Quatt geluid trillingen van de 2e etage door naar de begane?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Wali12
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 31-05 10:14
Hallo allemaal,

Sinds oktober hebben wij een Quatt warmtepomp op ons platte dak, die op twee bigfoots staat. Het dak is een klein oppervlak en bevindt zich ter hoogte van de tweede verdieping. Wij slapen direct onder dit platte dak en horen hooguit een zacht gezoem; het is nauwelijks merkbaar en verstoort onze nachtrust niet.

Vandaag gaf onze buurvrouw echter aan dat ze de warmtepomp in haar slaapkamer op de begane grond hoort, en dat ze het geluid ervaart als een luid gezoem. Zelf merken mijn partner en ik nauwelijks iets in onze woonkamer op de begane grond, en op de eerste verdieping horen we het apparaat slechts heel zacht.

Ik vraag me af of het mogelijk is dat zij de warmtepomp zo goed hoort, en hoe dit verschil in beleving kan ontstaan. Heeft iemand misschien soortgelijke ervaringen of tips om het geluid verder te dempen?

Qua indeling van ons huis is alsvolgt:
  • 2e - Kantoor / washok en plattedak de warmte pomp (Geen geluid)
  • 1e - Slaapkamers en badkamer (Licht brommend geluid)
  • bg - Woonkamer / Keuken en tuin (Geen geluid)
De buren hebben:
  • 2e - Berging / niks?
  • 1e - Woonkamer en keuken (Geen klachten van geluid?)
  • bg - Slaapkamers (Zegt veel geluid te horen en moet met oordoppen slapen?)
Het enige wat ik me nu kan voorstellen, is dat ze het geluid van de pomp van onze vloerverwarming hoort. Deze pomp is al wat ouder en werd voorheen nauwelijks ingeschakeld, omdat de CV-ketel warmer water leverde. De warmtepomp daarentegen geeft een constante temperatuur van 30 à 40 graden, waardoor de sensor op de verdeler vaker wordt geactiveerd (deze staat namelijk ingesteld op 30 graden of lager). De vloerpomp bevindt zich wel aan de buitenmuur en niet aan de muur die we delen met de buren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QcJ7k7S8dXcF9IcwDd6U4AB4MIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y6tKpb4WaDIvz1kfmSsEmjYx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/76Yvei4Nd-BeHaWBUYnm4W13wSU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cjkl1MwqpJ7ArFpVcOajcn9I.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:24

Barrycade

Through the...

Je bent in gesprek gelukkig, dus je kan dit toch makkelijk zelf even komen vaststellen, beide oorzaken zal je wat meer moeten. Dus naar de buurvrouw en iemand in jouw huis de 2 apparaten afzonderlijk uitzetten.

Maar gok op je warmtepomp als je die zelf ook hoort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Geen veren onder de wp?! dat moet echt wel op een plat dak.

Geluid kan in de kamer van de buren zodanig resoneren en dus versterken dat het uitermate hinderlijk kan zijn (de frequentie van het geproduceerde geluid en de resonantie frequentie van de ruimte zijn identiek) , en jij hoort vrijwel niets.

[ Voor 21% gewijzigd door natural colour op 14-11-2024 19:48 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Geluid is een heel raar iets.
Het kan in een huis opduiken, een paar meter verder verdwijnen en nog weer een muur verder ineens weer harder klinken. Dus dat jullie zelf niks horen zegt hoegenaamd niets over wat benedenburen ervaren.
Heb je overigens wel de berekening uitgevoerd of je, wettelijk gezien, wel aan alle eisen voldoet?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Wali12
Zijn niet zo veer onderburen maar 2 onder 1 kap, We delen 1 gezamenlijke muur. Quatt is destijds oplocatie geweest (Dus geen online consult) en heeft hierbij ook van alles gemeten qua kozijn buren en locatie warmte pomp. Dit hadden wij ook nodig voor de vergunning (geluids normen etc..)

De klacht is dus ook niet het geluid wat de unit produceert door luchtverplaatsing en koeling maar de trilling die lijkt door gegeven worden aan de bouwmuur of metalen balken van de woningen.

De twee woningen zijn een spiegel van elkaar alleen de leefruimtes zijn anders ingedeeld. Dus al ik in de zelfde ruimte ga staan direct onder de unit hoor ik hem niet.

Het gesprek met de buurvrouw was gemoedelijk / fijn maar gezien de tijd had ik niet voorgesteld om te luisteren, voor nu had ik afgesproken de Quatt in silent mode te zetten en morgen te checken wat ze wel of niet gehoord heeft.

[ Voor 0% gewijzigd door Wali12 op 14-11-2024 21:31 . Reden: typo ]

• Redspeed
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16:51
Geluid is inderdaad altijd lastig.

Ben het met Yaksa eens het geluid kan idd zo ergens opduiken. Ik heb het hier ook bij de hand gehad geluid is een sinus en om de zoveel meter hoorde je de warmtepomp. Het is maar net waar je staat in deze sinus.

Door een frame+veren+massa+rubber onder de warmtepomp te bouwen en de koelleidingen trillingsvrij te maken hebben we het hier opgelost.

Hier is veel informatie over trillingen en hoe op te lossen te vinden; Trillingen warmtepomp dempen

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Houten dak of betondak?

• Wali12
Hout, is een woning uit 1920, dus alles is baksteen, Metalen drager / staanders en houte vloeren/daken.

• Wali12
Wat verder verdiept in het form Redspeed benoemde, Twijfel nu het volgende te halen:

Airco Buitenunit Trillingsdemper Mat 10x10cm - 2,2cm dik - Set van 6 stuks https://www.klimaatshop.n...per-mat-10x10cm-set6.html
- 3 tegels in de lengte onder elke bigfoot.

Trillingsdempers met stalen veer • Set van 4 stuks • 50-80 kg https://www.klimaatshop.n...stalen-veer-50-80-kg.html
- De pomp is 60 Kilo deze wilde ik tussen de pomp en de bigfoots plaatsen.

Ofwel:
WP
Veer
Bigfoot
Trilmat
Tegel?
Dak (Bitume / Hout)

Is het nog handig / nuttig stoeptegels te plaatsen tussen de tril matten en de bitumen dakvlak?

[ Voor 5% gewijzigd door Wali12 op 14-11-2024 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:31

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Tjaa, dat noemen we resonantie. Dat hoef jij niets van te horen maar je buren of soms 2 huizen verderop kunnen er wel mee geconfronteerd worden.

Kijkende naar de constructie op een plat was dit te verwachten eigenlijk. Maar ja, verkopen en wegwezen is het devies vandaag de dag. En bij klachten is de installateur te druk.

Je aanpak heeft een kans van slagen. Maar vaak los je het eigenlijk alleen op met massa. Eigenlijk hoort een WP op de grond en niet op een dak of aan een gevel. Daar krijg je bijna altijd dit soort klachten van. Maar dat vertellen ze je niet natuurlijk.

Ik zou trouwens voor deze gaan. Heb ik prima ervaring mee: https://www.mijnklimaatsh...-veervoet-20-50kg-m8.html.

Uiteraard wel naar gelang het gewicht.

[ Voor 16% gewijzigd door TTommie op 14-11-2024 23:36 ]

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-04 09:03
Wij hadden er ook last van, niks hielp. Uiteindelijk de warmtepomp verplaatst. Hebben nog steeds last van trillingen maar nu staat de unit 11 meter van de erfgrens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:21
Veren eronder is een prima idee, maar probeer dan ook de last te spreiden door balken (bv aluminium kokerprofiel) eronder te doen en die balken aan de uiteinden op de veren te zetten (ipv de veren direct onder de WP)
Wanneer je de last op die manier spreidt zit er veel minder beweging in je WP (die kan kantelen wanneer direct op de veren gemonteerd) en worden de trillingen ook veel minder doorgegeven aan het dak, want door de spreiding is de belasting niet meer synchroon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:30
Ja, @TTommie zegt het ook al, een warmtepomp is inderdaad het beste op de grond op een eigen betonnen funderinkje.
Hij mag ook niet scheef staan want dan gaan de lagers kapot, dat is een uitdaging op daken met afschot.

Je zou een aantal grote betontegels kunnen helen en onder die blokken leggen, die voegen meer massa toe en maken het oppervlak groter. Zodat je bijvoorbeeld direct op twee dakbalken ligt in plaats van ertussen op de platen.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 15-11-2024 10:32 ]

Pagina: 1