Hoge luchtvochtigheid tuinkantoor

Pagina: 1
Acties:

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:05
Goedemorgen,

Wij hebben een kantoortje in de tuin. Was ooit een deel van de garage, maar die is omgebouwd tot kantoor decennia geleden.

- 11m2
- er is oude dakisolatie aanwezig
- vloerisolatie ontbreekt
- er is een spouwmuur op sommige plekken, weet niet of het overal is, weet ook niet of die gevuld is
- oud dubbelglas aanwezig
- ventilatie: een "passief" klepraampje. Nog geen ventilator of decentrale WTW oid

Nu dacht ik, ik knap het op maar het budget was niet heel groot. Ik heb de bakstenen muren van binnen geverfd, het schrootjesplafond met de huidige dakisolatie zo gelaten en er een vochtzeil, ondervloer en laminaatje ingelegd. Verder een Mill paneel heater (1500 watt, COP = 1) erin gezet. Best een leuk ding.

Graag had ik de boel aangesloten op mijn WP systeem dat met 350 watt een heel huis op temperatuur houdt overdag, maar helaas. Dan moet je het op en top gaan isoleren, vloerverwarming aanleggen en op de één of andere manier een stel slangen trekken naar dat tuinkantoor. M.a.w. kosten, kosten, kosten en dat vinden we het niet waard.

Probleem is nu de luchtvochtigheid. Ik heb zo'n goedkoop hygrometertje gekocht en die laat zo'n 75-90% zien bij 10 graden wat het daar nu is. Veel te hoog dus, denk ik. Vraag me af hoe lang dat laminaatje dat trekt. Ik heb al wat andere topics voorbij zien komen en gegoogeld en begrijp dat de luchtvochtigheid daalt bij goede ventilatie en verwarmen.

Probleem is echter dat ik de boel daar natuurlijk niet 24/7 met een 1500 watt COP = 1 heater ga verwarmen. Ik kan hem wel downscalen naar veel lager (300 watt oid), maar of dat nog effectief is vraag ik me af.

Echter als ik het niet verwarm zal de luchtvochtigheid hoog blijven. Lijkt me niet per se goed voor die ruimte. En ventileren is leuk, maar buiten is het ook 75-90% dus daar schiet je weinig mee op denk ik als je het van binnen niet verwarmt?

Als ik het wel verwarm daalt de luchtvochtigheid, heb ik al gezien. Al met al denk ik dat ik er zo'n 2 dagen per week ga zitten. Ik denk dat ik dan de heater aanzet rond 7:30u en uitzet om 17u. Hij heeft een PID dus zal niet continu op 1500 watt loeien. Dan zal ie 10-15 kWh per dag vragen. Zo'n 100 kWh per maand extra vind ik nog wel te overzien.

Maar goed, meer dan 2 dagen per week verwarmen met zo'n ding is natuurlijk veel te duur en naar voor het milieu.

Of misschien op termijn toch maar een L/L installeren daar? Ik heb nu nog overschot dus de komende jaren is 100 kWh per maand in de wintermaanden erbij is nu nog niet erg, maar als salderen stopt wel. Ik weet niet wat je van een L/L mag verwachten als je die 24/7 laat pruttelen in de winter? Toch ook best een aardige stroomrekening lijkt me. Als je hem on-demand gebruikt zoals ik nu doe zal het wel een stuk minder zijn. Zo'n ding haalt vast wel COP 3-4.

En kijk, het is gewoon een extraatje, dat tuinkantoor. We hebben het geld er niet voor over om het helemaal tip top te verbouwen en te isoleren op dit moment. Het is vooral nu even schilderen en een vloertje erin geweest omdat dat nog binnen budget paste. En nee, in een eerder stadium de boel aansluiten op de warmtepomp had niet gekund vanwege de hoge extra kosten. Maar goed, als het 's winters te duur is met de stroomrekening ga ik gewoon in huis zitten werken. Hoop wel dat dat laminaatje de winter overleeft.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Houd svp wel even in gedachten dat we a) het geld er niet voor over hebben om dit hok helemaal tip top op te knappen en b) het ook prima is om de boel alleen in de wat warmere maanden te gebruiken. Ik vraag me dus vooral af of ik nog niet iets moet doen met die luchtvochtigheid i.c.m. dat laminaatje. Nog iets van actieve ventilatie plaatsen, is dat zinvol? Een badkamerventilator oid? Decentrale WTW is wel vrij duur (500 euro) en heeft beperkte meerwaarde / beperkt effect in zo'n matig geïsoleerde ruimte lijkt me. Of is het een goed idee om nog een luchtontvochtiger in de ruimte zetten? Laminaat kan geloof ik beter tegen kou dan tegen vocht? En als het straks onder nul wordt daar, wat raden jullie dan aan?

Ik hoor graag.

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:55
je zou ook een ontvochtiger kunnen neerzetten en deze 24/7 laten draaien.. moet je alleen 1tje pakken die een buisje heeft die je op een afvoer kan aansluiten, zodat je niet elke dag de opvangbak moet legen.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:15
Atomius schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:25:
[...] Verder een Mill paneel heater (1500 watt, COP = 1) erin gezet. Best een leuk ding.
[...]
begrijp dat de luchtvochtigheid daalt bij goede ventilatie en verwarmen.

Probleem is echter dat ik de boel daar natuurlijk niet 24/7 met een 1500 watt COP = 1 heater ga verwarmen. Ik kan hem wel downscalen naar veel lager (300 watt oid), maar of dat nog effectief is vraag ik me af.[...]
Kan de heater niet op ruimtetemperatuur worden ingesteld? Waarschijnlijk hoef je maar tot een graad of 15/16 te verwarmen. Dat is de temperatuur die normaliter binnenshuis als ondergrens wordt aangehouden om schimmelvorming tegen te gaan. Die groeien namelijk beter in temperaturen onder de 15 graden.
Een hoge luchtvochtigheid is dus niet je enige probleem daar.

• Atomius
Caelorum schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:06:
[...]

Kan de heater niet op ruimtetemperatuur worden ingesteld? Waarschijnlijk hoef je maar tot een graad of 15/16 te verwarmen. Dat is de temperatuur die normaliter binnenshuis als ondergrens wordt aangehouden om schimmelvorming tegen te gaan. Die groeien namelijk beter in temperaturen onder de 15 graden.
Kan het testen, ben wel benieuwd hoeveel energie dat vreet. Of misschien alleen de helft van de week doen? En dan alles potdicht met een ontvochtiger?

@furian88 nog tips voor een ontvochtiger?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:55

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:44
Ik zou inderdaad een L/L airco installeren, voor een relatief laag bedrag haal je al je doelen.
  • Relatief zuinig verwarmen tov COP1
  • Snel op temperatuur
  • Koelen in de zomer
  • Kan ook ontvochtigen
  • Let op: geen vervanging voor ventilatie.
Er zijn ook low budget WTW's met een lager rendement. Maar da's nog altijd veel beter dan geen WTW.

Door te ontvochtigen hoef je de L/L ook niet 24/7 op 20° te laten draaien natuurlijk. Door de snelle reactietijd kun je deze ook in idle op 15° laten staan oid. Dat scheelt al best in de delta-T en daarmee ook in je verliezen en stookkosten.

[ Voor 21% gewijzigd door big bang op 14-11-2024 17:58 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:20
Je probeert een leefruimte te creëren in een nauwelijks geïsoleerd hok, zonder fatsoenlijke verwarming en ventilatiemogelijkheden.
Er zijn nou eenmaal dingen die praktisch (en economisch) gezien gewoon niet haalbaar zijn.
Beter had je dit topic gestart alvorens de boel proberen op te knappen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:17

franssie

Save the albatross

Met @big bang - een kleine airco zal al veel verschil maken. Is inderdaad snel warm en ontvochtigt.

Maar @Yaksa heeft ook een punt, dat laminaat zal zich moeten bewijzen maar het ligt er al. Tzt als het kapot gaat vervangen door iets dat ook geschikt is voor buiten.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Pieter van Ras
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-11-2024
Atomius schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:25:
Probleem is nu de luchtvochtigheid. Ik heb zo'n goedkoop hygrometertje gekocht en die laat zo'n 75-90% zien bij 10 graden wat het daar nu is. Veel te hoog dus, denk ik. Vraag me af hoe lang dat laminaatje dat trekt. Ik heb al wat andere topics voorbij zien komen en gegoogeld en begrijp dat de luchtvochtigheid daalt bij goede ventilatie en verwarmen.

Ik hoor graag.
Dat laminaatje heb je recent gelegd? Als het er al langer ligt zou je moeten kunnen zien wat het qua vochtschade doet.
En mocht het recent gelegd zijn en last krijgen van het vocht: Misschien overwegen dat verlies te nemen en iets neer te leggen wat beter tegen vocht kan? Wellicht gewoon een goedkoop tapijtje of rubber matje ofzo.

Wat staat er verder wat wellicht langere tijd slecht op vocht gaat. Monitors enzo? Dan ga je geen andere keuze hebben tussen of luchtvochtigheid op peil houden of alles regelmatig naar binnen sjouwen.

Gezien de hoge kosten van 24/7 verwarmen lijkt een ontvochtiger inderdaad een optie. Maar dan moet je even kijken wat dat qua aankoop + stroomverbruik doet en of het te doen is dat hok wat beter luchtdicht te maken. Kieren/gaten dichten is waarschijnlijk goedkoper dan volledig isoleren. Je moet dan echter wel altijd voldoende ventileren voor en tijdens je aan het werk bent.

Als je toch gaat investeren is een L/L warmtepomp altijd de beste keuze in dit geval lijkt mij. Snelle reactie tijd en je kan ook koelen, want ik neem aan dat dat hok in de zomer bloedjeheet wordt met de beperkte isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Het laminaat ligt er nu een week. Zoals ik al zei in de OP; we willen er gewoon niet teveel geld in pompen. Natuurlijk had je alles kunnen doen en vervangen:

- de spouw controleren en vullen
- voorzetwanden met isolatie plaatsen
- het plafond eruit slopen en de al bestaande isolatie vervangen
- alles moeten stucen vervolgens
- de vloer er geheel uithalen, vloerisolatie plaatsen, vloerverwarming leggen en 2 buizen aansluiten op de bestaande vloerverwarming in het huis
- HR++ glas plaatsen
- een dWTW installeren
- een L/L plaatsen voor koeling

En zo kan je natuurlijk nog wel even doorgaan. Maar dat kosten duizenden en duizenden euro's en zoals ik al zei, dat gaan we niet doen. Dus moeten we het anders oplossen met beperkte middelen. Zie het als een leuke uitdaging.

Er ligt nu dus een laminaatje en er is geschilderd. Het ziet er al prima uit.

Een L/L vind ik een goede optie, maar gezien de relatief hoge aanschaf- en installatiekosten en we dan eigenlijk ook een multisplit willen laten installeren zodat andere kamers in huis koeling krijgen, is dat voorlopig nog niet aan de orde. Mogelijk in de toekomst wel.

Verder heb ik gisteren wat gestookt met de elektrische kachel. Ik heb geprobeerd om op lager vermogen te verwarmen maar eigenlijk komt hij pas op 18 graden als ik 1000 watt gebruik. Dat wordt dus een on-demand verhaal, want 24/7 stoken met 1000 watt gaan we natuurlijk niet doen. 1000 watt 8 uur lang valt nog wel mee als je dat 2x per week doet. Dan zit je op 16 kWh per week, vind ik prima te overzien.

Echter gisteren dus de boel opgewarmd tot 18 graden en tussendoor wat bezoekjes gebracht. De luchtvochtigheid verminderde wat maar bleef toch wel hangen op 70%, te hoog dus. Daarbij had ik geen raam open en is er (nog) geen ventilator of dWTW dus het rook er muf, bedompt, benauwd. Niet per se vochtig, maar je kon wel duidelijk merken dat er geen verse luchtstroom is.

Dus ik denk 2 dingen:

1. Een luchtontvochtiger plaatsen die op laag vermogen de boel daar toch wel wat minder vochtig houdt. Is dit wat? Ik lees dat hij een vermogen van 240 watt heeft. Dat klinkt wel als veel. Is dat normaal voor een luchtontvochtiger? Of verbruikt hij dat niet continu.

2. Een ventilator plaatsen. Is zoiets handig? Stil, weinig vermogen.

Wat denken jullie? Zit ik met die 2 in de goede richting?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
1 dag stoken is niet representatief voor wat je echt gaat gebruiken als je minimaal 16 graden aanhoud voor langere tijd. Je bent in die dag namelijk nog van alles en nog wat aan het opwarmen.

Je kan overigens al een monoblock L/L warmtepomp kan kopen voor rond de 750E. Die zal goed genoeg werken voor jouw ruimte voor zowel verwarmen als koelen en tevens nog vocht onttrekken aan de ruimte. En omdat het monoblock is mag je deze wel zelf installeren. (Zag er zelfs 1 van Daikin staan voor die prijs)

Voor wat betreft je vragen: ventilator en ontvochtiger is sowieso handig. De eerste omdat je alle ruimtes waar je langere tijd zit sowieso wilt ventileren en de tweede omdat hoge LV sowieso moet handig is ivm schimmelvorming en je dat zeker niet wilt hebben in een ruimte waar je gaat zitten en al helemaal niet als het er geregeld onder de 16 graden wordt.

Hoeveel die ontvochtiger gaat gebruiken is uiteraard afhankelijk van hoe het vocht binnenkomt. Als dat van alle kanten komt dan is het bijna dwijlen met de kraan open en zal die veel verbruiken. Als je alles netjes luchtdicht en vocht dicht hebt dan zal het wel meevallen.

[ Voor 39% gewijzigd door Caelorum op 16-11-2024 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Ik heb nu een paar dagen geprobeerd om de boel daarbinnen op te warmen.

Heb allerlei mooie grafiekjes hiervan maar het komt erop neer dat de cop1 kachel de boel van 5,3 graden naar 12,5 brengt in 2,5 uur.

Als ik hem dan uitzet zakt de temperatuur binnen een uur van 12,5 naar 8,5 graad.

Er stond geen raampje open bij dit experiment.

In het tuinhok staan verder alleen een paar stoelen.

Kan je hier iets uit concluderen? Is het zo lek als een mand of moet je eerst langdurig verwarmen voordat je daar iets over kan zeggen of moet je er meer massa in zetten?

[ Voor 22% gewijzigd door Atomius op 22-11-2024 19:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:41
Als het nu al langere tijd koud is geweest in dat hok, dan moet je veel langer verwarmen om ook de constructie op temperatuur te brengen.
In 2,5 uur is de lucht wel verwarmd maar de rest nog niet. Daar gaat wel een paar dagen overheen met de huidige buitentemperatuur.
Je kan een warmteverlies berekening maken. Hoeft niet tot 3 cijfers achter de komma, maar dan heb je een idee welk vermogen nodig is om het op een bepaalde temperatuur te houden.

Een gewone luchtontvochtiger doet niet zo veel als het koud is. Bij de opgegeven ontvochtigingscapaciteit wordt uitgegaan van 20 - 22 graden of nog veel hoger.
Een ontvochtiger die werkt volgens adsobtie principe doet het dan beter, maar is ook duurder.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:41
Ja zo lek als een mandje.
Dat het snel afkoelt kan met weinig massa, maar als het daarnaast erg lang duurt om op temperatuur te komen vliegt de warmte eruit.

Ik zou gaan sparen voor een fatsoenlijk tuinhuis, dat verhoogt ook de waarde van je woning en je hebt er iets aan, dus je kunt het als een investering zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Is het nog een idee om het glas te vervangen? Ik zie een draairaam van 50x80cm ongeveer met enkelglas en een groot raam van 150x80cm met oud (>20 jaar) dubbelglas.

Gaat het veel schelen als je de kozijnen behoudt maar wel het glas vervangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Atomius schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:19:
Is het nog een idee om het glas te vervangen? Ik zie een draairaam van 50x80cm ongeveer met enkelglas en een groot raam van 150x80cm met oud (>20 jaar) dubbelglas.

Gaat het veel schelen als je de kozijnen behoudt maar wel het glas vervangt?
Ik zie plaatjes op internet die toch wel heftig lijken. Als het buiten 0 graden is is het verschil tussen wat enkelglas isoleert heel groot in vergelijking met HR++.

Denken jullie (durven jullie te voorspellen?) dat het hok makkelijker op temperatuur te brengen is als ik het glas vervang en de kozijnen zo laat?

Of is er een manier om dat van tevoren te berekenen somehow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:22

paQ

Een kleine compressor ontvochtiger van 150 euro levert zelf ook weer een klein beetje warmte. De mill heaters zijn te gek, maar als je de warmtelast van de ruimte niet kan aanpakken en je rond de 1000-1200W zit aan benodigd vermogen, dan is dat wat het is.

Als je er zelf niet bent, geen lampen aan geen computer aan, dan helpt dat ook niet.

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 27-11-2024 10:22 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:59
Caelorum schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:38:
Je kan overigens al een monoblock L/L warmtepomp kan kopen voor rond de 750E. Die zal goed genoeg werken voor jouw ruimte voor zowel verwarmen als koelen en tevens nog vocht onttrekken aan de ruimte. En omdat het monoblock is mag je deze wel zelf installeren. (Zag er zelfs 1 van Daikin staan voor die prijs)
Waar heb je deze gevonden? Ik zit met een (enigszins) vergelijkbare situatie als TS.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
paQ schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:21:
Een kleine compressor ontvochtiger van 150 euro levert zelf ook weer een klein beetje warmte. De mill heaters zijn te gek, maar als je de warmtelast van de ruimte niet kan aanpakken en je rond de 1000-1200W zit aan benodigd vermogen, dan is dat wat het is.

Als je er zelf niet bent, geen lampen aan geen computer aan, dan helpt dat ook niet.
Ik hoor graag een aanrader. Zie zoveel apparaten voorbijkomen waarvan ik me afvraag wat de kwaliteit is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Atomius schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:52:
[...]

Ik hoor graag een aanrader. Zie zoveel apparaten voorbijkomen waarvan ik me afvraag wat de kwaliteit is.
Ik denk niet dat ze elkaar nou echt iets ontlopen.
Ik heb ongeveer zo'n ding in de kelder staan al 4 jaar, die stel je in op een percentage en dat was dat.
Je hoort hem amper lopen.

amazon linkje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Atomius schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:07:
[...]

Ik zie plaatjes op internet die toch wel heftig lijken. Als het buiten 0 graden is is het verschil tussen wat enkelglas isoleert heel groot in vergelijking met HR++.

Denken jullie (durven jullie te voorspellen?) dat het hok makkelijker op temperatuur te brengen is als ik het glas vervang en de kozijnen zo laat?

Of is er een manier om dat van tevoren te berekenen somehow?
Ja, je kan dat bij benadering berekenen. De U-waarde van enkel glas is 5,8 - wat betekent dat je 5,8 Watt warmte verliest per graad verschil per m2.
HR++ glas heeft een U-waarde van 1,0 tot 1,2 dus 5 a 6 keer minder verlies.

Maar het glasoppervlak is maar klein t.o.v. het totale oppervlak van het hok, dus in het totaalplaatje zal het een stuk minder van invloed zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
GerbenBK schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:25:
[...]
Waar heb je deze gevonden? Ik zit met een (enigszins) vergelijkbare situatie als TS.
Echt, ik heb een half uur voor je gezocht, maar ik kan hem niet meer terugvinden. Toen ik de reactie plaatste stond deze op twee sites, maar nu is die weg en heb je alleen die dingen van Qlima en Unico over die een B-label hebben voor verwarming (COP 2.7) en pakweg 2kW aan warmte kunnen produceren. Dan kan je beter doorgaan voor de Innova 2.0 monoblock airco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Voor die ramen zou ik marktplaats in de gaten houden, komt vanzelf een kunststofkozijn met bijbehorend dubbel glas voorbij in maten die het gemakkelijk maken om 1 op 1 het hele kozijn om te wisselen. En met wat geluk loop je snel tegen een kozijn aan die ook kan kantelen ook fijn voor de zomer.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:46
Een luchtontvochtiger heeft natuurlijk ook een minimale temperatuur nodig om te werken.
Hoe lager de temperatuur, hoe minder goed deze werkt.

Nu kun je dat combineren, luchtontvochtigers verbruiken energie en maken de ruimte dus warmer, maar als je 1000W nodig hebt om de ruimte warm te houden.... dan heb je het over industriële dingen.
En dus ook ongeveer zeker 10 kWh per dag, in de drie "wintermaanden" die we hebben tikt dat aardig aan met ruim 1 MWh. Tegen huidige prijzen is dat 300 euro om te voorkomen dat je hokje wegschimmelt.

En het schimmelt weg. De vorige bewoners hadden in de schuur een schoonheidssalon, geïsoleerd en wel, verwarmt met airco. De airco hebben ze meegenomen, ik gebruik het als schuur (met fancy aanrechtje) maar het gipsplaat op het plafond was binnen een jaar helemaal zwart weggerot.
Je moet zulke ruimtes blijven verwarmen, dat blijft een kostenpost.

• paQ

paQ

Het hoeft ws ook helemaal geen 10kWh per dag te zijn.
Als je het bij geen gebruik 15~16 houdt met een luchtontvochtiger aan, is er niets aan de hand natuurlijk.

• Yaksa
paQ schreef op donderdag 28 november 2024 @ 08:38:
Het hoeft ws ook helemaal geen 10kWh per dag te zijn.
Als je het bij geen gebruik 15~16 houdt met een luchtontvochtiger aan, is er niets aan de hand natuurlijk.
Maar dan moet TS de ruimte dus wel continue verwarmen want: "Het komt erop neer dat de cop1 kachel de boel van 5,3 graden naar 12,5 brengt in 2,5 uur. Als ik hem dan uitzet zakt de temperatuur binnen een uur van 12,5 naar 8,5 graad."
Komt nog bij dat een luchtontvochtiger pas lekker gaat werken bij een temperatuur van 19 graden of hoger.
Ik blijf erbij dat het in deze situatie gewoon onmogelijk is de ruimte op de temperatuur en LV te krijgen zoals TS wil. Tenzij er flink geïnvesteerd wordt of een godsvermogen aan elektriciteit gebruikt wordt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• big bang
Yaksa schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:26:
[...]

Maar dan moet TS de ruimte dus wel continue verwarmen want: "Het komt erop neer dat de cop1 kachel de boel van 5,3 graden naar 12,5 brengt in 2,5 uur. Als ik hem dan uitzet zakt de temperatuur binnen een uur van 12,5 naar 8,5 graad."
Komt nog bij dat een luchtontvochtiger pas lekker gaat werken bij een temperatuur van 19 graden of hoger.
Ik blijf erbij dat het in deze situatie gewoon onmogelijk is de ruimte op de temperatuur en LV te krijgen zoals TS wil. Tenzij er flink geïnvesteerd wordt of een godsvermogen aan elektriciteit gebruikt wordt.
Een als je dat verwarmen [edit: tot 19 graden] en ontvochtigen nu eens een keer per etmaal doet? Bij voorkeur op het warmst van de dag, met de de hoogste COP.

• Yaksa
big bang schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:07:[...]Een als je dat verwarmen en ontvochtigen nu eens een keer per etmaal doet? Bij voorkeur op het warmst van de dag, met de de hoogste COP.
*knip*
Laat dat eens achterwege.

[ Voor 18% gewijzigd door tweakduke op 29-11-2024 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:41
Klinkt vergelijkbaar als mijn garage waar ik wil dat het niet vriest en ik ook geen vocht wens omdat ik daar ook e.e.a. bewaar.

Het vocht probleem zou ik oplossen met een luchtontvochtiger. Het is slechts 11 m2. De luchtontvochtiger die ik gebruik is daar in 30 minuten klaar (180 m3 per uur). Je hebt ze al rond de 100 euro en rond de 150 euro heb je smart-home integratie. Waarmee je dus aan de slag kunt met in/uitschakel momenten in combinatie met de actuele temperatuur van de ruimte om het rendement te verhogen. Zo'n luchtontvochtiger verbruikt maximaal 250W en ze schakelen vanzelf af wanneer de gewenste luchtvochtigheid is behaald.
Yaksa schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:26:
[...]

Ik heb daar echt andere ervaringen mee. In een normale ruimte van circa 20 m2 ben je ook op 15 graden binnen een uur van 70% naar 50%. Vervolgens heb ik het apparaat naar de (onverwarmde) gang verplaatst. Daar haal ik nu het buiten 100% en weer wat warmer is in prima de ingestelde luchtvochtigheid van 50% (dag) / 60% (nacht). Dat apparaat pakt nu 3 kamers, voorzolder en 2 gangen. In het begin kon ik elke dag de 4.5 liter bak legen. Nu is de achterstand wat weggewerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A3U5-UV72JYXAX1-kpasAE14sQg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ftADtTQl97AzKpl1jWXBbc12.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E8jhIxqwjdvr0CDO1bz0liH7Vvs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4X4CR5w1FqJyDhDQW9D7fnN3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 99% gewijzigd door sdk1985 op 28-11-2024 14:32 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Natuurlijk koelt die ruimte snel af. Er is geen vloerisolatie, er is amper massa behalve in de vloer en de muren en die zijn niet tot matig geïsoleerd en de verhouding buitenschil tot volume van de ruimte is nogal slecht.
Maar er is wel dakisolatie, er is een spouwmuur, er is dubbelglas. Ik zou toch echt ergens een monoblock airco van 750E op de kop tikken (b-merk) voor verwarming en ontvochtigen.

En eens die vloer er voorzichtig uithalen en voorax 100E er 4cm xps onder leggen. Dat zijn de kosten niet, en verhoogd het comfort enorm (is maar 1.2 Rd, maar die eerste beetjes helpen het meest) en gaat je echt wel een hoop helpen met het tegengaan van warmteverlies aangezien er nog helemaal niets aan isolatie zit. Voordeel van XPS is dat het na mag worden. Dus je kan er bovenop nog je zeil terugleggen en dan het laminaat. Zonder dat je nog meer kosten moet maken om je isolatie droog te houden.

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22-09 18:53
Caelorum schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:06:
[...]

Dat van die temperatuur wist ik helemaal niet.

Misschien een gekke vraag: Ik heb mijn huis graag op 19c maar heeft het bijvoorbeeld zin om mijn badkamer tot 25c te stoken om de groei van schimmel te mitigeren? (Dit is een nieuw appartement maar ik heb lichte schimmel tussen de voegen. Uiteraard handmatig verwijderd, maar als het zo snel opkomt zou ik graag de omstandigheden ongunstig voor schimmel willen maken)

[ Voor 7% gewijzigd door DLSS op 28-11-2024 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Als jouw appartement 19 graden is zou ik meer gaan kijken naar de ventilatie van die badkamer, maar open er anders even een apart topic voor.

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-09 13:12
Ik vergelijk dit even met mijn houten tuinhuis van 16m2 zonder enige vorm van isolatie.
Vochtigheid is standaard die van buiten. Zal van gisteren 80-90% zakken naar 50% omdat we droge vrieslucht krijgen. Mijn 2000Kwh kachel met ventilator stookt mijn tuinhuis bij 5 graden in geen 24 uur naar 20 graden. Dat lukt alleen met een mobiele gaskachel op standje 2 in ca 1,5/2 uur. In combi met die kachel op de 1000Kwh stand heb je dan in ca 1 uur al 20 graden en zet je daarna mogelijk de boel iets lager. Onder 0 graden duurt het iets langer en bij -10 heeft de gaskachel ook wat meer vermogen nodig, maar 2 uur later is het ook 20 graden. Na einde van je verblijf duurt het ca 2-4 uur (weersafhankelijk) voor het weer koud is en de vochtigheid weer exact zoals buiten. Ontvochtigen in die situatie is vechten tegen de bierkaai en geld de deur uitgooien. Wat kost dat per koude jaartijd aan stroom en flessengas bij 2-4 dagen/week?
4-5 11Kg-gasflessen (€135-160, bij ons, grensstreek!) van sept/okt tot apr/mei en al 4 jaar netto terugleveren met 3000Wp op het dak. En dan hebben we het 22-24 graden. Daar wil je graag in thuiswerken en klagen dat het warm is in je rug. Ik pakte dan af en toe een andere plaats aan de tafel. En koud en/of nat als je naar het toilet moet, brrrr

• franssie

franssie

Save the albatross

Zoiets zou ook kunnen werken https://standkachels.nl/autoterm-air-2d-2kw-12v-planar-2d/

Maar je blijft met schimmel en geur zitten bij onvoldoende ventilatie.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 17:13
Ik zou er een zomerkantoor van maken, of een nieuwe neerzetten/ huidige renoveren. Zonder fatsoenlijke isolatie en ventilatie blijven het lapmiddelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Bedankt allemaal. En het neerzetten van een luchtontvochtiger, is dat nu wel of niet een goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hairy Goat
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 25-03 20:03
Wij zijn hier ook aan het knokken tegen een te hoge rekening. Ik lees veel over de COP 1 van elektrische kachels en dat het allemaal maar duur is, maar…

Even de situatie:
We wonen in een geisoleerd jaren 30 huis aan de polder. Sowieso is het hier al een stuk kouder dan in de gemiddelde stad. Beneden vloerverwarming, deels parketvloer, deels plavuizen, boven radiatoren met thermostaatkranen. CV ketel uit 2012. Verbruik vorig jaar 1600 m3. 13 zonnepanelen op het dak.

Als ik nu de cv ketel aanzet en ik zet de boel op 21 graden kost me dat (met stroom erbij) zo’n 18 euro per dag. Het duurt natuurlijk ook erg lang voordat de vloer is opgewarmd en warmte gaat afgeven naar de woonkamer...

Als ik de thermostaat echter op 19 zet en ik verwarm gericht bij met elektrische kacheltjes (woonkamer, werkkamer, badkamer…we hebben 7 van die kleine dingen. Waar het op dat moment nodig is) dan kost dat me maar 12 euro per dag totaal. Gisteren 24 kWh verbruikt à € 0,27 = € 6,48 inclusief koffie, Quooker, elektrische eierkoker, tosti apparaat, oven… alles met een stekker. De rest van het bedrag is gas (de temperatuur staat constant op 19 graden zodat de boel niet te koud wordt, ook ’s nachts, en koken en douchen.)

Dus is GERICHT elektrisch verwarmen goedkoper? Ja. Zeker wel. In acht genomen dat we dus panelen op het dak hebben. Want waarom zou ik alle opgewekte stroom laten afvloeien naar het net en de gasketel laten draaien? Dat lijkt me niet erg efficiënt.

Als je dus een elektrisch kacheltje neemt, schakelbaar tussen 1000 en 2000 watt, met thermostaat (belangrijk), kun je prima de erge kou en het vocht uit je ruimte houden. De kachel slaat natuurlijk uit als de temp bereikt is en de 1000 w voor een kleine ruimte draait echt niet constant. Als je er wel bent zet je hem op 21, als je er niet bent op 18 of 16 graden. Dan zal hij af en toe aan slaan en valt het allemaal wel mee. Keramische kachels zijn daarnaast ook erg veilig in gebruik.

En daarnaast is er natuurlijk de gevoelstemperatuur. Als er warme lucht door de kamer wordt geblazen loopt de temperatuur niet meteen op, maar de gevoelstemperatuur, de beleving, is m.i. veel beter.

[ Voor 4% gewijzigd door Hairy Goat op 29-11-2024 11:11 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
DLSS schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:57:
[...]

Dat van die temperatuur wist ik helemaal niet.

Misschien een gekke vraag: Ik heb mijn huis graag op 19c maar heeft het bijvoorbeeld zin om mijn badkamer tot 25c te stoken om de groei van schimmel te mitigeren? (Dit is een nieuw appartement maar ik heb lichte schimmel tussen de voegen. Uiteraard handmatig verwijderd, maar als het zo snel opkomt zou ik graag de omstandigheden ongunstig voor schimmel willen maken)
Dat klopt niet. Dan zou er nooit schimmel ontstaan in badkamers. Zelfs bij 19 graden als ondergrens vormt er in een natte badkamer nog schimmel op je voegen en/of plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Atomius schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:34:
Bedankt allemaal. En het neerzetten van een luchtontvochtiger, is dat nu wel of niet een goed idee?
Wat heb je te verliezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
100-200 euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Atomius schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:34:
Ja en nee.

Voor een gewone ontvochtiger, die volgens het condens principe werkt, zal je toch een beetje moeten verwarmen. Er wordt aanbevolen om minimaal 15 graden aan te houden. Daaronder is de ontvochtigings-capaciteit onvoldoende.

Deze grafiek komt uit de handleiding van mijn (oude) Zibro D112:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3S3m-Ag9FOncVgIexcUyYJxxlB0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KdPdExSZXX3YQBVzObQuqL6w.png?f=user_large

Dat zal voor elk ander merk/model niet veel anders zijn.
En zoals eerder gezegd: de opgegeven capaciteit is vaak de maximale capaciteit bij 30 graden als daar verder niets over wordt vermeld.

Lees anders ook dit eens door:
https://www.luchtreiniger...condens-ontvochtigers.htm

Het alternatief is de veel duurdere absorptiedroger. Dan hoef je niet of minder te verwarmen.

Je zou eerst nog eens een proef kunnen doen over een langere periode om uit te zoeken hoeveel energie je nodig hebt om de ruimte op een constante temperatuur van 15 graden te houden.
Sluit de kachel aan op een slimme stekker of energiemeter en een thermostaat, als die niet is ingebouwd.

Daarna kan je een rekensom maken of je de extra investering in een adsorptiedroger kan terugverdienen.
Houdt daarbij ook rekening met de gem. buitentemperatuur tijdens de meetperiode.

Voor de ramen kan je eventueel ook een simpel voorzetraam maken. Dat is sneller gedaan en een stuk goedkoper dan dubbelglas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Als je er een koopt via marktplaats, kun je hem vaak voor dezelfde prijs weer kwijt als t niets is voor je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Je hebt via diverse partijen 30 dagen bedenktijd. Ik begrijp niet zo goed waar je nog over twijfelt nadat ik de grafieken heb gedeeld en voorzien heb van toelichten. Dat is geen theorie, dat is praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
JukeboxBill schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:53:
[...]

Ja en nee.

Voor een gewone ontvochtiger, die volgens het condens principe werkt, zal je toch een beetje moeten verwarmen. Er wordt aanbevolen om minimaal 15 graden aan te houden. Daaronder is de ontvochtigings-capaciteit onvoldoende.

Deze grafiek komt uit de handleiding van mijn (oude) Zibro D112:

[Afbeelding]

Dat zal voor elk ander merk/model niet veel anders zijn.
En zoals eerder gezegd: de opgegeven capaciteit is vaak de maximale capaciteit bij 30 graden als daar verder niets over wordt vermeld.

Lees anders ook dit eens door:
https://www.luchtreiniger...condens-ontvochtigers.htm

Het alternatief is de veel duurdere absorptiedroger. Dan hoef je niet of minder te verwarmen.

Je zou eerst nog eens een proef kunnen doen over een langere periode om uit te zoeken hoeveel energie je nodig hebt om de ruimte op een constante temperatuur van 15 graden te houden.
Sluit de kachel aan op een slimme stekker of energiemeter en een thermostaat, als die niet is ingebouwd.

Daarna kan je een rekensom maken of je de extra investering in een adsorptiedroger kan terugverdienen.
Houdt daarbij ook rekening met de gem. buitentemperatuur tijdens de meetperiode.

Voor de ramen kan je eventueel ook een simpel voorzetraam maken. Dat is sneller gedaan en een stuk goedkoper dan dubbelglas.
De opgegeven capaciteit is bij mij 180 m3 per uur en 20 liter per dag, terwijl de opvang bak max 4.5 liter is. Met andere woorden, 100% rendement is nergens voor nodig. Dan zou je 4x per dag de bak moeten legen of een slang moeten aansluiten. Eindstand zakte bij mij de luchtvochtigheid bij 16 graden in een kamer van 17m2 binnen een uur van 70 naar onder de 50%, de standaard doelstelling. De condens die ik op de ramen had verdween daar mee als sneeuw voor de zon.

Wel een probleem bij mij was dat blijkt dat luchtvochtigheid zich onwijs snel verspreid. Laat je de deur open dan herschikt de vochtigheid zich letterlijk in minuten weer. De andere kamers zakken dan iets, maar dat zijn dan enkele procenten. Eindstand heb ik dan ook in mijn situatie het apparaat simpelweg maar op de overloop gezet. Bij de TS zal dat niet van toepassing zijn want hij gaat niet met de deur naar buiten openen en er zijn geen aangrenzende kamers.

Zo lang het buiten zo koud is en eventuele lucht die naar binnen lekt droog, er van uitgaande dat het natuurlijk binnen warmer is dan de 7 graden die het nu buiten is. De ontvochtiger kan daarnaast automatisch meedraaien met de temperaturen dat je zelf aanwezig bent. Die van mij gaan nu in de nacht automatisch op 60% doelstelling ipv 50%. Je kan het eventueel ook triggeren op basis van temperatuur, het apparaat heeft zelf een temperatuur sensor en de hele boel draait op Tuya.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
sdk1985 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:11:
[...]

De opgegeven capaciteit is bij mij 180 m3 per uur en 20 liter per dag, terwijl de opvang bak max 4.5 liter is. Met andere woorden, 100% rendement is nergens voor nodig. Dan zou je 4x per dag de bak moeten legen of een slang moeten aansluiten. Eindstand zakte bij mij de luchtvochtigheid bij 16 graden in een kamer van 17m2 binnen een uur van 70 naar onder de 50%, de standaard doelstelling. De condens die ik op de ramen had verdween daar mee als sneeuw voor de zon.
Maximaal rendement hoeft ook niet.
Volgens jouw metingen is het bij jou warmer dan 15 graden. Dan klopt het toch wat ik heb geschreven?

In het hok van TS zal het zonder verwarming al gauw de gemiddelde buitentemperatuur aannemen met wat schommeling van dag-nacht ritme. Afgelopen dagen was dat ca. 5 graden. Bij die temperatuur heb je echt weinig aan een gewone condens ontvochtiger. En dat is geen theorie, maar door mij ondervonden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atomius
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7KQG-LkMZ5Irmi6hkGCz3rUX3PY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GKOfLIICw0qCDcfqFrgPbIZo.jpg?f=fotoalbum_large

Nou, die luchtontvochtiger is wel indrukwekkend moet ik zeggen, allemachies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Atomius schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 14:28:
[Afbeelding]

Nou, die luchtontvochtiger is wel indrukwekkend moet ik zeggen, allemachies.
Die werkt prima! Welke is het geworden? En wat is het stroomverbruik (als je dat kan meten)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
franssie schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:05:
[...]

Die werkt prima! Welke is het geworden? En wat is het stroomverbruik (als je dat kan meten)?
Ja daar lijkt het wel op.

Misschien dat als ik het nu verwarm vanaf 55% luchtvochtigheid dat het dan sneller warm wordt en er misschien ook hogere temperaturen kunnen worden bereikt? Eerst kwam ie niet hoger dan 16 graden maar dan begon ie bij 85-90% luchtvochtigheid, uiteraard toen nog zonder luchtontvochtiger.

Heb de Pro Breeze OmniDry 20L/day met Wifi en 4L reservoir gekocht.

Stroomverbruik zou 0,33 kWh zijn, maar volgens mij is het minder als ik het moet inschatten obv Homewizard, meer zo'n 150. Maar heb geen socket kWh meter.

[ Voor 11% gewijzigd door Atomius op 03-12-2024 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
De operating temperature is dan ook meestal +5 tot +35. Hij draait niet altijd op vol vermogen, je kunt horen wanneer het koelelement aan staat. Klinkt als een koelkast. Grote delen van de tijd draait de compressor niet.

Wat alleen nog mist is markering van het beste antwoord :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Atomius schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:59:
[...]Ja daar lijkt het wel op.
Misschien dat als ik het nu verwarm vanaf 55% luchtvochtigheid dat het dan sneller warm wordt en er misschien ook hogere temperaturen kunnen worden bereikt? Eerst kwam ie niet hoger dan 16 graden maar dan begon ie bij 85-90% luchtvochtigheid, uiteraard toen nog zonder luchtontvochtiger.
Waar je natuurlijk ook rekening mee dient te houden is dat koude lucht veel minder vocht kan bevatten dan warme lucht. Nu heb je het vochtpercentage wel naar 55% weten te brengen, maar de temperatuur is slechts van 7 naar 10 graden gestegen. Bij hogere temperaturen zal de ontvochtiger waarschijnlijk iets harder moeten werken om beneden de 60% te blijven (en je moet dan wat vaker het reservoir ledigen). Benieuwd hoe het verloop gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErickN
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 30-07 12:04
Zoals hierboven al aangegeven is: isoleren. Mbt verwarming zou een diesel heater ook nog iets kunnen betekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
Yaksa schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:49:
[...]

Waar je natuurlijk ook rekening mee dient te houden is dat koude lucht veel minder vocht kan bevatten dan warme lucht. Nu heb je het vochtpercentage wel naar 55% weten te brengen, maar de temperatuur is slechts van 7 naar 10 graden gestegen. Bij hogere temperaturen zal de ontvochtiger waarschijnlijk iets harder moeten werken om beneden de 60% te blijven (en je moet dan wat vaker het reservoir ledigen). Benieuwd hoe het verloop gaat zijn.
Huh? Je aanname klopt. Warme lucht kan meer vocht bevatten. Dus hoe warmer de lucht wordt, hoe harder het percentage daalt en hoe sneller het apparaat uitschakelt.

Momenteel is het buiten 4 graden met 100% luchtvochtigheid, wanneer je die opwarmt naar 15 graden dan kom je uit op ongeveer 48% luchtvochtigheid. Daarom wordt weleens aangeraden in de winter je auto ramen even volledig te openen, om zo condens aanslag te verminderen. Die koude buitenlucht is super droog.

De ts heeft nu bij lage temperatuur al droge lucht, gaat hij verwarmen omdat hij gaat werken dan wordt dat alleen maar beter. Het apparaat zal dan niet aanslaan omdat het target al is bereikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
De luchtontvochtiger lijkt de boel goed op zo'n 55% te houden en slaat steeds aan als ie op 60% komt en dan weer af bij 55%. Het energieverbruik lijkt best acceptabel daarbij. Krijg er geloof ik zelfs een beetje bonuswarmte bij (temp lijkt wel 2-3 graden hoger te zijn hiermee dan zonder).

Zou het nog helpen om dikke gordijnen op te hangen ihkv isolatie? Ik ga me nu nog niet wagen aan voorzetwanden, dak- of vloerisolatie. Glas wil ik nog wel overwegen maar ik begreep eerder uit een reactie dat dat misschien niet eens zoveel gaat doen. En omdat gordijnen wat minder structureel en ingrijpend zijn, ook qua budget, dacht ik eerst daaraan. En wat meer massa in de ruimte plaatsen. Idee?

[ Voor 12% gewijzigd door Atomius op 05-12-2024 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Massa helpt alleen met het temperatuurverloop af te vlakken. Je moet er alsnog even veel (meer zelfs) warmte inpompen.

Volgorde is:
1. tocht weghalen
2. isoleren
3. energiezuinigere verwarming

Dikke gordijnen helpen vooral met punt 1. Als het je daarmee om isolatie te doen is, dan zijn er goedkopere manieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Caelorum schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:43:
Massa helpt alleen met het temperatuurverloop af te vlakken. Je moet er alsnog even veel (meer zelfs) warmte inpompen.

Volgorde is:
1. tocht weghalen
2. isoleren
3. energiezuinigere verwarming

Dikke gordijnen helpen vooral met punt 1. Als het je daarmee om isolatie te doen is, dan zijn er goedkopere manieren.
Hmm oke bedankt. Gordijnen en massa zijn dus geen goed idee. Ik heb nog wat piepschuimplaaten 2 cm dik en 100x60cm o.i.d. Die kan ik anders even tijdelijk voor die ramen hangen/plakken om te zien of dat wat effect heeft. Stel dat dat een relatief groot effect heeft, dan lijkt het zinvol om die ramen toch maar te vervangen.

Ik zoek gewoon een beetje naar de grootste warmtelekken in dat hok. Heb geen zin om handenvol geld erin te stoppen en het 100% in orde te krijgen. Iets met die 80/20 regel over investeren. Als ik het grootste lek heb gedicht tegen relatief lage kosten en het daarmee wat sneller op temperatuur kan krijgen ben ik allang blij. De komende jaren heb ik toch nog zat kWh's over in het jaar. Die totaalrenovatie komt daarna wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het lastige is dat je nu allerlei oplossingen gaat zoeken die je alsnog geld kosten maar amper resultaat opleveren. Als de temperatuur zo laag kan zakken weet je wel dat de isolatie echt niet op orde is, dat moet je echt op orde brengen wil je resultaat kunnen boeken. Een raampje isoleren heeft weinig zin als de hele muur gigantisch veel warmte verliest.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Atomius schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:37:
De luchtontvochtiger lijkt de boel goed op zo'n 55% te houden en slaat steeds aan als ie op 60% komt en dan weer af bij 55%. Het energieverbruik lijkt best acceptabel daarbij. Krijg er geloof ik zelfs een beetje bonuswarmte bij (temp lijkt wel 2-3 graden hoger te zijn hiermee dan zonder).
Tuurlijk
Die dingen werken meer dan prima.
En ja, hoe kouder, hoe minder goed / efficiënt, maar dat "minder goed" kun je gerust scharen in de categorie:
UITVERKOOP: KORTINGEN TOT 70%

Als je glas nog een issue is, kun je voor relatief weinig geld raamfolie proberen.
https://www.tesa.com/nl-n...esamoll-thermo-cover.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
sdk1985 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 23:17:
[...]Momenteel is het buiten 4 graden met 100% luchtvochtigheid.

Die koude buitenlucht is super droog.
Je spreekt jezelf enorm tegen.

TS heeft gewoon een probleem om zijn ongeïsoleerde hok zo warm te krijgen (en te houden) dat het aangenaam wordt om te verblijven (en dat de inhoud niet gaat schimmelen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Atomius schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:51:
[...]

Hmm oke bedankt. Gordijnen en massa zijn dus geen goed idee. Ik heb nog wat piepschuimplaaten 2 cm dik en 100x60cm o.i.d. Die kan ik anders even tijdelijk voor die ramen hangen/plakken om te zien of dat wat effect heeft. Stel dat dat een relatief groot effect heeft, dan lijkt het zinvol om die ramen toch maar te vervangen.

Ik zoek gewoon een beetje naar de grootste warmtelekken in dat hok. Heb geen zin om handenvol geld erin te stoppen en het 100% in orde te krijgen. Iets met die 80/20 regel over investeren. Als ik het grootste lek heb gedicht tegen relatief lage kosten en het daarmee wat sneller op temperatuur kan krijgen ben ik allang blij. De komende jaren heb ik toch nog zat kWh's over in het jaar. Die totaalrenovatie komt daarna wel.
80/20 moet je hier zien als niet 10.000 investeren maar 2.000.

Overigens hoeft het isoleren van zo'n hok ook niet heel veel te kosten. Als er bijv. nog helemaal niets zit dan is 2cm piepschuim tegen de muren en het dak gooien al een enorme winst.

Overigens voor 15S heb je een infrarood thermometer bij de lidl. Dan nog even een rookgenerator huren en je kan aan de slag met meten waar je grootste warmtelek zit en wat je er aan kan doen.

Een enkelglas raam kan je bijv. ook plexiglas voor zetten. Scheelt ook een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Tsurany schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:59:
Het lastige is dat je nu allerlei oplossingen gaat zoeken die je alsnog geld kosten maar amper resultaat opleveren. Als de temperatuur zo laag kan zakken weet je wel dat de isolatie echt niet op orde is, dat moet je echt op orde brengen wil je resultaat kunnen boeken. Een raampje isoleren heeft weinig zin als de hele muur gigantisch veel warmte verliest.
Valt volgens mij wel mee met dat geld. Heb tot nu toe geld uitgegeven aan een vloertje, schilderwerk, een kacheltje en een luchtontvochtiger.

Met die laatste houd ik de luchtvochtigheidsgraad nu een paar dagen op 55% met weinig energieverbruik.

Dat het nu lastig is om er echt te zitten is jammer, maar niet onoverkomelijk. Dan ga ik gewoon op zolder zitten. Doel nu is vooral voorkomen dat de boel wegrot door de schimmel. Dat is nu bereikt met die ontvochtiger. En tja, dan maar de verwachtingen bijstellen en daar niet willen zitten met koude buitentemperaturen.

Misschien kan dat folie of een voorzetglaswand nog wat doen, en anders soit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMjS2MOb8TLf3XkQ3Tr9fbpVOls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l1VqoMiJJnXUw8CevdFzBD5W.jpg?f=fotoalbum_large

Nou nu een aantal dagen in gebruik en vind het ding erg goed werken. Elke 5-6 dagen het reservoirtje legen denk ik. Heb er nu een kWh meter opgezet. Voor wie wil weten hoeveel het praktijkverbruik is in zo'n ruimte. Ben zelf ook benieuwd.
Pagina: 1