Geluidsoverlast buren tv traplopen, loopgeluiden.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karin80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 09-05 08:07
Hi allemaal,

Ik heb mijn woning nieuw gekocht in 2016 en heb ondanks dat het nieuwbouw is altijd burengeluiden gehoord. De trap, loopgeluiden, wc etc.
Ik heb sinds 1,5 jaar nieuwe buren maar de lopen nogal hard de trap op (de vorige bewoonster was een oudere vrouw en die was alleen). Er ligt vloerbedekking op de trap maar nog hoor ik het. Het gebruik van de wc en het doortrekken hoorde ik al bij de eerste bewoner.
Nu kwam ik vandaag in mijn huis en hoorde ineens tv geluiden bij mijn buren vandaan. Zij hebben altijd de tv aan de andere muur gehad (dus bij de buren aan hun andere kant) maar nu hoorde ik het heel duidelijk in mijn woonkamer. Ik denk dat ze de boel hebben omgegooid, dus de tv tegen mijn muur aan. Geen idee of ze boxen hebben hangen of dat de tv aan de muur hangt. Ik wil volgende week even langs gaan, ze mogen bij mij komen luisteren, je hoort het heel goed nl.

Nu zat ik ook eens naar de buitenmuren te kijken en vroeg mij af of dit ankerloze spouwmuren zijn of ander soort buitenmuren?Ik heb foto’s toegevoegd. Er lijkt een soort cementlaag tussen te zitten en een soort schuimrubber?

Zou je bij dit soort muren eea moeten horen of is er iets misgegaan bij de bouw?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen want ik zit er best wel mee.
...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3sygyxx2HG3ZpIsXeZ3vuspxx2E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BBzol6Xu5UWzu7I02QmX3Nd6.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VCty4I0Qyr-kNyZ2Pe7x_k_-1TI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/irEf7dusbxFkOoxXjEKAFqzq.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9MTer9drQaHRgPzrQiN-gKX89nY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/coT3AMHiWmY4vN8HUIGr6NMy.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:31
Maken ze ook (overlast veroorzakende) geluiden voor 06.00 en na 20.00 uur?
Zo nee, wen er maar aan, zijn gewoon leefgeluiden.
Je kunt, met opoffering van een aantal vierkante meters geluidsisolerende maatregelen nemen zodat de 'overlast' wat afneemt.
Maar je mag niet van de buren verwachten dat ze overdag pantoffels gaan dragen of de TV zo zachtjes zetten dat ze er zelf niet van kunnen genieten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-06 09:09
Je zou dit kunnen doorlezen. Zelfde problemen.
het kan zijn dat de vloer tegen de muur is aangelegd. Dat versterkt contactgeluiden.
Verder is er weinig aan te doen aan de buurkant. Je kunt alles vragen maar zij hoeven niet aan veel dingen te voldoen. Jouw woongenot wordt aangetast door hun geluid, hun woongenot wordt aangetast als ze overal aan moeten denken. Een van de twee zal altijd aangetast zijn in zijn/haar woongenot helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:56
Het tv-geluid wordt mogelijk veroorzaakt door verkeerde instellingen op de tv zelf. Als het geluid tegen de muur kaatst, horen ze het zelf niet zo goed en wordt de tv snel harder gezet. Dat zouden ze kunnen aanpassen.
De andere geluiden zouden toch niet moeten voorkomen in nieuwe woningen. Ik hoor hier vrijwel niks van de buren, wél van vorige buren toen daar nog de plavuizen tegen de wand waren gelegd. Nieuwe buren hebben pvc, ik hoor helemaal niks meer. Dus als je daar bent, kijk dan welke vloer er ligt en of dat mogelijk bijdraagt aan de geluiden.

Wat je ziet aan de buitenkant is volgens mij vrij normaal, dat is afdichting tussen twee typen gevelstenen. Je zou bij de gemeente de bouwtekeningen kunnen opvragen om helderheid te krijgen over de scheiding tussen twee woningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karin80
Erg bedankt voor je reactie! Wat is jouw gevoel als ik de tv zo goed hoor? Zou die opgehangen zijn aan de muur? Of met een soundbar of zoiets? Daar is toch wel iets tegen te doen? Het geluid geleid nl ook helemaal naar de muur naar boven naar mijn slaapkamer dus ik vermoed dat die aan de muur hangt sinds kort.

Is dit een ankerloze spouwmuur? Geen idee hoe zoiets eruit ziet?
Heeft de gemeente alle tekeningen van de woningen? Ook al is het destijds door iemand anders gebouwd?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:33
Yaksa schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:13:
Veel en veel te kort door de bocht, stap 1 is nog altijd in gesprek gaan en kijken of er iets aan te doen is.
En dat hoeft niet te betekenen dat de buren op slippers moeten lopen of de TV op fluisterstand moeten zetten.

Speakers van de muur halen of isolatie eronder kan al een wereld van verschil maken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-06 22:48
Wat je buiten ziet is gewoon een dilatatievoeg zover ik weet. Dat is om de werking (uitzetten/krimpen) van de muren op te vangen.

Nieuwbouw is vaak gebouwd op thermische isolatie, niet geluidsisolatie helaas. Dat zou wel moeten want dat zou het samenleven zo dicht op elkaar wat prettiger maken voor iedereen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-06 01:07

Barrycade

Through the...

Dat is zuur, in 2016 zou je wel verwachten dat ze de spouw netjes zouden regelen. Hier bouw uit 2007 en hoor mijn buren alleen als de buurman zijn metal uurtje heeft. Gelukkig alleen overdag en dan staat het zo hard dat je het buiten in de tuin harder hoort dan binnen.

Heb je geen foto's gemaakt tijdens de bouw? Dan kan je zien of en wat voor materiaal er is gebruikt en of er wel een spouw is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakong
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-06 15:55
Achter die dilatatie zit waarschijnlijk gewoon een ankerloze spouwmuur, dus geen verbinding tussen de woningen. Verder zijn er gewoon normen m.b.t. het geluid. Kijk maar eens in het bouwbesluit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
dakong schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:47:
Achter die dilatatie zit waarschijnlijk gewoon een ankerloze spouwmuur, dus geen verbinding tussen de woningen. Verder zijn er gewoon normen m.b.t. het geluid. Kijk maar eens in het bouwbesluit.
Ik zie heel veel bouwprojecten waar geen ankerloze spouwmuur wordt gebruikt, dus ik zou er niet vanuit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakong
Wolly schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:54:
[...]

Ik zie heel veel bouwprojecten waar geen ankerloze spouwmuur wordt gebruikt, dus ik zou er niet vanuit gaan.
Ok bijzonder, hoe hebben ze het bij die projecten gemaakt dan? Heb je er een voorbeeld van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
dakong schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:07:
[...]

Ok bijzonder, hoe hebben ze het bij die projecten gemaakt dan? Heb je er een voorbeeld van?
Gewoon woningen waarbij elementen vanuit de fabriek komen en erin worden gehangen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minosha87
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:08
wat betreft de TV geluiden. Misschien hebben ze nieuwe boxen? Die hadden onze vorige buren ook, de nieuwe boxen stonden op de grond en dit gaf veel meer geluid door. sterkte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karin80
Goedemorgen,

Welke rekening moet ik opvragen wil ik meer helderheid krijgen over de situatie van mijn muren?

Zie foto. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7pt6Y7jc-P46-EAv_GeWIn4skKg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/voWB457tYjovjc3IYlUadkdk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

.

[ Voor 96% gewijzigd door Anoniem: 361276 op 13-11-2024 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-06 17:15
Ik neem aan dat je tekening bedoelt :)

Als je het huis nieuw hebt gekocht, dan heb je toch wel een bouwmap gekregen waar goede tekeningen in staan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:47
Qua spouwmuur, dit is niet verplicht ankerloos. Als de ontwikkelaar kosten wou besparen, en je hoort zo nadrukkelijk geluid in huis dan heb je kans dat je geen ankerloze spouw hebt. Simpelste om dit te checken is de bouwtekening. Als daarop twee muren van 12cm dikte staan tot op de fundering, heb je een ankerloze spouw. Dan kun zou je met een camera/scoop kunnen kijken in de muur of je ergens vervuiling/verbinding ziet.

Heb je geen zin in tekeningen opvragen maar heb je wel een klopboormachine? Boor een gat 12cm diep tot je geen weerstand meer voelt. Zie je buren zitten? Dan heb je geen spouw. Heb je wel een spouw? Dan is er kans dat vloeren alsnog zijn verankerd omdat ze de muren dunner hebben gebouwd of die niet tot op de fundering hebben geplaatst.

Heb je geen ankerloze spouw: probeer er met de buren dan zo goed mogelijk uit te komen qua geluid. Echte oplossingen zijn er niet voor. Je kunt wel in de weer met voorzetwanden met geluiddemping, maar je zult het blijven horen.

We bouwen momenteel een tweekapper, en we hebben juist de duurdere volle stenen gekozen zodat we geen enkele koppeling hebben met de buren. En we controleren nu ook het metselwerk dat er geen vervuiling ontstaat in de spouw. Juist omdat we weten hoe irritant het kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:22
Als je ankerloze spouwmuren hebt volgens tekening en tijdens de bouw is er een brokje kalkzandsteen tussen gevallen wat klem zit (ik spreek uit ervaring :( ) is het effect van ankerloos teniet gedaan. Eens met eerdere reageerders, ga eens een praatje maken en als er geen verandering in zit accepteren of verhuizen...

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:25
Yaksa schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:13:
Nou ja, er zijn wel grenzen aan wat normale leefgeluiden zijn. Maar dat is wat lastig beoordelen in dit geval. Een TV op normaal volume zou geen probleem moeten zijn.

Overleg even met de buren. Dat is natuurlijk wel een beetje op eieren lopen. Misschien weten de buren wel hoe het met die muur zit.

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik begrijp TS als geen ander, wij hadden ook een woning uit 2018, tot de nieuwe buren een jaar geleden kwamen wonen hadden we nergens last van.

Mevrouw woonde eerst in een vrijstaand huis en na een scheiding noodgedwongen in een tussenwoning terecht gekomen: voordeur meerdere keren per dag keihard dicht slaan (hond uitlaten, kinderen), simpel vinyl op de vloer zonder demping eronder, schuiven met stoelen.

We hebben het (samen met andere buren) meerdere keren aangeven. Het gebeurde niet alleen overdag, maar ook ‘s avonds en zelfs voor 6 uur.

Uiteindelijk echt de keuze gemaakt te gaan verhuizen (die plannen lagen er al wel, maar zijn versneld) en hebben nu met een tweekapper nergens meer last van. Het ligt dus echt aan de mensen zelf en hoe het is ingericht.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Karin80 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 07:59:
Erg bedankt voor je reactie! Wat is jouw gevoel als ik de tv zo goed hoor? Zou die opgehangen zijn aan de muur? Of met een soundbar of zoiets? Daar is toch wel iets tegen te doen? Het geluid geleid nl ook helemaal naar de muur naar boven naar mijn slaapkamer dus ik vermoed dat die aan de muur hangt sinds kort.
Opgehangen aan de muur of met boxen op de grond. Of, de geluidsinstellingen op de tv zo ingesteld dat het geluid naar achter gaat, ipv naar voren of opzij. Soms weten mensen helemaal niet dat dat kan, zeker als het een nieuwe tv is. Maar als het geluid helemaal naar bij jou boven geleidt, zou ik ook denken dat de tv aan de muur hangt.
Als je verder geen bijzondere geluiden uit de woonkamer hoort (stoelen die schuiven, mensen die altijd op klompen lijken te lopen terwijl dat niet zo is, gesprekken die je makkelijk kunt volgen) zou je met de buren samen als eerste naar de tv kunnen kijken. Dat is namelijk makkelijk op te lossen.
Belangrijk natuurlijk ook: wat horen zij van jou?
Heeft de gemeente alle tekeningen van de woningen?
Ja, die moeten voor elke woning worden ingediend. Je hebt de constructietekeningen nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:13

Theo

moederbord

dakong schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:07:
[...]

Helaas kan ik dit ook enkel bevestigen. In de afgelopen vier jaar is in mijn (zowat) achtertuin een complete nieuwbouwwijk gebouwd. De goedkope rijwoningen (75 m2) zijn volledige massieve blokken. Dus één fundering waar alles op staat en massieve betonnen tussenmuren.
De iets minder goedkope rijwoningen (100 m2) die hebben wel een luchtspouw tussen de woningen zitten als tussenmuur maar zijn nog steeds op één grote betonnen fundering gebouwd. Deze woningen zitten dus met de fundering aan elkaar verbonden maar niet meer met de tussenmuren.
En de duurdere rijwoningen(125 m2) die hebben elk een eigen fundering gekregen én een ankerloze spouw. Hier is dus bijna geen contact meer tussen de woningen.

Het bouwbesluit noemt enkel eisen over isolatie, ventilatie en bepaalde woning indelingen (zoals de locatie van de meterkast tov de voordeur, en het verplicht hebben van een hal/gang). Maar over het reduceren van contactpunten met de buren is niks geschreven helaas...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dakong
Theo schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:42:
[...]

Helaas kan ik dit ook enkel bevestigen. In de afgelopen vier jaar is in mijn (zowat) achtertuin een complete nieuwbouwwijk gebouwd. De goedkope rijwoningen (75 m2) zijn volledige massieve blokken. Dus één fundering waar alles op staat en massieve betonnen tussenmuren.
De iets minder goedkope rijwoningen (100 m2) die hebben wel een luchtspouw tussen de woningen zitten als tussenmuur maar zijn nog steeds op één grote betonnen fundering gebouwd. Deze woningen zitten dus met de fundering aan elkaar verbonden maar niet meer met de tussenmuren.
En de duurdere rijwoningen(125 m2) die hebben elk een eigen fundering gekregen én een ankerloze spouw. Hier is dus bijna geen contact meer tussen de woningen.

Het bouwbesluit noemt enkel eisen over isolatie, ventilatie en bepaalde woning indelingen (zoals de locatie van de meterkast tov de voordeur, en het verplicht hebben van een hal/gang). Maar over het reduceren van contactpunten met de buren is niks geschreven helaas...
Er zijn wel degelijk eisen gesteld aan geluid en contactgeluid:

https://rijksoverheid.bou...rtikelsgewijs/hfd3/afd3-4

Bij een gedeelde betonwand zullen ze de vloer loskoppelen van de woningscheidende wand en uitgaan van massa voor geluidwering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98IQj4PmKzlbUwG3x9tstkpfXhk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hjKmBs6jZo4haL4dxYLmhm2k.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Stel je eens voor aan je buren neem contact met ze op je hoeft geen beste vrienden te worden. Maar ga normaal met elkaar om, sta open voor elkaar. En ja geluid zal je altijd horen maar je eraan ergeren en irriteren zit ook vooral tussen je eigen oren.
Woon zelf in een oud pand van 1900 en hoor iedere voetstap van de bovenbuur, zij zal mij ook horen en zeker mijn kinderen soms. Maar ik kan mij er niet aan storen.
Heb ooit een buurman gehad die was House liefhebber kon echt gek worden van die bas dreun, maar in gesprek was hij ook echt welwillend en het stond niet hard maar ja een subwoofer is drama. Beetje overleg en acceptatie wederzijds kom je er echt wel uit.
Je buren hebben ook recht om te leven zo als zij willen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:39
De betonlobby laat mensen denken dat "massieve" betonnen (enkele) muren goed geluid isoleren. Dit is echt niet zo en de meest slechte bagger die je kan kopen bij een nieuwbouw huis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

ShininNL schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:21:
De betonlobby laat mensen denken dat "massieve" betonnen (enkele) muren goed geluid isoleren. Dit is echt niet zo en de meest slechte bagger die je kan kopen bij een nieuwbouw huis.
Het is niet de betonlobby die dat zou doen. Het is iets wat we allemaal doen. Wij als mensen willen goedkoop veel vierkante meters hebben. Hiertoe gaan bouwers kijken hoe ze dat kunnen doen, en dan kom je al snel bij massieve muren uit. Wil je wat luxer wonen dan wil je ook meer betalen, en dan is er (bouw)budget om duurder te bouwen; immers zijn twee muren duurder dan één gestorte muur. En wil je nog luxer dan wil je dat er niemand aan de andere kant van de muur woont en wordt het vrijstaand :+

Het goedkoop bouwen is dus helaas echt marktwerking, en niet het gevolg van een zogenaamd BetonComplot helaas.. Zelfde zie je ook terug met bijv kleding en boodschappen; dat moet goedkoper dan goedkoop waarbij kwantiteit belangrijker wordt, en waarbij de kwaliteit vaker ondergeschikt raakt.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:09
dakong schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:47:
Ankerloze spouwmuur kan best zijn maar als er bouwpuin tussen is gevallen is er contact tussen de woningen. Been there done that. Hele rechtzaak over gehad tegen aannemer. Uiteindelijk camerainspectie en bingo! puin tussen de muren. Hele verbouwing moeten meemaken en uiteindelijk opgelost. Buren blij want ik produceerde toen soms wat Acid en Techno. Overspannen buurvrouw kon niks hebben dus liep regelmatig gillend weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:59
Theo schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:30:
[...]

Het is niet de betonlobby die dat zou doen. Het is iets wat we allemaal doen. Wij als mensen willen goedkoop veel vierkante meters hebben. Hiertoe gaan bouwers kijken hoe ze dat kunnen doen, en dan kom je al snel bij massieve muren uit. Wil je wat luxer wonen dan wil je ook meer betalen, en dan is er (bouw)budget om duurder te bouwen; immers zijn twee muren duurder dan één gestorte muur. En wil je nog luxer dan wil je dat er niemand aan de andere kant van de muur woont en wordt het vrijstaand :+

Het goedkoop bouwen is dus helaas echt marktwerking, en niet het gevolg van een zogenaamd BetonComplot helaas.. Zelfde zie je ook terug met bijv kleding en boodschappen; dat moet goedkoper dan goedkoop waarbij kwantiteit belangrijker wordt, en waarbij de kwaliteit vaker ondergeschikt raakt.
Een massieve scheidingswand staat garant voor contactgeluid, zeker wanneer hij de funderingen met elkaar verbind.
Dit is veel gaande in nieuwbouw en aardbevingsbestendig bouwen (gestort/gegoten beton)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karin80
@dakong kan je op de foto’s zien welke muur ik heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karin80
@vassago ik ga van de week even bij de mensen langs en laat ze het geluid even horen in mijn woning. Het zijn verder lieve mensen en ik denk dat ze zich er helemaal niet bewust van zijn dat dit het gevolg is…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Dit is niet iets dat je op de foto's kan zien, immers is enkel de buitenmuur te zien terwijl je juist wil weten hoe de binnenmuur eruit ziet..
Maar het geluk is dat het huis in 2016 gebouwd is, en niet in 1935, en dat het hier om projectbouw gaat. Dus de kans is vrij groot dat de bouwtekeningen er nog van beschikbaar zijn, en dat de eerste bewoners deze nog wel hebben liggen én dat de hele straat/wijk dezelfde tekeningen volgt. Vraag dus eens bij je buren of bij anderen in de straat of je een kopie van de bouwtekening mag inzien. Want op deze tekeningen kun je zien of je een muur en fundering met je buren deelt of niet.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakong
Karin80 schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:04:
@dakong kan je op de foto’s zien welke muur ik heb?
Je kan bij de gemeente de bouwtekeningen opvragen (online) of inzien in het archief en zelf foto's maken. dan zie je snel genoeg hoe het e.e.a. is gemaakt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:07
Contactgeluid is echt ruk. Wij hadden een bouwer die een "tijdelijke" ankerbout gebruikt had tussen ons en de buren maar deze werd "permanent" nadat de dekvloer gegoten was. veel tijd en irritatie verder gevonden en relatief makkelijk kunnen weghalen, maar frustratie..

Dat grijze in je spouw, is dat niet gewoon een compressiebandje van schuim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:37
Al vaker gezegd hier maar hoogstwaarschijnlijk is het één betonmuur zonder spouw. Vergeet nooit meer dat mijn schoonouders in hun nieuwbouw met een korte boor zo een vrij groot gat creërden en vanuit hun hal in de woonkamer van de buren keken. In het beton zaten hardere stenen/stukken en door de boor was zo'n stuk als een klos naar buiten gekomen.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karin80
Goedemorgen allemaal,
Ik heb de tekeningen vanuit de gemeente ontvangen. Een hele lijst, T duizelt mij een beetje. Welk bestand/foto is interessant om te delen hier? Dan download ik het bestand en maak ik daar een foto van. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_FF4JaetAwXub9jIGp6RXy107Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TlDxoEYOgAwJ29t0gwWP2gxW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:11
Bouwbesluit tekeningen
Berekening constructie

Zijn voor mij de grootste kanshebbers
Al kan het geluid ook via de fundering komen...

[ Voor 21% gewijzigd door 99ruud99 op 27-11-2024 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karin80
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XnZcsQardcuI7iXwWHC9jBLqECw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R0DTT6XCdIDjrchAlcKVImot.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQyW-hQg6LzQhhogxcEnpmvBHo4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AnLJSQ2YdRAmNamRcXWX3T79.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VAs2Fk31YwOcZt-H9k8XTMG1ja8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x0COXYbLxeUS97uBnbcR0OJt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ytgaYA7CD5ZDfqBDNqmVud-N3MI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aZYI4WidQi8qrBrZwjwrx4LP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ADQIUU-DRVUuLMoDE5s8FiaqBgw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e23OAhtjrjsuXcvSre2TJHaF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDMy1swnahkEvWWVuQOw0kZmm0c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rLra0UUvHqiJsUoJsVCblipU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8M4lETDFLMivoB_DJVX5w4UIPs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kbRppEZVEdmNjvIxF0HHj5aI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rbj0sBznwkNP3KPFqDibVMVEuQQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3B6nUMcnDx443fAZUjBKKHLV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EEZEejuENcN6cnuevMuqbAYuot4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lgPZv0GM0IbOjYNmpaggAGeK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karin80
Hierbij de documenten van de gemeente. Hopelijk kan iemand met kennis zien wat de situatie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karin80
@99ruud99

Hoi, kan jij zien aan de tekeningen wat ik voor muren heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:11
Pfoeh niet zo snel sorry, misschien. Dat iemand anders erin kan duiken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:39
Zo te lezen heb je een ankerloze spouwmuur opgebouwd uit kalkzandsteenblokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gionimo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:27
Foto 4: Ankerloze spouwmuur van kalkzandsteen blokken inderdaad.

Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje als jij: moderne woning uit 2015 met ankerloze spouwmuren en toch nog behoorlijk veel geluiden te horen van de buren. Voornamelijk contactgeluiden via de vloer. Ik kan onze buren zelfs horen lopen op hun sokken doordat onze vloer gaat trillen. Ik kan het zelfs voelen. Kinderen die met normaal plastic speelgoed spelen ook.

Een nieuwbouwwoning is helaas geen garantie op een goede geluidsisolatie. Verder zit er gewoon veel variatie in de kwaliteit van nieuwbouw woningen lijkt het: de een hoort weinig en de ander veel. Er hoeft niet eens iets fout zijn gegaan tijdens de bouw om toch geluidsproblemen te krijgen. De ene bouwer bouwt zo dat ze nét voldoen aan de eisen. De andere bouwer zorgt dat ze ruimschoots voldoen. De eisen (db eisen in bouwbesluit) zelf zijn helaas niet zo hoog dat hieraan voldoen de afwezigheid van geluidsoverlast betekent.

En wat beton betreft: bouwen met ankerloze spouwmuren is een goede bouwtechniek MITS hij technisch goed wordt uitgevoerd. Bij een in de bouw gestorte betonnen muur van 25cm dikte bijvoorbeeld is de kans op fouten kleiner. Bovendien heeft beton als voordeel dat het een hoge massa heeft en massa is een grote factor in geluidsisolatie. Een woning met betonnen muren hoeft dus niet slecht te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefferd
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22-05 16:33
Hallo allemaal,

Ik zit een beetje met hetzelfde.Sinds de renovatie hoor ik mijn buren elke minuut.Ik word er stapelgek van.Gestamp, geloop, geren, gehuil, luid gepraat, dingen die keihard op de grond vallen.Zelfs met oordoppen komt het er door heen. Ik lees steeds dat je leefgeluiden moet accepteren maar mijn buren wonen bijna bij mij in!Over drie weken is er een geluidsmeting.Het is zo onprettig dat ik steeds mijn huis uit wil vluchten als zij er zijn. Wat kan ik nog meer doen?Eigenlijk wil ik hier niet meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

stefferd schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:31:
Eigenlijk wil ik hier niet meer zijn.
Tja, dan houden de opties al gauw op natuurlijk die je kunt doen, als je toch al weg wilt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:48
Hallo allemaal,

Wat kan ik nog meer doen?
Wat heb je nog meer gedaan dan behalve de oordoppen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Hallo allemaal,

Ik zit een beetje met hetzelfde.Sinds de renovatie hoor ik mijn buren elke minuut.Ik word er stapelgek van.Gestamp, geloop, geren, gehuil, luid gepraat, dingen die keihard op de grond vallen.Zelfs met oordoppen komt het er door heen. Ik lees steeds dat je leefgeluiden moet accepteren maar mijn buren wonen bijna bij mij in!Over drie weken is er een geluidsmeting.Het is zo onprettig dat ik steeds mijn huis uit wil vluchten als zij er zijn. Wat kan ik nog meer doen?Eigenlijk wil ik hier niet meer zijn.
Ik kan mij dit heel goed voorstellen, wij woonden met plezier in ons huis. Tot we nieuwe buren kregen met kinderen een hond. Die een vloer hebben gelegd zonder ondervloer. Geluidsoverlast van 's morgens half 7 tot 's avonds half 6. Steeds met deuren slaan, trap op en af, honderd keer met de hond wandelen en de voordeur hard dicht slaan.

We hebben besloten te gaan verhuizen (waren hier wel al langer over aan het nadenken, maar kwam hierdoor in een stroomversnelling). Dat was het beste wat we hebben kunnen doen, zitten nu in een woning waar we geen enkele buren horen en heeft ons echt goed gedaan. Bovendien zijn we er goed op vooruit gegaan met een prachtig vrijwel vrijstaand huis.

Het is een drastische beslissing, maar niet onhaalbaar. Sterkte.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 08-06 12:20
Als ik een keuken kastje hard dicht doet begint de onderbuurman te schreeuwen. Ik denk dat hij op een dag zijn auto een kerstmarkt op rijdt. Portiekflat uit de jaren 60 what are you going to do?

Je moet jezelf de vraag stellen of je geschikt bent om in een flat te wonen vóórdat je er in gaat wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
THE_BASE schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:19:
[...]

maar niet onhaalbaar. Sterkte.
Niet om je af te branden zeer zeker niet maar een vrijstaand huis is voor de meeste mensen echt niet haalbaar laat staan een rijtjeshuis tegenwoordig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-06 22:15

Dennahz

Life feels like hell should.

bie100 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 08:14:
[...]

Niet om je af te branden zeer zeker niet maar een vrijstaand huis is voor de meeste mensen echt niet haalbaar laat staan een rijtjeshuis tegenwoordig
Hangt van de regio af waar je wilt wonen :)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
[...]

Ik las het als de beslissing om te gaan verhuizen bij geluidsoverlast van de buren. Dat is een ingrijpende beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Dennahz schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 08:25:
[...]

Hangt van de regio af waar je wilt wonen :)
Uiteraard als dat kan dan
Toke_gt schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 08:25:
[...]

Ik las het als de beslissing om te gaan verhuizen bij geluidsoverlast van de buren. Dat is een ingrijpende beslissing.
En je moet dan maar afwachten wat je dan krijgt zal je zien verhuis je en een maand later krijg je nieuwe buren en dezelfde problemen :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:01
emeralda schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:46:
Als ik een keuken kastje hard dicht doet begint de onderbuurman te schreeuwen. Ik denk dat hij op een dag zijn auto een kerstmarkt op rijdt. Portiekflat uit de jaren 60 what are you going to do?

Je moet jezelf de vraag stellen of je geschikt bent om in een flat te wonen vóórdat je er in gaat wonen.
Soms hebben mensen geen keus en is een vrijstaande woning geen optie.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
[...]

Natuurlijk is een vrijstaand huis niet voor de meeste mensen haalbaar, ook niet voor ons. Vandaar dat ik zei 'vrijwel vrijstaand huis'.

De essentie van het verhaal: als je er echt doodongelukkig van wordt, dan kun je maar één ding en dat is de trein in beweging brengen om te gaan verhuizen. Dat wil niet zeggen dat je in het nieuwe huis geen overlast kunt hebben, maar in het huidige huis ongelukkig blijven lost niets op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
THE_BASE schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:12:
[...]

Natuurlijk is een vrijstaand huis niet voor de meeste mensen haalbaar, ook niet voor ons. Vandaar dat ik zei 'vrijwel vrijstaand huis'.

De essentie van het verhaal: als je er echt doodongelukkig van wordt, dan kun je maar één ding en dat is de trein in beweging brengen om te gaan verhuizen. Dat wil niet zeggen dat je in het nieuwe huis geen overlast kunt hebben, maar in het huidige huis ongelukkig blijven lost niets op.
Ik begrijp de insteek maar dan nog is het moeilijk om weg te komen of het moet als je gehuurd zit dan via woningruil gaan

Je ziet vaak bij zo een topic ga verhuizen ik snap het en daar zal die zelf ook wel aan gedacht hebben maar dan moet het wel mogelijk zijn

Denk dat die beter gebaad is met tips hoe die het geluid kan verminderen voor de tijd dat die er nog zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Ik vermoed dat echt wat mis is gegaan met de bouw van de woning van TS.
Ik heb verschillende nieuw bouw woning gewoond en mijn ervaring is dat de isolatie tussen de buren bij nieuwbouw woning juist super goed is.

Er komt meer geluid buiten om de woning door, dan door de muur met spouw.

Mogelijk zit er bij de TS iets niet goed in de spouw. Heeft de TS aan beide kanten buren en maar aan 1 kant veel last van contact geluid?

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 24-12-2024 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
bie100 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:43:
[...]

Ik begrijp de insteek maar dan nog is het moeilijk om weg te komen of het moet als je gehuurd zit dan via woningruil gaan

Je ziet vaak bij zo een topic ga verhuizen ik snap het en daar zal die zelf ook wel aan gedacht hebben maar dan moet het wel mogelijk zijn

Denk dat die beter gebaad is met tips hoe die het geluid kan verminderen voor de tijd dat die er nog zit
Ga vooral door met het geven van bruikbare tips. Niemand kan ruiken waar iemand bij gebaat is en of verhuizen wel of niet haalbaar is. Het was ook geen advies, slechts het delen van mijn verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Anoniem: 91634 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:13:
Ik vermoed dat echt wat mis is gegaan met de bouw van de woning van TS.
Ik heb verschillende nieuw bouw woning gewoond en mijn ervaring is dat de isolatie tussen de buren bij nieuwbouw woning juist super goed is.
Dat is niet mijn ervaring. Nu woon ik in een flat uit 2014. De warmte-isolatie is prima op orde maar de geluidsisolatie is verreweg het slechtste van alle 9 woningen waar ik in gewoond heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tormentor1985
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:04
Als ik dit zo lees ben ik toch blij met mijn rijtjeshuis hoekwoning uit 1927. Ik heb als enige echte hobby "home cinema " en heb 2 vloerstaanders met 2 x 8 inch, een center met 2 x 5,25inch surround met 5,25 ich en rear surround aan de muur met 4 inch woofers, dan nog 4 speakers aan het plafond en 2 svs subwoofers die diep door gaan tot onder het hoorbare spectrum. In kijk regelmatig films en series op -20db reference. Er zou bij mij dus weinig "aan te passen zijn aan tv instellingen 🤣". Om 22:00 uur gaat alles wel op zeer zacht.

Mijn buren? Ik heb ze wel eens gevraagd of ze niets horen. Ze horen wel eens wat maar zijn tegelijk van mening dat ze in een stad wonen en dat je er dan niet vanuit kan gaan dat je helemaal geen geluiden van de buren kan horen. Maar het feit dat ik oorverdovend van de bank af trillend film kan kijken zegt me ergens dat het wel goed zit qua demping.

Wellicht zijn ze wat simpel en storen ze zich niet zo snel. Het enige wat in soms van de buren hoor is het dartbord en op de 1 of andere manier heel duidelijk de douche. Ik vermoed dat er een waterleiding ergens door of tegen de muur aan ligt.

In ieder geval sterkte. Als je je echt zeer irriteert zou ik gewoon kijken of je een fermacell voorzetwand kan plaatsen die ontkoppeld is van de muur. Ik ben nu boven een tweede luisterruimte aan het maken en om zo min mogelijk tot last te zijn heb ik daar ook fermacell zwevende vloer gemaakt en wil ik de muren ook zoveel mogelijk geluidsdicht maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-06 07:15
Wat slecht zeg, een nieuwe woning uit 2016 met schijnbaar nauwelijks isolatie tussen de muren.
Ik woonde tot van kort in een zeer oud historisch gebouw, omgebouwd tot appartementen in de jaren 80.
Vrijwel nooit leefgeluiden van de buren gehoord en ik heb ze aan alle kanten, boven, onder en naast mij.
Kreeg soms het idee dat ik daar alleen woonde.
Enige die ik soms hoorde was een onder buurman die een subwoofer heeft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

@twiFight
Ik heb over een tussenwoning.
Bij een appartement complex waarbij er geen isolatie is tussen de buren en plafonds is kan ik mij dat heel goed voorstellen.

Hier komt in ieder al het geluid van de buren meer via buiten door de gevels dan door de tussenmuur met spouw.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 24-12-2024 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:37
Ik denk toch aan de bouw. Zelf een tussenwoning uit 2000, hoor letterlijk nooit mijn buren. Najah, 1 keer.... de dag erna kwam de buurvrouw vertellen dat ze ging scheiden. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karin80
@Anoniem: 91634 ik hoor het aan beiden kanten. Bij de linkerburen zit hun trap aan mijn kant en mijn trap aan hun kant. Als ze de trap oprennen hoor ik het goed. Verder als er bij hun iets valt op de vloer op de eerste verdieping hoor ik het goed.

Bij de rechterburen hoor ik het lopen heel goed. Een doffe dreun. Als ik op zolder sta hoor ik ze bijna letterlijk praten. Ook het huilen van hun kind hoor ik goed.

Het is echt heel vervelend had dit nooit verwacht voor een nieuwbouwwoning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:31

Amphiebietje

In de blubber

Helaas lijkt bouwjaar in Nederland niet veel te zeggen over of je de buren wel/niet hoort.
Pagina: 1