Vraag

• broodjekip
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-02 19:18
Hi iedereen,

Vorig jaar hebben we een Lenovo Ideapad 5 aangeschaft. Eergisteren heb ik besloten om de updates via Lenovo Vantage te accepteren, waaronder een BIOS update en een AMD Power Processor - Win11 update. Voorafgaand aan de update was ik niet op de hoogte van enige encryptie of BitLocker, o.i.d.

Na de update, bij het booten, geeft de laptop nu steeds de volgende melding:

"New CPU installed, fTPM NV corrupted or fTPM NV structure changed... Press Y to reset fTPM. If you have Bitlocker or encryption enabled, fTPM will NOT enable in new CPU, the system will boot without a recovery key. Press N to keep previous fTPM record and continue system boot, you can swap back to the old CPU to recover TPM related keys and data."

Ik weet nu niet helemaal hoe of wat ik moet doen. Wanneer ik NO selecteer, kom ik netjes in mijn Windows terecht en werkt alles, ben ik niets kwijt, o.i.d. Maar wanneer we de laptop nu opstarten, krijgen we telkens bovenstaande melding. We weten niets af van een recovery key o.i.d. en hebben ook geen idee waar we deze kunnen vinden. Zijn ook niet aangemeld met een Microsoft account op Windows, dus deze staat ook niet onder ons Microsoft account.

Wat gebeurt er als we op YES klikken? Zijn we dan alles kwijt bijvoorbeeld? Of kan ik dan mijn laptop nooit meer herstellen indien nodig, zonder dat ik een nieuwe Windows licentie moet aanschaffen? Wat zijn de risico's of hoe kunnen we dit eventueel oplossen?

Bij voorbaat dank!

Beste antwoord (via broodjekip op 19-02-2023 18:53)

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:22
Heb je de key opgeslagen buiten de laptop? Dan kan je altijd daarmee ontsleutelen, ook als de ssd in een andere pc zit bv, of als de tpm chip gewist of gereset wordt. Dus yes klikken kan altijd, mits je de key maar beschikbaar en bij de hand hebt.

Nb. Ik lees dat je geen key hebt. Wie heeft deze laptop geïnstalleerd en wie heeft dus die bitlocker aangezet? Diegene heeft de kans gehad de key op te slaan. Indien je echt geen key hebt loop je elke dag kans dat je niet meer bij de data kunt.

Windows licentie hoef je met deze laptop niet opnieuw aan te schaffen, deze zit aan je laptop vast. Maar dat is nu ook wel je laatste zorg.

Dit is wel een beetje living on the edge wat je nu doet, bitlocker zonder key, vervolgens bios update erdoor jassen. Maar goed, je wist het niet. Maak dus nu meteen een backup.

En dan kan je de key vervolgens achterhalen als volgt:

https://www.dell.com/supp...tlocker-beschermde-schijf

In cmd als administrator doe
code:
1
manage-bde -protectors -get c:
en sla de output op ergens veilig.

Maar als je zelf bitlocker niet hebt aangezet, heeft mogelijk iemand anders jouw key. Dan helpt alleen een herinstallatie.

[Voor 85% gewijzigd door NimRod1337 op 19-02-2023 16:21]

Alle reacties

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:56

Cyphax

Moderator LNX
Als je schijf NIET is versleuteld met Bitlocker, dan zou er niks kapot moeten gaan als je op YES klikt. Als je schijf WEL is versleuteld met Bitlocker, dan kun je die daarna niet meer benaderen zonder de recovery keys, die je hebt gekregen toen je de schijf versleutelde.

Mijn PC deed dit onlangs ook spontaan, het schijnt een AMD-dingetje te zijn (mijn PC heeft ook een AMD-proc). Ik drukte op YES omdat mijn schijven niet zijn versleuteld, en toen startte 'ie na een korte pauze gewoon op.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• NimRod1337
Heb je de key opgeslagen buiten de laptop? Dan kan je altijd daarmee ontsleutelen, ook als de ssd in een andere pc zit bv, of als de tpm chip gewist of gereset wordt. Dus yes klikken kan altijd, mits je de key maar beschikbaar en bij de hand hebt.

Nb. Ik lees dat je geen key hebt. Wie heeft deze laptop geïnstalleerd en wie heeft dus die bitlocker aangezet? Diegene heeft de kans gehad de key op te slaan. Indien je echt geen key hebt loop je elke dag kans dat je niet meer bij de data kunt.

Windows licentie hoef je met deze laptop niet opnieuw aan te schaffen, deze zit aan je laptop vast. Maar dat is nu ook wel je laatste zorg.

Dit is wel een beetje living on the edge wat je nu doet, bitlocker zonder key, vervolgens bios update erdoor jassen. Maar goed, je wist het niet. Maak dus nu meteen een backup.

En dan kan je de key vervolgens achterhalen als volgt:

https://www.dell.com/supp...tlocker-beschermde-schijf

In cmd als administrator doe
code:
1
manage-bde -protectors -get c:
en sla de output op ergens veilig.

Maar als je zelf bitlocker niet hebt aangezet, heeft mogelijk iemand anders jouw key. Dan helpt alleen een herinstallatie.

[Voor 85% gewijzigd door NimRod1337 op 19-02-2023 16:21]

• broodjekip
Ik heb de laptop nieuw aangeschaft en heb de Windows installatie afgerond, zoals je standaard met een nieuwe laptop of computer doet (die je niet zelf hebt geassembleerd). Ik kan me niet herinneren dat ik iets heb gezien van encryptie of BitLocker.

Hoe weet ik of mijn schijven zijn versleuteld? Waar kan ik dat bevestigen? En kan ik, indien ik op yes druk en ik heb geen key, de laptop nog resetten naar fabrieksinstellingen? Los van de data op de laptop, die heb ik al elders opgeslagen voor de zekerheid.

Voor zover ik weet behoud ik normaal altijd ergens recovery keys etc, maar hiervan kan ik me niets herinneren. Ik zou dus niet weten of het versleuteld is o.i.d.

• NimRod1337
broodjekip schreef op zondag 19 februari 2023 @ 18:14:
Ik heb de laptop nieuw aangeschaft en heb de Windows installatie afgerond, zoals je standaard met een nieuwe laptop of computer doet (die je niet zelf hebt geassembleerd). Ik kan me niet herinneren dat ik iets heb gezien van encryptie of BitLocker.

Hoe weet ik of mijn schijven zijn versleuteld? Waar kan ik dat bevestigen? En kan ik, indien ik op yes druk en ik heb geen key, de laptop nog resetten naar fabrieksinstellingen? Los van de data op de laptop, die heb ik al elders opgeslagen voor de zekerheid.

Voor zover ik weet behoud ik normaal altijd ergens recovery keys etc, maar hiervan kan ik me niets herinneren. Ik zou dus niet weten of het versleuteld is o.i.d.
Doe even dat cmd commando zoals ik hierboven zei, dan zie je een key of niet. Als je die ziet moet je die direct opslaan in notepad en op usb stick zetten of wat dan ook.

In verkenner moet er een slotje bij je disk staan, staat die er? Wat heb je win 10 of 11?

• broodjekip
Ik heb even gekeken, maar zie geen slotjes en ook krijg ik no keys found als ik het cmd commando uitvoer. Lijkt dus alsof ik me drukmaak om niets(?).

Had wel verwacht dat er een partitie op de laptop zou staan voor recovery en dat die mogelijk locked zou zijn, maar ook als ik 'show hidden files, drives' aanvink, zie ik alleen de C: schijf.

Denk dus dat ik dan veilig op yes kan klikken.

Ik heb Windows 11 trouwens.

Edit: Paniek om niks dus. Er was niks versleuteld, dus na het klikken op 'yes' ben ik nu van de pop-up kwijt, alles is geupdatet en ik heb al mijn data nog. Bedankt voor het CMD commando en de snelle reacties!

[Voor 22% gewijzigd door broodjekip op 19-02-2023 18:53. Reden: Opgelost]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee