Beste mede tweakers,
Ik ben momenteel bezig met de balans ventilatie voor mijn woning. Echter loop ik helemaal vast en heb ik jullie hulp nodig.
Wat gegevens:
- Huis uit 1950, is / wordt volledig na-geisoleerd
- Momenteel 2 personen (wellicht 3 ..?), veelal thuis werkend (hebben klein kantoortje + zolder hiervoor).
- Volledig gasloos (WP + VVM)
- Voorkeur voor een Zehnder E300 (of E400, maar ligt aan de berekening).
Ben momenteel bezig met de balans berekening van P5ycho, maar ik kom er niet uit. Heb namelijk:
- Geen idee hoe ik de overflow moet berekenen
- Hoe berekening te maken voor onze woonkeuken (1 grote ruimte die in elkaar overloopt zonder muur)
- Onze gang / overloop allemaal 'open' zijn (vanuit begane grond volledig naar zolder want geen deuren bij trappen)
- Geen mogelijkheid voor aan/afvoer bij gang & beneden wc. Maar wel uiteraard flow (naar boven / naar keuken)
/f/image/ZNFMw8onViNYakjSvZ9RyjSf.png?f=fotoalbum_large)
Buizen stelsel
Ik ben van plan om een met spiro buizen te gaan werken, maar ik heb eigenlijk geen idee welke afmetingen de vertakkingen (diameter) deze moeten zijn.
- Wat moet de afmeting (diameter) zijn van de 'hoofd' buis? 16cm Of groter?
- Ik kan zowel naar de keuken / woonkamer maar een buis van 16cm kwijt. Is dit voldoende?
- Mag ik in de woonkamer en keuken allebei 1ventiel plaatsen of moeten dit er 2 zijn per 'ruimte' (dus verdeeld over 2 aanvoer en 2 afvoer)? Vraag me sowieso af of het uberhaupt zin heeft deze in 2en te delen, of heeft dat invloed op de kracht waarmee de lucht wordt aan/weg gevoerd?
- Alles richting slaapkamers / badkamer / kantoor ook vervolgens 16cm? Deze kan ik netjes wegwerken achter knieschot, dus 18cm zou hier ook kunnen.
Hoe kan ik de overflow / buizenstelsel bekijken adhv de volgende plattegrond:
/f/image/ttlHgt0xF4orDj7Y7QPPdLb5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/gcAvtyv3gw9gV4evvqyjP38N.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/jYTGEa6thX7EIT5XijRsOEG4.png?f=fotoalbum_large)
Verder nog wat beelden van huidige situatie:
Woonkamer aanvoer mogelijkheid
/f/image/ACQthjoOoA9cKrFOd2qF0t69.png?f=fotoalbum_large)
keuken afvoer mogelijkheid (hier komt nog hele aanbouw links, maar gat naar boven zit er wel al)
/f/image/qwSs2FT3MDuXd5ATrELaZp6W.png?f=fotoalbum_large)
hier de zolder, hier wil ik de unit plaatsen. huidige gaten van CV ketel richting dak gaan 'hergebruiken'. Onder de plek van de unit komt de badkamer en daaronder zit de keuken. Waar nu de CV ketel hangt, komt de vaste trap naar zolder.
Ik ben momenteel bezig met de balans ventilatie voor mijn woning. Echter loop ik helemaal vast en heb ik jullie hulp nodig.
Wat gegevens:
- Huis uit 1950, is / wordt volledig na-geisoleerd
- Momenteel 2 personen (wellicht 3 ..?), veelal thuis werkend (hebben klein kantoortje + zolder hiervoor).
- Volledig gasloos (WP + VVM)
- Voorkeur voor een Zehnder E300 (of E400, maar ligt aan de berekening).
Ben momenteel bezig met de balans berekening van P5ycho, maar ik kom er niet uit. Heb namelijk:
- Geen idee hoe ik de overflow moet berekenen
- Hoe berekening te maken voor onze woonkeuken (1 grote ruimte die in elkaar overloopt zonder muur)
- Onze gang / overloop allemaal 'open' zijn (vanuit begane grond volledig naar zolder want geen deuren bij trappen)
- Geen mogelijkheid voor aan/afvoer bij gang & beneden wc. Maar wel uiteraard flow (naar boven / naar keuken)
/f/image/ZNFMw8onViNYakjSvZ9RyjSf.png?f=fotoalbum_large)
Buizen stelsel
Ik ben van plan om een met spiro buizen te gaan werken, maar ik heb eigenlijk geen idee welke afmetingen de vertakkingen (diameter) deze moeten zijn.
- Wat moet de afmeting (diameter) zijn van de 'hoofd' buis? 16cm Of groter?
- Ik kan zowel naar de keuken / woonkamer maar een buis van 16cm kwijt. Is dit voldoende?
- Mag ik in de woonkamer en keuken allebei 1ventiel plaatsen of moeten dit er 2 zijn per 'ruimte' (dus verdeeld over 2 aanvoer en 2 afvoer)? Vraag me sowieso af of het uberhaupt zin heeft deze in 2en te delen, of heeft dat invloed op de kracht waarmee de lucht wordt aan/weg gevoerd?
- Alles richting slaapkamers / badkamer / kantoor ook vervolgens 16cm? Deze kan ik netjes wegwerken achter knieschot, dus 18cm zou hier ook kunnen.
Hoe kan ik de overflow / buizenstelsel bekijken adhv de volgende plattegrond:
/f/image/ttlHgt0xF4orDj7Y7QPPdLb5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/gcAvtyv3gw9gV4evvqyjP38N.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/jYTGEa6thX7EIT5XijRsOEG4.png?f=fotoalbum_large)
Verder nog wat beelden van huidige situatie:
Woonkamer aanvoer mogelijkheid
/f/image/ACQthjoOoA9cKrFOd2qF0t69.png?f=fotoalbum_large)
keuken afvoer mogelijkheid (hier komt nog hele aanbouw links, maar gat naar boven zit er wel al)
/f/image/qwSs2FT3MDuXd5ATrELaZp6W.png?f=fotoalbum_large)
hier de zolder, hier wil ik de unit plaatsen. huidige gaten van CV ketel richting dak gaan 'hergebruiken'. Onder de plek van de unit komt de badkamer en daaronder zit de keuken. Waar nu de CV ketel hangt, komt de vaste trap naar zolder.
/f/image/8ZDTRdNRTOC9XE9tj0aKDPs1.png?f=fotoalbum_large)