Raspberry Pi 3, geen geluid uit 3.5 mm connector

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:59

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Topicstarter
Ik probeer een Raspberry Pi 3 met Moode Audio als audio streamer. Echter krijg ik geen geluid uit de 3.5 mm uitgang..Een usb geluidskaart en de hdmi doen het wel.

In vi /boot/firmware/config.txt staat 'dtparam=audio=on'
Echter zie ik geen geluidskaart:
code:
1
2
3
4
5
[/cat /proc/asound/cards
 0 [Set            ]: USB-Audio - C-Media USB Headphone Set
                      C-Media USB Headphone Set at usb-3f980000.usb-1.2, full speed
 1 [vc4hdmi        ]: vc4-hdmi - vc4-hdmi
                      vc4-hdmi

Hier wel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
 aplay -l
**** List of PLAYBACK Hardware Devices ****
card 0: Set [C-Media USB Headphone Set], device 0: USB Audio [USB Audio]
  Subdevices: 1/1
  Subdevice #0: subdevice #0
card 1: vc4hdmi [vc4-hdmi], device 0: MAI PCM i2s-hifi-0 [MAI PCM i2s-hifi-0]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
systemctl status alsa-state
○ alsa-state.service - Manage Sound Card State (restore and store)
     Loaded: loaded (/lib/systemd/system/alsa-state.service; static)
     Active: inactive (dead)
  Condition: start condition failed at Thu 2024-10-31 21:59:19 CET; 5 days ago
       Docs: man:alsactl(1)

Oct 31 21:59:19 Moode systemd[1]: alsa-state.service - Manage Sound Card State >

Wie kan mij wat tips geven? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Met raspi-config kan je wel forceren tussen HDMI of 3.5 MM (en daarna reboot) maar allebei gelijk werkt AFAIK niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:00

rvk

Wat heb je precies op die 3.5 mm uitgang hangen?

Voor de rpi zou je in ieder geval de "bcm2835 Headphones" moeten zien bij aplay -l en in cards.

Wat geeft dit?
tail /proc/cpuinfo -n4

Misschien ooit iets uitgeschakeld in /boot/config.txt ?

[ Voor 13% gewijzigd door rvk op 07-11-2024 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:45
Mr_gadget schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:42:
Ik probeer een Raspberry Pi 3 met Moode Audio als audio streamer. Echter krijg ik geen geluid uit de 3.5 mm uitgang..Een usb geluidskaart en de hdmi doen het wel.

In vi /boot/firmware/config.txt staat 'dtparam=audio=on'
Echter zie ik geen geluidskaart:
code:
1
2
3
4
5
[/cat /proc/asound/cards
 0 [Set            ]: USB-Audio - C-Media USB Headphone Set
                      C-Media USB Headphone Set at usb-3f980000.usb-1.2, full speed
 1 [vc4hdmi        ]: vc4-hdmi - vc4-hdmi
                      vc4-hdmi

Hier wel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
 aplay -l
**** List of PLAYBACK Hardware Devices ****
card 0: Set [C-Media USB Headphone Set], device 0: USB Audio [USB Audio]
card 1: vc4hdmi [vc4-hdmi], device 0: MAI PCM i2s-hifi-0 [MAI PCM i2s-hifi-0]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
systemctl status alsa-state
○ alsa-state.service - Manage Sound Card State (restore and store)
     Loaded: loaded (/lib/systemd/system/alsa-state.service; static)
     Active: inactive (dead)
  Condition: start condition failed at Thu 2024-10-31 21:59:19 CET; 5 days ago
       Docs: man:alsactl(1)

Oct 31 21:59:19 Moode systemd[1]: alsa-state.service - Manage Sound Card State >

Wie kan mij wat tips geven? :)
Als je een moOde audio streamer wilt maken, dan is de 3.5mm aansluiting van de RPi sowieso niet de juiste weg. De interne dac in de RPi is heel erg matig, dus je bent veel beter af met een USB dac/geluidskaart.

Mocht je dat niet willen, en een versterker hebben die hdmi input acepteert, dan is hdmi de betere route.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Falco schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:29:
Als je een moOde audio streamer wilt maken, dan is de 3.5mm aansluiting van de RPi sowieso niet de juiste weg.
De interne dac in de RPi is heel erg matig, dus je bent veel beter af met een USB dac/geluidskaart.
IMHO is dat iets wat je eerst moet testen en daarna zelf kan bepalen of je behoefte aan een aparte DAC voor je Raspberry Pi hebt of juist niet, want bijvoorbeeld mijn Pi 3B doet het eigenlijk wel prima richting de AUX van een oude Aiwa Stereo zonder irritante ruis of iets van bijgeluiden of zo :)
Mocht je dat niet willen, en een versterker hebben die hdmi input acepteert, dan is hdmi de betere route.
HDMI heeft als nadeel dat de HDMI Handshake weg kan vallen na een tijdje en om die reden loopt er zowel een HDMI als S/P-DIF kabel van 5 meter tussen mijn HTPC en de Versterker :Y)

Als ik dan wat muziek wil luisteren gaat alleen de kleine 19 inch monitor aan en de Versterker op de S/P-DIF Input stand :*)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
nero355 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:56:
[...]

IMHO is dat iets wat je eerst moet testen en daarna zelf kan bepalen of je behoefte aan een aparte DAC voor je Raspberry Pi hebt of juist niet, want bijvoorbeeld mijn Pi 3B doet het eigenlijk wel prima richting de AUX van een oude Aiwa Stereo zonder irritante ruis of iets van bijgeluiden of zo :)

[...]

HDMI heeft als nadeel dat de HDMI Handshake weg kan vallen na een tijdje en om die reden loopt er zowel een HDMI als S/P-DIF kabel van 5 meter tussen mijn HTPC en de Versterker :Y)

Als ik dan wat muziek wil luisteren gaat alleen de kleine 19 inch monitor aan en de Versterker op de S/P-DIF Input stand :*)
Uiteraard, altijd zelf checken, maar het is meetbaar niet geweldig. Toevallig heeft iemand op asr de RPi gemeten, en er zijn apparaten die slechter meten.

https://www.audiosciencer...-output-dac-review.53090/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:12

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als je het moet meten om een verschil aan te tonen zal de kwaliteit best wel meevallen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
memphis schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:49:
Als je het moet meten om een verschil aan te tonen zal de kwaliteit best wel meevallen.
Nee klopt, maar dat het output signaal zo laag is en er boven de 80-85% volume clipping optreedt is wel een ding.

Voor een muziekspeler zou ik die beperking niet willen en een externe (usb)dac hoeft niet veel te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Falco schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:44:
Uiteraard, altijd zelf checken, maar het is meetbaar niet geweldig. Toevallig heeft iemand op asr de RPi gemeten, en er zijn apparaten die slechter meten.

https://www.audiosciencer...-output-dac-review.53090/
Ik kan niks met die cijfers, want ik ben dat maffe gemeet van HWI/Tweakers gewend waarbij alles onder de 89 dB of zoiets zogenaamd slecht zou zijn, terwijl dat ook reuze mee kan vallen...
Falco schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:47:
Nee klopt, maar dat het output signaal zo laag is en er boven de 80-85% volume clipping optreedt is wel een ding.
Ik denk dat het relatief laag volume waarop ik muziek luister dat omzeilt :)
Voor een muziekspeler zou ik die beperking niet willen en een externe (usb)dac hoeft niet veel te kosten.
Een leuke DAC heb je inderdaad al voor € 25 a € 30 of zo dus als het echt nodig is dan kost het gelukkig niet de wereld :*)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
Heb zelf meerdere moOde audio spelers, 2 met een smsl SU-1 eraan en eentje met een topping d10s. Top geluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Topicstarter
Dank voor de reacties! Ik wil het vooral even uitproberen voor ik investeer in een HifiBerry oid.
Ik weet ook niet in hoeverre een RPi 3 het juiste model is, met de gedeelde bus. Maar deze heb ik nog liggen.
rvk schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:16:
Wat heb je precies op die 3.5 mm uitgang hangen?

Voor de rpi zou je in ieder geval de "bcm2835 Headphones" moeten zien bij aplay -l en in cards.

Wat geeft dit?
tail /proc/cpuinfo -n4

Misschien ooit iets uitgeschakeld in /boot/config.txt ?
code:
1
2
3
4
5
 tail /proc/cpuinfo -n4

Revision        : a02082
Serial          : 000000007a17707d
Model           : Raspberry Pi 3 Model B Rev 1.2

Niks uitgeschakeld in de /bootfirmware/config.txt Het is een verse installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Mr_gadget schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 21:25:
Dank voor de reacties!

Ik wil het vooral even uitproberen voor ik investeer in een HifiBerry oid.
d:)b
Ik weet ook niet in hoeverre een RPi 3 het juiste model is, met de gedeelde bus.
Maar deze heb ik nog liggen.

Model : Raspberry Pi 3 Model B Rev 1.2
Dat is het model dat ooit één van de beste keuzes was qua Prestaties/Verbruik verhouding van alle Pi modellen t/m de 3B+ generatie dus opzich wel een goede keuze !! ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:00

rvk

Mr_gadget schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 21:25:
code:
1
2
3
4
5
 tail /proc/cpuinfo -n4

Revision        : a02082
Serial          : 000000007a17707d
Model           : Raspberry Pi 3 Model B Rev 1.2

Niks uitgeschakeld in de /bootfirmware/config.txt Het is een verse installatie.
Maf dat daar geen Hardware regel in staat.

Maar wacht... Dit is natuurlijk die versie van moode-player. Dat is een aangepaste versie.

Als ik bij hun bij issues zoek (bij gesloten issues) dan kom ik dit tegen....
Headphone / Jack not present in Audio output choices

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Zat eens te denken...
Mr_gadget schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:42:
Ik probeer een Raspberry Pi 3 met Moode Audio als audio streamer.
Wat wil je eigenlijk precies ermee gaan doen ?? :)

Als dit allemaal teveel gedoe geeft zou je effe kunnen kijken of dit een makkelijker alternatief is dat hetzelfde voor je kan doen : nero355 in "Raspberry Pi: Ervaringen en Discussie - deel 2"

Mopidy/MPD is echt leuk om mee te rommelen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Topicstarter
Airplay ontvanger en Bluetooth ontvanger voor muziek voornamelijk.

Wat is slimmer/ beter een een RPI specifieke geluidskaart zoals een HifiBerry of een usb geluidskaartje?
rvk schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 23:32:
[...]

Maf dat daar geen Hardware regel in staat.

Maar wacht... Dit is natuurlijk die versie van moode-player. Dat is een aangepaste versie.

Als ik bij hun bij issues zoek (bij gesloten issues) dan kom ik dit tegen....
Headphone / Jack not present in Audio output choices
Bedankt! Die had ik zelf niet gevonden. Had nog wel een verse installatie gedaan en die niet op de hdmi aangesloten maar dat hielp ook niet. Gek dat ze het helemaal niet ondersteunen.

[ Voor 14% gewijzigd door Mr_gadget op 10-11-2024 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Mr_gadget schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:26:
Airplay ontvanger en Bluetooth ontvanger voor muziek voornamelijk.
AirPlay schijnt een beetje maf te zijn, maar het is blijkbaar te doen :
- https://discourse.mopidy....y-receiver-to-mopidy/4719
Ik heb dus een stukje PiMusicBox nagebouwd in mijn eerdere TIP over Mopidy :)
- https://magpi.raspberrypi...-system-with-raspberry-pi <= Scroll naar "Add some Apple" ;)
Beiden hebben het over dit project voor AirPlay => https://github.com/mikebrady/shairport-sync

Als ik het dan zo bekijk dan heb je misschien niet eens heel veel software nodig om het werkende te krijgen :?
Wat is slimmer/ beter een een RPI specifieke geluidskaart zoals een HifiBerry of een usb geluidskaartje?
IMHO wat het makkelijkst is voor jou op dit moment :
- Heb je een USB Geluidskaart liggen ?
Zo JA, gebruik die dan.
- Heb je geen USB Geluidskaart liggen dan kan je een HiFiBerry bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bizzy
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-06 21:27
Ik wil graag mijn Raspberry 3b+ (omdat ik die nog had liggen) gebruiken met Kodi en daarin een Spotify addon. Echter wil ik het geluid niet afspelen via de TV (wat wel werkt) maar via mijn wat oudere Onkyo TX-SR501E versterker. Ik heb daarvoor een kabeltje met aan een zijde een 3,5mm jackplug en aan de andere zijde 2 tulpstekkers geprobeerd maar dat werkt niet. Ook komt er geen geluid uit mijn bekabelde oordopjes met jackplug. Toen ben ik wat gaan zoeken op het internet en kwam ik dit topic tegen. Als ik bovenstaande dus goed begrijp, gaat dit niet werken via de jackplug? Ik bedoel beeld via HDMI en geluid via de versterker.
Maar wel met een Hifiberry?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:12

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als je over HDMI wel geluid hebt kan je ook een zgn HDMI audio extractor gebruiken, ding kost rond de 15 euro.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Afaik is de ingebouwde analoge uitgang toch al niet zo best qua audiokwaliteit. Dus als je het als media player wil gebruiken zou ik voor een hifiberry opteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

_ferry_ schreef op zondag 16 februari 2025 @ 20:07:
Afaik is de ingebouwde analoge uitgang toch al niet zo best qua audiokwaliteit.

Dus als je het als media player wil gebruiken zou ik voor een hifiberry opteren.
Zie eerdere discussie in dit topic : nero355 in "Raspberry Pi 3, geen geluid uit 3.5 mm connector" ;)
Bizzy schreef op zondag 16 februari 2025 @ 17:39:
Als ik bovenstaande dus goed begrijp, gaat dit niet werken via de jackplug? Ik bedoel beeld via HDMI en geluid via de versterker.

Maar wel met een Hifiberry?
IMHO is er hier iets vreemds aan de hand en moet zoiets gewoon werken...

Kijk anders ook eens naar dit : nero355 in "Raspberry Pi 3, geen geluid uit 3.5 mm connector" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bizzy
Dat had ik al gelezen. Ik ben een redelijke Noob als het om linux/RPI comando's gaat. Dat lukt me alleen met stap voor stap instructies. Ik krijg als het goed is morgen mij hifiBerry. Dat is nog altijd een goedkoop alternatief voor de meeste andere oplossingen voor een Mediacenter/Spotify af te spelen via mij audio installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Bizzy schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:44:
Dat had ik al gelezen. Ik ben een redelijke Noob als het om linux/RPI comando's gaat. Dat lukt me alleen met stap voor stap instructies.
Het is echt super makkelijk dus mocht je het een keer willen proberen stuur me dan maar een DM ;)
Ik krijg als het goed is morgen mij hifiBerry.
Dat is nog altijd een goedkoop alternatief voor de meeste andere oplossingen voor een Mediacenter/Spotify af te spelen via mij audio installatie.
Ik hoop voor je dat het net zo makkelijk gaat werken als dat het klinkt! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bizzy
nero355 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 19:43:
[...]

Het is echt super makkelijk dus mocht je het een keer willen proberen stuur me dan maar een DM ;)

[...]

Ik hoop voor je dat het net zo makkelijk gaat werken als dat het klinkt! d:)b
Yep, net zo makkelijk. HifiBerry erop geprikt en deze bij de instellingen geselecteerd en klaar is kees. Werkt als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Topicstarter
Welke versie? En hoe is het geluid?
Wat voor behuizing heb je genomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bizzy
Ik heb de HiFiBerry DAC+ RCA met Spacers gekocht. Geluid klinkt voor mij gewoon goed. Maar dat is subjectief. Ik heb geen perfect gehoor.

En ik heb nog geen behuizing. Ligt achter de versterker en daarom heb ik daar geen haast mee.
Pagina: 1