Delta- Nokia Xs-010x-Q- Archer AX6000

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• longron
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-08 21:35
Mijn vraag
Beste alle,
Sinds paar dagen Glasvezel van Delta, wil mijn eigen router Tp-Link AX6000 Next-Gen Wi-Fi Router gebruiken. Nokia Xs-010X-Q geinsteeerd, contact met Delta gehad, deze hebben de instellingen aangepast op hun server.
Bij de XS-010X-q brand natuurlijk power en pon keurig groen. krijg echter geen wan-ipadres.
Moet in aan de Wan nog iets anders aanpassen.
Staat nu op dynamisch ip.

Vlan 100 ingesteld maar hoe nu verder.

Alvast bedankt,

Ronald

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• longron
Dank voor de link, maar deze was mij bekend en heb ik ook gevolgd. enige wat er niet gebeurd is een wan ip adres verkrijgen van Delta.
Staat op dynamisch ip en naar mijn idee zou ik dan zo wie zo een wanip moeten krijgen.
Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:15

nelizmastr

Goed wies kapot

Heeft het gewerkt met de originele router van Delta? Er staat in de TS van het gelinkte topic dat dat een vereiste is voor de initiële activatie.

Daarna op WAN inderdaad VLAN100 en dhcp en dan hoor je een IP te krijgen.

Werkt dat ook niet dan even contacten met Delta of je ONT wel goed gezien wordt.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• longron
ja heeft gewerkt op orginele router van Delta,
de leds branden ook groen en date flikkert geel.
maar geen wanip vlan100 is toch niet vereist om een wanip te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:15

nelizmastr

Goed wies kapot

longron schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:23:
ja heeft gewerkt op orginele router van Delta,
de leds branden ook groen en date flikkert geel.
maar geen wanip vlan100 is toch niet vereist om een wanip te krijgen?
Op welk VLAN verwacht jij je IP dan? Je ONT doet geen untag, die geeft de tag door van Delta naar jouw router, dus ook daar moet je vlan tag 100 instellen op de WAN interface om überhaupt met de ONT en Delta erachter te kunnen communiceren.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• longron
ik verwacht dat mijn router, die op een dynamisch ip adres is ingesteld een ip adres krijgt van Delta.
Volgens mij moet dat komen ongeachte of de Vlan goed staat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• drocona
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 19-09 08:59
Ik heb het idee dat je e.e.a. door elkaar haalt.

Delta levert over de glasvezel connectiviteit je huis binnen. Over dit medium gebruiken ze VLAN 100 als netwerk. Dit gaat je Nokia ONT in als glasvezel en je ONT zet dit om naar een ethernet kabel, dit is puur fysiek en verandert niets aan de data die er overheen gaat.
Dus als jij iets aansluit (zoals je router) sluit je deze fysiek aan, maar ook hier weer, de data is nog steeds ongewijzigd, je krijgt dus de data zoals die verzonden wordt door Delta op je WAN poort van je router.

Als je router dus op dynamisch IP staat, zal je router proberen om die op te halen. Als je daar verder geen configuratie in zet gaat hij dus op standaard VLAN 1 proberen dat IP op te vragen.
Echter, Delta's DHCP (deelt de IP's uit) leeft op VLAN 100. Dus je router kan op VLAN 1 blijven schreeuwen om een IP adres, maar er komt geen gehoor, er is niemand in VLAN 1 aanwezig.

Wat je dus moet doen is je WAN poort van je router op VLAN 100 laten praten om een IP te ontvangen en dan ziet de DHCP server van Delta dit en zal je een IP geven.

Je verwacht nu dat je ongeacht het VLAN antwoord krijgt op je dynamisch IP verzoek, maar dat is hetzelfde als op een leeg marktplein vragen om een banaan terwijl de markt op een ander plein staat, je krijgt geen antwoord want ze zijn er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gergely
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-08 15:34
Dank voor de heldere uitleg.
Ik heb hetzelfde probleem: als ik in mjin router (Netgear Nighthawk R8000) VLAN ID 100 instel en deze vervolgens koppel aan alle poorten (LAN en WiFi) zie ik nog steeds geen WAN IP adres verschijnen.
Ik heb dit ook getest met een Draytek Vigor router: zelfde (negatieve resultaat).
Ook bij mij brandt POWER en PON groen, DATA knippert oranje.

Zijn er nog anndere suugestie om te zoeken naar de oorzaak?
Alvast dank, Gergely

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -oscar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-08 09:03
Hier delta (zakelijk) met een nokia xs-010x-r en een asus gt-be19000.
Het creeeren van het vlan 100 lukt, de wan port (10g) heb ik op de port van de nokia , maar de asus geeft aan dat er of geen kabel is aangesloten, of de dhcp server functioneert niet etc. Kort gezegd; geen internet. Wat ik mij afvraag, als je de wizard krijgt van asus, is dat überhaupt nodig als je het vlan principe volgt, en zoja wat selecteer je dan? Dan heb je ook nog trunk/data bij de vlan port. En bij het vlan gedeelte geeft de asus aan, dat als je dhcp
Wilt je bij gues-pro moet zijn? Vragen vragen.. ;) als iemand mij kan helpen graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostMatijsen
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 30-08 09:36
Ik heb afgelopen weekend mijn Delta router om laten zetten voor een Nokia XS-010X-Q in combinatie met een Fortigate 60F router/firewall.
Ik zag er tegen op, maar binnen een kwartier had ik weer verbinding. Bij de wan poort heb ik een VLAN gemaakt met vlan 100 die heb ik ingesteld op dhcp en krijgt gelijk het ip adres, ik heb ook het vlan 101 aangemaakt volgens de medewerker van Delta, dit is tv als je een tv ontvanger hebt. vlan 102 heb je nodig voor telefonie.
Het is dus wel een vereiste dat je vlan netwerken kunt configureren aan je wan poort.
Pagina: 1