BBG][Q4-24] Kantoor-pc, de ASRock Deskmini's die ik daar voorstel hebben geen last van operating system voorkeuren :)

Over jouw build: een SFX voeding is vrij duur, en niet nodig in deze kast. Voor de onderdelen die je erin stopt is deze kast erg groot. Als je met deze kast wilt bouwen is de Seasonic G12 GM 550 watt afdoende als je prijs steltt op een modulaire voeding, de goedkopere Seasonic G12 GC-550 voldoet ook. Dit alles past ook in de veel kleinere Jonsbo C6 Black met erbij een Arctic P12 PWM PST Zwart, 120mm

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:43
Kijk ook even in het [BBG][Q4-24] Kantoor-pc, de ASRock Deskmini's die ik daar voorstel hebben geen last van operating system voorkeuren :)

Over jouw build: een SFX voeding is vrij duur, en niet nodig in deze kast. Voor de onderdelen die je erin stopt is deze kast erg groot. Als je met deze kast wilt bouwen is de Seasonic G12 GM 550 watt afdoende als je prijs steltt op een modulaire voeding, de goedkopere Seasonic G12 GC-550 voldoet ook. Dit alles past ook in de veel kleinere Jonsbo C6 Black met erbij een Arctic P12 PWM PST Zwart, 120mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik gebruik naar volle tevredenheid een ASUS NUC 14 Pro onder Linux. ASUS heeft dit jaar de Intel NUC lijn overgenomen. ASUS is wat duurder maar heeft degelijke ondersteuning, ook Linux met Ubuntu en Red Hat.

Fedora 41 Silverblue herkende alles direct en zonder problemen. Geen aparte drivers nodig gehad.
Fijne NUC en stil. Voor kantoorgebruik is de Intel Core 3 100U meer dan genoeg.
https://www.asus.com/nl/d...mini-pcs/asus-nuc-14-pro/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmbarrassedBit
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16-07 23:22
Corrigan schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 18:09:
Ik gebruik naar volle tevredenheid een ASUS NUC 14 Pro onder Linux. ASUS heeft dit jaar de Intel NUC lijn overgenomen. ASUS is wat duurder maar heeft degelijke ondersteuning, ook Linux met Ubuntu en Red Hat.

Fedora 41 Silverblue herkende alles direct en zonder problemen. Geen aparte drivers nodig gehad.
Fijne NUC en stil. Voor kantoorgebruik is de Intel Core 3 100U meer dan genoeg.
https://www.asus.com/nl/d...mini-pcs/asus-nuc-14-pro/.
Nou ja misschien moet ik toch maar een Asus NUC 14 Pro met Intel Core 3 100U nemen. Dat heeft als voordeel dat ik het geheugen van m'n cursed (random spontaan rebootende) Minisforum UM790 Pro kan hergebruiken, evenals misschien de VESA mount holes die ik in de muur boorde toen ik nog naïef genoeg was om te denken dat nieuwere BIOS-versies de problemen ooit zouden oplossen. Past een M.2 SSD met heatsink in de lage versie van die Asus NUC 14 Pro? Bv. de Lexar NM790 (met heatsink) 1TB die ik voor m'n oorspronkelijke build voorstelde? Edit: ik zou de versie zonder heatsink moeten kopen, er zit al een heatsink in de NUC.

Ik hoop dat je met Asus niet dat Minisforum-fenomeen hebt dat het ontwerp verschilt per production batch, en je als je pech hebt dus een toestel kan krijgen met een problematisch ontwerp?

[ Voor 10% gewijzigd door EmbarrassedBit op 18-11-2024 18:27 ]