• Insignia11
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-07 20:59
Goedemorgen,

Allereerst wat info over de situatie:
Een open bebouwing welke een EPC score heeft van C.
Er is geen kelder of zolder aanwezig, slaapkamers zijn dus recht onder het dak.
Er is zowel gewone verwarming als vloerverwarming aanwezig, de gewone verwarming staat volledig dichtgedraaid en we gebruiken enkel de vloerverwarming.
We zijn een gezin van 3, in de tuin wonen onze grootouders dus in totaal zijn we met 5.

Onze CV ketel zal volgend jaar afgekeurd worden en dus zijn we aan het kijken wat we er mee gaan doen.
Gisteren is er iemand langs geweest voor een offerte voor zonnepanelen, warmtepomp, batterij en 2 extra lucht-lucht warmtepompen.

De 2 extra lucht-lucht zouden zijn om 1, de bovenverdieping warm te houden in de winter en fris te houden in de zomer. (Boven is geen centrale verwarming aanwezig) En 2, om onze woonkamer in de zomer fris te houden aangezien dit grote zuidgerichte glaspartijen zijn waardoor het snel opwarmt als de zon schijnt.
Deze zouden we dus graag sowieso plaatsen.

Verder verbruiken we per jaar
- 8000kwh elektriciteit
- 550m3 gas

Elektriciteitsverbruik is redelijk hoog omdat we ook nog een zorgunit in de tuin hebben staan waar onze grootouders in wonen, deze wordt verwarmd met een warmtepomp.
Gasverbruik is volgens mij redelijk laag omdat we hoofdzakelijk verwarmen met een speksteenkachel en de verwarming enkel bijspringt als het onder een bepaald aantal graden is. (Dagelijks een uurtje)

De offerte zag er als volgt uit:
- 18 Aiko 455 wp glas-glas Full Black zonnepanelen met optimizers en omvormer
- LG Chem PRIME 16 kWh batterij (volgens de verkoper een stevige batterij voor de zorgwoning en warmtepomp)
15k voor dit gedeelte

- Panasonic Aquarea K all-in-one binnenunit 3-9 kW
- Panasonic Aquarea K buitenunit 7 kW antraciet
- Buffer tank inox 100 L
16k voor dit gedeelte

- En dan nog 4,5k voor een buitenunit en 2 binnenunits.

Totaal 35k.

Op zich denk ik dat dit wel een redelijke prijs is voor alles maar de vraag nu is of we het eigenlijk wel nodig hebben.
Een warmtepomp vervangt het gasverbruik, maar dit is dus eigenlijk helemaal niet zoveel bij ons en als we die extra lucht-lucht warmtepompen bij hangen zal dit ook enkel minder worden.
Is het dan niet net verstandiger om de zonnepanelen en de extra buitenunit + 2 binnenunits te nemen maar de CV ketel gewoon te vervangen door een nieuwe CV ketel?
Mijn eerste gedachte was om ineens voor een warmtepomp te gaan omdat dit in de toekomst toch wel verplicht zal worden, uit schrik om nu een nieuwe cv ketel te steken en binnen 2 jaar bizarre gasprijzen te krijgen om die cv ketels er toch uit te forceren, maar aangezien we zo weinig gas verbruiken is dit misschien toch niet zo interessant?

Vraag 2 is, stel dat we dan toch een nieuwe cv ketel nemen, is de thuisbatterij dan nog interessant aangezien de warmtepomp als extra grootverbruiker er dan toch niet bij komt?
De was wordt hoofdzakelijk overdag gedaan door de grootouders maar in de zomer draait bijvoorbeeld wel elke nacht de airco in de slaapkamer. Als deze in de winter ook lichtjes wat bij kan verwarmen zonder ons blauw te betalen zou dit ook wel een luxe zijn.

M.v.g.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Insignia11 Je lijkt geen warm water te gebruiken, klopt dit? Als ik in je lap tekst hierboven met "warm" zoek kom ik alles mogelijke tegen, zelf een speksteenkachel, maar geen "warm water", sww o.i.d..

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Insignia11
dunklefaser schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:42:
@Insignia11 Je lijkt geen warm water te gebruiken, klopt dit? Als ik in je lap tekst hierboven met "warm" zoek kom ik alles mogelijke tegen, zelf een speksteenkachel, maar geen "warm water", sww o.i.d..
Dat ben ik inderdaad vergeten te vermelden maar gebruiken we uiteraard wel. :)

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Insignia11 Als je verwacht dat bij de volgende onderhoudsbeurt komend voorjaar? de cv-ketel afgekeurd wordt
wordt het idd tijd om diverse offertes voor een vervanger aan te vragen.

Zeker als je voor een all-electric wp gaat zijn er waarschijnlijk nog wat vragen te beantwoorden
en aanpassingen aan de installatie te doen.

Er is een specifiek "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"

Weet je hoeveel warm water je nodig hebt - jaarverbruik?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Insignia11
dunklefaser schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:12:
@Insignia11 Als je verwacht dat bij de volgende onderhoudsbeurt komend voorjaar? de cv-ketel afgekeurd wordt
wordt het idd tijd om diverse offertes voor een vervanger aan te vragen.

Zeker als je voor een all-electric wp gaat zijn er waarschijnlijk nog wat vragen te beantwoorden
en aanpassingen aan de installatie te doen.

Er is een specifiek "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"

Weet je hoeveel warm water je nodig hebt - jaarverbruik?
Volgend najaar zou hij afgekeurd worden inderdaad, hij was er de laatste keer nog maar NET door.
Qua aanpassingen aan de installatie viel het wel mee aangezien we de gewone CV eigenlijk niet gebruiken en al vloerverwarming hebben liggen, de offertes zijn dus volledig compleet.
De vraag is vooral of dit in onze situatie wel gunstig zal zijn gezien ons lage gasverbruik, het is wel een serieuze meerkost natuurlijk om een warmtepomp aan te kopen ten opzichte van een nieuwe cv ketel.
Als dan de batterij ook nog eens een pak lichter zou kunnen omdat die zware warmtepomp er niet is en we gaan de CV nog minder gebruiken door de extra lucht-lucht installatie wordt het verschil alleen maar groter.

Qua warm water heb ik eigenlijk geen idee..
We hebben in totaal 150m3 aan water verbruikt dit jaar maar dit is niet alleen warm water natuurlijk..

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Insignia11 Wat voor mij nu al duidelijk is dat er nog relatief veel onduidelijk is.
Wat je van de huidige installateur kan verwachten is vermoedelijk geen gedegen advies
want hij heeft waarschijnlijk tot nu toe niet de juiste vragen gesteld.
Ik ga er vanuit dat anderen hier nog wat verhelderende vragen willen stellen of opmerkingen hebben.
Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insignia11
Ondertussen heb ik contact opgenomen met de installateur dat de offertes gemaakt had en hij bevestigde wat we al dachten.
Een warmtepomp is voor ons (nog) niet interessant en we kunnen beter dat beetje extra verwarmen met een lucht-lucht om toch dat beetje minder gas te verbruiken. :)
De batterij blijft wel even zwaar omdat deze momenteel door een korting eigenlijk goedkoper is dan een lichtere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 20:25
Waarom zou het interessanter om voor een paar een paar honderd kuub gas vastrecht te betalen en een nieuwe cv ketel te kopen?
Kan mi alleen naar toe rekenen als je perse airconditioning wilt in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:14

paQ

Het wordt lastig rekenen als je allerlei verschillende warmtebronnen gaat gebruiken.
De CV, de kachel en airco's
Hoe meer je een warmtepomp inzet, hoe sneller je die 'terugverdient' natuurlijk.

Ik heb de indruk dat je CV momenteel je bijverwarming is, ipv hoofdverwarming met je kachel als bijverwarming?

Hoe dan ook blijf je zitten met 260 - 360 per jaar aan vastrecht voor je gasaansluiting = 120 (?) per jaar aan onderhoud. Reken voor het gemak 400 euro per jaar voor het hebben van een gasmeter + het vervangen van je ketel nu. Als je dat uitsmeert over ca 15 jaar zit je al aan ca 9000 euro.

Die 16k voor de Pana installatie gaat nog 2850 subsidie af neem ik aan?
En wellicht kan dat buffervat er ook nog uit. Dan zou je op ca 12,5k uitkomen, en vanaf daar hangt het dan af hoeveel gas je vervangt voor dat nieuwe systeem. (En hoe weinig je je kachel gaat gebruiken dus)

[ Voor 50% gewijzigd door paQ op 16-11-2024 14:07 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:40
Salderen kan nog tot 2027.

Je geeft aan dat je 550m3 gas verbruikt met enkel VVW.

Ik zou kiezen (omdat ik in dezelfde situatie zit en hier redelijk wat onderzoek naar heb gedaan), op dit moment voor:

-Zonnepanelen, dekkend voor het verbruik
-Warmtepomp Full Electric om die 550m3 te drukken. Zou niet weten waarom je nog 2k aan een nieuwe CV zou uit willen geven met alle bijkomende jaarlijkse kosten.
Overigens klinkt het stevig aan de prijs die 16k. Moet toch flink stuk goedkoper kunnen (Quat Duo heb je al voor 8700 euro inc installatie bv).

Heb in ieder geval gemerkt dat verschillende offertes echt flink verschil maakt.

Tussen de 'goedkoopste' aanbieding zat 2000 euro verschil in de warmtepomp als zowel zonnepanelen bij mij.

[ Voor 14% gewijzigd door STIMPPYYY op 16-11-2024 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

STIMPPYYY schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:13:

-Warmtepomp Full Electric om die 550m3 te drukken. Zou niet weten waarom je nog 2k aan een nieuwe CV zou uit willen geven met alle bijkomende jaarlijkse kosten.
Overigens klinkt het stevig aan de prijs die 16k. Moet toch flink stuk goedkoper kunnen (Quat Duo heb je al voor 8700 euro inc installatie bv).
Hoe gaat dit samen in 1 zin?
Bij een Quatt heb je toch nog steeds een CV ketel + jaarlijkse kosten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Nee, je hebt een all-electric upgrade van 5k. Niet dat ik hier direct voor zou kiezen, maar meer om aan te geven dat die 16k wel erg veel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Beide GPT gegenereerd, maar het maakt wel visueel waar de kantelpunten liggen.
parameters:
gas 1,28/m3
stroom 0,28/kWh

bij 550m3 gas:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9oFqjChFjqMkrxR5SARoFnetSsc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eieFggY0VMfhEJXowEnhODpH.png?f=fotoalbum_large

en bij 1000m3 gas
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/okFYMs9ZSiTM5Ad-C-PIICk5vy0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/loDGYafRnJwdT2tjiOuBX3xc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

STIMPPYYY schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:53:
Nee, je hebt een all-electric upgrade van 5k. Niet dat ik hier direct voor zou kiezen, maar meer om aan te geven dat die 16k wel erg veel is.
ook dat is vanaf, en ook dan geef je grofweg hetzelfde uit (en bestaat nog niet, dus tot die tijd moet je alsnog een nieuwe CV ketel)

Geen idee wat er allemaal in die offerte staat opgenomen. 1 offerte is geen offerte :+

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 16-11-2024 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
paQ schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:55:
[...]

ook dat is vanaf, en ook dan geef je grofweg hetzelfde uit (en bestaat nog niet, dus tot die tijd moet je alsnog een nieuwe CV ketel)
Prima, neem ieder ander merk. Heb een offerte voor een Valliant en Remeha voor 8k en 9k liggen (beide 10kW - inc installatie). Als je het geld hebt zou ik persoonlijk niet een nieuwe CV ophangen als je puur op VVW verwarmt.

Voor dat beetje gas heb je niet zo'n grote unit nodig denk ik? dus zal dit jaar nog goedkoper zijn met subsidie.

[ Voor 10% gewijzigd door STIMPPYYY op 16-11-2024 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

STIMPPYYY schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:00:
[...]

Prima, neem ieder ander merk. Heb een offerte voor een Valliant en Remeha voor 8k en 9k liggen (beide 10kW - inc installatie). Als je het geld hebt zou ik persoonlijk niet een nieuwe CV ophangen als je puur op VVW verwarmt.
zie grafieken.
Dan zal het kantelpunt dichterbij liggen.
Ik persoonlijk zou niet met een kachel stoken als er een zuinigere wp staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:03
Maar wat voor brandstof kieper je dan nu in die speksteenkachel, en hoeveel daarvan en wat kost het?
En ben je gehecht aan dat ding of kan het de deur uit als je een WP hebt?
Pagina: 1