Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camelKees
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 19-11-2024
Beste lezers,

Even om een beeld te schetsen: Ik (m28) heb in mijn tienerjaren een aantal traumatische ervaringen gehad, die vrij complex zijn en waar ik PTSS aan over heb gehouden. Ik heb lang gedaan of er niets gebeurd is, omdat ik er niet over durfde te praten en hoopte dat ik het vanzelf zou "vergeten" of iets dergelijks. Dit zorgde ervoor dat ik op mijn 21e al zwaar overprikkeld heb moeten stoppen met mijn baan als monteur, en thuis ben komen te zitten met PTSS gerelateerde klachten. Het waren van toen tot nu best heftige jaren, met veel verschillende coping mechanismen, veel vallen en opstaan, en uiteindelijk gelukkig toch ook veel therapie. Het gaat inmiddels een stuk beter: geen flashbacks of herbelevingen meer, maar nog wel een paar overblijvende klachten. Ik heb soms nog (korte) paniekaanvallen en in drukke omgevingen raak ik soms overprikkeld, wat zich ook weer uit in een paniekaanvalletje, of in een algemeen gevoel van onrust.

Tot recent heeft het UWV gesteld dat ik 100% afgekeurd ben, maar dit jaar heb ik een herkeuring gehad waar de arts had gezegd dat ik 15 uur per week kan werken. Wel was aanbevolen om dit te doen in een omgeving die niet super druk is, en het liefst op een vaste locatie zodat de omgeving went, en/of (deels) vanuit huis. Ondanks dat ik afgekeurd was ben ik, met toestemming van het UWV, de afgelopen 2.5 jaar een paar uur in de week aan het werk geweest als huishoudelijk hulp bij ouderen. Dit is echter niet de richting die ik op wil met mijn leven. Daarbij is het uitbreiden in uren met vaste adressen moeilijk, omdat het meestal invalwerk is voor andere collega's die tijdelijk afwezig zijn.

Sinds een half jaartje heb ik mij een beetje verdiept in front-end web development, maar ik heb nog lang niet genoeg kennis om als junior aan de slag te gaan. Dit is wel de reden dat ik mij ben gaan interesseren in andere banen binnen de IT.

Ik ben bij een organisatie gekomen die via de IT Management Group gesubsideerd trainingen geeft voor mensen die een uitkering hebben of recent gehad hebben. Ik heb mijn situatie daar voorgelegd, en zij hebben aanbevolen om de training functioneel beheer te volgen. Hiervoor heb ik mij aangemeld en ik ga morgen beginnen. Ik heb die keuze gemaakt omdat zij zeiden dat IT helpdesk medewerker en functioneel beheerder de traininen waren waar je de meeste baangarantie mee had na de training. En tussen die twee heb ik voor functioneeel beheer gekozen omdat mijn re-integratie coach en ik het idee hadden dat helpdesk medewerker misschien iets te overprikkelend was nog.

Nu vroeg ik mij af: Lijkt jullie dit de juiste stap? En wat zouden in mijn situatie nog meer geschikte functies lijken binnen de IT? Ik heb ook nog de keuze om na deze training 1 andere module te volgen, die weliswaar iets minder uitgebreid is, maar wel erg nuttig. Zoals oa Javascript of Python developer, of ethical hacker.

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:47
Ja en nee. IT kent veel deadlines en stress etc.

Ook als dev krijg je behoorlijk prikkels.

Helpdesk is inderdaad helemaal niet voor je geschikt.

Denk dat tester voor je situatie het best haalbare is.

Functioneel beheer is ook haalbaar maar alleen als je 32 uur zou willen werken. Bedrijven zijn niet erg happy met maar 2 dagen die je beschikbaar zou zijn.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 01:57
Bschnitz schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:25:

Functioneel beheer is ook haalbaar maar alleen als je 32 uur zou willen werken. Bedrijven zijn niet erg happy met maar 2 dagen die je beschikbaar zou zijn.
Tester? Lekker constant in discussie met developers die geen fouten kunnen toegeven. Constant de druk van een team omdat je aan het einde van een sprint nog je werk af moet maken want de business heeft dit deel wel echt nu nodig. De verantwoordelijkheid kunnen dragen om soms ook gewoon ergens aan de noodrem te trekken.

Je moet bovendien kunnen schakelen tussen development en business. Makelijk requirements kunnen ophalen en verwerken. Juist als tester zit je niet op een eiland. Maar begeef je je tussen verschillende disciplines en belangen(tenminste als je je werk goed doet)

Sorry maar testers moeten stevig in hun schoenen staan. Heb ooit een heel onzekere tester als collega gehad en daar werd echt niemand vrolijk van. Hij niet, wij niet en de klanten ook niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Kist op 10-11-2024 21:33 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Functioneel beheer is een term die je eigenlijk alleen bij de (semi) overheid nog tegenkomt. Deadlines kennen ze daar niet, lekker rustig rondjes draaien en das denk ik wat je nodig hebt :)

Verder: https://itvitae.nl/ even checken. Denk dat je daar wel deels zou kunnen vinden wat je zoekt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:47
Kist schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:30:
[...]

Tester? Lekker constant in discussie met developers die geen fouten kunnen toegeven. Constant de druk van een team omdat je aan het einde van een sprint nog je werk af moet maken want de business heeft dit deel wel echt nu nodig. De verantwoordelijkheid kunnen dragen om soms ook gewoon ergens aan de noodrem te trekken.

Je moet bovendien kunnen schakelen tussen development en business. Makelijk requirements kunnen ophalen en verwerken. Juist als tester zit je niet op een eiland. Maar begeef je je tussen verschillende disciplines en belangen(tenminste als je je werk goed doet)

Sorry maar testers moeten stevig in hun schoenen staan. Heb ooit een heel onzekere tester als collega gehad en daar werd echt niemand vrolijk van. Hij niet, wij niet en de klanten ook niet.
Klopt, dat is als je klanten hebt met apps en websites, dat is zo en had ik moeten specificeren.

Ik ging ervanuit dat het ergens intern is voor een eigen website of dienst, dus constant dezelfde app of website.

Voor een bedrijf waar hij diverse producten moet maken of testen voor commerciële dienstverlening of doeleinden is hij sowieso niet geschikt.

Daar komen mensen juist uit met mentale problemen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Je zou natuurlijk ook een IT functie kunnen zoeken bij bijvoorbeeld een sociale werkplaats. Daar is de druk ook anders dan bij een commercieel bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camelKees
Bschnitz schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:25:

Ik had het idee om voor te stellen om in het begin halve dagen te werken, voor misschien een maand, of 2 indien nodig. En dan full time. Het is even zoeken. Ik had mij er in ieder geval wel al op ingesteld dat 15 uur te weinig is. Aangezien het UWV het ook oké vond dat ik een paar uur werkte toen ik 100% afgekeurd was, heb ik het idee dat een paar uurtjes meer wel kan in overleg. Het ging mij meer om de taken, werkdruk en omgeving waar je in komt te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camelKees
Kist schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:30:
[...]

Ik heb gelezen dat je als functioneel beheerder ook juist tussen verschillende disciplines in zit. Is dit anders?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:33

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

IT is wat mij betreft bijna altijd in enige mate stressvol. Ik zou eerder iets buiten de IT zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• camelKees
Ircghost schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:05:
IT is wat mij betreft bijna altijd in enige mate stressvol. Ik zou eerder iets buiten de IT zoeken.
De omgeving speelt bij mij een grote rol in hoe stressvol ik iets ervaar. Als ik in een hele drukke omgeving zit en er is ook nog hoge werkdruk, dan is dat voor mij op het moment niet handig. Maar als ik vanuit huis kan werken of ik zit in een rustige omgeving waar niet te veel om mij heen gebeurt, dan is wat werkdruk of een deadline minder erg. Dus de omgeving is denk ik de grootste factor op het moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik werk veel met functioneel beheerders van verschillende pakketten samen. Ik zie vooral dat daar sprake is van piekbelasting. Vaak gepland (updates/upgrades van de applicatie) maar soms ook ongepland (storingen). Daarnaast wordt er van verschillende kanten wel aan je getrokken.

Dit zeg ik niet om je te ontmoedigen, maar wel om je een helder beeld te schetsen. Beheer van het juiste pakket bij de juiste organisatie zou denk ik wel in jouw straatje passen. En inderdaad; er is een tekort aan geschikte functioneel beheerders. Als je dan ook nog 'ns wat basiskennis hebt van security (bijvoorbeeld door die module ethical hacking) is dat zeker een pré.

Houd er wel rekening mee veel kantoren als kantoortuinen zijn ingericht. Qua prikkels kan ik me voorstellen dat je dat onprettig vindt.

Tldr; functioneel beheer lijkt me best een prima keuze, mits je bij de juiste organisatie komt te werken en de juiste applicatie gaat beheren. Kan het UWV hierin iets betekenen?

Complimenten dat je deze stappen aan het zetten bent!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
The Eagle schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:35:
Functioneel beheer is een term die je eigenlijk alleen bij de (semi) overheid nog tegenkomt. Deadlines kennen ze daar niet, lekker rustig rondjes draaien en das denk ik wat je nodig hebt :)
Toch jammer dat er geen middelvingeremoji is hier ;)

Maar serieus: ik erger me aan dit clichébeeld. Mensen die bij ons (uitvoerende overheid) komen werken vanuit de commerciële sector zeggen bijna allemaal "Er wordt hier veel harder gewerkt dan ik had gedacht!"

Deadlines bestaan zeker wel. En als die niet worden gehaald komt dat oprecht 9 van de 10 keer door een leverancier (lees commerciële partij) die er een bende van maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:39
Ik zou het niet in de commerciële banen zoeken, maar overheid/onderwijs/non profit sectoren. Ook daar heb je werkplekken met veel stress, maar er zijn daar ook plekken die rustiger zijn. Deels thuiswerken is daar redelijk normaal. Als beginner zal je ook op het werk moeten zijn om te leren van collega's en de werkomgeving te leren kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camelKees
sOid schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:21:
Ik werk veel met functioneel beheerders van verschillende pakketten samen. Ik zie vooral dat daar sprake is van piekbelasting. Vaak gepland (updates/upgrades van de applicatie) maar soms ook ongepland (storingen). Daarnaast wordt er van verschillende kanten wel aan je getrokken.

Dit zeg ik niet om je te ontmoedigen, maar wel om je een helder beeld te schetsen. Beheer van het juiste pakket bij de juiste organisatie zou denk ik wel in jouw straatje passen. En inderdaad; er is een tekort aan geschikte functioneel beheerders. Als je dan ook nog 'ns wat basiskennis hebt van security (bijvoorbeeld door die module ethical hacking) is dat zeker een pré.

Houd er wel rekening mee veel kantoren als kantoortuinen zijn ingericht. Qua prikkels kan ik me voorstellen dat je dat onprettig vindt.

Tldr; functioneel beheer lijkt me best een prima keuze, mits je bij de juiste organisatie komt te werken en de juiste applicatie gaat beheren. Kan het UWV hierin iets betekenen?

Complimenten dat je deze stappen aan het zetten bent!
Dank voor je reactie!
Ik heb wel aardig wat vacatures gezien als junior functioneel beheerder, waar je in ieder geval nog met andere functioneel beheerders samenwerkt. Dus ik had het beeld dat het dan misschien wel mee zou vallen met dat er van alle kanten aan je getrokken wordt?

Ook zag ik bij deze vacatures dat het doorgaans veel hybride werken is, dus ik dacht dat dit dan misschien een goede optie was omdat het dan in ieder geval niet continu die prikkels is van die kantoortuin.

Verder dacht ik inderdaad dat het misschien ook goed zoeken is naar de organisatie. Ik heb omdat ik in de ouderenzorg werk natuurlijk ook wel affiniteit met zorg. Ook met gehandicaptenzorg etc. dus ik dacht dat dit misschien leuke organisaties zijn om voor te werken.

UWV kan helaas niet veel betekenen met de re-integratie. Ik heb een re-integratie coach, waarmee ik het traject weer voort zet in januari of februari als de cursus is afgerond om op zoek te gaan naar een werkplek. Maar die kijkt vooral mee naar vacatures en dat soort dingen. Die heeft zelf geen netwerk van bedrijven en organisaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camelKees
pauldaytona schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:29:
Ik zou het niet in de commerciële banen zoeken, maar overheid/onderwijs/non profit sectoren. Ook daar heb je werkplekken met veel stress, maar er zijn daar ook plekken die rustiger zijn. Deels thuiswerken is daar redelijk normaal. Als beginner zal je ook op het werk moeten zijn om te leren van collega's en de werkomgeving te leren kennen.
Ik zat te denken dat zorginstellingen misschien interessant zouden zijn omdat ik affiniteit heb met de zorg. Weet niet hoe hoog de druk daar ligt?
Ik heb inderdaad in het onderwijs en de gemeente verschillende vacatures gezien, ook als junior functies en ook hybride. Daar stond inderdaad ook dat er eerst een inwerkperiode is, en daarna de mogelijkheid om (deels) vanuit huis te werken. Inwerk periode is geen probleem en dat is natuurlijk volkomen logisch. Denk dat het vooral belangrijk is om te overleggen of halve dagen ok is in het begin. Wie weet went het ook wel om in de kantooromgeving te zijn. Als ik nu drukke locaties bezoek is het vooral in het begin even wennen, en dan gaat het meestal wel na een poosje. Ik heb het idee dat het dus gewoon vooral wennen is in het begin. Maar ik zal er nooit achter komen tot ik het heb ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23:30
Overheid kan net zo druk en chaotisch zijn als commercieel. Ik zou je afraden op dit moment bij de Belastingdienst of het COA aan de slag te gaan bijvoorbeeld ;)

Als je met cruciale systemen werkt komen er cruciale momenten - met bijbehorende druk. Wat @sOid ook al zegt.

Helpdesk lijkt me prima geschikt, afhankelijk van t product/ organisaties. Niet voor C2000 (om in de overheid te blijven) maar er zijn zat dingen die wel helpdesk nodig hebben maar waar geen bloed uit komt als het wat langer duurt.

Zorg verschilt in mijn ervaring enorm hoe de druk/tempo is, dat is van buitenaf vaak lastig inschatten.

In welke regio ben je (ongeveer) op zoek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
camelKees schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:36:
[...]

Dank voor je reactie!
Ik heb wel aardig wat vacatures gezien als junior functioneel beheerder, waar je in ieder geval nog met andere functioneel beheerders samenwerkt. Dus ik had het beeld dat het dan misschien wel mee zou vallen met dat er van alle kanten aan je getrokken wordt?
Als junior zal je inderdaad (hopelijk, vraag dit zeker ook op een tactische manier bij een sollicitatiegesprek) niet aan je lot worden overgelaten ;) Maar op termijn is het natuurlijk wel de bedoeling dat je je eigen broek kan ophouden.

Vanuit UWV zijn er wel mogelijkheden tot proefplaatsingen toch? Waarbij de werkgever minder ‘risico’ loopt om jou aan te nemen? Ik zou je adviseren om dat eens goed uit te zoeken. Dat biedt namelijk een mogelijke ingang.

In welke regio zoek je trouwens? Dan kunnen we meedenken :)

[ Voor 3% gewijzigd door sOid op 10-11-2024 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camelKees
whatyoudoing schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:56:
Overheid kan net zo druk en chaotisch zijn als commercieel. Ik zou je afraden op dit moment bij de Belastingdienst of het COA aan de slag te gaan bijvoorbeeld ;)

Als je met cruciale systemen werkt komen er cruciale momenten - met bijbehorende druk. Wat @sOid ook al zegt.

Helpdesk lijkt me prima geschikt, afhankelijk van t product/ organisaties. Niet voor C2000 (om in de overheid te blijven) maar er zijn zat dingen die wel helpdesk nodig hebben maar waar geen bloed uit komt als het wat langer duurt.

Zorg verschilt in mijn ervaring enorm hoe de druk/tempo is, dat is van buitenaf vaak lastig inschatten.

In welke regio ben je (ongeveer) op zoek?
Op het moment is switchen van de cursus naar helpdesk niet meer mogelijk, dus ik ga de cursus in ieder geval gewoon doen. Ik kan er in ieder geval alleen maar beter en wijzer uitkomen denk ik maar.
Ik ben woonachtig in Haarlem, dus ben een beetje in en rondom Haarlem op zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camelKees
sOid schreef op zondag 10 november 2024 @ 23:03:
[...]

Als junior zal je inderdaad (hopelijk, vraag dit zeker ook op een tactische manier bij een sollicitatiegesprek) niet aan je lot worden overgelaten ;) Maar op termijn is het natuurlijk wel de bedoeling dat je je eigen broek kan ophouden.

Vanuit UWV zijn er wel mogelijkheden tot proefplaatsingen toch? Waarbij de werkgever minder ‘risico’ loopt om jou aan te nemen? Ik zou je adviseren om dat eens goed uit te zoeken. Dat biedt namelijk een mogelijke ingang.

In welke regio zoek je trouwens? Dan kunnen we meedenken :)
Ja dat zal ik inderdaad navragen. Ben sowieso het liefste eerlijk over de hele situatie. Uiteraard niet te overdreven of negatief, maar enige openheid is denk ik wel fijn en ook nodig.

En klopt, proefplaatsing kan tot max 2 maanden, dus dat is zeker iets wat ik voor ga stellen.
Ik ben op zoek in de omgeving van Haarlem. Dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-09 11:19

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Ik heb zelf ADHD en ook een aardig turbulente jeugd gehad waardoor mentale problemen zijn ontstaan en ik snel overprikkeld kan raken, ik kan mij denk ik enigzins inbeelden waar je doorheen gaat.

Mijn ervaring is dat aan de commerciele kant er over het algemeen aardig wat werkdruk (en bij mij) stress bij komt kijken, het werk stopt nooit op en flexibiliteit laat vaak te wensen over. In de support is het vaak onderbroken worden door telefoontjes en 30+ tickets op je naam waardoor je wel overzicht moet kunnen houden en moet kunnen prioriteren, support was het meest stresvolle werk wat ik heb gedaan.

Ik heb voor redelijk veel verschillende soorten bedrijven gewerkt en als ik iets zou moeten aanraden zouden het universiteiten, gemeentes of zorginstanties zijn. In mijn ervaring zijn ze hier een stuk flexibeler, meelevender en ligt de werkdruk over het algemeen ook lager. De Politie besteed inmiddels ook veel aandacht aan "neurodiverse" medewerkers met redelijk groot succes.

Heb ook een tijdje als 'Field Service Engineer' gewerkt, beetje hardware reparaties, plaatsingen, projectjes en software problemen oplossen en door heel het land rijden met je busje. Vond ik erg relaxend werk met veel vrijheid.

Functioneel beheerder bij een van de bovenstaand genoemde sectoren (no disrespect naar de FB'ers) is naar mijn ervaring een relatief rustige functie.

Persoonlijjk zou ik eerlijk zijn over je beperkingen zodat de werkgever hier rekening mee kan houden, als in het gesprek al blijkt dat ze hier wat laagdunkend o.i.d. over doen zou ik gelijk verder kijken, zegt heel veel over de cultuur.

Hoop dat je er wat aan hebt en succes!

[ Voor 17% gewijzigd door BroWohsEdis op 11-11-2024 00:50 ]

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camelKees
BroWohsEdis schreef op zondag 10 november 2024 @ 23:42:
Ik heb zelf ADHD en ook een aardig turbulente jeugd gehad waardoor mentale problemen zijn ontstaan en ik snel overprikkeld kan raken, ik kan mij denk ik enigzins inbeelden waar je doorheen gaat.

Mijn ervaring is dat aan de commerciele kant er over het algemeen aardig wat werkdruk (en bij mij) stress bij komt kijken, het werk stopt nooit op en flexibiliteit laat vaak te wensen over. In de support is het vaak onderbroken worden door telefoontjes en 30+ tickets op je naam waardoor je wel overzicht moet kunnen houden en moet kunnen prioriteren.

Ik heb voor redelijk veel verschillende soorten bedrijven gewerkt en als ik iets zou moeten aanraden zouden het universiteiten, gemeentes of zorginstanties zijn. In mijn ervaring zijn ze hier een stuk flexibeler, meelevender en ligt de werkdruk over het algemeen ook lager. De Politie besteed inmiddels ook veel aandacht aan "neurodiverse" medewerkers met redelijk groot succes.

Heb ook een tijdje als 'Field Service Engineer' gewerkt, beetje hardware reparaties, plaatsingen, projectjes en software problemen oplossen en door heel het land rijden met je busje. Vond ik erg relaxend werk met veel vrijheid.

Functioneel beheerder bij een van de bovenstaand genoemde sectoren (no disrespect naar de FB'ers) is naar mijn ervaring een relatief rustige functie.

Persoonlijjk zou ik eerlijk zijn over je beperkingen zodat de werkgever hier rekening mee kan houden, als in het gesprek al blijkt dat ze hier wat laagdunkend o.i.d. over doen zou ik gelijk verder kijken, zegt heel veel over de cultuur.

Hoop dat je er wat aan hebt en succes!
Oke top, dat is erg helpend in ieder geval. En ik ben inderdaad liever open over de situatie en waar ik vandaan kom etc... Zal uiteraard verder niks super persoonlijks of inhoudelijks over de trauma's delen daar, maar gewoon benoemen hoe ik hier ben gekomen enzo. Dank voor je reactie :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Met jouw achtergrond zou je denk ik het meeste kans maken bij de overheid ivm banenafspraak, of in de zorg. Als Functioneel Beheerder in de zorg is het niet ongewoon om part-time te werken. Helpdesk zou ik afraden, ik heb nergens zoveel stress van gehad als niet weten wie er gaat bellen en of er dan weer gescholden of (terecht of onterecht) gezeurd ging worden door de klanten.

Ik heb zelf werk gevonden via Onbeperkt aan de Slag, zij organiseren meet & greets voor mensen met een arbeidsbeperking. Je kunt je er ook inschrijven en dan gevonden worden voor een baan, dat werkt niet heel goed in mijn ervaring, maar het beste en het leukst zijn de meet & greets. Er zijn dan werkgevers aanwezig die al open staan voor mensen met een arbeidsbeperking, dus die drempel hoef je al niet meer over :) https://onbeperktaandeslag.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camelKees

Verder: https://itvitae.nl/ even checken. Denk dat je daar wel deels zou kunnen vinden wat je zoekt :)
Dat itvitae is een hele goede suggestie, thanks! Zal daar tegen de tijd dat de cursus klaar is even informeren. Er staat mensen met autisme / hoogbegaafdheid, maar wie weet kunnen ze mij ook helpen. Mooi initiatief overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• camelKees
Frieda schreef op maandag 11 november 2024 @ 00:35:
Met jouw achtergrond zou je denk ik het meeste kans maken bij de overheid ivm banenafspraak, of in de zorg. Als Functioneel Beheerder in de zorg is het niet ongewoon om part-time te werken. Helpdesk zou ik afraden, ik heb nergens zoveel stress van gehad als niet weten wie er gaat bellen en of er dan weer gescholden of (terecht of onterecht) gezeurd ging worden door de klanten.

Ik heb zelf werk gevonden via Onbeperkt aan de Slag, zij organiseren meet & greets voor mensen met een arbeidsbeperking. Je kunt je er ook inschrijven en dan gevonden worden voor een baan, dat werkt niet heel goed in mijn ervaring, maar het beste en het leukst zijn de meet & greets. Er zijn dan werkgevers aanwezig die al open staan voor mensen met een arbeidsbeperking, dus die drempel hoef je al niet meer over :) https://onbeperktaandeslag.nl/
Oh super! Ik zal daar ook even kijken / informeren. Thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Wat een onzin. Functioneel beheer kom je uiteraard op veel plekken tegen.

Dat gezegd hebbende vind ik deze richting niet heel raar. Minder drukte en prikkels dan helpdesk verwacht ik.

[ Voor 10% gewijzigd door P_de_B op 11-11-2024 08:56 ]

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:55
Postbode, lekker buiten in je eentje post bezorgen
Groenvoorziening bij de gemeente? Schoffelen, gras maaien, etc.
Schaapsherder, hutje, hei, chill, etc.
Chauffeur van de lokale bejaardenbus

en zo zijn er vast wel meer niet te complexe banen met weinig kans op negatieve prikkels die niet achter een scherm plaatsvinden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:33
Ik denk dat je te rooskleurig kijkt tegen het remote werken. Ik werk 99% remote en kan je vertellen dat er nog genoeg stress / werkdruk bij komt kijken en dat geldt eigenlijk voor alle IT banen wel.
Het tempo ligt doorgaans hoog, er wordt continu verwacht dat je bij blijft leren en mee gaat met de tijd en die ontwikkelingen gaan heel snel.
Persoonlijk zie ik mijzelf niet tot aan mijn pensioen in de IT blijven, ik denk dat ik gek zou worden.
Dus zoals hierboven gesteld, pak lekker een buiten baantje waar je op jezelf bent :)
Vroeger was dat wel minder, maar door tekorten en steeds "efficiëntere" werkmethodieken als Scrum, wordt de werkdruk toch wel hoger imho. De tijden van pionieren en cowboy'en zijn wel achter ons, dat mis ik soms wel eens...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:06
Net zoals @No Hands zou ik het niet op kantoren of remote voor kantoren zoeken. Daar zit in elke baan wel enige vorm van druk. Ook kom je in de bekende rat-race te zitten (sowieso de eerste jaren)

Is het wellicht een lastige keus omdat je denkt dat je aardig wat in je mars hebt en daardoor automatisch naar de IT kijkt?

Je kunt het ook als een kans zien, je hebt nu nog een deel uitkering dus die 15 uur hoeven niet veel op te leveren.

Dat samen zou ik een rustige baan uitzoeken die potentie heeft op wat moois. Dus bij tuinonderhoud kun je al snel voor jezelf beginnen. Je kunt je monteurs ervaring wellicht gebruiken binnen een wat rustiger werkveld. Deze banen worden in de komende jaren alleen maar beter betaald en dragen bij aan je mentale gezondheid (beweging). Ik zou niet onderschatten hoe zwaar cognitieve belasting is in de IT en hoe 'moe' je daar van wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-10 17:38

JAN-B

525 Wp op mijn dak

No Hands schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:21:
@No Hands Postbode bestaat niet meer, het is nu Postbezorger :9
(inderdaad lekker, maar niet als het regent of je vingers eraf vriezen :( )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:06
JAN-B schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:49:
[...]

@No Hands Postbode bestaat niet meer, het is nu Postbezorger :9
(inderdaad lekker, maar niet als het regent of je vingers eraf vriezen :( )
Je vingers zijn na 15min gewend aan de temperatuur en ook regen is met de juiste kleding goed te doen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camelKees
@No Hands Groenvoorziening is niet mijn ding, en verder spreekt de IT mij aan omdat ik technologie steeds interessanter vind, en ik geen moeite heb met de hele tijd achter een scherm zitten. Het afgelopen half jaar heb ik geprobeerd bijna elke dag zo’n 5 uur te leren in de richting van web development, achter de pc, en dat ging prima kwa prikkels.

@DeMolT. Is dat echt bij elke functie in de IT zo dat er hoge druk is? Zoals eerder vernoemd is een beetje werkdruk niet erg en gaat het mij vooral om of de omgeving zelf waar ik fysiek ben druk is of niet. Een deadline is niet erg zolang het natuurlijk haalbaar is en als er maar als junior genoeg ruimte is om ingewerkt te worden. Ik heb zoals hierboven genoemd niet erg veel last met lang achter een scherm zitten. Hoe dat met werken zit weet ik niet, maar leren / opdrachten maken ging best ok tot zo ver.

Verder verdient het in de IT een stuk beter (toch wel gemiddeld 500 - 800 meer) dan in de groenvoorziening, ouderenzorg en al helemaal als postbode. Het zijn prima opties maar ik zie ze wel een beetje als last resort om eerlijk te zijn. Ik wil het graag gewoon proberen in de IT op de meest geschikte functie, en mocht dat toch te veel blijken kan de rest altijd nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BroWohsEdis

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Zoals al eerder gezegd zou ik de werkdruk zeker niet onderschatten, alles moet steeds efficienter met minder mensen en dat levert druk op. Ik zou het zeker aanraden om een tijdje een proefplaatsing te doen om te kijken hoe je het ervaart.

En staar je niet blind op geld maar kijk naar werkgeluk en voldoening. In Nederland is in principe er altijd een vangnet en je kunt zorg- en huurtoeslag aanvragen. Even als voorbeeld: het salaris van een groenvoorziening medewerker zit al tussen de €2.316 en €3.369 exclusief 17,05% IKB en 13e maand.
Is gewoon een prima salaris :)

Ik wil niet negatief zijn over de IT, maar er is wel een bepaalde passie of mindset voor nodig vind ik. Ik ben er na 9 jaar mee gestopt en ben blij dat ik nu een 'simpel' baantje heb met niet al te veel stress. Het leren in de IT stopt eigenlijk nooit en daar moet je van houden. Aan de andere kant als je goed bent in IT kan je er ook flink mee verdienen.

[ Voor 25% gewijzigd door BroWohsEdis op 11-11-2024 15:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:30

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

DeMolT. schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:34:
Ik denk dat je te rooskleurig kijkt tegen het remote werken. Ik werk 99% remote en kan je vertellen dat er nog genoeg stress / werkdruk bij komt kijken en dat geldt eigenlijk voor alle IT banen wel.
Wat een onzin. Je moet het jezelf niet zo moeilijk maken. Ik heb een heel relaxed baantje.
camelKees schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:08:

@DeMolT. Is dat echt bij elke functie in de IT zo dat er hoge druk is? Zoals eerder vernoemd is een beetje werkdruk niet erg en gaat het mij vooral om of de omgeving zelf waar ik fysiek ben druk is of niet. Een deadline is niet erg zolang het natuurlijk haalbaar is en als er maar als junior genoeg ruimte is om ingewerkt te worden. Ik heb zoals hierboven genoemd niet erg veel last met lang achter een scherm zitten. Hoe dat met werken zit weet ik niet, maar leren / opdrachten maken ging best ok tot zo ver.
Nee dat is dus niet bij elke it functie. Jij hebt de juiste instelling iig. d:)b

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camelKees
Tylen schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:48:
[...]

Wat een onzin. Je moet het jezelf niet zo moeilijk maken. Ik heb een heel relaxed baantje.

[...]

Nee dat is dus niet bij elke it functie. Jij hebt de juiste instelling iig. d:)b
Thanks! Ja ik moet gewoon op zoek naar een bedrijf dat goed op de hoogte is, en dat past bij mij. Het is gewoon weer een grote stap na al die jaren, en het is nieuw dus dat maakt het extra spannend. Maar zoals ik eerder heb vermeld: Ik wen doorgaans wel aan situaties met veel prikkels, en ik denk dat dit ook het geval zou kunnen zijn voor de werkplek zolang ik in het begin misschien halve dagen kan werken en dan kan opbouwen of iets dergelijks. Ik zou het gewoon zonde vinden om het niet te proberen. Ik was alleen benieuwd of functioneel beheer de beste keuze was geweest in mijn situatie, want ondanks dat alles zou kunnen wennen is het natuurlijk wel verstandig om het pad met de minste weerstand te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:54

Yucon

*broem*

Functioneel beheer is een term die je eigenlijk alleen bij de (semi) overheid nog tegenkomt.
Nu maak je me toch benieuwd, hoe wordt dat werk dan buiten de overheid genoemd? Ik werk zelf veel in fabrieken en ook daar is het naar mijn idee toch wel een gangbare term. Wat naamgeving betreft zie ik eerder dat bedrijven worstelen met mensen die in het midden tussen technisch en functioneel beheer zitten. Maar dat is op TS niet van toepassing.

[ Voor 18% gewijzigd door Yucon op 11-11-2024 16:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeMolT.
Tylen schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:48:
[...]

[...]

Geen onzin, dat jij het niet ervaart is eerder uniek dan gewoon.
https://www.hrpraktijk.nl...og-door-onderbezetting-en

Als iemand aangeeft mentale klachten te hebben, dan moet je daar rekening mee houden en jij schetst nu een te positief beeld van de ICT.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar er is wel degelijk veel hoge werkdruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

DeMolT. schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:01:
[...]

Als iemand aangeeft mentale klachten te hebben, dan moet je daar rekening mee houden en jij schetst nu een te positief beeld van de ICT.
Eerste regel in jou linkje: "Ruim 2 op 5 IT’ers ervaart (te) hoge werkdruk." Oke dat is dus 43% (volgens ag connect) Dat valt wel mee toch? En die 43% zullen vast allemaal van die introverte, niet voor zichtzelf opkomende, niet hun mond opentrekkende, personen zijn.

Ik zeg dit zo vaak tegen it-ers die ik tegenkom: Trek...je...giegel...open...
Maar als je dat niet durft, ja dan word er opver je heen gelopen en ervaar je een hoge werkdruk.

Ps. Jij schets nu een te negatief beeld van IT.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeMolT.
43% is een heel hoog percentage, het gaat om mensen die te hoge werkdruk ervaren.
Slechts 3% ervaart lage werkdruk.

En zeggen “je moet je giegel opentrekken” is echt een dooddoener, zo werkt een mens niet; helemaal niet als ie introvert is.

Ik denk dat je je niet goed kunt verplaatsen in TS en dat je daardoor niet goed een advies kunt geven. Jij bent klaarblijkelijk extravert en trekt je giegel genoeg open, iemand met mentale problemen zal zich daar niet in herkennen.
Het percentage burn-outs ligt ook heel hoog in de ICT, net als het hoge percentage mensen die het imposter syndrome ervaren.
Plus in dit topic zie je genoeg reacties over de hoge werkdruk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BroWohsEdis

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Tylen schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:08:
[...]

Eerste regel in jou linkje: "Ruim 2 op 5 IT’ers ervaart (te) hoge werkdruk." Oke dat is dus 43% (volgens ag connect) Dat valt wel mee toch? En die 43% zullen vast allemaal van die introverte, niet voor zichtzelf opkomende, niet hun mond opentrekkende, personen zijn.

Ik zeg dit zo vaak tegen it-ers die ik tegenkom: Trek...je...giegel...open...
Maar als je dat niet durft, ja dan word er opver je heen gelopen en ervaar je een hoge werkdruk.

Ps. Jij schets nu een te negatief beeld van IT.
Echt een belachelijke reactie. Dus je giegel opentrekken helpt tegen werkdruk, personeelstekort en mismanagement?
Wat gaan ze doen, 3 opblaaspoppen neerzetten die de tickets gaan oplossing of een security audit gaan doen, of een blik Indiërs opentrekken?
Werkdruk los je niet 1 2 3 op door je giegel open te trekken, dat ligt toch echt een stuk complexer.
Er zijn zat IT banen waar de werkdruk laag is, maar ook genoeg waar de werkdruk juist te hoog is. Zeker iets om rekening mee te houden als je moeite hebt met prikkelverwerking of iets in die richting.

[ Voor 15% gewijzigd door BroWohsEdis op 11-11-2024 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

BroWohsEdis schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:51:
[...]

Echt een belachelijke reactie. Dus je giegel opentrekken helpt tegen werkdruk, personeelstekort en mismanagement?
Wat gaan ze doen, 3 opblaaspoppen neerzetten die de tickets gaan oplossing of een security audit gaan doen, of een blik Indiërs opentrekken?
Werkdruk los je niet 1 2 3 op door je giegel open te trekken, dat ligt toch echt een stuk complexer.
Er zijn zat IT banen waar de werkdruk laag is, maar ook genoeg waar de werkdruk juist te hoog is. Zeker iets om rekening mee te houden als je moeite hebt met prikkelverwerking of iets in die richting.
Niets belachelijk. Als de werkdruk te hoog is, dan is er teveel werk. Daar moet je NEE tegen zeggen, dan moet er meer personeel aangenomen worden. Doe je dat niet, tja dan heb je een hoge werkdruk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:53
Interessante topic. Ik heb een herkenbare situatie als de topicstarter en ik ben juist meerdere keren uitgevallen als functioneel beheerder bij twee gemeentes, omdat het echt wel veel van je vraagt. Er wordt zowel door de business kant als de gebruikerskant erg veel aan je getrokken. Ik kan je dit niet aanraden. Ik heb ook gemerkt dat de takenlijst/verantwoordelijkheden steeds groter wordt. En aangezien alles efficienter moet en applicaties ook doorontwikkeld, gaat dit niet veranderen.

Ik ben ook aan het zoeken naar werk dat wat makkelijker te behappen is en ik kom daar zelf ook niet helemaal uit. Ik ben ook gevoelig geworden voor prikkels en heb soms ook paniekklachten. Wellicht bij een balie werken of in een magazijn?

Daarnaast kan ik je de tip meegeven om niet gelijk in je sollicitatiegesprek je “beperkingen” in detailniveau aan te geven. Je wordt gelijk gezien als risico, zo denken organisaties nou eenmaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camelKees
hotymoty schreef op maandag 11 november 2024 @ 20:28:
Interessante topic. Ik heb een herkenbare situatie als de topicstarter en ik ben juist meerdere keren uitgevallen als functioneel beheerder bij twee gemeentes, omdat het echt wel veel van je vraagt. Er wordt zowel door de business kant als de gebruikerskant erg veel aan je getrokken. Ik kan je dit niet aanraden. Ik heb ook gemerkt dat de takenlijst/verantwoordelijkheden steeds groter wordt. En aangezien alles efficienter moet en applicaties ook doorontwikkeld, gaat dit niet veranderen.

Ik ben ook aan het zoeken naar werk dat wat makkelijker te behappen is en ik kom daar zelf ook niet helemaal uit. Ik ben ook gevoelig geworden voor prikkels en heb soms ook paniekklachten. Wellicht bij een balie werken of in een magazijn?

Daarnaast kan ik je de tip meegeven om niet gelijk in je sollicitatiegesprek je “beperkingen” in detailniveau aan te geven. Je wordt gelijk gezien als risico, zo denken organisaties nou eenmaal.
Ja lastig inderdaad, ben ook net gestart met die cursus functioneel beheer. Niet dat ik dan verplicht ben na die cursus een baan daarin te pakken natuurlijk, maar zou wel zonde zijn als die voor niets is…
Mag ik je een berichtje sturen met wat vragen over het werk en hoe je het ervaren hebt enzo?

[ Voor 3% gewijzigd door camelKees op 11-11-2024 20:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krwz
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-06 19:50
Mijn ervaring in devops-teams is dat ongeveer de helft zich drukt voor het ops-gedeelte en de andere helft daar wel verantwoordelijkheid voor pakt. Bij die laatsten ligt daardoor de meeste druk. Ik ben regelmatig 's avonds of in het weekend aan het monitoren of een incident aan het oplossen, maar in elk team heb ik ook collega's gehad die nooit buiten 9-5 hebben gewerkt.

Het probleem is wel dat als je wat minder stevig in je schoenen staat, minder assertief bent en/of veel verantwoordelijkheidsgevoel hebt, die druk al gauw op jouw schouders terechtkomt. Want degenen die wel goed voor zichzelf weten te zorgen pakken geen ops-verantwoordelijkheid (of zo min mogelijk).

Dus ja, ik kan me goed voorstellen dat 43% van de IT-ers een te hoge werkdruk ervaart. Toch is mijn ervaring dat het erg mee kan vallen en dat er zeker plekken zijn waar men zuinig is op de medewerkers. Bij een groot bedrijf hadden ze op een gegeven moment testers vanuit een bedrijf dat mensen met autisme aan het werk helpt, daar werd echt wel voorzichtig mee omgesprongen. Ook bij (semi-)overheid heb ik in teams gezeten waar weinig druk was. Bij provincie en gemeente bijvoorbeeld draaien er zelden dingen die ook in het weekend per se overeind moeten blijven, op maandagochtend de problemen fixen is vroeg genoeg. Ik heb bij de overheid zelfs gezien dat problemen op vrijdag ook weinig urgent waren, omdat er dan toch bijna geen gebruikers van de systemen aan het werk waren...

Overigens kun je in het dev-gedeelte natuurlijk ook druk ervaren, maar omdat dit door het team wordt ingeschat en ingepland kom je daarin meestal wel uit met je tijd. De druk ontstaat vooral als jij je dev-dingen af moet/wilt zien te krijgen terwijl er allerlei ops tussendoor komt.

[ Voor 8% gewijzigd door Krwz op 11-11-2024 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hotymoty
camelKees schreef op maandag 11 november 2024 @ 20:37:
[...]

Ja lastig inderdaad, ben ook net gestart met die cursus functioneel beheer. Niet dat ik dan verplicht ben na die cursus een baan daarin te pakken natuurlijk, maar zou wel zonde zijn als die voor niets is…
Mag ik je een berichtje sturen met wat vragen over het werk en hoe je het ervaren hebt enzo?
Ja tuurlijk, geen probleem!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krwz
Vroeger was dat wel minder, maar door tekorten en steeds "efficiëntere" werkmethodieken als Scrum, wordt de werkdruk toch wel hoger imho. De tijden van pionieren en cowboy'en zijn wel achter ons, dat mis ik soms wel eens...
+1
Ik denk dat het personeelstekort in de IT sterk verkleind kan worden door te kappen met agile:
- de tijd dat nu hele teams in procesgerichte meetings zitten kan dan weer besteed worden aan werkinhoudelijke meetings en aan het werk zelf
- voormalige ontwikkelaars die zijn gaan scrummasteren, product owneren en agile coachen kunnen weer gaan ontwikkelen
- werkplezier (waar pionieren en freewheelen sterk aan bijdragen) komt terug waardoor verzuim en uitstroom afnemen

Waarschijnlijk idealiseer ik het verleden. Maar scrum is teveel een stramien en daar gaan mensen niet goed op. Ik heb bij meerdere organisaties meegemaakt dat mensen die dreigden uit te vallen een tijdje 'buiten het bord' mochten werken. Zelf ben ik van plan de keuze voor wel of geen vroegpensioen te laten afhangen van of het stramien er tegen die tijd nog is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:31
Vreemde discussie over werkdruk. Elke sector brengt een bepaalde mate van stress en werkdruk met zich mee en de IT is daar inderdaad geen uitzondering in. TS moet volgens mij vooral doen waar hij zelf blij van wordt, en als dat frontend development is moedig ik hem van harte aan hier vooral mee door te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaltheseFalcon
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
camelKees schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:42:
Sinds een half jaartje heb ik mij een beetje verdiept in front-end web development, maar ik heb nog lang niet genoeg kennis om als junior aan de slag te gaan. Dit is wel de reden dat ik mij ben gaan interesseren in andere banen binnen de IT.
Ok. Maar vind je het leuk?

Met alle resprect voor IT Management Group, maar iemand klaarstomen voor functioneel beheer is een stuk makkelijker en laagdrempeliger dan iemand opleiden tot programmeur of softwareontwikkelaar. Ik hoop dat ze het voostel hebben gedaan met jouw belang voorop.

Mijn advies: Volg je hart en doe wat leuk is. Je hebt nog heel wat jaren om vooruit te kijken.

The stuff that dreams are made of

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krwz
camelKees schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:14:
De omgeving speelt bij mij een grote rol in hoe stressvol ik iets ervaar. Als ik in een hele drukke omgeving zit en er is ook nog hoge werkdruk, dan is dat voor mij op het moment niet handig. Maar als ik vanuit huis kan werken of ik zit in een rustige omgeving waar niet te veel om mij heen gebeurt, dan is wat werkdruk of een deadline minder erg. Dus de omgeving is denk ik de grootste factor op het moment.
In dat opzicht is de IT zeker geschikt. Wij hebben 1 kantoordag per week en de overige dagen kan iedereen zelf kiezen of ie op kantoor werkt, thuis of in een hutje op de hei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camelKees
MaltheseFalcon schreef op maandag 11 november 2024 @ 21:16:
[...]

Ok. Maar vind je het leuk?

Met alle resprect voor IT Management Group, maar iemand klaarstomen voor functioneel beheer is een stuk makkelijker en laagdrempeliger dan iemand opleiden tot programmeur of softwareontwikkelaar. Ik hoop dat ze het voostel hebben gedaan met jouw belang voorop.

Mijn advies: Volg je hart en doe wat leuk is. Je hebt nog heel wat jaren om vooruit te kijken.
Front-end development vind ik leuk tot nu toe. Ik ben vrij creatief, en het is een leuke mix tussen creativiteit en techniek wat mij aansprak in front-end development. ITMG zei inderdaad dat die cursussen richting development echt alleen een soort introductie zijn, en dat had ik ook wel verwacht want ik heb natuurlijk zelf gemerkt hoe veel je moet weten voor alleen al front-end development. Daarom hadden ze aanbevolen om OF functioneel beheer, OF helpdesk medewerker te doen, omdat je daar in principe wel aan de slag zou kunnen als junior na de cursus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik zou zeggen luister naar de onderstaande personen =>
Ircghost schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:05:
sOid schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:25:
Maar serieus: ik erger me aan dit clichébeeld. Mensen die bij ons (uitvoerende overheid) komen werken vanuit de commerciële sector zeggen bijna allemaal "Er wordt hier veel harder gewerkt dan ik had gedacht!"

Deadlines bestaan zeker wel. En als die niet worden gehaald komt dat oprecht 9 van de 10 keer door een leverancier (lees commerciële partij) die er een bende van maakt.
whatyoudoing schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:56:

No Hands schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:21:
Groenvoorziening bij de gemeente? Schoffelen, gras maaien, etc.
Schaapsherder, hutje, hei, chill, etc.
Chauffeur van de lokale bejaardenbus

en zo zijn er vast wel meer niet te complexe banen met weinig kans op negatieve prikkels die niet achter een scherm plaatsvinden.
Ik denk dat je te rooskleurig kijkt tegen het remote werken.

Ik werk 99% remote en kan je vertellen dat er nog genoeg stress / werkdruk bij komt kijken en dat geldt eigenlijk voor alle IT banen wel.
Het tempo ligt doorgaans hoog, er wordt continu verwacht dat je bij blijft leren en mee gaat met de tijd en die ontwikkelingen gaan heel snel.
Persoonlijk zie ik mijzelf niet tot aan mijn pensioen in de IT blijven, ik denk dat ik gek zou worden.

Dus zoals hierboven gesteld, pak lekker een buiten baantje waar je op jezelf bent :)
Furion2000 schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:54:
Net zoals @No Hands zou ik het niet op kantoren of remote voor kantoren zoeken. Daar zit in elke baan wel enige vorm van druk. Ook kom je in de bekende rat-race te zitten (sowieso de eerste jaren)

Dat samen zou ik een rustige baan uitzoeken die potentie heeft op wat moois. Dus bij tuinonderhoud kun je al snel voor jezelf beginnen. Je kunt je monteurs ervaring wellicht gebruiken binnen een wat rustiger werkveld. Deze banen worden in de komende jaren alleen maar beter betaald en dragen bij aan je mentale gezondheid (beweging). Ik zou niet onderschatten hoe zwaar cognitieve belasting is in de IT en hoe 'moe' je daar van wordt.
BroWohsEdis schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:41:
Zoals al eerder gezegd zou ik de werkdruk zeker niet onderschatten, alles moet steeds efficienter met minder mensen en dat levert druk op.

En staar je niet blind op geld maar kijk naar werkgeluk en voldoening. In Nederland is in principe er altijd een vangnet en je kunt zorg- en huurtoeslag aanvragen. Even als voorbeeld: het salaris van een groenvoorziening medewerker zit al tussen de €2.316 en €3.369 exclusief 17,05% IKB en 13e maand.
Is gewoon een prima salaris :)

Ik wil niet negatief zijn over de IT, maar er is wel een bepaalde passie of mindset voor nodig vind ik.

Ik ben er na 9 jaar mee gestopt en ben blij dat ik nu een 'simpel' baantje heb met niet al te veel stress. Het leren in de IT stopt eigenlijk nooit en daar moet je van houden.
DeMolT. schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:01:

DeMolT. schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:37:
43% is een heel hoog percentage, het gaat om mensen die te hoge werkdruk ervaren.
Slechts 3% ervaart lage werkdruk.

En zeggen “je moet je giegel opentrekken” is echt een dooddoener, zo werkt een mens niet; helemaal niet als ie introvert is.

Ik denk dat je je niet goed kunt verplaatsen in TS en dat je daardoor niet goed een advies kunt geven. Jij bent klaarblijkelijk extravert en trekt je giegel genoeg open, iemand met mentale problemen zal zich daar niet in herkennen.

Het percentage burn-outs ligt ook heel hoog in de ICT, net als het hoge percentage mensen die het imposter syndrome ervaren.
Plus in dit topic zie je genoeg reacties over de hoge werkdruk.

Ik ben ook aan het zoeken naar werk dat wat makkelijker te behappen is en ik kom daar zelf ook niet helemaal uit. Ik ben ook gevoelig geworden voor prikkels en heb soms ook paniekklachten.

Wellicht bij een balie werken of in een magazijn?
Krwz schreef op maandag 11 november 2024 @ 20:43:
Mijn ervaring in devops-teams is dat ongeveer de helft zich drukt voor het ops-gedeelte en de andere helft daar wel verantwoordelijkheid voor pakt. Bij die laatsten ligt daardoor de meeste druk. Ik ben regelmatig 's avonds of in het weekend aan het monitoren of een incident aan het oplossen, maar in elk team heb ik ook collega's gehad die nooit buiten 9-5 hebben gewerkt.

Het probleem is wel dat als je wat minder stevig in je schoenen staat, minder assertief bent en/of veel verantwoordelijkheidsgevoel hebt, die druk al gauw op jouw schouders terechtkomt. Want degenen die wel goed voor zichzelf weten te zorgen pakken geen ops-verantwoordelijkheid (of zo min mogelijk).

Dus ja, ik kan me goed voorstellen dat 43% van de IT-ers een te hoge werkdruk ervaart.
En dat zeg ik allemaal onder dit motto =>
MaltheseFalcon schreef op maandag 11 november 2024 @ 21:16:
Want je lichaam naar de klote helpen door een burnout is echt totaal niet tof kan ik je helaas uit eigen ervaring vertellen... :X :| ;( :/

Ik kwam dit topic per toeval tegen omdat ik effe wat wilde checken in dit sub-forum dus ik ga me er niet echt mee bezig houden, maar als je vragen of hulp nodig hebt met/over je toestand dan mag je me een DM sturen ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

En nog effe over een aantal andere dingen :
Ik ben ook aan het zoeken naar werk dat wat makkelijker te behappen is en ik kom daar zelf ook niet helemaal uit. Ik ben ook gevoelig geworden voor prikkels en heb soms ook paniekklachten.

Wellicht bij een balie werken of in een magazijn?
Vooral dat laatste is een hele goede optie, want fysiek bezig en dat is weer goed voor je bijnieren :*)
Krwz schreef op maandag 11 november 2024 @ 20:43:
En/of veel verantwoordelijkheidsgevoel hebt, die druk al gauw op jouw schouders terechtkomt.
Dat is echt een dingetje waar je inderdaad heeeel goed op moet letten !!!
Krwz schreef op maandag 11 november 2024 @ 21:20:
In dat opzicht is de IT zeker geschikt. Wij hebben 1 kantoordag per week en de overige dagen kan iedereen zelf kiezen of ie op kantoor werkt, thuis of in een hutje op de hei.
Dat is echt super uniek en moet je maar net treffen IMHO -O-

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krwz
nero355 schreef op maandag 11 november 2024 @ 23:08:
Dat is echt super uniek en moet je maar net treffen IMHO -O-
Afgaand op mijn netwerk is het in de IT overal ofwel 1, ofwel 2 vaste kantoordagen per week, meer dan dat hoor ik echt niet meer post-corona. Zelf heb ik inmiddels ervaring genoeg om specifiek de klussen met max 1 kantoordag per week uit te kiezen, als starter heb je die positie natuurlijk nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
Gezien je in Haarlem woont, gooi bij het UWV eens op of je bij de arbeids-tak van Heliomare langs mag:
https://www.heliomare.nl/...rzoek-en-arbeidstraining/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
Chriztiaan schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 22:49:
Gezien je in Haarlem woont, gooi bij het UWV eens op of je bij de arbeids-tak van Heliomare langs mag:
https://www.heliomare.nl/...rzoek-en-arbeidstraining/
Jammer dat zoiets niet in West Brabant is. Ik ben het iig nog niet tegengekomen
Pagina: 1