Nut hoog rendement airco als de buitenunit eerder bevriest?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cratchit
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 12-05 17:16
Heeft een hoger rendement van een, dan dus duurdere (aanschaf) airco, wel nut gezien de buitenunit dan dus eerder bevriest? Zo heeft een LG-airco een hoger rendement als de binnenunit groter is en dus makkelijker warmte kan afstaan. Maar dan zal de buitenunit bij koud en vochtig weer dus eerder bevriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:24
Tot op zekere hoogte. Op een bepaald moment zie je inderdaad dat hij een stuk meer tijd bezig is met defrost runs. Maar vaak kan je redelijk wat vermogen aan binnenunits aan 1 buitenunit hangen. Dus het lijkt me best knap dat je met een normale buitenunit met 1 binnenunit teveel krijgt in particuliere setting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cratchit
Ik heb aan een single split genoeg.Dus alleen in de huiskamer en aangezien ik van plan ben om daar niet te veel te verwarmen (dus tot maar 18 graden) zal de airco dus relatief vaker draaien bij lage buitentemperaturen, wanneer het dus ook vochtig kan zijn. En de buitenunit dus vaker aan zal vriezen.
En waar een multi split hangt is het vaak voor verwarmen van de huiskamer in de winter en koelen van de slaapkamer in de zomer.

[ Voor 17% gewijzigd door Cratchit op 09-11-2024 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-05 09:00
Ik denk dat je het anders moet zien. Een airco met een hoger rendement zal over het hele jaar gezien minder stroom verbruiken als een unit met een lager rendement. Daarbij is het afwegen wat de aanschaf kosten zijn vs. het mogelijke lager verbruik.

Heb zelf al jaren ervaring met verwarmen met airco's en winterdag gaan ze wel eens naar een ontdooi staand elke 2 uur ofzo. Dit alleen als het erg koud is (onder vriespunt). Als het erg mistig / vochtig weer is en heel koud dan doen ze dit vaker. Buiten zie je soms de stoom er dan vanaf komen, is even schrikken de eerste keer hahahah.

Ook een groot verschil is dat een airco niet zoals een CV aan of uit gaat. Bij een groter temperatuur verschil zal deze harder werken. Stel je stelt een airco in op 20 graden. Dan zal deze als het 20 graden is op 30% vermogen werken, bij 19 graden op 60% vermogen en bij 18 graden op 100% vermogen. Als het winterdag kouder wordt (de koudste 3 weken) moesten wij de airco altijd een graadje warmer zetten om dezelfde binnentemperatuur te houden.

Wat wel belangrijk is welk vermogen je ophangt. Een moderne airco werkt met een inverter motor. Simpel gezegd kan deze van 20% vermogen tot 100% vermogen traploos regelen. Als je dus in een ruimte die niet veel warmte nodig heeft een hele zware airco ophangt zal deze telkens aan en uit springen. Dit zorgt voor iets meer stroom verbruik maar ook zal de temperatuur niet egaal zijn maar telkens te warm of koud.

Bijvoorbeeld een 8KW unit zal minimaal met 1.6KW verwarmen. Voor een kleine kamer veel te veel waardoor het snel te warm wordt en de airco uitgaat tot het koeler is. Een 2KW unit zal minimaal met 500watt verwarmen.

PS: Denk je ook aan geluid? Met verwarmen zijn ze vaak iets luidruchtiger!

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Tussen een hoger rendement van een airco en bevriezing is geen causaal verband. Je begint al met een verkeerde aanname.

In de praktijk zullen dure airco's minder snel bevriezen en de ontdooicycle zal minder energie gebruiken.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:51
Als je er vooral mee gaat verwarmen heeft een net iets grotere buitenunit nut, omdat deze dan minder snel bevriest. Maar voor de rest wil je vooral niet te groot, want pendelen helpt de COP zeker niet.

Ik bedoel dan een 4,2 of 5 kW unit bij Daikin, de 3,5 en daaronder hebben een kleinere buitenunit, terwijl het minimumniveau wel gelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cratchit
digifun schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 21:17:
Tussen een hoger rendement van een airco en bevriezing is geen causaal verband. Je begint al met een verkeerde aanname.

In de praktijk zullen dure airco's minder snel bevriezen en de ontdooicycle zal minder energie gebruiken.
Meer warmteafgifte binnenunit houdt toch in meer warmteopname buitenunit. En dus meer afkoeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:08
Cratchit schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 21:32:
[...]

Meer warmteafgifte binnenunit houdt toch in meer warmteopname buitenunit. En dus meer afkoeling?
Maar wel verdeelt over een groter oppervlak. Dus het bevriezen kan best even snel gaan.

Als je een 10 liter emmer met 1 liter water per minuut vult ben je 10 minuten bezig.

Als je een 100 liter emmer met 10 liter water per minuut vult, ben je ook 10 minuten bezig.

Nu zal dit bij een airco vast niet1 op 1 op gaan. Maar een grotereunit heeft ook een groter oppervlak waardoor die meer warmte kan afstaan of opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:19
Ik snap niks van je stelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Cratchit Een goed modulerende (= voornaamste oorzaak van hoger rendement) warmtepomp draait vaker in deellast. Die verdamper is dan dus warmer en bevriest minder dan een zelfde of kleinere unit die volgas staat te stampen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:08
Cratchit schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:05:
Heeft een hoger rendement van een, dan dus duurdere (aanschaf) airco, wel nut gezien de buitenunit dan dus eerder bevriest? Zo heeft een LG-airco een hoger rendement als de binnenunit groter is en dus makkelijker warmte kan afstaan. Maar dan zal de buitenunit bij koud en vochtig weer dus eerder bevriezen.
Geen idee hoe het bij LG zit.... Maar bij MHI heb je 2 types: de ZS (standaard buitenunit) en de ZSX ("luxe").

De ZSX is zuiniger, maar heeft ook een daadwerkelijk grotere buitenunit. Ondanks dat ze allebei 3,5kW zijn volgens de specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cratchit
Proton_ schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 21:48:
@Cratchit Een goed modulerende (= voornaamste oorzaak van hoger rendement) warmtepomp draait vaker in deellast. Die verdamper is dan dus warmer en bevriest minder dan een zelfde of kleinere unit die volgas staat te stampen.
LG is in haar specificatieinformatie erg karig ofdat de airco wel of niet moduleert. LG is goedkoper dan Daikin. Kan er op duiden dat bijvoorbeeld de LG Prestige met SCOP 5.1 en A+++ niet moduleert. Ook kan de ThinQ app niet geïnstalleerd worden als je het apparaat nog niet hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ze moduleren uiteindelijk allemaal :)
Ik bedoelde te zeggen dat de unit die in deellast draait, pas bij een lagere temperatuur begint met invriezen.
Ook kan de unit de fan harder laten draaien om de verdamper langer boven het vriespunt te houden.
Welk merk dat beter doet weet ik helaas niet.

Maar de stelling uit TS klopt dus niet: een betere airco bevriest minder, niet meer.

De efficiëntiewinst van een grotere binnenunit komt doordat de grotere warmtewisselaar een lagere koudemiddeltemperatuur mogelijk maakt.
Op zich klopt je conclusie dat een hogere rendement bij gelijke warmtelast wat kWh(e) inruilt voor kWh(th) uit de buitenlucht, maar dit leidt niet tot een hogere rekening :)
Juist die energie uit de buitenlucht is immers gratis.
De enige trigger voor meer defrosts zou dan komen omdat je meer gratis energie hebt gekregen.

Als je je druk maakt over modulatie- en defrostgedrag kun je je licht opsteken in de merktopics, denk ik.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1