Dat is inderdaad niet al te moeilijk. Je maakt in HA een "full backup" en die kun je restoren naar een nieuw apparaat. Je zult vervolgens wel een paar dingen moeten fixen. Je USB paden e.g. /dev/ttyACM0 bijvoorbeeld willen nog wel eens van naam veranderen. Als je HASS in een VM draait (bijvoorbeeld in ESXi of ProxMox) dan is het overzetten van een VM letterlijk drag en drop.Cyroq schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:38:
Goed idee. Het hele HA-systeem overzetten van Pi naar NUC in de toekomst is dus niet zo moeilijk, zonder al teveel gedoe en met behoud van instellingen en logdata?
Met Node-Red kun je een heel stuk ingewikkeldere automations bouwen die bovendien veel logischer te beheren zijn omdat het visueel is. Het is geen must, maar ik kan zelf niet meer zonder.Ik ben een data-nerd dus langdurige statistieken opslaan en terugkijken zit wel in m'n eisenlijst, ja. Node-Red heb ik wel eens van gehoord, maar wat is het ook alweer? Een tussenliggend stukje software om al je apparaten en automations aan elkaar te knopen toch? Ik ben sowieso van plan om uitgebreide automations te bouwen die met veel factoren rekening houden.
Hier een voorbeeldje van een van mijn flows met betrekking tot het automatiseren van de verlichting in de woonkamer:
/f/image/R9e6No2NZz66AfLlJDWA3Lsl.png?f=fotoalbum_large)
Het blokje "iemand thuis" gebruikt weer een andere ingewikkelde workflow om te bepalen of er iemand thuis is. Je kunt de flows dus gelaagd opbouwen.
Ja dat kan uiteraard. Je kunt het stapsgewijs uitbreiden zonder herinstallatie. Ik ben het ergens wel eens met @Septillion dat de huidige Long Term Statistics zo slecht nog niet zijn. Als dat voldoende voor je is, dan kun je het gerust zo laten. Ik vind MariaDB persoonlijk wel een must. Alleen al Energy Monitoring is zo veel meer responsive geworden. Met bepaalde workloads is MariaDB gewoon veel sneller. Daarentegen zijn er vast gebruikers die nagenoeg geen verschil merken. Ook daar heb je gewoon vrije keuze.In het kader van klein beginnen en later uitbouwen of overzetten, hoe makkelijk is het om dingen als InfluxDB en Node-Red achteraf toe te voegen/in te stellen? Of moet je hiervoor HA wel weer from scratch opbouwen?
Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW