Hoe kan een WTW ventilatieunit zo efficient zijn?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter van Ras
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-11-2024
Misschien een heel simpele vraag maar toch kan ik het zelf niet beredeneren of ergens terugvinden:
Hoe kan een WTW ventilatieunit een efficientie van ver boven de 50% halen?

Ik snap dat een koude luchstroom opgewarmd kan worden met behulp van een warme luchtstroom. Maar als de koude lucht 0 graden is en de warme lucht 20 graden dan zou volgens mijn (heel simpele redenering) de koude opgewarmd kunnen worden tot zo'n 10 graden waarbij de warme ook afkoelt naar zo'n 10 graden.
Echter gooit men overal met efficienties ver boven de 90%, waarbij de koude luchtstroom dus opwarmt naar 18 graden terwijl de warme afkoelt naar 2 graden.

Dus mijn vraag: hoe kan dit?
Aangezien de hoeveelheid lucht die in en uitstroomt hetzelfde is bij balansventilatie kan het niet zijn dat er bv met 3 m3 uitgaande lucht 1 m3 ingaande lucht verwarmt wordt. Dus wat mis ik?

- Is alleen kijken naar temperatuur te simpel en doet bv de hoeveelheid vocht in de lucht ook iets?
- Wordt er stiekem gewoon bijverwarmd door zo'n unit?
- Vind er een vorm van actief transport van warmte plaats?
- Is er een bijzonder natuurkundig verschijnsel waardoor dit mogelijk is?
- Is er een bijzondere manier van efficiente berekenen?

Een paar (relatief onafhankelijke) bronnen die over dergelijke efficienties spreken:
https://www.wtwfilterstor
https://www.eigenhuis.nl/...rendement-wtw-installatie
(Genoeg fact sheets van fabrikanten die ook derglijke percentages beloven).

De Douchewater WTW's praten meestal wel over een efficientie van 40-50%, wat ik zou verwachten (wat verliezen met warmte opgenomen door de vloer en leidingen houd je altijd).
Dus wat is het magische verschil tussen lucht WTW en douchewater WTW?
https://www.milieucentraa...am-warm-water/douche-wtw/

Ik ben heel benieuwd naar jullie response. Het antwoord is wellicht heel simpel maar ik kan er zelf niet opkomen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:46
Als je evenveel lucht van 20 en 0 graden bij elkaar gooit krijg je inderdaad 10 graden.
Nu laat je echter de luchtstromen relatief langzaam langs elkaar stromen, hierdoor kan je dus de inkomende lucht dus veel warmer krijgen.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dmv tegenstroom:
Afbeeldingslocatie: https://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/jpgw/warmtewisselaar_5_tegenstroom_joostdevree.jpg
Over de hele breedte is het temperatuurverschil tussen de bovenste en de onderste maar 1 of 2 graden.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:57
Pieter van Ras schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:45:
Maar als de koude lucht 0 graden is en de warme lucht 20 graden dan zou volgens mijn (heel simpele redenering) de koude opgewarmd kunnen worden tot zo'n 10 graden waarbij de warme ook afkoelt naar zo'n 10 graden.
Dit is waar de denkfout zit, want je kunt die berekening niet op 1 punt maken, er is een luchtstroom over/door een warmtewisselaar, een grote serie lamellen waar de lucht door stroomt.

Wat jij zegt zal precies in het midden van de wisselaar bij benadering kloppen. Maar de wisselaar is breder dan dat ene punt. Dichter bij de warme kant kan de koude lucht bijna net zo warm zijn geworden als de vertrekkende warme lucht, door alle opwarming in de wisselaar onderweg. Terwijl vlakbij de plek waar de uitgaande lucht de wisselaar verlaat, deze is afgekoeld tot zo goed als de temperatuur van de daar binnenkomende lucht.

Natuurlijk is er altijd wel enig verlies, maar 90% is daadwerkelijk prima haalbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:38

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het het tegenstroomprincipe. Als je dat maar oneindig lang maakt kan je de temperatuur van de twee volledig uitwisselen. Dit doordat de warmte ingaande lucht langs de warmste uitgaande lucht stroomt. En de meest afgekoelde uitgaande langs de meest koude ingaande. Er vind dus geen menging plaats waarbij je dus op een gemiddelde zou uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter van Ras
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-11-2024
Bedankt allen, dat klinkt inderdaad logisch en was eenvoudiger dan ik dacht :*)

Toch nog even benieuwd waarom een douchewater WTW dan een rendement van 'maar' 40 a 50% haalt. Naar mijn weten wordt daar ook een tegenstroomprincipe toegepast (warm douchewater gaat van boven naar beneden, koud water gaat van onder naar boven.

Wat is hier de precieze reden voor? Dingen die ik zo snel kan bedenken:

- Een liter water heeft veel meer massa dan een liter lucht, dus er moet meer warmte verplaatst worden.
- Het stroomt te snel. Het douchwater valt gewoon verticaal naar beneden, terwijl het koude water door de druk in de waterleiding vrij snel omhoog gestuurd wordt.
- Geringe lengte. Over het algemeen gaan die over 1 verdieping verticaal dus heb je niet veel meer dan 2 a 3 meter de tijd.

(Daarentegen hoeft er bij een douchewater wtw veel minder volume doorheen. Een standaard ventilatie unit doet 550 m3/uur, terwijl een gemiddelde douche zo'n 9 liter per minuut / 540 liter per uur doet).

In theorie zou ook met water met een specifiek daarop gerichte installatie bij douchewater ook een rendement van >90% gehaald moeten kunnen worden toch?
Al gok ik dat dat economisch niet rendabel is aangezien de installatie dan waarschijnlijk (veel) meer ruimte nodig heeft en wellicht ook actieve pompen om het water goed langs elkaar te laten stromen.
Dus misschien dat men daarom kiest voor de huidige passieve WTW's, die waarschijnlijk qua kosten/baten het beste uitkomen (al zijn er hier ook wel wat twijfels over de echte terugverdientijd, zie het specifieke topic daarover).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Vergeet ook niet dat de uitgaande lucht meer vocht bevat. Meer vocht betekent meer potentiële energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Pieter van Ras schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:51:
Bedankt allen, dat klinkt inderdaad logisch en was eenvoudiger dan ik dacht :*)

Toch nog even benieuwd waarom een douchewater WTW dan een rendement van 'maar' 40 a 50% haalt. Naar mijn weten wordt daar ook een tegenstroomprincipe toegepast (warm douchewater gaat van boven naar beneden, koud water gaat van onder naar boven.

Wat is hier de precieze reden voor? Dingen die ik zo snel kan bedenken:

- Een liter water heeft veel meer massa dan een liter lucht, dus er moet meer warmte verplaatst worden.
- Het stroomt te snel. Het douchwater valt gewoon verticaal naar beneden, terwijl het koude water door de druk in de waterleiding vrij snel omhoog gestuurd wordt.
- Geringe lengte. Over het algemeen gaan die over 1 verdieping verticaal dus heb je niet veel meer dan 2 a 3 meter de tijd.

(Daarentegen hoeft er bij een douchewater wtw veel minder volume doorheen. Een standaard ventilatie unit doet 550 m3/uur, terwijl een gemiddelde douche zo'n 9 liter per minuut / 540 liter per uur doet).

In theorie zou ook met water met een specifiek daarop gerichte installatie bij douchewater ook een rendement van >90% gehaald moeten kunnen worden toch?
Al gok ik dat dat economisch niet rendabel is aangezien de installatie dan waarschijnlijk (veel) meer ruimte nodig heeft en wellicht ook actieve pompen om het water goed langs elkaar te laten stromen.
Dus misschien dat men daarom kiest voor de huidige passieve WTW's, die waarschijnlijk qua kosten/baten het beste uitkomen (al zijn er hier ook wel wat twijfels over de echte terugverdientijd, zie het specifieke topic daarover).
Topic is inmiddels al 12.5 jaar oud: Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?
Laatste post van zo'n 3 weken geleden..

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Pieter van Ras Ik denk allemaal correct voor een DWTW. Maar als nuance

Ik denk dat punt 1 wel mee valt gezien het koper het prima wil transporteren.

Maar het staat of valt met contactoppervlak en de stroom snelheid. Dus zou je het langer en groter kunnen maken zal het efficiënter zijn. Maar zie dat maar eens kwijt te kunnen. Zeker ook omdat je toch een minimale binnendiameter wilt houden omdat je niet weet wat er allemaal mee spoelt. Je houdt dus ook een kern van lucht.

Zo gebruiken we in de brouwerij een buiskoeler (wat dus vergelijkbaar is met een DWTW) en die haalt makkelijk 90%+ efficientie. En die is korter dan de meeste DWTW. Alleen zijn de waterkanalen wel een stuk smaller en is er geen ruimte voor lucht binnenin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 29-05 12:19
Ik leest dit met belangstelling. We hebben een huis van 2015 met een zehnder comfortair. Ik heb al vaak de inkomende luchtstromen in de kamer gemeten, in de winter. Als het buiten boven nul was, en binnen rond de 20C, was de lucht die binnenkwam rond 12, 13C. Ik maak de filters vaak schoon, de wisselaar, 1 x p/j de ventilatoren. De comforttemperatuur staat in de winter op 22C. Vanaf het begin verbaas ik me over de relatieve kou die de wtw inblaast. Iemand een idee wat hier de oorzaak kan zijn? Lijkt me fantastisch om 18C ingeblazen lucht te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@ijtsehummel in de woonkamer 20 graden of echt het hele huis? Immers zuigt de WTW niet alleen de woonkamer aan, dus hij kan het maar zo warm maken als de mix die hij aanzuigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 29-05 12:19
klopt, wc en bijkeuken zijn ook warm. alleen de badkamer is af en toe 17 a 18 C. Dat kan niet zo veel invloed hebben lijkt mij. Kan een warmtewisselaar ook minder, of helemaal niet zijn werk doen?Je kunt er nl. niets aan zien. Zit helemaal dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:05
Kanalenstelsel gaat voornamelijk door een onverwarmde zolderverdieping? Dan is er verlies van warmte.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@ijtsehummel En de slaapkamers, zolder en WC? En verwarm je die ook? Als die mee doen met de ventilatie doen ze ook mee voor de temperatuur balans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KLVN01
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09:40
Zit er toevallig een Ethalpie wisselaar in?

Een WTW met een enthalpie wisselaar zal de ingaande lucht ook vochtiger maken, maar daardoor ook koeler tov van een (condenserende) normale WTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-06 17:10
ijtsehummel schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:41:
Ik leest dit met belangstelling. We hebben een huis van 2015 met een zehnder comfortair. Ik heb al vaak de inkomende luchtstromen in de kamer gemeten, in de winter. Als het buiten boven nul was, en binnen rond de 20C, was de lucht die binnenkwam rond 12, 13C. Ik maak de filters vaak schoon, de wisselaar, 1 x p/j de ventilatoren. De comforttemperatuur staat in de winter op 22C. Vanaf het begin verbaas ik me over de relatieve kou die de wtw inblaast. Iemand een idee wat hier de oorzaak kan zijn? Lijkt me fantastisch om 18C ingeblazen lucht te hebben!
Bij deze WTW kan het zijn dat de bypass stand is blijven steken en dus voorkomt dat de terugwinning optimaal is. Hier ook wel eens gehad. Via koppeling met home assistant zag ik dat de binnenkomende lucht kouder was dan zou moeten. Heb je hem wel eens open gemaakt om dat te checken?
Pagina: 1