[BBG][Q4-24] Kantoor-pc

Pagina: 1
Acties:
  • 5.114 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Topicstarter
Mede-auteur:
  • willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Een van de laatste Desktop BBG-categorieën die jullie in de laatste poll aangeven graag te willen zien, maar we tot nu toe nog niet hebben, is een goedkope pc voor simpele taken; we noemen het maar even een 'kantoor-pc'. In dit systeem dus geen videokaart voor gaming en ook op andere vlakken proberen we aanzienlijk minder uit te geven dan in ons goedkoopste game-pc-advies.

In de interne discussie hierover kwamen we uit op twee mogelijkheden. De eerste optie is een volledig zelfbouwsysteem op basis van losse onderdelen. De i3-14100 is door recente prijsdalingen een gunstige optie en staat ons bovendien toe om nog voor betaalbaar DDR4-geheugen te kiezen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-14100 Boxed€ 119,99€ 119,99
1MoederbordenMSI PRO H610M-E DDR4€ 62,24€ 62,24
1BehuizingenAerocool CS110 Mini Tower Zwart€ 27,99€ 27,99
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 26,04€ 26,04
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 59,90€ 59,90
1SSD'sKingston NV3 1TB€ 58,82€ 58,82
Totaal€ 354,98

Voor ongeveer 100 euro meer kun je bij ASRock terecht voor een barebone waarin kast en moederbord alvast zijn geregeld, en ook de (externe) voedingsadapter krijg je al bij deze kleine (<2L) pc. De apu van AMD heeft zowel een snellere igpu als een sneller cpu-gedeelte, vooral wat multithreaded prestaties betreft. Hij vereist wel duurder DDR5-geheugen. In dit voorbeeld kiezen we voor een dual-channel kit, wat voordelig is voor de prestaties van de igpu, maar wel in de weg staat voor toekomstige uitbreidingen.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 8500G Boxed€ 134,90€ 134,90
1BarebonesASRock DeskMini X600€ 203,31€ 203,31
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C36BBEK2-16€ 58,95€ 58,95
Totaal€ 455,98

Uiteraard is er ook nog de optie van een NUC-achtige mini-pc, van merken als Minisforum bijvoorbeeld. Die kunnen gunstiger zijn, zeker als je het aansluitingengamma meeneemt, maar zijn doorgaans niet of beperkt upgradebaar en daarnaast naar onze mening te 'simpel' voor een volwaardige BBG. Een kant-en-klare mini-pc testen is meer een review dan een Desktop BBG. Als we dat op alle punten de betere optie vinden, is denk ik de conclusie dat de kantoor-pc niet langer een geschikte categorie is voor de Desktop BBG.

We zijn benieuwd wat jullie van bovenstaande opzetjes vinden, en staan uiteraard ook open voor alternatieven waar wij nog niet aan gedacht hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:24
In een DeskMini gaan SODIMMs, gewone DIMMS passen niet, het systeem in de startpost moet aangepast. De koeler die ASRock meelevert is goed hoorbaar onder load (zeg een Teams gesprek).
Ik zou een wat luxere AM5 deskmini naast een basic AM4 versie zetten.

Voor de luxe versie zou ik een stapje omhoog gaat in de CPU, met de AMD Radeon 760M daarin valt op 1080p in minder veeleisend games en op 720p in wat veeleisendere games nog een spelletje te doen na kantoortijd, en ook foto en videobewerking draait net wat soepeler in de avonduurtjes. Met een wat stiller koelertje, royale hoeveelheid RAM, en wifi is dan een luxe versie:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 8600G Boxed€ 171,99€ 171,99
1NetwerkadaptersASRock DeskMini M.2 WiFi6 Kit (AX210)€ 35,85€ 35,85
1ProcessorkoelingJonsbo HP-400S€ 27,03€ 27,03
1Geheugen internCrucial CT2K16G56C46S5€ 92,10€ 92,10
Totaal€ 589,10

Voor de basic versie zou ik een vorige generatie Ryzen nemen. Deze CPU is single core wat zwakker dan de i3 uit de startpost, en multi core wat sterker, op de lange termijn heb je hier denk ik meer plezier van. Basic tegenhanger van de i3 wordt dan:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600GT (BOX) Boxed€ 121,90€ 121,90
1BarebonesASRock DeskMini X300€ 149,-€ 149,-
1Geheugen internKingston Fury Impact KF432S20IBK2/16€ 34,04€ 34,04
Totaal€ 363,76

Een desktop PC built als met de i3 heeft wat mij betreft alleen zin met een videokaartje erbij om in de avonduren wat ambitieuzer te kunnen fotosjoppen/videobewerken/gamen, zonder videokaart heb je vooral een kast met veel lucht erin. Daarin zou ik een iets oudere i5 pakken, deze zit qua CPU prestatie in de buurt van de AM4 Ryzen, en boven de nieuwere i3. De kast heeft wat meer ruimte voor de videokaart, de Aerocool is net te krap voor deze. Deze voeding met voldoende vermogen voor een entrylevel videokaart is daadwerkelijk leverbaar op een aantal adressen voor een tientje of zes.
1ProcessorsIntel Core i5-12400 Boxed€ 141,99€ 141,99
1VideokaartenAcer Predator Bifrost Arc A750€ 183,99€ 183,99
1BehuizingenAntec NX500M€ 41,90€ 41,90
1VoedingenSeasonic G12 GC-550€ 57,90€ 57,90
Totaal€ 572,88

[ Voor 37% gewijzigd door martyw op 11-11-2024 20:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:00

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Ik denk dat de kostprijs van een kantoor-PC het belangrijkst is en daarnaast natuurlijk de zuinigheid. Daarom denk ik dat een i3 systeem het beste is.
Die snelle iGPU van de 8500G heb je verder niets aan pakt ook onnodig veel van het RAM af.
Persoonlijk zou ik wel een mobo kiezen met DisplayPort, kost maar een paar euro meer en is wel zo veelzijdig, B.v. https://tweakers.net/pric...hdv-m2-r20/specificaties/

@martyw Jij geeft duidelijk aan dat jij niet tot de doelgroep behoort en vervolgens geef je suggesties die niet geschikt zijn voor de doelgroep van een kantoor-PC. Raar.

weet het niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
Vishari Beduk schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:30:
Ik denk dat de kostprijs van een kantoor-PC het belangrijkst is en daarnaast natuurlijk de zuinigheid. Daarom denk ik dat een i3 systeem het beste is.
Die snelle iGPU van de 8500G heb je verder niets aan pakt ook onnodig veel van het RAM af.
Persoonlijk zou ik wel een mobo kiezen met DisplayPort, kost maar een paar euro meer en is wel zo veelzijdig, B.v. https://tweakers.net/pric...hdv-m2-r20/specificaties/

@martyw Jij geeft duidelijk aan dat jij niet tot de doelgroep behoort en vervolgens geef je suggesties die niet geschikt zijn voor de doelgroep van een kantoor-PC. Raar.
Dat is niet wat ik bedoel. Ik geef een goedkope kantoor Deskmini optie, en een wat duurdere optie, voor als je de PC na kantooruren ook nog wilt gebruiken. De goedkope optie presteert als de i3, en als je naast kantoorwerk net iets meer wilt een wat duurdere. De 8500G uit de topic start vind ik een beetje vlees noch vis, qua prestaties is hij in de praktijk nauwelijks beter dan de vorige generatie 5600GT, maar wel duurder, ook omdat de AM5 barebone en DDR5 duurder zijn.

Een desktop build valt wat mij betreft eigenlijk af, in de topic start wordt aangegeven dat een videokaart niet de bedoeling is, dan vervalt het nut van een grote desktop kast met een voeding van honderden Watts wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Ik denk dat als je voor € 350,- iets zoekt, dat je beter kant en klaar kunt kopen. Wellicht dus zoiets:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 8500G Boxed€ 131,58€ 131,58
1BarebonesASRock DeskMeet X600€ 222,68€ 222,68
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-16€ 66,90€ 66,90
1SSD'sWD Black SN770 1TB€ 64,92€ 64,92
Totaal€ 486,08
Barebone geschikt voor 4x DDR5, PCIe5.0 en PCIe4.0 M2 slot, 500W voeding (intern). Front: USB Type-C en 4x gewoon USB etc. https://www.asrock.com/ne...20X600%20Series/index.asp
Snelle dual memory kit: 6000CL30.
PCIe4.0 SSD met TLC-geheugen. Ik zou geen QLC als main disk kiezen.

Ik denk dat een non-K Intel Ultra Core ook interessant zal zijn als home PC, maar nog niet leverbaar. Moederborden bij introductie wellicht ook nog te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Wat betreft goedkope China-min-pc's beelink/geekom/minisforum; ik volg het https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2185260 topic maar lees teveel negatieve ervaringen.

@Woezik lees de startpost nog eens; jouw advies is op de SSD na hetzelfde
anyway; ik zie het voordeel niet t.o.v. een i3 build aangezien deze fors duurder is

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Nu online
Vishari Beduk schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:56:
@Woezik lees de startpost nog eens; jouw advies is op de SSD na hetzelfde
anyway; ik zie het voordeel niet t.o.v. een i3 build aangezien deze fors duurder is
3 van de 4 onderdelen heb ik gewijzigd:
- Deskmeet is een compleet andere barebone met ander moederbord dan de Deskmini
- In de Deskmini moet duur DDR5 SoDimm geheugen, in de Deskmeet kan gewoon 4x DDR5.
- Andere SSD.

De i3 is een quadcore met veel langzamere igpu en dus een kortere gebruiksduur .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

"met veel langzamere igpu"
OK, ik begrijp dat minimaal 99% van tweakers gamers zijn. Toch bestaan er in Nederland en ook op tweakers mensen die niet gamen. En ook die mensen hebben een PC. Een PC waarmee helemaal nooit een game op wordt gespeelt. Dat is de doelgrroep van deze BGG. En voor die doelgroep is 100 euro meer voor een iGPU weggegooid geld.

Maar goed, ik begrijp dat ik in de minderheid ben hier :9~

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Nu online
Het prijsverschil tussen de i3 en 8500G is slechts € 12,-. De € 100 is ook voor de 6-core cpu, DDR5, front USB-C, TLC-geheugen etc.
Ik denk dat op de Tweakers de niet-gamers inderdaad een minderheid zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik volg dit topic met interesse, als niet-gamer ;). Vele Tweakers zullen ook niet gamende familieleden hebben, die ook weleens om advies vragen. Daarmee zeg ik dat dit topic, wellicht meer dan je denkt, in een behoefte kan voorzien. Al is dan 500 best een strak budget, zeker als er nog net iets meer gewenst is, zoals videobewerking (en een enorme foto collectie die meer opslag vraagt dan op 1 SSD past, cq een SSD te duur voor is).

Aanvullend daarop: een kast waar ook nog een 3,5" HDD in past, is mooi megenomen. CD/DVD-speler mag je wel vergeten, het is bijna 2025 ;w.

En last-but-not-least: kantoor PCs met een i3 waren altijd na kortere of langere tijd, meestal net-niet lekker voor vlot lopend kantoorwerk. Ik zou een i5 of Ryzen 5 toch wel als een soort van bodem zien (maar misschien ben ik te veeleisend). Meer met de gedachte: als je PC 10 jaar mee gaat (en mijn laatste PC's deden dat steeds), dan kun je beter niet gelijk op de bodem instappen.

[ Voor 26% gewijzigd door kdekker op 15-11-2024 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:05
Interessant, wanneer moet deze BGG online komen? Ben namelijk zelf ook op zoek naar een kleine kantoor PC en twijfel tussen een min of meer identieke opstelling met een 8600G icm een Deskmini of Deskmeet X600. Dacht eerder aan een NUC, maar volgens mij heb ik hier veel meer bang-for-buck voor.

Enige toevoeging aan deze BGG zou mijn keuze zijn om de koeler te vervangen voor een Noctua NH-L9a-AM5. Mijn gevoel zegt dat deze wellicht wat stiller is dan de Jonsbo, maar dat is onderbuik gevoel. (zou moeten passen vlgs de AsRock specs)

Verder wil ik bij mij deskmini keuze nog de optionele audio kabel toevoegen zodat ik ook aan de achterzijde een audio uitgang heb.

Maar goed, eerst maar eens de keuze maken voor de Deskmini of Deskmeet. Enige reden voor de laatste zou voor mij zijn om nog de flexibiliteit te hebben om in de toekomst nog een videokaart toe te voegen.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Hopjesvla79 schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:38:
Interessant, wanneer moet deze BGG online komen? Ben namelijk zelf ook op zoek naar een kleine kantoor PC en twijfel tussen een min of meer identieke opstelling met een 8600G icm een Deskmini of Deskmeet X600. Dacht eerder aan een NUC, maar volgens mij heb ik hier veel meer bang-for-buck voor.

Enige toevoeging aan deze BGG zou mijn keuze zijn om de koeler te vervangen voor een Noctua NH-L9a-AM5. Mijn gevoel zegt dat deze wellicht wat stiller is dan de Jonsbo, maar dat is onderbuik gevoel. (zou moeten passen vlgs de AsRock specs)

Verder wil ik bij mij deskmini keuze nog de optionele audio kabel toevoegen zodat ik ook aan de achterzijde een audio uitgang heb.

Maar goed, eerst maar eens de keuze maken voor de Deskmini of Deskmeet. Enige reden voor de laatste zou voor mij zijn om nog de flexibiliteit te hebben om in de toekomst nog een videokaart toe te voegen.
Als je voor bang for buck gaat, is een koeler die bijna 10% van het budget vraagt m.i. niet echt logisch.

Ik met bij het advies dat mensen erg gecharmeerd zijn van de deskmini, maar dat is laptop hardware, waar bijna altijd laptop hardware minder waar voor je geld geeft (iig minder prestaties dan een desktop computer). Of, als de processor een desktop ding is, so-dimm is wel weer duurder.

Voor budget is het waarschijnlijk AM4 ipv AM5. Ik ben benieuwd wat er uit komt rollen. Zelf zou ik een normale pc kast op basis van mATX een logische keuze vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
kdekker schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 07:33:
[...]

Als je voor bang for buck gaat, is een koeler die bijna 10% van het budget vraagt m.i. niet echt logisch.

Ik met bij het advies dat mensen erg gecharmeerd zijn van de deskmini, maar dat is laptop hardware, waar bijna altijd laptop hardware minder waar voor je geld geeft (iig minder prestaties dan een desktop computer). Of, als de processor een desktop ding is, so-dimm is wel weer duurder.

Voor budget is het waarschijnlijk AM4 ipv AM5. Ik ben benieuwd wat er uit komt rollen. Zelf zou ik een normale pc kast op basis van mATX een logische keuze vinden.
true, maar persoonlijk wil ik dat het systeem ook stil is. Maar je heb gelijk dat dit in verhouding een dure koeler is. Je kan nog een tientje besparen door voor de 'bruine' versie te gaan, maar is dan nog steeds duurder dan de Jonsbo.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Nu online

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Topicstarter
Dank voor de reacties tot dusver, interessant om alle verschillende invalshoeken te zien.
martyw schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:45:
In een DeskMini gaan SODIMMs, gewone DIMMS passen niet, het systeem in de startpost moet aangepast.
Scherp, die had ik even over het hoofd gezien.
Hopjesvla79 schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:38:
Interessant, wanneer moet deze BGG online komen?
Als 'ie af is - idealiter nog wel dit jaar, maar er hangt geen harde deadline aan. Liever goed dan snel wat mij betreft.

Over het algemeen denk ik dat we dit advies niet al te veel met een gaming-bril op moeten benaderen. Voor niet al te veeleisende gamers hebben we de Best Buy Guide: De beste 1080p-game-pc. We moeten voor dit advies op de kleintjes letten en hoewel ik goed kan begrijpen dat je als enthousiasteling liever geen qlc-ssd hebt en een geheugenkit met strakke timings wil, bouwen we deze pc voor een doelgroep die het verschil absoluut niet zal merken.

Ik neig zelf het meest naar de 'basic build' van @martyw voor dit advies:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600GT (BOX) Boxed€ 121,90€ 121,90
1BarebonesASRock DeskMini X300€ 149,-€ 149,-
1Geheugen internKingston Fury Impact KF432S20IBK2/16€ 34,04€ 34,04
1SSD'sKingston NV3 1TB€ 57,39€ 57,39
Totaal€ 362,33

Met uitvoering: ASRock DeskMini M.2 WiFi6 Kit (AX210) en uitvoering: ASRock Rear Audio Cable als optionele upgrades, en eventueel ook een stillere koeler. Ik vrees dat dat dan toch al gauw de Noctua wordt, want de Jonsbo is voor Desktop BBG-begrippen te beperkt verkrijgbaar.

Maar ik wilde nog twee opties de revue laten passeren. De eerste is het systeem-met-videokaart van hierboven, maar dan zonder de videokaart. Dan heb je een wat minder krachtige igpu, maar wel een snellere cpu en betere uitbreidingsmogelijkheden voor ongeveer 25 euro meer. Zonder videokaart is de kast inderdaad nogal leeg, maar je kunt die er later in elk geval aan toevoegen, en vermoedelijk is dit systeem wat stiller dan de DeskMini met de standaardkoeler.
Een optionele upgrade zou een betere / stillere cpu-koeler kunnen zijn, bv. een uitvoering: Arctic Freezer 36.
1ProcessorsIntel Core i5-12400 Boxed€ 143,42€ 143,42
1BehuizingenAntec NX500M€ 41,45€ 41,45
1VoedingenSeasonic G12 GC-550€ 56,75€ 56,75
Totaal€ 387,29

En een optie die ik ook nog niet had gehoord, die ASRock-kastjes zijn er natuurlijk ook voor Intel. Wel duurder dan de zelfbouw-optie:
1ProcessorsIntel Core i3-14100 Boxed€ 117,99€ 117,99
1BarebonesASRock DeskMeet B660€ 218,50€ 218,50
Totaal€ 419,92

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
De Gelid Tranquillo is toch budget Koning prestatie/prijs?

Verder is @Tomas Hochstenbach je mATX wel iets dat me aanspreekt. Heel misschien zijn er nog gebruikers die on board wifi handig vinden.

En misschien is een iets luxere kantoor-PC (met iets hoger budget) ook handig, bijv. als iemand (later) met photoshop, of video bewerkingsspul aan de slag wilt. In dat geval zou misschien een AM5/DDR5 systeem logischer zijn?

De overgang van luxe kantoor-PC naar simpele game-PC is wellicht klein of zelfs overlappend. Iets soortgelijks geldt voor development PC, wat ook iets tussen 'luxe' kantoor-PC en (net wat men wilt) wel doorgljidt naar een 'luxe' game-PC. Al zouden AI-accleratie wel weer een aparte 'GPU' kaarten vragen. De scheidingen tussen de diverse categoriën is wellicht diffuser dan je zou willen (voor een BBG).

Misschien een meer/minder CPU, meer/minder opslag (disk en geheugen), meer/minder losse videokaart en zelfs meer/minder kast, weer afhankelijk van koelingswensen/eisen.

[ Voor 73% gewijzigd door kdekker op 19-11-2024 13:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martyw
Volgens medetweakers met meer verstand van voedingen is die van de Deskmeet niet al te best, zie bv deze post https://gathering.tweaker...message/72450562#72450562 van @Djarune van een tijdje terug, of deze https://gathering.tweaker...message/79411866#79411866 van @Uszka

[ Voor 18% gewijzigd door martyw op 19-11-2024 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:08
In plaats van de 5600GT zou je ook de uitvoering: AMD Ryzen 5 4600G Boxed kunnen overwegen voor zo'n €20 minder.

Het enige grote verschil tussen die twee is de L3 cache (16 vs 8 ) en core config (1x6 vs 2x3). De iGPU is hetzelfde.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
NitroX infinity schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:34:
In plaats van de 5600GT zou je ook de uitvoering: AMD Ryzen 5 4600G Boxed kunnen overwegen voor zo'n €20 minder.

Het enige grote verschil tussen die twee is de L3 cache (16 vs 8) en core config (1x6 vs 2x3). De iGPU is hetzelfde.
En Zen2 vs Zen3. Lijkt me geen goede bezuiniging (al heb ik de performance verschillen niet paraat). Je hebt ook te maken met hoe lang bijv. Windows een bepaalde processor ondersteunt. De 4600 staat er (nog) bij: https://learn.microsoft.c...-supported-amd-processors. De Ryzen 1700 is bijv unsupported (en krijgt dus geen Windows 11 major updates, alhoewel Windows 11 verse installatie wel draait).

[ Voor 17% gewijzigd door kdekker op 20-11-2024 20:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Nu online

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Topicstarter
De uitvoering: ASRock DeskMini X300 lijkt in rap tempo slechter leverbaar te worden. Sinds mijn vorige post is de prijs met 20 euro gestegen en as we speak zijn er nog vier winkels over (waarvan twee keer een externe verkoper via een marketplace). Dat is eigenlijk te dun om in een BBG te kunnen adviseren, en daarnaast wordt 'ie als de prijs stijgt natuurlijk ook een slechtere deal.

Een collega wees me intussen ook nog op het bestaan van de 5500GT; dat is in feite een 5600G maar dan bijna voor de prijs van een uitvoering: AMD Ryzen 5 4600G Boxed.

Effectief houden we daarmee alleen de zelfbouw-opties over, maar dan wel met AMD of Intel:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5500GT (BOX) Boxed€ 102,99€ 102,99
1MoederbordenGigabyte A520M S2H€ 54,-€ 54,-
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 21,05€ 21,05
1SSD'sKingston NV3 1TB€ 54,95€ 54,95
Totaal€ 331,64

1ProcessorsIntel Core i5-12400 Boxed€ 144,99€ 144,99
1MoederbordenMSI PRO H610M-E DDR4€ 63,46€ 63,46
Totaal€ 383,10

De i5 12400 is in cpu-benchmarks vaak wel wat sneller, maar het verschil valt me eigenlijk reuze mee, zie bijvoorbeeld review: Processors voor gewone mensen - Nieuwe Core i3's, Core i5's en 65W-Ry... waarin zowel de 12400 als de 5600G getest zijn. Ik denk dus dat de AMD-optie de beste is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:08
Als de i5 voor rond de €150 acceptabel is, zou de uitvoering: AMD Ryzen 7 5700G Boxed dan niet en optie zijn voor het AMD systeem?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Tomas Hochstenbach schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:54:
De uitvoering: ASRock DeskMini X300 lijkt in rap tempo slechter leverbaar te worden. Sinds mijn vorige post is de prijs met 20 euro gestegen en as we speak zijn er nog vier winkels over (waarvan twee keer een externe verkoper via een marketplace). Dat is eigenlijk te dun om in een BBG te kunnen adviseren, en daarnaast wordt 'ie als de prijs stijgt natuurlijk ook een slechtere deal.

Een collega wees me intussen ook nog op het bestaan van de 5500GT; dat is in feite een 5600G maar dan bijna voor de prijs van een uitvoering: AMD Ryzen 5 4600G Boxed.

Effectief houden we daarmee alleen de zelfbouw-opties over, maar dan wel met AMD of Intel:
Totaal€ 331,64

1ProcessorsIntel Core i5-12400 Boxed€ 144,99€ 144,99
1MoederbordenMSI PRO H610M-E DDR4€ 63,46€ 63,46
Totaal€ 383,10

De i5 12400 is in cpu-benchmarks vaak wel wat sneller, maar het verschil valt me eigenlijk reuze mee, zie bijvoorbeeld review: Processors voor gewone mensen - Nieuwe Core i3's, Core i5's en 65W-Ry... waarin zowel de 12400 als de 5600G getest zijn. Ik denk dus dat de AMD-optie de beste is.
die X300 zal natuurlijk nu uitgefaseerd worden nu die die opgevolgd door de x600

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie de Drenth
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23-09 22:49
Voor mijn ouders ben ik aan het rondkijken naar een kantoor pc. Hun huidige is een Medion p56005 van 2019 met ryzen 5 2600 en een gtx 1650.
Normaal zouden ze nog prima 3 jaar kunnen met hun pc, maar ze lopen tegen 2 dingen aan. Hij maakt enorme herrie op alle ventilatoren en de windows 11 ondersteuning. Normaal doen ze 9 jaar met hun pc (vorigen waren van 2003 en 2011)

Een barebones zou verder wel wat zijn, maar ik ben huiverig voor die discutabele voedingen. Een standaard pc is voor hun het beste, vooral omdat de cd/dvd speler nogal regelmatig word gebruikt.

Persoonlijk is stil en betrouwbaar zijn belangrijker dan compact zijn of een paar 10tjes besparen.

Denken jullie dat het nog verschil maakt qua ondersteuning, dat de 5500gt dit jaar pas is geïntroduceerd? Of omdat het nog AM4 is word alles wel gelijk uitgefaseerd?

Voor mij zou de recentere introductie wel een reden zijn om de 5500gt te verkiezen boven de 5700G die ook genoemd is. Ook de Intel optie is ondertussen al bijna 3 jaar oud.

Passief gekoeld lijkt me wel iets vanwege hun stoffige(rook) omgeving, maar denk dat dit wel flink weer zien gaat zijn in het kostenplaatje. Ook is vanwege de niche het moeilijk zoeken wat nu echt opties zijn die ook beschikbaar zijn qua koelers en voedingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Ik denk dus dat de AMD-optie de beste is.
Dat denk ik ook.
Die 5500GT kende ik nog niet maar volgens https://www.cpubenchmark....GT-vs-Intel-Core-i3-14100 biedt deze 25% meer performance voor dezelfde prijs. Dan wordt de keuze wel makkelijk.
Verder blijf ik erbij dat een displaypoort aansluiting belangrijk is, dus kies ik voor een iets ander moederbord.
En RAM is nu zo goedkoop dat 32GB ipv 16GB een no brainer is.
Ook vond ik de behuizing uit de start post net iets leuker (want kleiner).
Dus:
1MoederbordenGigabyte A520M DS3H V2 (rev. 1.0/1.1)€ 64,97€ 64,97
1BehuizingenAerocool CS110 Mini Tower Wit€ 28,99€ 28,99
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 40,05€ 40,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 294,90

Zojuist kwam DHL de spullen brengen dus ik kan aan de slag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rxDPYlyUmc-Vvh5qk_idrgHT9fw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Hjhj7edg9WRRkQRRW5rhdFw.jpg?f=fotoalbum_small

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevens1
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-09 22:28
Ook ik ben op zoek na een nieuwe kantoor pc , omdat mijn huidige pc Windows 11 niet kan draaien amd 2400g
Daarom graag een wat toekomst bestendiger kantoor pc met wat nieuwere onderdelen , zodat deze een mogelijk volgende Windows upgrade mee kan.
Ook het geluidsniveau vindt ik belangrijk , dus zeker niet op het laagste budget gaan zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door Stevens1 op 01-12-2024 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:29
Appie de Drenth schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:53:
Voor mijn ouders ben ik aan het rondkijken naar een kantoor pc. Hun huidige is een Medion p56005 van 2019 met ryzen 5 2600 en een gtx 1650.
Normaal zouden ze nog prima 3 jaar kunnen met hun pc, maar ze lopen tegen 2 dingen aan. Hij maakt enorme herrie op alle ventilatoren en de windows 11 ondersteuning. Normaal doen ze 9 jaar met hun pc (vorigen waren van 2003 en 2011)
Volgens mij wordt die Ryzen 5 2600 gewoon ondersteund in Windows 11, dus dat is al 1 probleem minder. Verder zou ik eens uitzoeken hoe het komt dat hij zo'n herrie maakt, daar valt vast wel iets aan te doen. Dan kunnen ze inderdaad nog enkele jaren verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Nu online

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Topicstarter
Vishari Beduk schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 20:41:
[...]

Ook vond ik de behuizing uit de start post net iets leuker (want kleiner).
Helaas lijkt die inmiddels alleen niet meer leverbaar te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
ik zie nu trouwens dat de Noctua NH-L9a-AM5 weliswaar waar compatibel is met de X600, maar wel picky is over welke cpu eronder zit. Een 8600G gaat niet, 8500G dan weer wel

https://ncc.noctua.at/coolers/NH-L9a-AM5-84/cpu/AMD/AM5

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Tomas Hochstenbach schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:13:
[...]
Helaas lijkt die inmiddels alleen niet meer leverbaar te zijn.
Jammer. Ik had de lijst die ik gepost had vorige week gekocht bij een nederlandse webwinkel.
En ik ben blij met deze kast; prettig formaat en mooi in het wit. Kan gewoon op het buro.
Nadeel is wel dat het een gepruts is om alles erin te krijgen. En kabel management is een zooitje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ONAZ9D_gpR9aOLzihPLYRle3iCU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lKABnSq0WhgyBtq3raDVMpwX.jpg?f=fotoalbum_medium

Voor de rest tevreden met dit systeem behalve de boxed koeler. Die maakt bij belasting net teveel lawaai.
Dus die ga ik waarschijnlijk nog vervangen.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:05

The Legend

*Plop*

Ik ben ook opzoek naar een nieuwe office-desktop. Puur voor remote desktop gebruik, en incidenteel Lightroom (maar dat doe ik meestal op m’n iPad Pro). Ik heb nu een ATX desktop in een mini tower naast m’n bureau. Ik zou wel een mini-pc op m’n bureau willen, maar alleen als die echt fluisterstil is. Verder dus niet een bijzondere noodzaak voor een zo klein mogelijke behuizing. Ik slinger dus wat heen en weer van een ATX-kast met losse componenten naar een Deskmini X600.

Met m’n huidige setup heb ik dik 10 jaar gedaan geloof ik, en dat zou ik wel weer willen. Ik hoef dus niet zo goedkoop mogelijk te gaan nu en geef liever een paar tientjes meer uit per onderdeel als je dan echt goed spul hebt. Tegelijkertijd; als er geen wereld is waarin ik die spullen de komende 10 jaar dan daadwerkelijk volledig ga gebruiken, dan is het tamelijk nutteloos natuurlijk :+

Als ik alles in m’n mandje gooi komt het toch duurder uit dan ik dacht:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 8600G Boxed€ 172,99€ 172,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 169,-€ 169,-
1BehuizingenFractal Design Pop Silent Black Solid€ 88,54€ 88,54
1ProcessorkoelingScythe Mugen 6€ 47,85€ 47,85
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 104,99€ 104,99
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 550W€ 84,55€ 84,55
1SSD'sKingston NV3 1TB€ 53,95€ 53,95
Totaal€ 721,87

Hier een AM4 variant:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 124,90€ 124,90
1MoederbordenASUS TUF Gaming B550-PLUS€ 109,87€ 109,87
1ProcessorkoelingScythe Mugen 6€ 47,85€ 47,85
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 31,43€ 31,43
Totaal€ 541,09

En hier de Deskmini X600 variant:

1NetwerkadaptersASRock DeskMini M.2 WiFi6 Kit (AX210)€ 36,70€ 36,70
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM5€ 45,05€ 45,05
1Geheugen internKingston Fury Impact KF560S38IBK2-32€ 114,37€ 114,37
1Overige componentenASRock Rear Audio Cable€ 14,95€ 14,95
Totaal€ 641,32

[ Voor 41% gewijzigd door The Legend op 04-12-2024 23:29 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
The Legend schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:04:
Als ik alles in m’n mandje gooi komt het toch duurder uit dan ik dacht:
Dat komt omdat het moederbord, de kast, de voeding en de processorkoeling nogal overkill zijn voor een kantoor-pc.

Onderstaande is meer dan voldoende, je bespaart daarmee ruim € 100:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 8600G Boxed€ 178,-€ 178,-
1MoederbordenASRock B650M-HDV/M.2€ 119,95€ 119,95
1BehuizingenJonsbo D31 MESH Zwart€ 63,10€ 63,10
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 24,99€ 24,99
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 114,90€ 114,90
1VoedingenSeasonic G12 GC-550€ 58,48€ 58,48
1SSD'sKingston NV3 1TB€ 54,89€ 54,89
Totaal€ 614,31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

Waarom niet de uitvoering: ASRock A620M-HDV/M.2+ uit de BBG?

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
De VRM van dat moederbord is wel een heel stuk minder, maar voor een kantoor-pc zou het eventueel kunnen volstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

LievenD schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:31:
De VRM van dat moederbord is wel een heel stuk minder, maar voor een kantoor-pc zou het eventueel kunnen volstaan.
Eerlijk, heb je dat wel nodig met een 8700G? :+ Eigenlijk zou ik in dat geval voor een 7700 gaan, net zo duur maar beter in niet-grafische workloads. Of een 8700G nemen. Waarom houden we niet gewoon de bestaande BBG's aan wat betreft losse componenten? Zoals Best Buy Guide: Beste goedkope processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
Omdat ik het er niet mee eens ben dat de Ryzen 7 7700 de beste goedkope processor is. Goed is hij wel, maar allerminst goedkoop. De beste goedkope processor is voor mij nog altijd de Ryzen 5 5600, die is ruim € 150 goedkoper. Maar omdat die geen integrated graphics aan boord heeft, zou ik in dit geval uitwijken naar de Ryzen 5 5500 GT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

LievenD schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:15:
Omdat ik het er niet mee eens ben dat de Ryzen 7 7700 de beste goedkope processor is. Goed is hij wel, maar allerminst goedkoop. De beste goedkope processor is voor mij nog altijd de Ryzen 5 5600, die is ruim € 150 goedkoper. Maar omdat die geen integrated graphics aan boord heeft, zou ik in dit geval uitwijken naar de Ryzen 5 5500 GT.
Naar mijn mening is dat nogal een stupide keus, om nu voor een platform te gaan waar geen nieuwe CPUs meer voor uitkomen, en dus ook niet meer te upgraden is. Dan liever voor een beetje meer geld voor AM5 gaan, zodat je over een aantal jaar nog kan upgraden. Over 3-4 jaar kan je allang geen AM4-CPUs meer kopen nieuw. Het scheelt 100 euro, maar dan heb je wel een nieuwer platform en betere prestaties, ook op de langere termijn: https://tweakers.net/pricewatch/compare/1899540;1799180/ & Best Buy Guide: Beste goedkope processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
Je zegt zopas dat je een basic moederbord wil om € 30 te besparen, maar vervolgens ben je wel van plan het systeem up te graden? Klinkt ook niet als de beste keuze...

Verder scheelt het alleen op de processor al € 100, als je nog het geheugen en het moederbord erbij rekent, zit je aan meer dan € 150.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

LievenD schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:08:
[...]

Dat komt omdat het moederbord, de kast, de voeding en de processorkoeling nogal overkill zijn voor een kantoor-pc.

Onderstaande is meer dan voldoende, je bespaart daarmee ruim € 100:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 8600G Boxed€ 178,-€ 178,-
1BehuizingenJonsbo D31 MESH Zwart€ 63,10€ 63,10
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 114,90€ 114,90
1SSD'sKingston NV3 1TB€ 54,89€ 54,89
Totaal€ 614,31
Bedankt voor de input! Ik ga wel graag voor een echt stil systeem, en een kast met een window hoef ik niet. Fractal kast heb ik er dus nog ff in gelaten. Die 8600G is eigenlijk ook overkill denk ik, maar wel de beste optie als je toch een AM5 systeem wil lijkt me.

Gezien ik een shitload aan foto’s heb toch maar voor een 2TB SSD gegaan die niet al te heet wordt.

1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 CO€ 31,90€ 31,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 114,10€ 114,10
1SSD'sKingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB€ 128,90€ 128,90
Totaal€ 714,28

Prijsverschil met de originele lijst (met dezelfde SSD) is dan toch niet zo groot :P

1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 169,-€ 169,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 CO€ 31,90€ 31,90
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 111,40€ 111,40
1SSD'sKingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB€ 128,90€ 128,90
Totaal€ 787,28

70 euro voor een beter mobo met wifi en een volledig modulaire voeding.

Ik ben zo slecht in alleen kopen wat ik nódig heb :+

[ Voor 23% gewijzigd door The Legend op 05-12-2024 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

LievenD schreef op donderdag 5 december 2024 @ 17:25:
Je zegt zopas dat je een basic moederbord wil om € 30 te besparen, maar vervolgens ben je wel van plan het systeem up te graden? Klinkt ook niet als de beste keuze...

Verder scheelt het alleen op de processor al € 100, als je nog het geheugen en het moederbord erbij rekent, zit je aan meer dan € 150.
Een moederbord geeft minder performance dan een goede CPU, overigens was het bedoelt als upgrade. Daarnaast kan je ook een 7600 nemen, die is weer een stuk goedkoper (en ongeveer even duur als een 8600G) maar daarmee kan je nog steeds upgraden over flink wat jaar.

[ Voor 30% gewijzigd door Anonymoussaurus op 06-12-2024 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nedora
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:09
Dit topic komt als geroepen 😊 Ben ook in de markt voor een relatief simpele PC voor een thuiswerk situatie. Mijn vrouw is vanaf volgende maand in de gelegenheid thuis te werken. Dus remote inloggen en af en toe fotobewerking, meer zal het niet zijn. We zijn geen gamers 😉. 2 schermen hebben we al in de vorm van Dell 2515h, deze voldoen nog prima!

Behuizing is misschien wat aan de dure kant, maar het oog wil ook wat op het bureau 😇

EDIT: Power supply toegevoegd en moederbord aangepast

1MoederbordenASRock A520M-ITX/ac€ 104,59€ 104,59
1BehuizingenLian Li A3-mATX Wooden Edition€ 79,90€ 79,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16€ 56,90€ 56,90
1SSD'sKingston NV3 1TB€ 52,95€ 52,95
Totaal€ 477,14

[ Voor 45% gewijzigd door Nedora op 08-12-2024 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Nedora schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:17:
Dit topic komt als geroepen 😊 Ben ook in de markt voor een relatief simpele PC voor een thuiswerk situatie. Mijn vrouw is vanaf volgende maand in de gelegenheid thuis te werken. Dus remote inloggen en af en toe fotobewerking, meer zal het niet zijn. We zijn geen gamers 😉. 2 schermen hebben we al in de vorm van Dell 2515h, deze voldoen nog prima!

Behuizing is misschien wat aan de dure kant, maar het oog wil ook wat op het bureau 😇 Moederbord is overkill? Ik zoek wel Bluetooth, WiFi, Displayport/HDMI aansluiting voor dubbel scherm. Alternatief vond ik niet zo snel....

1MoederbordenGigabyte B550I AORUS PRO AX€ 157,50€ 157,50
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16€ 56,90€ 56,90
Totaal€ 472,15
je mist nog een voeding.

Wel mooie kast!

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nedora
Hopjesvla79 schreef op zondag 8 december 2024 @ 14:01:
[...]

je mist nog een voeding.

Wel mooie kast!
Inderdaad! Toegevoegd en moederbord toch goedkoper alternatief gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Als je voor AM4 gaat kun je ook kijken naar een 5500GT, die is goedkoper dan de 5600G en presteert bijna net zo goed meen ik. Geheugen kan ook wel goedkoper.

Ik twijfel nog steeds tussen AM4 en AM5 en Deskmini of full ATX :+

[ Voor 18% gewijzigd door The Legend op 08-12-2024 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedora
AM4 of AM5 zit ik ook te dubben hoor. Alleen het prijsverschil is vrij fors maar wel meer toekomstbestendig...keuzes 🙄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Nedora schreef op zondag 8 december 2024 @ 14:48:
AM4 of AM5 zit ik ook te dubben hoor. Alleen het prijsverschil is vrij fors maar wel meer toekomstbestendig...keuzes 🙄
Ik zou het wel weten. Als je over 5-6 jaar wilt upgraden is er alleen nog maar tweedehands (wat natuurlijk ook wel prima is natuurlijk) AM4 spul met geluk. Anders moet je RAM, CPU en moederbord upgraden naar AM5 of AM6.

[ Voor 5% gewijzigd door Anonymoussaurus op 08-12-2024 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Anonymoussaurus schreef op zondag 8 december 2024 @ 14:53:
[...]

Ik zou het wel weten. Als je over 5-6 jaar wilt upgraden is er alleen nog maar tweedehands (wat natuurlijk ook wel prima is natuurlijk) AM4 spul met geluk. Anders moet je RAM, CPU en moederbord upgraden naar AM5 of AM6.
Dat is zo, maar aan de andere kant: hoe waarschijnlijk is dat het een Office-PC geüpgraded moet worden na 5/6 jaar? Ik heb nu meer dan 10 jaar met m’n pc gedaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
@Nedora Neem een Ryzen 5 5500 GT en een micro-ATX moederbord (goedkoper). Dan is er binnen hetzelfde budget ruimte voor een losse processorkoeler.
Ik ga er vanuit dat wifi vereist is, indien niet kan het moederbord goedkoper, bijvoorbeeld Gigabyte A520M-DS3H V2

1ProcessorsAMD Ryzen 5 5500GT (BOX) Boxed€ 104,90€ 104,90
1MoederbordenASUS TUF Gaming A520M-PLUS WIFI€ 89,90€ 89,90
1BehuizingenLian Li A3-mATX Wooden Edition€ 84,90€ 84,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 56,08€ 56,08
Totaal€ 472,20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedora
LievenD schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:03:
@Nedora Neem een Ryzen 5 5500 GT en een micro-ATX moederbord (goedkoper). Dan is er binnen hetzelfde budget ruimte voor een losse processorkoeler.
Ik ga er vanuit dat wifi vereist is, indien niet kan het moederbord goedkoper, bijvoorbeeld Gigabyte A520M-DS3H V2

Totaal€ 472,20
Dank je! Wifi is niet perse vereist, ik heb de beschikking over vaste kabels door het hele huis. Past die koeler wel in zo'n kleine kast?
The Legend schreef op zondag 8 december 2024 @ 15:44:
[...]

Dat is zo, maar aan de andere kant: hoe waarschijnlijk is dat het een Office-PC geüpgraded moet worden na 5/6 jaar? Ik heb nu meer dan 10 jaar met m’n pc gedaan :+
Onze huidge PC dateert ook alweer van 2015 maar daar merk je wel aan dat hij ouder wordt. Dus een upgrade...dan zal het misschien wederom een 'oude' serie worden. Dus die paar 100 euro dat het scheelt, toch weer mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

LievenD schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:03:

Totaal€ 472,20
Dat goedkopere mobo heeft ook een goedkopere chipset die ook de mogelijkheden van de CPU beperkt als ik het goed begrijp:
Compared to X570 and B550, the A520 chipset is somewhat handicapped. Like B550, its built-in PCI-Express lanes only work at 3.0 speed – but beyond that, it also limits the Ryzen processor's own lanes to 3.0 speed. It also does not support splitting the CPU's lanes up to allow use of two video cards, though at the budget price points which the A520 chipset targets that is probably not a big deal.

As is the case with B550, the number of PCIe lanes and USB ports that are supported is further reduced with A520. The number of dedicated SATA ports drops as well: from 4 on the other chipsets to just 2, though some of the PCIe lanes can be diverted to provide more SATA connections if desired by motherboard manufacturers.
Dit mobo uitvoering: ASUS TUF Gaming B550-PLUS heeft wel de B550 chipset maar is 30 euro goedkoper dan die in de lijst van @Nedora

[ Voor 3% gewijzigd door The Legend op 08-12-2024 17:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nedora
The Legend schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:12:
[...]

Dat goedkopere mobo heeft ook een goedkopere chipset die ook de mogelijkheden van de CPU beperkt als ik het goed begrijp:

[...]

Dit mobo uitvoering: ASUS TUF Gaming B550-PLUS heeft wel de B550 chipset maar is 30 euro goedkoper dan die in de lijst van @Nedora
Dat is helaas geen mini ATX, maar ATX.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Nedora schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:20:
[...]

Dat is helaas geen mini ATX, maar ATX.
uitvoering: ASUS TUF Gaming B550M-PLUS is er ook in m-atx zie ik nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LievenD
The Legend schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:12:
[...]
Klopt, maar de reden dat ik A520M aanraadde, was omdat @Nedora zelf voor een A520 moederbord van ASRock koos.
Als je een goedkoop B550 moederbord zoekt, kan ik één van deze aanraden:

1MoederbordenGigabyte B550M DS3H (rev. 1.0/1.1/1.2/1.3)€ 70,35€ 70,35
1MoederbordenMSI B550M PRO-VDH€ 79,95€ 79,95

Verschil tussen beide is dat de MSI een gekoeld M2-slot heeft en een iets betere VRM, voor een kleine € 10 extra.
Het Asus TUF Gaming B550M-PLUS moederbord is nog beter, maar ook € 50 duurder. In dat geval kan je misschien zelfs beter voor het moedel met Wifi gaan, voor maar € 5 extra:
Asus TUF Gaming B550M-PLUS WIFI II

[ Voor 7% gewijzigd door LievenD op 08-12-2024 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedora
Nu het volgende samen gesteld naar aanleiding van jullie adviezen:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 5500GT (BOX) Boxed€ 105,-€ 105,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 39,95€ 39,95
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 55,99€ 55,99
Totaal€ 471,64

AM5 optie?:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 184,90€ 184,90
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 93,88€ 93,88
Totaal€ 629,43

[ Voor 32% gewijzigd door Nedora op 08-12-2024 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
[b]Nedora in "[BBG][Q4-24] Kantoor-pc"Nedora schreef op zondag 8 december .....

AM5 optie?:

Totaal€ 629,43
is er een reden om niet voor de 8600G te gaan ipv de 7600?

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LievenD
@Hopjesvla79: De 8600G is grafisch een stuk sterker, maar als je toch niet gaat gamen, is de 7600 zo'n 10% krachtiger in de overige niet-grafische taken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedora
LievenD schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:39:
@Hopjesvla79: De 8600G is grafisch een stuk sterker, maar als je toch niet gaat gamen, is de 7600 zo'n 10% krachtiger in de overige niet-grafische taken.
Dat is inderdaad wel de achterliggende reden. Gamen zullen we niet doen, eventueel foto's bewerken wel, op hobby matige basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansieGansie
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09 09:40

Totaal€ 331,64
Ik ben op zoek naar precies zoiets voor mijn ouders, maar WIFI is een must (en graag ook bluetooth). Wat is een goed moederbord dat ik in plaats van deze kan pakken zonder een mobo van 2x zo duur te moeten pakken?

Of kan ik beter voor een losse pci-e wifi adapter gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Nedora schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:26:
Nu het volgende samen gesteld naar aanleiding van jullie adviezen:

1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 55,99€ 55,99
Totaal€ 471,64

AM5 optie?:

Totaal€ 629,43
32GB RAM voor een kantoor-PC?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
@HansieGansie: Het goedkoopste moederbord met Wifi en Bluetooth is de Asus TUF Gaming A520M-PLUS WIFI, maar dat is wel € 90. Dus als je goedkoper wil, zal je inderdaad moeten uitwijken naar een losse WIFI-adapter.
Dat lijkt veel, maar zeker DDR4 is erg goedkoop, in zoverre dat het verschil tussen 16 en 32 GB vaak maar € 20 is. DDR5 is wat duurder, maar zelfs dan is het verschil vaak kleiner dan € 50.

En als je op die kantoor-pc Windows in een virtuele machine wil draaien, heb je maar beter te veel RAM dan te weinig.

8 GB is echt wel het minimum voor Windows 11, dus als je voor 16 kiest, heb je op z'n minst 8 GB nodig voor de virtuele machine en blijft er nog 8 GB over voor de pc zelf. Dat zou dus net moeten lukken, maar het houdt niet over.

Met 32 GB kan je zonder problemen 12 GB toewijzen aan de virtuele machine, en dan hou je nog 20 GB over, dat lijkt mij toch een stuk comfortabeler.

[ Voor 4% gewijzigd door LievenD op 09-12-2024 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Heb gemist dat we in een topic zijn waar het draaien van VM's centraal staat. :+ Maar zonder gekheid: volgens mij is het de bedoeling dat er hier meegedacht wordt over een kantoor-PC, niet om topics te kapen voor aankoopadviezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Nu online

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Topicstarter
Dit topic is inderdaad een beetje aan het ontsporen - open vooral een eigen topic als je persoonlijk advies wilt.

Dank iedereen voor het meedenken, dit is 'm geworden - we hebben de suggestie voor een iets duurder mobo met DisplayPort, foutdiagnoseleds en een M.2 heatsink nog meegenomen. We gaan hem bouwen, testen en tzt op de site publiceren - stay tuned dus. Om verder offtopic gaan te voorkomen gooi ik er een slotje op.

1MoederbordenMSI A520M PRO€ 62,94€ 62,94
1BehuizingenAntec NX500M€ 39,99€ 39,99
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 26,84€ 26,84
1VoedingenSeasonic G12 GC-550€ 58,90€ 58,90
Totaal€ 346,62

Met als upgrade-opties:
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.