Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japserflapser
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-06 11:58
Mijn vraag
Sinds 2 jaar heb ik de een lenovo laptop. Afgelopen augustus merkte ik ineens dat hij wat langzamer werd. Na de installatie van de nieuwste bios en Windows update werkte ineens mijn vingerafdruk scanner en pin inlog niet meer en is hij regelmatig enorm langzaam. Hij bugt inmiddels zelfs bij het laden van animaties in powerpoint. (iets wat normaal op deze laptop goed ging). CPU en RAM gebruik zijn ook extreem hoog.

Vaak is opnieuw opstarten een tijdelijke oplossing. Bij het opstarten van mijn laptop krijg ik de volgende foutmelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SkbEZ0xzcOGPI0Wmt2lbc3BiKlM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ds7Fz9j2udM3ZR0VXy0QX3Kq.jpg?f=fotoalbum_large

Hierin gaat het over de CPU, iets waar ik niet aan ben geweest. Maar zelf heb ik geen idee wat hier precies de fout is? Online zie je deze foutmelding wel vaker maar zonder duidelijke oplossing.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Lenovo IdeaPad 5 15ALC05
Windows 10

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

- Lenovo helpdesk geraadpleegd, maar het gebeurde net na de garantie.... Deze gaven aan opnieuw opstarten, statisch onladen maar niks mocht helpen.

- De betreffende windows update gedeinstalleerd, Maar dit mocht niet baten.

Eventuele andere oplossingen:
Als laatste alternatief zou ik nog mijn volledige laptop kunnen resetten. Daarvoor moet ik echter eerst wel alle informatie back uppen, of denken jullie dat dit niet werkt?

Alvast bedankt voor alle suggesties!!
Groetjes!!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1760466

Oude bios terugzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik zou ook eens een malware scan doen o.i.d.

Malwarebytes bijvoorbeeld.

En open eens een command prompt als admin en kijk wat een /sfc scannow oplevert.

[ Voor 5% gewijzigd door bierschuit op 08-11-2024 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-07 21:17

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@japserflapser je klikt daar telkens op "nee"? Je hebt je cpu veranderd en nu is de sleutel verkeerd en er word een reserve sleutel gebruikt waardoor je systeem wrs trager word omdat je cpu nu harder bezig is met het decoderen van de data.

Als je geen geen bitlocker gebruikt gewoon yes klikken.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japserflapser
@Damic Ja ik klik iedere keer op "nee".

Ik heb niet de CPU vervangen, dat is waarom ik de foutmelding ook niet snap.

Als ik op yes klik gebeurd er niks. Geen idee wat het precies is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japserflapser
@bierschuit Dat heb ik net gedaan, kan je me vertellen wat voor dingen ik de logfile moet opzoeken dan?

thanks voor je goeie suggestie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Exact dezelfde issue hier:
Lenovo BIOS update geeft pop-up bij opstarten - wat nu?

Een bios reset naar default uitvoeren?
Wel eerst controleren dat er geen bitlocker in gebruik is en eventuele belangrijke gegevens zijn gebackupped.
Sowieso is een backup altijd aan te raden natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:31

nelizmastr

Goed wies kapot

Na een BIOS update komt het vaker voor dat je je de TPM moet resetten, zeker als het een zogenaamde virtuele TPM is in je processor. Je moet dus op ja klikken, er is niets met je CPU aan de hand.

Als je bitlocker actief had, wel even je herstelsleutel erbij pakken.

[ Voor 15% gewijzigd door nelizmastr op 08-11-2024 18:06 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japserflapser
@nelizmastr Als ik op ja klik zegt hij dat hij de nvram reset ofzo, echter kom ik dan weer bij de zelfde melding uit. Toch bedankt voor de suggestie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thamarty
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-04 22:16
Hallo Jasper, dit is een bekend probleem bij dit type Lenovo laptop (ik heb deze laptop ook). Er is al veel over gediscussieerd op de Lenovo forums en het wachten is op een nieuwe BIOS update. Op dit moment is je enige oplossing downgraden naar de vorige versie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• japserflapser
@thamarty Thanks voor je reactie. Het is mij inmiddels gelukt om de error te verwijderen :) in de bios stond een iets aan/uit wat mij onlogisch leek. Na deze setting veranderd te hebben werkte alles weer naar behoren (geen lag meer & een werkende vingerafdruk scanner). Mocht je onze bios settings naast elkaar willen leggen laat het ff weten!!
Pagina: 1