WTW balans ventilatie - Hulp nodig (berekening en buizen)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:12
Beste mede tweakers,

Ik ben momenteel bezig met de balans ventilatie voor mijn woning. Echter loop ik helemaal vast en heb ik jullie hulp nodig.

Wat gegevens:
- Huis uit 1950, is / wordt volledig na-geisoleerd
- Momenteel 2 personen (wellicht 3 ..?), veelal thuis werkend (hebben klein kantoortje + zolder hiervoor).
- Volledig gasloos (WP + VVM)
- Voorkeur voor een Zehnder E300 (of E400, maar ligt aan de berekening).

Ben momenteel bezig met de balans berekening van P5ycho, maar ik kom er niet uit. Heb namelijk:
- Geen idee hoe ik de overflow moet berekenen
- Hoe berekening te maken voor onze woonkeuken (1 grote ruimte die in elkaar overloopt zonder muur)
- Onze gang / overloop allemaal 'open' zijn (vanuit begane grond volledig naar zolder want geen deuren bij trappen)
- Geen mogelijkheid voor aan/afvoer bij gang & beneden wc. Maar wel uiteraard flow (naar boven / naar keuken)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxJOz36S59mZ8KTVPhf13mbBPns=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZNFMw8onViNYakjSvZ9RyjSf.png?f=fotoalbum_large

Buizen stelsel
Ik ben van plan om een met spiro buizen te gaan werken, maar ik heb eigenlijk geen idee welke afmetingen de vertakkingen (diameter) deze moeten zijn.
- Wat moet de afmeting (diameter) zijn van de 'hoofd' buis? 16cm Of groter?
- Ik kan zowel naar de keuken / woonkamer maar een buis van 16cm kwijt. Is dit voldoende?
- Mag ik in de woonkamer en keuken allebei 1ventiel plaatsen of moeten dit er 2 zijn per 'ruimte' (dus verdeeld over 2 aanvoer en 2 afvoer)? Vraag me sowieso af of het uberhaupt zin heeft deze in 2en te delen, of heeft dat invloed op de kracht waarmee de lucht wordt aan/weg gevoerd?
- Alles richting slaapkamers / badkamer / kantoor ook vervolgens 16cm? Deze kan ik netjes wegwerken achter knieschot, dus 18cm zou hier ook kunnen.

Hoe kan ik de overflow / buizenstelsel bekijken adhv de volgende plattegrond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4HDtHB3-NVHCM-_cEF_0JI5gE4A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ttlHgt0xF4orDj7Y7QPPdLb5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5zzI4kXkrSK62wLARCyPRTpw27A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gcAvtyv3gw9gV4evvqyjP38N.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PbfkRx7sT9o0Jh8yxAp6NcDSbBI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jYTGEa6thX7EIT5XijRsOEG4.png?f=fotoalbum_large

Verder nog wat beelden van huidige situatie:
Woonkamer aanvoer mogelijkheid
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fLpUSZ2HWcd4_6DY-ccm85OP89g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ACQthjoOoA9cKrFOd2qF0t69.png?f=fotoalbum_large

keuken afvoer mogelijkheid (hier komt nog hele aanbouw links, maar gat naar boven zit er wel al)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-dWQtcU1RpCBXW1c2fe6pmDG-Lc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qwSs2FT3MDuXd5ATrELaZp6W.png?f=fotoalbum_large

hier de zolder, hier wil ik de unit plaatsen. huidige gaten van CV ketel richting dak gaan 'hergebruiken'. Onder de plek van de unit komt de badkamer en daaronder zit de keuken. Waar nu de CV ketel hangt, komt de vaste trap naar zolder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rkn10EVGbPKT6dmXvkjsqOtKrqs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8ZDTRdNRTOC9XE9tj0aKDPs1.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via darkfujita op 20-11-2024 09:02)

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:25
Uiteindelijk kun je elk ventiel nog bijdraaien. Als je er maar genoeg hebt, en dat heb je.
90 voor de grote slaapkamer lijkt veel, maar daar zitten dan ook exact 2x zoveel personen dan op de kleine slaapkamer. Lijkt me ok dus.
Vanuit die gedachte verwacht ik ook 45 op het kantoortje. Je kunt het prima zo inregelen en later met een CO2 meter kijken of die 25m3/h ook echt voldoet, dus prima.

Als je maximale debiet binnen de specs van de E300 valt, dan kan dat. Je gaat je buizenstelsel met spiro opzetten, dus problemen met teveel kanaalweerstand ga je niet krijgen iig.
Niet te druk maken over serieel of parallel, leg het gewoon zodat het goed te bouwen is.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Ik had eerder geen tijd om hier even voor te gaan zitten, maar bij deze alsnog.
darkfujita schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:11:
Beste mede tweakers,

Ik ben momenteel bezig met de balans ventilatie voor mijn woning. Echter loop ik helemaal vast en heb ik jullie hulp nodig.

Wat gegevens:
- Huis uit 1950, is / wordt volledig na-geisoleerd
- Momenteel 2 personen (wellicht 3 ..?), veelal thuis werkend (hebben klein kantoortje + zolder hiervoor).
- Volledig gasloos (WP + VVM)
- Voorkeur voor een Zehnder E300 (of E400, maar ligt aan de berekening).
Ik zou dimensioneren op het aantal mogelijke slaapkamers. Je kantoor is wel erg klein voor een slaapkamer, dus 2 slaapkamers op de eerste, en een zolderkamer. bewoonbaar voor 4 personen dus. Als je de zolderkamer niet als een volledige slaapkamer ziet ivm hoogte, dan toch 3 personen.
Ben momenteel bezig met de balans berekening van P5ycho, maar ik kom er niet uit. Heb namelijk:
- Geen idee hoe ik de overflow moet berekenen
- Hoe berekening te maken voor onze woonkeuken (1 grote ruimte die in elkaar overloopt zonder muur)
- Onze gang / overloop allemaal 'open' zijn (vanuit begane grond volledig naar zolder want geen deuren bij trappen)
- Geen mogelijkheid voor aan/afvoer bij gang & beneden wc. Maar wel uiteraard flow (naar boven / naar keuken)

[Afbeelding]
- Overflow wordt bepaald door de hoeveelheid lucht die je onder je haldeur door krijgt. Houd in eerste instantie even 50m3/h aan, dat is 2cm ruimte onder de deur.
Zet die 50m3/h overflow bij de woonkamer en maak daar je berekening mee. Eventueel kun je later als je alle ventielen en flow onder deuren bepaald hebt nog een beetje bijschaven.
Overflow voor de keuken kun je op 0 zetten.
Woonkamer komt dan op 4x45=180, minus 50 overflow is 130 netto voor 4 personen.
Keuken op 180 afvoer.
Op de eerste verdieping is de aanvoer 4x45, minus badkamer (~75), WC beneden (25), houd je 80 over als overflow. Nu kunt je kiezen om de overflow naar de keuken te verhogen naar 80, of toch 50 aan te houden en de badkamer en wc iets meer te laten afzuigen. bijvoorbeeld (90/40). Of, een middenweg.
- Je woonkeuken gaat alleen afvoer krijgen. Met de keuken kun je je balanscalculatie sluitend maken. Deze is de optelsom van de aangevoerde lucht in de woonkamer, en de overflow onder je haldeur door.
- Je hal/overloop zijn open, dat is de plek waar alle kamers met aanvoer hun lucht dumpen, en badkamer, WC en keuken (via haldeur) hun lucht vandaan zuigen. Daar hoef je dus geen ventiele te plaatsen.
- Je WC beneden moet toch wel afvoer krijgen imho. Hoe wil je anders de luchtjes van een nummer 2 weghalen? Het enige alternatief is de deur openzetten, dan mag iedereen in de keuken meegenieten. Zorg dus voor 25-35 afvoer in de wc beneden.
Buizen stelsel
Ik ben van plan om een met spiro buizen te gaan werken, maar ik heb eigenlijk geen idee welke afmetingen de vertakkingen (diameter) deze moeten zijn.
- Wat moet de afmeting (diameter) zijn van de 'hoofd' buis? 16cm Of groter?
- Ik kan zowel naar de keuken / woonkamer maar een buis van 16cm kwijt. Is dit voldoende?
- Mag ik in de woonkamer en keuken allebei 1ventiel plaatsen of moeten dit er 2 zijn per 'ruimte' (dus verdeeld over 2 aanvoer en 2 afvoer)? Vraag me sowieso af of het uberhaupt zin heeft deze in 2en te delen, of heeft dat invloed op de kracht waarmee de lucht wordt aan/weg gevoerd?
- Alles richting slaapkamers / badkamer / kantoor ook vervolgens 16cm? Deze kan ik netjes wegwerken achter knieschot, dus 18cm zou hier ook kunnen.
- de volgorde is: 1. balanscalculatie sluitend. 2. ventielen met debiet per kamer definieren. 3. buizen bepalen. Buizen bepalen is nu nog te vroeg eigenlijk. Maar, met 160mm spiro kom je zeker wel uit in keuken en woonkamer.
- meer ventielen is minder kans op tochtklachten. 125mm is de standaard, daar voor je 50m3/h mee aan en 75 mee af. Met een 160mm ventiel kan veel meer, maar bij aanvoer 'gooi' je de lucht wel harder de kamer in. In de praktijk vind ik het zelf wel meevallen, ik heb een enkel 160mm ventiel midden in de woonkamer en merk daar nog niet veel van als ik op de bank zit. Ik ben echter het debiet langzaam aan het opvoeren en het is nog geen hartje winter.
- je slaapkamers hebben een debiet van 45 m3/h per 125mm ventiel (dus 2 in je master bedroom!). Dat kan allemaal makkelijk met 125mm spiro. Ligt ook een beetje of je alles in serie of parallel wilt aansluiten natuurlijk.
Hoe kan ik de overflow / buizenstelsel bekijken adhv de volgende plattegrond:
Als je straks je balanscalculatie sluitend hebt, dan kun je de berekende debieten per kamer intekenen in je plattegrond. Elk ventiel krijgt een debiet. Daarna ga je per kamer met pijlen intekenen welke flow er ontstaat onder deuren door en de trappen op en af. Genoeg voorbeelden in het centrale topic daarvan.
met die pijlen controleer je of de flow overal klopt, en hoe groot de ventilatieopening onder elke deur moet zijn.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Verder nog wat beelden van huidige situatie:
Woonkamer aanvoer mogelijkheid
[Afbeelding]

keuken afvoer mogelijkheid (hier komt nog hele aanbouw links, maar gat naar boven zit er wel al)
[Afbeelding]

hier de zolder, hier wil ik de unit plaatsen. huidige gaten van CV ketel richting dak gaan 'hergebruiken'. Onder de plek van de unit komt de badkamer en daaronder zit de keuken. Waar nu de CV ketel hangt, komt de vaste trap naar zolder.
[Afbeelding]
Boven de keukenkastjes passen wel 2-3 ventielen. Je kunt ook een koofje maken met roosters en een regelklep in de spirobuis als je dat netter vindt, inspiratie in het centrale topic.
De plek waar je je wtw unit neer wilt zetten lijkt me krap, dus meet het goed uit. Je hebt, als je geen unit met enthalpiewisselaar neemt (en dat is geen optie op de Zehnder E series), minimaal 20cm onder de unit nodig voor een condenswaterafvoer.

Hopelijk helpt dit je wat op weg!

[ Voor 3% gewijzigd door P5ycho op 13-11-2024 22:38 ]

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:00
Wat is het voordeel/nadeel van zowel serie en parallel aansluiten @P5ycho ?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
In serie heb je minder materiaal nodig, maar wel een grotere diameter buis omdat het begin van de buis het debiet voor alle ventielen moet vervoeren.
Als je dempers wilt gebruiken tegen overspraak tusen kamers dan is dat waarschijnlijk eerder nodig bij aanleggen in serie.

Parallel kost meer ruimte in de breedte omdat er veel kleinere buizen parallel lopen. Parallel zie je vooral veel met de plastic ribbelbuis-oplossingen die gemakt zijn om in te storten.

Uiteindelijk maakt de vaak beperkte ruimte bij renovatie dat je niet zoveel keus hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfujita
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r1SJMfqkvd4iuuMpqHa1zWOyyHM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RFOXtjLA3EIY7WuTZFck5G5C.png?f=fotoalbum_large

Bedankt @P5ycho

Heb mijn brein er volledig op gebroken en heb de berekening nu kloppend. Weet alleen niet of dit beetje overeenkomt met de realiteit (of het ook zo zou werken). M.b.t. je advies ook de volgende wijzigingen/keuzes gemaakt. totale aanvoer = 290 :
- kantoortje. Hier wordt n.a.w. met deur dicht gewerkt ivm videobellen/focus. Wil dus wel toevoer van lucht hier. Heb aanvoer gezet op +25 met 1 ventiel
- Grote kamer staat nu op +90, voelt beetje overdreven veel, maar prima. 2 ventielen
- Kleine kamer blijft staan op +45. > 1 ventiel
- Zolder; hier wil ik ook verse lucht. Wellicht dat dit wel een slaapkamer wordt ooit. Deze staat nu op +40 met 1 ventiel
- Woonkamer; +90 met 2 ventielen (2x45) + (overflow van 70, deze komen vanuit de slaapkamers)

totale afvoer = 290
- Keuken -160 met 3 ventielen (3x53)
- WC beneden: oke, even goed nagedacht; ik kan hier ook wel een ventiel / buis naar boven kwijt (-40) met 1 ventiel
- Badkamer: deze moet ik iets verhogen naar (-90) met 2 ventielen (eentje boven douche & eentje boven wc).

Ik ben wel bang dat ik maar 1 aan/afvoer buis per kamer kan inrichten. Voor de keuken/woonkamer kan ik tot 16cm gaan, hier heb ik rekening mee gehouden in mijn ontwerp. Dit betekent dus ook dat ik dan in serie moet werken (als ik het goed heb).

Neem aan dat je bedoelt met:
- serie = 1 hoofdbuis die gesplitst wordt in meerdere ventielen.
- paralel = meerdere kleinere hoofdbuizen. Door een verdeel unit te gebruiken met kleinere slangen van bijv 75mm?

Kan ik dan ook uit de voeten met een E300 comfo air?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Uiteindelijk kun je elk ventiel nog bijdraaien. Als je er maar genoeg hebt, en dat heb je.
90 voor de grote slaapkamer lijkt veel, maar daar zitten dan ook exact 2x zoveel personen dan op de kleine slaapkamer. Lijkt me ok dus.
Vanuit die gedachte verwacht ik ook 45 op het kantoortje. Je kunt het prima zo inregelen en later met een CO2 meter kijken of die 25m3/h ook echt voldoet, dus prima.

Als je maximale debiet binnen de specs van de E300 valt, dan kan dat. Je gaat je buizenstelsel met spiro opzetten, dus problemen met teveel kanaalweerstand ga je niet krijgen iig.
Niet te druk maken over serieel of parallel, leg het gewoon zodat het goed te bouwen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfujita
Oke, dat geeft mij wel vetrouwen.

De maximale debiet is nu 360, als ik kijk naar de 100% pulsieberekening. Dus dan ga ik het niet halen lijkt me. Als ik op ventilatieland kijk (toevallig ff deze webshop erbij gepakt) dan is de E400 bijna even duur als de Q350. Dan kan ik beter voor de Q350 gaan lijkt me (nieuwer).

Ik ga mij nu verdiepen in de buizen dikte/ventielen (ook adhv je spreadsheet); kom hier later nog even op terug in dit topic.
Pagina: 1