Wanneer is een dynamisch energiecontract zinvol?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proliges
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 27-04 22:13
Ik begrijp de voordelen van een dynamisch energiecontract in de basis. Energie is goedkoper in de nacht en de ochtend dus daar zul je dan je verbruik op af moeten stemmen.

Nu zijn er alleen een aantal factoren meer waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik heb zelf 3 kinderen dus het meeste van mijn (gas) verbruik zal tussen 17:00 en 20:00 uur liggen, niet geheel toevallig een van de duurste momenten. Dus dan zou theoretisch een dynamisch contract weinig zinvol zijn.

Echter heb ik ook een elektrische auto en zonnepanelen. Dus nu zou ik de auto snachts goedkoop op kunnen laden, maar gelijktijdig saldeert ik ook nog (zolang dat nog kan), wel ligt mijn verbruik veel hoger dan de opwek van de zonnepanelen 6000 kwh verbruik tegen 2500 opwek en heb ik een vriendin die onregelmatig werkt waardoor ze veel overdag thuis is.

Dus je zou kunnen beargumenteren dat ik overdag en snachts veel stroom (en deels gas) kan gebruiken, alleen vraag ik me af of dat nog wel zinvol is als er ook (kleine) kinderen in het spel zijn die relatief veel verbruiken qua gas (elke dag in bad).

Het ligt misschien aan mij, maar ik kan de voor en tegens niet echt op een makkelijke manier tegen elkaar wegstrepen. Iemand hier in een soortgelijke situatie die hier ervaring mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:44
Geen ervaring.
Vergeet de terugleverkosten niet. Dat is met wat je saldeert nog wel te overzien, maar daarboven lever je misschien in.

Je direct eigen verbruik moet je inzichtelijk maken en proberen op te krikken, met name met je EV. Wasmachine en droger zetten nauwelijks zoden aan de dijk.

Volgens mij is de gasprijs per dag en elektra per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21:05
Je zou ook alleen met je stroom kunnen overstappen en je gas bij je huidige aanbieder (met een vast contract) kunnen laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-04 13:52
Proliges schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:32:
IIk heb zelf 3 kinderen dus het meeste van mijn (gas) verbruik zal tussen 17:00 en 20:00 uur liggen, niet geheel toevallig een van de duurste momenten. Dus dan zou theoretisch een dynamisch contract weinig zinvol zijn.
Gas prijs gaat op dag basis. Dus moment van de dag maakt niet uit.
Stroom prijs gaat per uur dus daar maakt het moment wel uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:16
Daar is een heel topic over:
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.

Lees de topic start even goed door.
Als je dan nog gerichte vragen hebt, dan kan je ze daar stellen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:35
Proliges schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:32:
Ik begrijp de voordelen van een dynamisch energiecontract in de basis. Energie is goedkoper in de nacht en de ochtend dus daar zul je dan je verbruik op af moeten stemmen.
Dit is allang niet altijd meer het geval, aangezien we laatste jaren steeds meer stroom vanuit zonnepanelen op het net hebben.

Vroeger was de minste vraag naar energie in de nacht, dus waren de prijzen dan ook het laagst. Maar nu is er op een zonnige dag zoveel overschot, dat je soms geld toe kan krijgen als je energie gebruikt. Dat zal 's nachts minder snel voorkomen :P

Maar dynamische prijzen blijven altijd een gok, en kunnen op lange termijn in je voordeel werken, maar met een beetje pech (bijvoorbeeld een jaar met veel meer bewolking) ook nadelig zijn. Als je niet van het rekenen en/of gokken bent, dan is een vast contract precies voor jou bedoeld: je weet precies waar je aan toe bent.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Met de huidige regering in NL is er IMHO sowieso weinig zinnigs meer te adviseren als je ook nog eens met de (nabije) toekomst én je eigen portemonnaie rekening wenst te gaan houden. Afhankelijk van je huidige woning en verwarmingssysteem zou ik nú, afgaande op je al aangegeven situatie en verbruik met de daaraan gerelateerde energieprijzen (kWh/M3), een elektrische L/W Warmtepomp adviseren om mee te gaan verwarmen met daarbij een boilervat voor het WTW deel (Warm TapWater)..... Maar ook dát is een behoorlijk investering in eens.

[ Voor 11% gewijzigd door Will_M op 09-11-2024 19:00 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Pagina: 1