Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zevekote
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 13-05 18:38
Heb er daarnet op gelet wanneer hij uitging, toen die beide waardes op 35,7°C (mengroep 1)kwamen te staan. Slaat die hysterese van het warmwater (TP) ook op de verwarming?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhP8nYB34WWL70N9mQEpKBryW88=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q08stZvW3H5bUmyBLpHheiym.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast heel erg bedankt voor de vele hulp!

Tot morgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 22:24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eqKKUIrMWdv9FIwk8yI91t0cO4U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hd3KCQJ1gV43nJEZpfR8UQTt.png?f=fotoalbum_large

Hier heb je de instelling retour en buffervat, waar staat deze bij jouw op? Als die op buffervat staat meet die op retour extern en als die op retour staat meet hij bij de warmtepomp voeler.

[ Voor 27% gewijzigd door hutsefrutsel op 28-01-2025 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zevekote
Inpassing staat op buffervat Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fHD33XknfugVpzzm0Jm5agAYkvk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ej2o6FogsmBbEKwDchdFunqK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
hutsefrutsel schreef op maandag 27 januari 2025 @ 23:41:
[Afbeelding]

Hier heb je de instelling retour en buffervat, waar staat deze bij jouw op? Als die op buffervat staat meet die op retour extern en als die op retour staat meet hij bij de warmtepomp voeler. Als hij op de voeler extern meet in je buffervat dan moet deze op de leiding zitten die terug naar de warmtepomp gaat vlak bij de buffer en niet in de buurt van de leiding die van je 2 pompen terugkomt zit en dat is volgens mij nu wel het geval maar dat moet jij beoordelen. Hier zit een heel groot verschil in qua temperatuur dus belangrijk ben bang dat deze verkeerd zit. Hoor het wel.
En heb je de installatie handleiding van je wp? Wil even weten of er bij jouw aansluitingen zitten voor vloerverwarming pompen / daar staan zup/ hup en dat soort aansluitingen op de printplaat want als deze erop zitten moeten beide pompen 20 minuten stoppen met lopen en daarna pulst hij 5 minuten en kijkt dan naar de retour en besluit dan of die weer gaat lopen of 20 minuten uit blijft. Zo hoort het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Top, pompen optimaliseren moet aan staan , die staat bij jouw op uit, misschien is dat de reden dat de pompen niet stoppen. En dan kun je ook instellen hoelang die moet pulsen deze op 5 minuten zetten.

Had het even terug niet goed gezegd waar deze retour extern moet zitten( je hebt een ander systeem als ik had) Maar laat hem eerst maar in de buffer zitten.hij moet straks op de retour leiding komen die van de 2 pompen naar je buffervat loopt en dan kunnen we even uitproberen wat het beste werkt.

[ Voor 45% gewijzigd door hutsefrutsel op 28-01-2025 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
hutsefrutsel schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 00:00:
[...]

Top, pompen optimaliseren moet aan staan , die staat bij jouw op uit, misschien is dat de reden dat de pompen niet stoppen. En dan kun je ook instellen hoelang die moet pulsen deze op 5 minuten zetten.

Had het even terug niet goed gezegd waar deze retour extern moet zitten( je hebt een ander systeem als ik had) Maar laat hem eerst maar in de buffer zitten.hij moet straks op de retour leiding komen die van de 2 pompen naar je buffervat loopt en dan kunnen we even uitproberen wat het beste werkt.
Wat ook van belang is dat je interne pomp van de wp stilstaat als er geen water productie is. Dat wil ik graag even van je horen.

En ik zou nog graag op je schema willen zien hoe de wp aangesloten is naar je buffervat, want ik denk dat hier iets niet klopt.

En weet je of er een vuilfilter in je retour zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
hutsefrutsel schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:52:
[...]

Wat ook van belang is dat je interne pomp van de wp stilstaat als er geen water productie is. Dat wil graag even van je horen.

En ik zou nog graag op je schema willen zien hoe de wp aangesloten is naar je buffervat, want ik denk dat hier iets niet klopt.

En weet je of er een vuilfilter in je retour zit?
En mocht je interne pomp niet stilstaan bij geen water productie dan verander de inpassing van buffervat maar naar retour want dan heeft je installateur een draadje vergeten om te zetten. Als je dat aangepast hebt dan zal je pomp wel stoppen. Maar misschien ben ik nu wat te voorbarig 🫣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
hutsefrutsel schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:15:
[...]

En mocht je interne pomp niet stilstaan dan verander de inpassing van buffervat maar naar retour want dan heeft je installateur een draadje vergeten om te zetten. En dan zal je pomp wel stoppen. Maar misschien ben ik nu wat te voorbarig 🫣
Heb ook nog even nagedacht over je stooklijn van je meng groep want ik verwacht dat het nu te warm wordt waar de vloerverwarming ligt en als dat klopt mag je de 26 graden wel naar 20 zetten, dan gaan we hem instellen als een normale stooklijn en niet de beschermende factor erin, die normaliter nodig is voor een externe warmtebron

En bij je normale stooklijn mag je de 20 in 24 veranderen

En wat belangrijk is dat de radiatoren hoog in temperatuur staan ingesteld dus zeg maar 23 graden anders sluiten de motoren de aanvoer en komen we er niet achter of de stooklijn goed staat. Als deze straks goed staat kun je ze weer op de wens temperatuur zetten

[ Voor 18% gewijzigd door hutsefrutsel op 28-01-2025 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F1ORjFiXV2sGMEm39BIBjblhBAk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/b6Axj00T5G0BWOD8Gi3blIY9.png?f=fotoalbum_large

Weet niet of jij deze luchtinlaat filters ook hebt bij je radiatoren maar deze filters worden nog wel eens vergeten en als deze verstopt zit krijg je het ook niet warm.

[ Voor 3% gewijzigd door hutsefrutsel op 28-01-2025 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/keHV1RgYmo5Par0PsMFtU5pmgAM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/h60GHAIg6XytONACZbTOFvHW.png?f=fotoalbum_large
Dit voorbeeld is denk ik hoe het bij jouw aangesloten zit en dan is het niet goed 😌 dit werd 12 jaar geleden zo gedaan maar is totaal verkeerd helaas

[ Voor 19% gewijzigd door hutsefrutsel op 28-01-2025 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSZ3U0MSqrZW_IctZauy8w5nMp4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aWR6JVg7GJMYQzie8z1oXcPy.png?f=fotoalbum_large

Deze aangesloten buffer is de juiste en dit zou bij jouw een heleboel problemen oplossen. Hier zit het verschil in dat de wp direct op de verbruikers is aangesloten en de overcapaciteit kan naar je buffervat stromen, zoals het nu zit gaat alle capaciteit je buffer in en daarna halen je verbruikers het er weer uit, hier verlies je veel energie door de werveling/watermenging met koud water. En zal je stooklijn warmer moeten staan dan nodig is.

Op dit voorbeeld zit de sensor wel verkeerd in de aanvoer maar dit voorbeeld is een aanvoer gerelateerde warmtepomp bij jouw moet deze op de T koppeling van de retour uitgang buffer(zoals het bij mij zit) dit had ik nog in mijn hoofd zitten vandaar het verkeerde advies

[ Voor 56% gewijzigd door hutsefrutsel op 28-01-2025 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zevekote
De zou voor mijn model de aansluitingen moeten zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3KoEvUDY6xBjl8ef370V2_jCtq0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TrbBTYnyzMVofXMhnLGoD0Q6.png?f=fotoalbum_large

Dus die retour extern probe laat ik zitten? Verzet ik de pompen al op optimaliseren met die pulsen op 5 minuten?

Als er geen warmwaterproductie is lijkt volgens mij die pomp niet te draaien (de interne), die cirkel links boven op het hoofddisplay is dan een statisch element. Volgens mij heeft dat betrekking op de (interne) pompwerking. Ook hoor of voel je hem niet meer zachtjes trillen.

Het schema met het buffervat zal nog volgen.

Geen idee waar die vuilfilter zou kunnen zitten?

De stooklijn "Menggroep 1" voor de vloerverwarming lijkt ons hier wel goed van temperatuur.
Moet ik de stooklijn "Verwarming dus aanpassen van 20 naar 24?

De radiatoren met de externe controller staan correct ingesteld, elke kamer kan ik boven met +/- 3°C van 20°C basistemperatuur in de controller laten afwijken. Was al iets wat ik vroeger al eens had uitgezocht.

Luchtinlaatfilters van de ventiloconvectoren worden regelmatige schoon gemaakt, daar kan het probleem niet liggen.

Hoe de buffer is aangesloten zal ik je zo snel mogelijk laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Zevekote schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 18:55:
De zou voor mijn model de aansluitingen moeten zijn:
[Afbeelding]

Dus die retour extern probe laat ik zitten? Verzet ik de pompen al op optimaliseren met die pulsen op 5 minuten?

Als er geen warmwaterproductie is lijkt volgens mij die pomp niet te draaien (de interne), die cirkel links boven op het hoofddisplay is dan een statisch element. Volgens mij heeft dat betrekking op de (interne) pompwerking. Ook hoor of voel je hem niet meer zachtjes trillen.

Het schema met het buffervat zal nog volgen.

Geen idee waar die vuilfilter zou kunnen zitten?

De stooklijn "Menggroep 1" voor de vloerverwarming lijkt ons hier wel goed van temperatuur.
Moet ik de stooklijn "Verwarming dus aanpassen van 20 naar 24?

De radiatoren met de externe controller staan correct ingesteld, elke kamer kan ik boven met +/- 3°C van 20°C basistemperatuur in de controller laten afwijken. Was al iets wat ik vroeger al eens had uitgezocht.

Luchtinlaatfilters van de ventiloconvectoren worden regelmatige schoon gemaakt, daar kan het probleem niet liggen.

Hoe de buffer is aangesloten zal ik je zo snel mogelijk laten weten.
Ja pomp optimalisatie op aan zetten en de tijd op 5 minuten

De normale stooklijn de 20 op 24 zetten anders doen je radiatoren het in het voorjaar niet

[ Voor 24% gewijzigd door hutsefrutsel op 28-01-2025 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
[quote]hutsefrutsel schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:08:
[...]

Ja pomp optimalisatie op aan zetten en de tijd op 5 minuten

De normale stooklijn de 20 op 24 zetten anders doen je radiatoren het in het voorjaar niet
[quote]

En wat is de temperatuur boven nu?

Post nog even een foto hoe de wp heeft gelopen vannacht

De temperatuur in huis doet er 3 dagen over om zich aan te passen en ook nog afhankelijk van de zon instraling maar laat de stooklijn van de menggroep nog maar even zoals die nu is

De cirkel is de compressor het gaat mij om de pomp die het water rond pompt.

Als straks de 2 pompen stoppen dan kun je het wel horen of die blijft lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zevekote
Is die 5 minuten dit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_vjswP3ZQbp0f0zilcHr8pj9cs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QI0eaShMumBAQ7cU402H0ck9.jpg?f=fotoalbum_large

Temperatuur boven kunnen we niet echt vergelijken, ik zou de convectoren daarvoor echt een hele dag moet laten draaien. Deze zijn van nature nu niet echt snelle warmte afgevers.

Het is daar nu ongeveer een graad of 20, ook wel rekening houdend dat de ventilatie overdag ook wat koude lucht laat circuleren.

Dit is de data logger:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3aMNqiYFSnsIGuvtFxIrU4IgQnM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U44SCvGJlSBCt9DVG6RhXD51.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Zevekote schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:38:
Is die 5 minuten dit?
[Afbeelding]

Temperatuur boven kunnen we niet echt vergelijken, ik zou de convectoren daarvoor echt een hele dag moet laten draaien. Deze zijn van nature nu niet echt snelle warmte afgevers.

Het is daar nu ongeveer een graad of 20, ook wel rekening houdend dat de ventilatie overdag ook wat koude lucht laat circuleren.

Dit is de data logger:
[Afbeelding]
Ja dat hem.

Kun je met je vingers de data even uitelkaar trekken zodat ik een beetje beeld krijg hoelang die loopt?

En misschien ook even een timer plaatsen voor het tapwater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
hutsefrutsel schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:50:
[...]

Ja dat hem.

Kun je met je vingers de data even uitelkaar trekken zodat ik een beetje beeld krijg hoelang die loopt?

En misschien ook even een timer plaatsen voor het tapwater
Maar boven is nu naar wens? Is het anders dan het was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Zo kan een vuilfilter er uit zien deze zit vaak vlakbij de wp en in de retour

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UrCx3GrHImX37Onw9gDVcIwebBk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RgGR9TYHznDiQKDBlJ5MWLQZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
hutsefrutsel schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:57:
Zo kan een vuilfilter er uit zien deze zit vaak vlakbij de wp en in de retour

[Afbeelding]
Heb jouw wp vergeleken met mijn oude en jouw wp heeft 24 starts meer dus er is iets niet in orde.

Wat we nog even kunnen proberen is de linker pomp op cp2 te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zevekote
Net heeft de warmtepomp een verwarmingsbedrijf van 47 minuten gehad.

Temperatuur boven is in orde.

Heb volgens mij die vuilfilter gevonden (er staat op DiRT seperator):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6s9rM9mkLAI5u-x0jfZZF9fAuM0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IcV8iN6fDwycOT9dB10by93F.jpg?f=fotoalbum_large

Deze data logger is groter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pNt5fFM3vbgY-i9E_KGEXsP8U48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dHeDiiygN2mWxYaA5NZ7xuTR.png?f=fotoalbum_large

Zal nu de linkerpomp op cp2 zetten. Zal ook die optimale pompen aanzetten op die 5 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zevekote
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eaK_e-Kxw_z4V5HFEfTvx7zbbyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wm92w61JmJE1Mj16YwCsTNhr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ax2gAU2wzEaPgTJ9TpjvVuNse8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gJ6C1lJHRUUQCzUZ8VxxAvJz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RjpniyjSvvzv7e8kSPNbR-hYktQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bBG0v1bptfeMud0pFhzfgVQG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zevekote
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GkFviesApjFfqTOcMFqOjBdMxNs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a2uNrVWnEFbNC3BU0lzYL0NK.jpg?f=fotoalbum_large

Ze zijn net uitgevallen. Ik hoor ook geen geluid meer bij de warmtepomp, deze lijkt helemaal stil te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Zevekote schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:41:
[Afbeelding]

Ze zijn net uitgevallen. Ik hoor ook geen geluid meer bij de warmtepomp, deze lijkt helemaal stil te liggen.
Kijk dan zit alles technisch goed aangesloten en nu gaat het zoals het ooit bedacht is. De pompen zijn nu 20 uit, gaat daarna 5 minuten snuffelen en doet dan na de 5 minuten een meting en beslist dan of hij weer opnieuw start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
hutsefrutsel schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:48:
[...]

Kijk dan zit alles technisch goed aangesloten en nu gaat het zoals het ooit bedacht is. De pompen zijn nu 20 uit, gaat daarna 5 minuten snuffelen en doet dan na de 5 minuten en meting en beslist dan of hij weer opnieuw start.
Kun je mij nog even een duidelijke foto van het vuilfilter posten kan het label net niet lezen welk merk het is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
hutsefrutsel schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:49:
[...]

Kun je mij nog even een duidelijke foto van het vuilfilter posten kan het label net niet lezen welk merk het is
Welke hysterese heb je voor het tapwater? Zou op 7 kunnen staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zevekote
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/36dbpSe2wLT9ENpbz69-MpWTHIk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LHv0JbA8m2EgJcZER9oxhosb.png?f=fotoalbum_large

Hysterese is nu 3K voor tapwater.

Betere foto vuilfilter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ACI3oLqS5YEJy-sRuGCfP_0QXps=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3NYOynRMmuKi0ykNtvIpwZNH.jpg?f=fotoalbum_large

Schema met buffervat zal ik je helaas pas morgenmiddag kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Zevekote schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:01:
[Afbeelding]

Hysterese is nu 3K voor tapwater.

Betere foto vuilfilter:

[Afbeelding]

Schema met buffervat zal ik je helaas pas morgenmiddag kunnen geven.
Hysterese op 3 is ook de reden dat hij zo vaak tapwater maakt, zet deze naar eens op 7 en verhoog het tapwater maar met 4 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zevekote
Net gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zevekote
Nu de externe pompen beneden uit zijn merk je wel op de de lucht uit de convectoren terug koud is. Is dat het gewenste effect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Top, gaat al een heleboel starts schelen, je kunt op youtube filmpjes zien hou je het filter kunt spoelen als je even op het merk zoekt Maar daarna moet je het systeem wel weer aanvullen met water dat moet je dan wel weten hoe dit gaat. Anders even laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Zevekote schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:14:
Nu de externe pompen beneden uit zijn merk je wel op de de lucht uit de convectoren terug koud is. Is dat het gewenste effect?
Draaien de ventilatoren nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zevekote
Ja ze draaien nog, maar de warme lucht is weg.

Om die filter te laten kuisen zal ik eens contact opnemen met mijn technieker, als hij dit al nodig zou vinden de technieker kennende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Zevekote schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:21:
Ja ze draaien nog, maar de warme lucht is weg.

Om die filter te laten kuisen zal ik eens contact opnemen met mijn technieker, als hij dit al nodig zou vinden de technieker kennende.
Het is niet vaak nodig maar hoe vaak is deze schoongemaakt de laatste 12 jaar? En je water moet op druk gezet worden.

Heb je de ventilator wel op auto staan? Heb me er overigens niet in verdiept hoe deze werken

[ Voor 5% gewijzigd door hutsefrutsel op 28-01-2025 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zevekote
Ventilator staat op 23°C en draait constant rond, duidelijk hoorbaar.

Deze filter is nog nooit gekuisd.

Nu de warmtepomp terug in verwarmingsbedrijf is en de externe pompen terug iets op het display hebben komt er boven terug warme lucht uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Zevekote schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:27:
Ventilator staat op 23°C en draait constant rond, duidelijk hoorbaar.

Deze filter is nog nooit gekuisd.

Nu de warmtepomp terug in verwarmingsbedrijf is en de externe pompen terug iets op het display hebben komt er boven terug warme lucht uit.
Dan ben ik even benieuwd of de wp weer aanslaat of weer 20 minuten stopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
hutsefrutsel schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:29:
[...]

Dan ben ik even benieuwd of de wp weer aanslaat of weer 20 minuten stopt
Kun je de temperatuur instellen wanneer de ventilator aan of uit gaat? Zag wel dat er een auto stand op zat maar weet niet welk model je hebt

[ Voor 11% gewijzigd door hutsefrutsel op 28-01-2025 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zevekote
Ja, 23°C is wanneer hij uitvalt. Bepaald met de kamerthermostaat en die controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zevekote
"Dan ben ik even benieuwd of de wp weer aanslaat of weer 20 minuten stopt"

Hoe controleer ik dit, slaat dit op het verwarmingsbedrijf zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Zevekote schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:32:
Ja, 23°C is wanneer hij uitvalt. Bepaald met de kamerthermostaat en die controller.
Is dat dan de kamer temperatuur of de aanvoer leiding temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Zevekote schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:33:
"Dan ben ik even benieuwd of de wp weer aanslaat of weer 20 minuten stopt"

Hoe controleer ik dit, slaat dit op het verwarmingsbedrijf zelf?
Ja dan gaat die weer in bedrijf en maakt hij weer warm water of hij gaat weer 20 minuten uit alle 3 de pompen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zevekote
De kamertemperatuur die hij bereikt.

Die controller is om een basistemp in te stellen, bv 20°C
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GpyHxnkTjhlm4a_dYjC3qarGiqU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/b22qz6PesNlP6FwnnsdI2D9j.webp?f=user_large (Die controller zorgt er tevens voor dat die motoren opengaan op die leidingen naar de convectoren)

Streepje op dat wiel komt dat overeen met 20°C

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uuDaQQUrJTUk12tcfAYdltle4z0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sAml8XQj9Nx915Z4l80D4ody.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zevekote
hutsefrutsel schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:35:
[...]

Ja dan gaat die weer in bedrijf en maakt hij weer warm water of hij gaat weer 20 minuten uit alle 3 de pompen
Dat hij telkens een vaste aan/uit cyclus heeft van 20 minuten dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Zevekote schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:38:
[...]

Dat hij telkens een vaste aan/uit cyclus heeft van 20 minuten dus?
Wil graag weten of hij nu 2 of 3, keer achter elkaar stopt en niet meer in bedrijf komt of dat hij 20 minuten stopt en weer een nieuwe run met water warm maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zevekote
Hij is nu na zijn laatste verwarmingsbedrijf uit bedrijf voor 6 minuten op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Zevekote schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:37:
De kamertemperatuur die hij bereikt.

Die controller is om een basistemp in te stellen, bv 20°C
[Afbeelding] (Die controller zorgt er tevens voor dat die motoren opengaan op die leidingen naar de convectoren)
Zit er geen automatische stand op de radiator zelf?
Streepje op dat wiel komt dat overeen met 20°C

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zevekote
Wel, zolang hij die 23°C niet bereikt blijft hij draaien, met of zonder aanvoer van de warmtepomp.

Meer automatisch dan dit is het systeem bij ons niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Zevekote schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:46:
Wel, zolang hij die 23°C niet bereikt blijft hij draaien, met of zonder aanvoer van de warmtepomp.

Meer automatisch dan dit is het systeem bij ons niet.
Dat zou ik heel raar vinden, normaal zou dit moeten werken met de aanvoer van het water anders zouden de ventilatoren de helft van de tijd voor niets lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zevekote
Ja want als ik het goed verstaan heb zorgt die pompoptimalisatie ervoor dat de circulatie van het warm water stop na 5 minuten achter de laatste run.

Daarna draait hij elke 30 minuten (staat zo in de handleiding) 5 minuten om weer het water te circuleren.

Deze draaien nu inderdaad zonder aanvoer en met koude lucht.
Die controller en die warmtepomp zijn niet gekoppeld op een of andere manier.

Dit is de controller:
https://www.manualslib.co...3550.html?page=113#manual

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zevekote
Nu heeft hij al langer dan 30 minuten niks gedaan.

De externe pompen en de warmtepomp zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Zevekote schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:04:
Ja want als ik het goed verstaan heb zorgt die pompoptimalisatie ervoor dat de circulatie van het warm water stop na 5 minuten achter de laatste run.

Daarna draait hij elke 30 minuten (staat zo in de handleiding) 5 minuten om weer het water te circuleren.

Deze draaien nu inderdaad zonder aanvoer en met koude lucht.
Die controller en die warmtepomp zijn niet gekoppeld op een of andere manier.

Dit is de controller:
https://www.manualslib.co...3550.html?page=113#manual
Kan niets vinden over de ventilator in deze beschrijving

Welk model ventilo heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
hutsefrutsel schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:17:
[...]

Kan niets vinden over de ventilator in deze beschrijving

Welk model ventilo heb je?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ReeJACu4DyjRVpz643ouw0d-MV0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dsIdsvSrjtsOWaMKoij4dzo9.png?f=fotoalbum_large

Dit heb je er niet op zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zevekote
De ventilators (Jaga) en de sturing (Btcino my home) zijn ook van aparte merken vandaar.

De ventiloconvectoren zijn er van Jaga:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rqQi42y6MVwcMR3shglGcC5CBi4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kDUvx9llu5CmT0ZsSiJtTK61.jpg?f=fotoalbum_large

Je vindt eigenlijk geen informatie over deze (de Jaga convectoren), althans ik toch niet.

Nu komt er al sinds de warmtepomp uit verwarmingsbedrijf is gegaan (50 minuten geleden) en de pompen dus uit zijn (intern en extern) geen warme lucht uit de ventiloconvectoren. Maar ze draaien wel nog steeds gezien ze niet aan hun 23°C komen die ik vraag.

Ik weet dat ze draaien want ik hoor ze en ik voel de lucht er uit komen.

Wanneer de pomp weer in verwarmingsbedrijf zal gaan en de circulatie van het warme water door de buizen weer start zullen ze gedurende die bedrijfstijd dus weer warme lucht afgeven.

Het gaat mee met die twee externe pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zevekote
De besturing ervan zit dus ook niet op de convectoren. Die zit bij de lichtschakelaar van elke kamer (Btcino). Op dat punt moet die 23°C dus ook worden bereikt, niet aan de ventiloconvector zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zevekote
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hnDjFzxhelAi6hTZGgsmbqNjSf4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XFxBxIcr7YZNEQuNIqei83o5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ni3ieNinBD_Ou7h54aUBrjXbL6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TOJyYIVHPfWdijpLUA6SPlPz.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn huidige situatie.

Heel erg bedankt voor alle hulp tot nu toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Zevekote schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:34:
De besturing ervan zit dus ook niet op de convectoren. Die zit bij de lichtschakelaar van elke kamer (Btcino). Op dat punt moet die 23°C dus ook worden bereikt, niet aan de ventiloconvector zelf.
Vind ik heel vreemd, bij jaga radiatoren kun je de aanvoer temperatuur instellen op minimaal 24 graden en als dan het water kouder wordt stopt de ventilator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
hutsefrutsel schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:40:
[...]

Vind ik heel vreemd, bij jaga radiatoren kun je de aanvoer temperatuur instellen op minimaal 24 graden en als dan het water kouder wordt stopt de ventilator
Kun je de ventilator ook helemaal uitschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zevekote
Ja, als je het wiel op OFF zet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Zevekote schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:39:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit is mijn huidige situatie.

Heel erg bedankt voor alle hulp tot nu toe!
Graag gedaan! Kijk maar wat het beste past bij jullie woning nu weet je in ieder geval wat er mogelijk is. Doe je morgen nog even een update hoe hij met deze instellingen loopt? Ben benieuwd of de starts nu minder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zevekote
Is het erg nadelig om de circulatie constant te laten plaatsvinden?
M.a.w. die twee externe pompen constant te laten draaien?

Want anders kan de vloer toch ook nooit langdurig warmte afgeven als er enkel maar tijdens een verwarmingsbedrijf water circuleert door de buizen. Of zie ik dat compleet verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Zevekote schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:47:
Is het erg nadelig om de circulatie constant te laten plaatsvinden?
M.a.w. die twee externe pompen constant te laten draaien?

Want anders kan de vloer toch ook nooit langdurig warmte afgeven als er enkel maar tijdens een verwarmingsbedrijf water circuleert door de buizen. Of zie ik dat compleet verkeerd?
Nee het werkt juist andersom nu als alles stil staat geeft de vloer maximaal hitte af als de pompen blijven lopen ben je hitte zinloos aan het verplaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
hutsefrutsel schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:48:
[...]

Nee het werkt juist andersom nu als alles stil staat geeft de vloer maximaal hitte af als de pompen blijven lopen ben je hitte zinloos aan het verplaatsen
Maar die ventilatoren zijn spelbrekers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zevekote
Inderdaad, vreemd dat die ventilatoren precies het omgekeerde doen in dat geval?

Ik stuur je morgen zeker nog eens de starts en stops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Zevekote schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:50:
Inderdaad, vreemd dat die ventilatoren precies het omgekeerde doen in dat geval?

Ik stuur je morgen zeker nog eens de starts en stops.
Ga morgen nog even uitzoeken hoe jouw besturingssysteem van de ventilo werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
hutsefrutsel schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:53:
[...]

Ga morgen nog even uitzoeken hoe jouw besturingssysteem van de ventilo werkt
Maar komt het niet door dat je de temperatuur op plus 3 hebt gezet en hij dan geforceerd gaat ventileren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zevekote
Wel als ik hem op plus 3 zet (20°C+3°C) zal hij altijd beginnen draaien. Hij houdt geen rekening of die externe pompen al dan niet draaien als je dat bedoeld.

Maar het kan toch niet de bedoeling zijn denk ik dat je tussen twee verwarmingsbedrijven in, wat in dit geval nu 2 uur heeft geduurd geen warme lucht kan hebben uit de convectoren?

Want effectief het momenten dat die circulatiepompen (die twee externe) beginnen met draaien komt er terug warmte uit. Ook de ene minuut voor dat hij in verwarmingsbedrijf gaat maar die circulatiepompen toch al draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Zevekote schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 00:09:
Wel als ik hem op plus 3 zet (20°C+3°C) zal hij altijd beginnen draaien. Hij houdt geen rekening of die externe pompen al dan niet draaien als je dat bedoeld.

Maar het kan toch niet de bedoeling zijn denk ik dat je tussen twee verwarmingsbedrijven in, wat in dit geval nu 2 uur heeft geduurd geen warme lucht kan hebben uit de convectoren?

Want effectief het momenten dat die circulatiepompen (die twee externe) beginnen met draaien komt er terug warmte uit. Ook de ene minuut voor dat hij in verwarmingsbedrijf gaat maar die circulatiepompen toch al draaien.
Als straks de stooklijn goed staat kun je hem terug op 20 graden zetten, en dan zullen de ventilatoren stoppen toch? En de wp stopt iedere keer 30 minuten en pompt daarna 5 minuten het water weer rond dus dan verwarmt hij weer als deze 5 minuten te kort is kun je dit ook op 10 en misschien zelfs 20 minuten (weet zo niet hoe ver je dit kunt instellen) zetten en dan trekt hij je buffervat weer leeg. En zo voorkom je de vele starts van je wp. Dat is de voordeligste manier maar als dit niet goed past kun je het ook weer terugzetten zoals het was.

Wat zijn je temperaturen in de woning nu je de normale stooklijn hebt aangepast?
En ook of de instellingen van het tapwater bevallen.

En zag dat je de tdi (temperatuur des infectie) op 65 graden hebt staan weet niet of je deze legionella run doet wekelijks maar dan is 60 graden voldoende.

[ Voor 14% gewijzigd door hutsefrutsel op 29-01-2025 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
hutsefrutsel schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:06:
[...]

Als straks de stooklijn goed staat kun je hem op 20 graden zetten, en dan zullen de ventilatoren stoppen toch? En de wp stopt iedere keer 30 minuten en pompt daarna 5 minuten het water weer rond dus dan verwarmt hij weer als deze 5 minuten te kort is kun je dit ook op 10 minuten zetten en dan trekt hij je buffervat weer leeg. Dat is de voordeligste manier maar als dit niet goed past kun je het ook weer terugzetten zoals het was.
Het probleem zit hem ook in dat je voeler verkeerd zit in het buffervat, het mooiste zou zijn dat je de leidingen laat aanpassen naar het laatste voorbeeld dat ik je gestuurd heb, maar weet niet of je daar op zit te wachten.

Maar dat lost je probleem niet op met je ventilatoren maar gaat je systeem veel efficiënter werken.

[ Voor 8% gewijzigd door hutsefrutsel op 29-01-2025 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
hutsefrutsel schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:17:
[...]

Het probleem zit hem ook in dat je voeler verkeerd zit in het buffervat, het mooiste zou zijn dat je de leidingen laat aanpassen naar het laatste voorbeeld dat ik je gestuurd heb, maar weet niet of je daar op zit te wachten.

Maar dat lost je probleem niet op met je ventilatoren maar gaat je systeem veel efficiënter werken.
En wat ik nog graag zou willen weten wanneer de temperatuur gehaald is bij de radiatoren sluit hij dan ook de aanvoer af met de motoren? Want dat zou helemaal niet nodig zijn met hoe het nu is ingesteld we kunnen met de stooklijn precies je kamers op temperatuur brengen mits er voetventielen op de radiatoren zitten.

Bij een warmtepomp is het namelijk niet verstandig om ruimtes na te regelen. Je hebt wel een groot buffervat maar die heb je nu al nodig om je te grote vermogen op te vangen.

[ Voor 9% gewijzigd door hutsefrutsel op 29-01-2025 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
hutsefrutsel schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:56:
[...]

En wat ik nog graag zou willen weten wanneer de temperatuur gehaald is bij de radiatoren sluit hij dan ook de aanvoer af met de motoren? Want dat zou helemaal niet nodig zijn met hoe het nu is ingesteld we kunnen met de stooklijn precies je kamers op temperatuur brengen mits er voetventielen op de radiatoren zitten.

Bij een warmtepomp is het namelijk niet verstandig om ruimtes na te regelen. Je hebt wel een groot buffervat maar die heb je nu al nodig om je te grote vermogen op te vangen.
Zie op je foto’s ook nog 4 leidingen apart naar boven gaan, wat zit hierop aangesloten en op welke pomp? Als deze op de rechter pomp zitten heeft hij een te klein vermogen voor zijn verbruikers. 14 leidingen x 2 liter per minuut x 60 minuten is 1680 liter per uur. Je pomp heeft een max van 1500 liter. En als je ivm het pendelen de flow naar 2.5 liter zou brengen kun je een pomp van 2100 liter gebruiken. En zal je wp aanzienlijk langer lopen met minder starts.

[ Voor 13% gewijzigd door hutsefrutsel op 29-01-2025 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zevekote
Zal kijken en je nog laten weten of die motoren effectief sluiten wanneer ze de temperatuur behalen.

Heb de pomptijd nu op 15 minuten gezet, zo hebben de ventilatoren de tijd om de kamers op te warmen.

De temperaturen met de nieuwe stooklijnen van verwarming: 48°C-24°C en menggroep 1: 35°C en 26°C zijn goed. Voor het eerst merk ik dat er echt warme lucht uit die convectoren komt. Wanneer die twee externe pompen dus draaien.

Die TDI is deels met elektrische opwarming, waarvoor de automaat in de kast al altijd heeft uitgestaan. Heb deze eens laten draaien maar zonder dat elektrische element kwam hij niet verder dan 55°C. Ook draait die thermische desinfectie pas om 00:00 wanneer de zonnepanelen geen stroom opwekken.

Is dergelijke legionella run een must volgens jou?

Vrees dat we de buizen niet zullen laten aanpassen, althans zeker niet nu.
Wel gaan we eens een technieker laten komen om druk bij te steken (en volgens mij steken ze dan normaal nog antivriesmiddel erbij?) en die vuilfilter eens te laten legen.

Die vier buizen zijn direct aangesloten op het buffervat voor sanitair warm water. Dus waarschijnlijk is dit gewoon voor de kranen boven enzovoort.

Hier mijn nieuwste datalogger:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aiY5RVRxLb6p0mOlzmEZ01GSQxs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uRE1vH44C03aSvlWi3NWShkk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zxwekiuHugqYdgd3ckvmF7WsbUs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jy8HGW6KQXQK9axQUbHIk4jF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Zevekote schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:52:
Zal kijken en je nog laten weten of die motoren effectief sluiten wanneer ze de temperatuur behalen.

Heb de pomptijd nu op 15 minuten gezet, zo hebben de ventilatoren de tijd om de kamers op te warmen.

De temperaturen met de nieuwe stooklijnen van verwarming: 48°C-24°C en menggroep 1: 35°C en 26°C zijn goed. Voor het eerst merk ik dat er echt warme lucht uit die convectoren komt. Wanneer die twee externe pompen dus draaien.

Die TDI is deels met elektrische opwarming, waarvoor de automaat in de kast al altijd heeft uitgestaan. Heb deze eens laten draaien maar zonder dat elektrische element kwam hij niet verder dan 55°C. Ook draait die thermische desinfectie pas om 00:00 wanneer de zonnepanelen geen stroom opwekken.

Is dergelijke legionella run een must volgens jou?

Vrees dat we de buizen niet zullen laten aanpassen, althans zeker niet nu.
Wel gaan we eens een technieker laten komen om druk bij te steken (en volgens mij steken ze dan normaal nog antivriesmiddel erbij?) en die vuilfilter eens te laten legen.

Die vier buizen zijn direct aangesloten op het buffervat voor sanitair warm water. Dus waarschijnlijk is dit gewoon voor de kranen boven enzovoort.

Hier mijn nieuwste datalogger:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit ziet er al een heel stuk beter uit maar nu de stooklijn een stuk hoger is zal je verbruik ook meer zijn maar het comfort bij de radiatoren zal een heel stuk vooruit gaan met deze instellingen.

Legionella run zo noemen ze dat bij ons, is alleen nodig als je een boiler hebt zonder dat er een doorstroom element in zit met andere woorden dat heb je een groot vat waar het tapwater in een leiding als het ware doorheen loopt en dan heb je eigenlijk nooit oud water aangezien dit iedere dag ververst wordt. En hier hoef je geen legionella bij te doen. Alle andere boilers wel. Weet niet wat je hebt. Overigens de run kun je volgens mij met een timer inplannen wanneer het t beste uitkomt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zevekote
Is een verwarmingsbedrijf van 55 minuten te lang voor de warmtepomp of is dat beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zevekote
Welke stooklijn zou ik eventueel best verlagen voor een lager verbruik? En met hoeveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Zevekote schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:39:
Is een verwarmingsbedrijf van 55 minuten te lang voor de warmtepomp of is dat beter?
4 uur zou geen uitzondering moeten zijn, maar nu met plus buiten temperatuur is dat netjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Zevekote schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:40:
Welke stooklijn zou ik eventueel best verlagen voor een lager verbruik? En met hoeveel?
Je kunt je stooklijn niet aanpassen zonder dit comfort te verliezen

Het is ook maar net wat je wil

[ Voor 5% gewijzigd door hutsefrutsel op 29-01-2025 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zevekote
Zal mijn energiefactuur exponentieel verhogen door de langere runs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zevekote
Zal de passieve koeling minder goed werken door die pomp optimalisatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Zevekote schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:42:
Zal mijn energiefactuur exponentieel verhogen door de langere runs?
Je tapwater zal ook weer een verlaging teweeg brengen en hier zou je ook nog een timer op kunnen zetten, je had 10 tapwater momenten per dag dat zou je ook met 1 afkunnen. Hou het gewoon in de gaten maar dat je meer gaat verbruiken is zeker.

De lange runs zijn juist gunstig, de starts kosten enorm energie en verkorten de levensduur aanzienlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Zevekote schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:45:
Zal de passieve koeling minder goed werken door die pomp optimalisatie?
Had zelf geen koeling maar volgens mij heb je dan ook weer een andere stooklijn en instellingen dit zou in de handleiding moeten staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zevekote
Bedankt voor de vele hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Kijk, dit is een voorbeeld als het rond het vriespunt is, deze wp is wel een lucht water en werkt dus anders als bij jouw maar je ziet hier best wel een lange run en zo hoort het. Dit is geen modulerende wp naar een oudere aan uit warmtepomp met voldoende flow zodat hij zijn energie kwijt kan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OOgZVJc2hkf9e2Osvghhzh8gEOY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ve440EmYe80JpPS7SAwgpIoe.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door hutsefrutsel op 29-01-2025 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
hutsefrutsel schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:25:
Kijk, dit is een voorbeeld als het rond het vriespunt is, deze wp is wel een lucht water en werkt dus anders als bij jouw maar je ziet hier best wel een lange run en zo hoort het. Dit is geen modulerende wp naar een oudere aan uit warmtepomp met voldoende flow zodat hij zijn energie kwijt kan.

[...]

[Afbeelding]
En mocht straks een keer je rechter pomp stuk gaan neem dan een veel grotere hier krijg je gemak van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zevekote
Ja inderdaad, zal het in de gaten blijven houden.

Heb stooklijnen gevoelig naar beneden ingesteld, rekening houdend met het verbruik.

Ik kan nog altijd verder bijstellen indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Zevekote schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:34:
Ja inderdaad, zal het in de gaten blijven houden.

Heb stooklijnen gevoelig naar beneden ingesteld, rekening houdend met het verbruik.

Ik kan nog altijd verder bijstellen indien nodig.
Ja je kunt ook weer terug naar je oude instellingen maar dan worden je radiatoren niet neer warm. Zou wel bij de normale stooklijn de 24 laten staan deze heeft effect op de buitentemperatuur als het boven nul is en een klein beetje onder nul, dus deze kost niet veel extra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zevekote
Bedankt voor de aanbeveling, zal dit zeker op 24 laten staan.

Heb de mengroep 1 terug gebracht van 35-26 naar 35-22 (we zullen zien wat dat geeft).

En de verwarming van 48-24 naar 46-24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zevekote
Op deze site kan je ze ingeven, https://mnemotron.de/lux/heatcurve.html.

Altijd handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Zevekote schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 21:41:
Bedankt voor de aanbeveling, zal dit zeker op 24 laten staan.

Heb de mengroep 1 terug gebracht van 35-26 naar 35-22 (we zullen zien wat dat geeft).

En de verwarming van 48-24 naar 46-24.
Mengroep 1 is zo beter als het buiten boven nul graden is
De normale stooklijn levert alleen stroom besparing op de menggroep niet.

Hoe bevalt het tapwater nu? Als het goed is maakt hij nu minder vaak tapwater

En hou er rekening mee dat een aanpassing aan de stooklijn wel 3 dagen duurt voor je hiervan resultaat ziet.

En mocht je wp nog te veel pendelen dan zou je de rechter pomp kunnen vervangen voor een 1800/2000 liter pomp met een opvoer hoogte van 8 meter, deze ruimte heb je nog over in je vloerverwarming en dan krijg je aanzienlijk langere runs zonder dat het meer stroom kost.

Heb nog even naar het type plaatje gekeken en hier staat dat je wp 2300 liter per uur flow nodig heeft. Weet je zo hoeveel liter je radiatoren hebben? Kan er niets over vinden. Jaga’s hebben vaak niet meer dan 10 liter inhoud maar weet niet wat jij hebt.

Jouw rechter pomp heeft nominaal 1500 liter flow, maar heeft ook maar 4m opvoer hoogte, in theorie zou dit moeten kunnen maar in de praktijk is dit veel te klein. Ook hebben je radiatoren maar een kleine flow/ als dit normale jaga’s zijn. Vandaar dat je wp staat te pendelen en het helpt ook niet mee dat je buffervat niet juist is aangesloten.

Maar nu de pomp draai tijd op 15 minuten staat blokkeert deze 15min plus 30 minuten een nieuwe start. En trekt hij in die 15 minuten je buffer leeg.Dat geeft wat ruimte. :)

[ Voor 31% gewijzigd door hutsefrutsel op 30-01-2025 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zevekote
Dus mijn stooklijnen die er nu in zitten zijn dus goed?

Tapwater is prima en heb ook een nachtelijke blokkering ingesteld hiervoor.

Hoe dat precies zit met die jaga's weet ik niet, zoals je zegt je vindt er niets over terug.

Zo ziet de datalogger er nu uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DEex4dnKMDjQeex2z5yl1XbHpvY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C9hlLBlBXnihSe4zGTO89PbY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CETelj2ianh07pDC3taGH64QkGI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W7Fzv8w89gTJvbaJPvygqQ1z.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Zevekote schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 18:12:
Dus mijn stooklijnen die er nu in zitten zijn dus goed?

Tapwater is prima en heb ook een nachtelijke blokkering ingesteld hiervoor.

Hoe dat precies zit met die jaga's weet ik niet, zoals je zegt je vindt er niets over terug.

Zo ziet de datalogger er nu uit:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je stooklijn staat pas goed als de temperatuur binnen in de winter en voorjaar/najaar naar wens zijn. Dus daar moet je nog even achter komen. Zijn de temperaturen binnen goed nu? De data ziet er al een stuk beter uit dan het was. Maar vind het nog niet zoals het hoort. Verder optimaal maken zal lastig worden zonder ingrepen ben ik bang voor. De nacht blokkeren voor tapwater is een goed idee, kan al veel energie schelen en de hogere hysterese doet de rest.

[ Voor 5% gewijzigd door hutsefrutsel op 30-01-2025 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
hutsefrutsel schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 18:27:
[...]

Je stooklijn staat pas goed als de temperatuur binnen in de winter en voorjaar naar wens zijn. Dus daar moet je nog even achter komen. Zijn de temperaturen binnen goed nu? De data ziet er al een stuk beter uit dan het was. Maar vind het nog niet zoals het hoort. Verder optimaal maken zal lastig worden zonder ingrepen ben ik bang voor. De nacht blokkeren voor tapwater is een goed idee, kan al veel energie schelen en de hogere hysterese doet de rest.
Hoeveel meer stroom verbruik heb je nu? Alhoewel dat moeilijk is te vergelijken nu met hogere buiten temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zevekote
Heb je nog eventueel een idee hoe wij onze zonnepanelen kunnen laten samenwerken met de warmtepomp.

Is dergelijk systeem eventueel een goed idee, https://www.solarmanager.ch/. Deze werkt met de warmtepomp.

Of eventueel smart grid of iets dergelijks. Of dan eerder een verwarmingsweerstand op het buffervat.

Weet je toevallig ook of onze warmtepomp juist staat ingesteld zodat in de zomer de ventiloconvectoren kunnen (passief) koelen?

Alvast heel erg bedankt voor alle hulp tot nu toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Zevekote schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 19:53:
Heb je nog eventueel een idee hoe wij onze zonnepanelen kunnen laten samenwerken met de warmtepomp.

Is dergelijk systeem eventueel een goed idee, https://www.solarmanager.ch/. Deze werkt met de warmtepomp.

Of eventueel smart grid of iets dergelijks. Of dan eerder een verwarmingsweerstand op het buffervat.

Weet je toevallig ook of onze warmtepomp juist staat ingesteld zodat in de zomer de ventiloconvectoren kunnen (passief) koelen?

Alvast heel erg bedankt voor alle hulp tot nu toe!
Nee helaas, koelen, daar heb ik geen verstand van en smart grid ook niet. Misschien kan iemand anders je helpen op di forum

[ Voor 3% gewijzigd door hutsefrutsel op 30-01-2025 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
hutsefrutsel schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 20:01:
[...]

Nee helaas, koelen, daar heb ik geen verstand van en smart grid ook niet. Misschien kan iemand anders je helpen op di forum
Je zou overigens veel meer kunnen besparen door de pomp te vervangen en het buffervat juist aan te sluiten, doordat je voeler nú verkeerd zit schiet je water temperatuur door naar bijna 50 graden bij plus 8 graden. Bij een juiste plaatsing zou dat nu ongeveer 38 graden moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Deze even in het algemeen: op het type plaatje van de wp van @Zevekote staat de cv warm water levering van 2.3 kuub per uur, dus 2300liter flow of je dit nú verbruikt of niet dit wordt aangemaakt. Heb je vloerverwarming dan gaat er als alles goed is aangesloten en met de juiste pomp 2 liter per groep per minuut verbruik door, in dit voorbeeld dus 10 groepen: 10x2x60 minuten is 1200 liter per uur. (1100 liter te weinig dus) Vaak maximaal kan er 3 liter per minuut door de vloerverwarming (met een krachtige pomp weliswaar) en kom je op 1800 liter per uur. Jaga radiatoren hebben vaak maar maximaal 10 liter water inhoud en hebben dus maar een hele kleine flow en laat je hier het water te snel doorheen stromen komt de retour te warm terug en slaat je wp weer veel sneller uit. En het maakt niet uit welke warmtepomp je hebt dit geld voor iedere warmtepomp. Ook voor de modellen die kunnen moduleren. Haal je de flow niet dan gaat je wp pendelen dus korte runs en mede van de starts is de levensduur van je wp afhankelijk, hoe minder des te beter.

Een looptijd van minimaal 50 minuten gemiddeld is een goed uitgangspunt.

Op de aangegeven flow heb je ongeveer 17 procent speling naar beneden, je mag er niet overheen.

Hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb gemaakt waar de valkuilen kunnen zitten.( voor degenen die dit interessant vinden)

[ Voor 17% gewijzigd door hutsefrutsel op 31-01-2025 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zevekote
Waar moet ik de voeler dan plaatsen?

Stel dat ik de leiding ga vernieuwen, is dit dan best naar dit voorbeeld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mRUyKbCNV8kxBPYlsWwYbWHR29M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KHHK0PP39tE3HvYJvxJBAkAC.png?f=user_large

Nogmaals heel erg bedankt voor alle hulp. Je bent werkelijk de enige die mij heeft geholpen en dingen heeft opgehelderd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Zevekote schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 17:51:
Waar moet ik de voeler dan plaatsen?

Stel dat ik de leiding ga vernieuwen, is dit dan best naar dit voorbeeld?

[Afbeelding]

Nogmaals heel erg bedankt voor alle hulp. Je bent werkelijk de enige die mij heeft geholpen en dingen heeft opgehelderd!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7YEByQIrPMbfovR1VaRs_NWrsI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xqD8wlocQrOUMTa8EgrLcsOZ.jpg?f=fotoalbum_large

Bij het t stuk op de retour moet deze komen en het zal misschien een halve dag werk zijn maar t valt reuze mee, een grotere pomp op de vloerverwarming zal dan ook wenselijk zijn anders ga je de flow niet halen.

[ Voor 8% gewijzigd door hutsefrutsel op 31-01-2025 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
hutsefrutsel schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 18:05:
[...]

[Afbeelding]

Bij het t stuk op de retour moet deze komen en het zal misschien een halve dag werk zijn maar t valt reuze mee, een grotere pomp op de vloerverwarming zal dan ook wenselijk zijn anders ga je de flow niet halen.
En als je dit hebt aangepast ga je runs van een paar uur krijgen in de winter.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yqWTOzkMqmWYPEtmOjbXdgesvf4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/W3TunlmsQwKoWd60DUuwApSC.png?f=fotoalbum_large

En deze pomp met 6 meter opvoer hoogte zou al groot genoeg zijn. De 180mm

[ Voor 23% gewijzigd door hutsefrutsel op 31-01-2025 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
hutsefrutsel schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 18:05:
[...]

[Afbeelding]

Mocht je de leidingen laten aanpassen dan kun je het misschien nog iets verbeteren door het water diagonaal door de buffer te laten lopen, dus aanvoer bijvoorbeeld links boven en retour rechts onder, dan moet hij de hele buffer op temperatuur brengen. En deze aansluitingen heb je op de buffer zitten. Zo zou ik het laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
hutsefrutsel schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:25:
[...]

Mocht je de leidingen laten aanpassen dan kun je het misschien nog iets verbeteren door het water diagonaal door de buffer te laten lopen, dus aanvoer bijvoorbeeld links boven en retour rechts onder, dan moet hij de hele buffer op temperatuur brengen. En deze aansluitingen heb je op de buffer zitten. Zo zou ik het laten doen.
En nog even een laatste note, normaal als je de stooklijn 1 graad laat zakken dan zakt de kamer temperatuur er ook 1(als je dicht bij de hotspot zit) doordat het bij jouw niet juist is aangesloten luistert de stooklijn totaal niet, je hebt hem meerder graden laten zakken en je kamer temperatuur reageert hier nauwelijks op. Maar dan weet je nu hoe dat komt🫣
Pagina: 1 2 Laatste