Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JCreations
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-05 13:08
Onze hele huis heeft vloerverwarming of LTV radiatoren behalve de badkamer. Het liefst wil ik de cv verder verlagen naar 35 graden, maar dat is te weinig voor de badkamer. De radiator daar vervangen voor ltv is vanwege kosten, ruimte en elektra geen optie.

Nu zag ik bij een paar webshops infraroodpanelen met verlichting. Idee is dus om de bestaande plafondlamp te vervangen hiermee.

Zijn er mensen die ervaringen hiermee hebben? Zo ja, hoe bevalt het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik heb twee panelen van 600W aan het plafond hangen, vind het persoonlijk nog tegenvallen.
Je voelt de warmte wel een beetje, maar imo nog te weinig om behaaglijk te zijn als je net uit de douche stapt.
Ik zou dus kijken naar een oplossing met meer vermogen of beter gepositioneerd (van twee zijkanten?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCreations
mitsumark schreef op maandag 11 november 2024 @ 00:50:
Ik heb twee panelen van 600W aan het plafond hangen, vind het persoonlijk nog tegenvallen.
Je voelt de warmte wel een beetje, maar imo nog te weinig om behaaglijk te zijn als je net uit de douche stapt.
Ik zou dus kijken naar een oplossing met meer vermogen of beter gepositioneerd (van twee zijkanten?).
Hoe groot is je badkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ongeveer 8m2: 2x4m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Staar je niet blind op de temperatuur van je ketel. Grote kans dat deze gaat pendelen bij 35 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCreations
eLScha schreef op maandag 11 november 2024 @ 01:00:
Staar je niet blind op de temperatuur van je ketel. Grote kans dat deze gaat pendelen bij 35 graden.
Ik zal erop letten. In principe stookt de vloerverwarming ook wanneer de badkamer warm moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@JCreations
Hoe koud wordt nu je badkamer?
Sommige badkamers kan je bijna zonder verwarming op temp houden.
Dus als de verwarming vooral voor extra comfort is, zou IR panelen of een elektrische radiator prima kunnen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Je kan nu ook een warmteweerstand in je radiator draaien en afkoppelen van je CV.

Badkamers zijn vochtig! Stoken en ventileren doen het vocht afvoeren. Met IR verwarm je de lucht niet.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCreations
chrisborst schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:02:
@JCreations
Hoe koud wordt nu je badkamer?
Sommige badkamers kan je bijna zonder verwarming op temp houden.
Dus als de verwarming vooral voor extra comfort is, zou IR panelen of een elektrische radiator prima kunnen werken.
Ik krijg de badkamer nu op 20 graden met 40 graden cv. Ik denk dat de radiator hier zo'n 30 a 60min mee bezig is. Op de koude dagen voel je nog steeds wel de kou ondanks dat de thermostaat zegt 20 graden. Juist op die dagen wil ik de IR paneel inzetten om het wat warmer te maken voor de kids.

@paQ: Zo'n warmteweerstand maakt van de radiator een elektrische radiator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Yep

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:38
paQ schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:28:
Je kan nu ook een warmteweerstand in je radiator draaien en afkoppelen van je CV.

Badkamers zijn vochtig! Stoken en ventileren doen het vocht afvoeren. Met IR verwarm je de lucht niet.
Hebben we hier gedaan en werkt heel erg prettig. Wij verwarmen hoofdzakelijk L/L en dus staat de CV heel vaak uit. Met zo'n elektrische radiator gaat verwarmen prima. Ondanks COP1 heel laag verbruik en vooral om de boel lekker te drogen.

• TurboNick3
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-05 18:27
Of airco plaatsen

PV Output - SolarEdge SE10K - 26x Hyundai UltraBlack 395WP

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:01
Mijn ex schoonouders die woonden in een omgebouwde kerk. Er zaten enorme ramen in, enkel glas met glas in lood. Daar was het altijd steenkoud in de winter in de badkamer.
Maar daar hing gewoon zo een warmte lamp van 1500 of 2000 watt in de de badkamer die je ook bij de kroeg heb hangen.
Dat werkt echt als een trein, het was gelijk instant behaagelijk in de badkamer als je uit de douche stapte. En je heb die dingen toch maar 10 minuten aan ofzo.
Een 600 watt paneeltje slaat natuurlijk geen deuk in een pak boter.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:06

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik heb jaren geleden mijn radiator omgebouwd naar elektrisch. Werkt prima maar is ook (net als IR) langzaam. Ik heb er een ventilator kachel bijgezet op dezelfde regeling. Nu is het binnen 15 minuten 20 graden vanaf 17 graden. Dus je kan dan met korte runtijden werken.

Nadeel is dat de warmte na uitschakelen ook sneller weg is.

Ik heb er geen timer regeling (meer) opzitten. Wel een regeling dat de temp niet onder de 15 mag komen.

Op mn Domoticz scherm zit een "Badkamer warm" knop die alle gezinsleden weten te vinden. Als je daar op drukt stap je 15 minuten later in een goed opgewarmde badkamer. Die knop gaat na 20 minuten automagisch weer uit. Super zuinig qua kWh verbruik én snel.
In een badkamer?

[ Voor 31% gewijzigd door remco_k op 21-11-2024 23:26 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JCreations
De temperatuur is opzich ok in de badkamer. Alleen door ltv voelt het niet behagelijk voor de kinderen.

De infrarood paneel is dus puur voor het moment na het douchen, niet zo zeer om de ruimte op te warmen.

Mijn twijfel is alleen hoe goed het ervoor werkt en hoe de verlichting is van zo'n paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-05 18:27
Ja airco in de badkamer is top.
kan snel verwarmen/koelen en ook ontvochtigen, handig tegen schimmel.
en is energiezuinig

PV Output - SolarEdge SE10K - 26x Hyundai UltraBlack 395WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Kijk eens in het centrale IR panelen topic: Ervaringen infraroodverwarming

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Pagina: 1