Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-01 22:53

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Topicstarter
Hallo,

Volgens mij bestaat er nog geen topic zoals deze, misschien is er behoefte aan, ik ben wel benieuwd.
Zijn er hier mensen die een zogenaamde 'Dumbphone' hebben?

Zo ja, dan ben ik graag benieuwd wat jullie ervaringen zijn.
Hier een aantal eventuele discussiepunten:
  • Wat voor een dumbphone heb je?
  • Hoe ervaar je het gebruik ervan?
  • Is je telefoongebruik afgenomen?
  • Merk je enige verandering in je aandachtsspanne of mentale welzijn?
  • Loop je tegen bepaalde zaken aan? (2fa, missende apps etc.)
  • Merk je andere voor- of nadelen aan het hebben van een dumbphone t.o.v. een smartphone?
  • Denken jullie dat de smartphone een negatief effect heeft op de maatschappij en lerend vermogen?
  • Zien julie de smarthpone als een positieve of negatieve ontwikkeling?
  • Moet er geen les gegeven worden over de effecten van smartphones op scholen?
Zelf heb ik nog een Galaxy S10, de beste jongen heeft al ontelbare keren stoeptegels gekopt en is meerdere keren in het water gevallen dus hij begint het te begeven. Ik ben aan het overwegen om een dumbphone aan te schaffen o.a. om de 'telefoonverslaving' te verminderen, een simpele Nokia zal helaas niet voldoen omdat WhatsApp toch redelijk noodzakelijk is tegenwoordig.

De smartphone heeft inmiddels zo'n grote invloed op het leven van veel mensen, bewust en onbewust dat ik denk wat wij als mensheid is kritisch moeten gaan kijken naar smartphones.

Hier nog wat meer informatie over de effect van smartphones:
https://askthescientists.com/cell-phones/
https://www.health.harvar...-cause-adhd-2018073114375
https://www.columbiapsych...l%20for%20mental%20health.
https://www.psu.edu/news/...information-mobile-phones

[ Voor 8% gewijzigd door BroWohsEdis op 13-11-2024 17:18 ]

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no_way_today
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-06 14:37
Ben benieuwd of je al om bent. Zelf wil ik alleen sms en bellen, geen eens Whatsapp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:50

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Ik heb zelf een poging gedaan om mijn smartphoneverslaving te verminderen door zoveel mogelijk apps te verwijderen en een andere launcher te gebruiken die het gebruik van apps limiteert.

Tot op heden werk ik om de launcher heen, dus ik kan het nog geen doorslaand succes noemen :+

Een dumbphone zou werken, maar ik mis dan teveel zaken die ik belangrijk vind, zoals een camera, whatsapp en bijv. authenticators.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Topicstarter
no_way_today schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:45:
Ben benieuwd of je al om bent. Zelf wil ik alleen sms en bellen, geen eens Whatsapp.
haha nee, ik stel de beslissing eigenlijk uit totdat mijn huidige telefoon ermee stopt, ding is al 6 jaar oud maar hij blijft het doen :+
Flimovic schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:58:
Ik heb zelf een poging gedaan om mijn smartphoneverslaving te verminderen door zoveel mogelijk apps te verwijderen en een andere launcher te gebruiken die het gebruik van apps limiteert.

Tot op heden werk ik om de launcher heen, dus ik kan het nog geen doorslaand succes noemen :+

Een dumbphone zou werken, maar ik mis dan teveel zaken die ik belangrijk vind, zoals een camera, whatsapp en bijv. authenticators.
Ik gebruik LeechBlock om bepaalde sites te blokkeren waarvan ik merk dat in mindless ga scrollen, werkt opzich prima maar alsnog verlang ik wel naar een lekker simpele telefoon. Dat ding heeft toch een ongeloofelijjke aantrekkingskracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basvroeg
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-02 21:28
Flimovic schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:58:

Das was voor mij 4 jaar terug de reden om toch maar de stap van dumb (Nokia Flip 2720) naar smartphone (Galaxy Xcover) te maken. Al die andere apps zijn inderdaad vooral afleiding, maar de dumb-phone was eigenlijk net iets te dumb voor wat ik nodig had...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Topicstarter
Nou met de huidige ontwikkelingen ben ik nu opzoek naar een telefoon die vrijwel volledig lostaat van Big Tech :P

Ik wil geen Android, gmail en voorgeinstalleerde onzin meer.
Ik zag deze video: YouTube: Zo bevrijd je je smartphone van Big Tech volgens Marleen Stikker | V...

Het project 'mobifree' klinkt interessant, maar volgens mij is de telefoon nog niet uit.

[ Voor 7% gewijzigd door BroWohsEdis op 22-01-2025 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermes-3040
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12:59

Hermes-3040

Θεος

WhatsApp is hier een paar keer genoemd als reden om niet over te stappen, maar ik vind dát nog wel makkelijk te verhelpen. Want hoewel ik zelf nog wel een smartphone gebruik (A25) die ik voorlopig ook niet weg ga doen gezien hij toch nog werkt, heb ik WhatsApp gewoon verwijderd en op een ander apparaat gezet. Dat dat een Chromebook (nodig voor school en ik ga voorlopig nog geen fatsoenlijke laptop kopen, niet nodig) is laten we achterwege. Maar als je WhatsApp op een ander apparaat zet als een laptop of desktop – natuurlijk met Linux ;) – dan is dat probleem ook opgelost, vind ik.
Dan maar niet de hele bereikbaar over WhatsApp – mijn sms functioneert ook gewoon.
En ik heb de meeste bloatware gewoon verwijderd via ADB.
Mijn volgende telefoon zal waarschijnlijk wel een dumb phone zijn, ik hou gewoon niet van het concept “smart phone”. Verslavend, data verzameling, et cetera
Pagina: 1