Extra krachtgroep (4polig) voor warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanvw
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21-04 17:13
Goedemorgen!

Voor de aanleg van een nieuwe warmtepomp (oude defect) moet ik de meterkast uitbreiden met een extra krachtgroep.

de huidige kast heeft een 3X25A aansluiting
meterkast heeft 3 aardlek automaten met totaal 11 groepen (1 fase) en 4 polige automaat voor inductie en en 4 polige automaat voor zonnenpanelen.

Hier wil ik dus graag een 4 polige automaat voor de warmtepomp aan toevoegen

Aangezien de verdeelblokjes vanaf de hoofdschakelaar vol zitten, wil ik de extra automaat met kamrail naast de 4 polige automaat van de zonnepanelen zetten.
Is een ABB automaat.

Zie ook foto (uiteraard extra kastje eromheen waar beide automaten in kunnen)

Mijn vraag:
Is deze methode correct?
Zit er een maximaal aantal groepen / aardlekken die achter de hoofdschakelaar aangesloten kunnen worden?

Dank!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pT-1G-vneIX8UNth-sln0S2A42M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1p5JnsjjdNUSAirPSIXFCzTS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Stefanvw op 13-11-2024 08:24 ]

Beste antwoord (via Stefanvw op 13-11-2024 12:34)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Kan prima maar dan moet je wel een krachtaardlekautomaat gebruiken. Volgens mij zijn die andere twee dat ook al zo te zien, dus dat is prima.

En ik zou werken met 6mm flexibele kabel met adereindhulzen(!). Zo'n kam krijg je denk ik niet goed gemonteerd met twee losse kastjes. Met flexibele kabel kan je ze gewoon netjes naast elkaar monteren. Of je moet 'm vervangen door een grotere kast, dan kan het wel.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Lekker gevaarlijk die automaat van de zonnepanelen zonder een kast!

Maar ik zie dat je er een kast omheen wilt maken, dan kan inderdaad op die plek je extra automaat.

[ Voor 43% gewijzigd door Driek op 13-11-2024 08:39 ]

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Driek schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:38:
Lekker gevaarlijk die automaat van de zonnepanelen zonder een kast!

Maar ik zie dat je er een kast omheen wilt maken, dan kan inderdaad op die plek je extra automaat.
Dat deksel ligt ervoor toch..?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Kan prima maar dan moet je wel een krachtaardlekautomaat gebruiken. Volgens mij zijn die andere twee dat ook al zo te zien, dus dat is prima.

En ik zou werken met 6mm flexibele kabel met adereindhulzen(!). Zo'n kam krijg je denk ik niet goed gemonteerd met twee losse kastjes. Met flexibele kabel kan je ze gewoon netjes naast elkaar monteren. Of je moet 'm vervangen door een grotere kast, dan kan het wel.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormrider nl
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:28
ik kan zo het antwoord op je vraag niet vinden. waar je wel op moet gaan letten is gelijktijdigheid.
als de warmtepomp , inductieplaat en een oven/ wasmachine aan staat heb je denk ik wel kans dat je in een van de fases meer dan 25 ampère gaat trekken en je hoofd zekering klapt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Stormrider nl zolang de boel een klein beetje verdeeld is is dat vrijwel nooit een probleem. Kijk bijv. ook dit topic: Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm

Hele hordes huizen worden dagelijks opgeleverd met een 32A kookgroep op een 25A fase en vrijwel nooit leidt dat tot problemen.

Ik heb hier zelf een 11 kW kookplaat, 8 kW warmtepomp (2 kW elektrisch max), 2 ovens van 3,6 kW en een 11 kW laadpaal (wel loadbalancing) en zelfs als die zooi allemaal tegelijkertijd aan staat is nog nooit de hoofdzekering eruit geklapt. De loadbalancing moet dan wel flink aan het werk natuurlijk :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:47

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zou er zelf gewoon een volledig tweede kast naast hangen. Dus niet weer een precies-pas kastje maar gewoon volledige 22x33cm Eaton kast. Kan je gewoon ruim werken en alles netjes doen :) En als je bezig bent, even wat PV waarschuwingen opplakken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormrider nl
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:28
@Glashelder helder, maar geeft ook deels antwoord op wat ik bedoel. Als alles goed verdeeld is zal een langdurige belasting van meer dan 25A op een hoofdzekering in de praktijk niet voorkomen. als de boel niet goed verdeeld is dan zou het zomaar kunnen lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanvw
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21-04 17:13
Dank voor de reacties, allemaal duidelijk
Kap van het zonnepanelen kastje ligt ervoor inderdaad!

@Glashelder mbt de krachtaardlek, ik heb deze besteld https://elektro-kopen.nl/...AlE6viPfarABoCgukQAvD_BwE
Zal dat volstaan?

Nieuwe pomp heeft max 12.4A

[ Voor 3% gewijzigd door Stefanvw op 13-11-2024 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Nee, dat is geen aardlekautomaat.

Je hebt zoiets nodig: https://www.elektramat.nl...g-16a-b-kar-30ma-adm416g/

Ik zie van ABB overigens geen vergelijkbaar product..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:26
Glashelder schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:33:
Nee, dat is geen aardlekautomaat.

Je hebt zoiets nodig: https://www.elektramat.nl...g-16a-b-kar-30ma-adm416g/

Ik zie van ABB overigens geen vergelijkbaar product..
https://www.sandervunderi...16-ds-203nc-b16-0-03.html

Is vergelijkbaar toch?

En dan nog even een passend kastje erom idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:11
Misschien niet helemaal on-topic maar weet je wel zeker dat je een 3-fasen warmtepomp nodig hebt/wilt?
Ze staan niet heel goed bekend als oplossing voor normale woningen omdat ze een hoog minimumvermogen hebben en daardoor gauw gaan pendelen.
De meeste woningen kunnen het prima af met een 1-fase warmtepomp (back up heater sluit je dan aan op een andere fase).
3-fasen warmtepomp is echt voor de grootverbruikers van warmte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:47

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Glashelder
https://www.elektramat.nl...kar-30ma-2csr256140r1165/
https://www.sandervunderi...16-ds-203nc-b16-0-03.html

ABB heeft inderdaad geen 4P maar alleen 3P+N, maar dat is hier prima :)

@ASW1 Goed punt. Maar een 1-fase WP met backup heater kan je ook mooi aansluiten op een krachtgroep :)
Pagina: 1