Advies gevraagd: van Domoticz naar Home Assistent

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyroq
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-05 15:30
Dag Tweakers!

Al een jaar of zes heb ik Domoticz op een Raspberry Pi (eerst 3, nu 4) draaien. Maar ik merk dat deze instabiel is. Dat komt denk ik door SD-kaartjes die slijten, stroomtoevoer die niet altijd voldoende toereikend was (inmiddels opgelost - lijkt het) en überhaupt een gigantisch netwerk aan apparaten en scripts. Ik koos ooit voor Domoticz omdat die toen het meest customizable leek, maar inmiddels is dat dik ingehaald door Home Assistent. Ik vind DzVents ook soms net te ingewikkeld werken. En dus wil ik overstappen.

De vraag is: welke hardware zal ik gebruiken? Ik ben bekend met de Raspberry Pi's en in mindere mate met Python, maar twijfel of dat wel toekomstbestendig is. Ik ben nog niet bekend met NUCs, maar daar lees ik ook veel goeds over. En dan heb je ook nog allerlei setups met Docker en VMs; termen die ik ken, maar eigenlijk niets vanaf weet.

Op dit moment heb ik 136 devices in Domoticz - dit zijn ook gecombineerde devices, dus het aantal fysieke apparaten ligt lager. Lampen, temperatuursensoren, deursensoren, knoppen, en een paar plugins zoals HomeWizard (P1 meter), WLED, slimme thermostaat Plugwise/Anna, Somfy rolluiken, Ikea Tradfri. Ik communiceer via Zigbee, wifi en 433Mhz. Externe hardware: de zzh-stick van Electrolama, en 433MHz componenten (sender en receiver) die aan de GPIO hangen.

De grootste uitdaging wordt alles overzetten in beperkte tijd zodat mijn huis niet te lang offline is (wie tips heeft hoe dit aan te pakken, ik hoor 't graag!). Maar voor nu: welke setup raden jullie aan voor mijn situatie?

Filmpje uitzoeken? www.filmoftheday.nl

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-10 14:40
Prima ervaring met Raspberry Pi 4, maar heb al sinds lange tijd een eigen home server met Proxmox wat allemaal een stapje verder gaat.

NUC kan natuurlijk ook, zal allemaal wat makkelijker zijn om het op een SSD te laten draaien.
Mocht je voor een Pi gaan, kan ik alleen hard adviseren om een 'Industrial Grade' Micro SD te halen, die gaan veel minder snel corrupt, kan je bijvoorbeeld halen bij distrelec.nl

De setups Docker & VMs moet je lekker van af blijven als je er niks van af weet, en niet verder wil groeien met een uitgebreidere home server.

Het overzetten zal wel even duren denk ik, geen idee of er migratie tools zijn van Domoticz naar HA, al zou ik het persoonlijk ook vermijden, en is altijd fijn om van scratch te beginnen. Wel tijd rovend maar vaak wel het beste. Maar je kan natuurlijk stap voor stap gaan, je hoeft Domoticz niet in een keer vaarwel te zeggen.
Lijkt mij ook veel fijner om op je gemak HA te ontdekken, en eerst mee te spelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Christoxz op 06-11-2024 13:49 ]

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik ben bekend met de Raspberry Pi's en in mindere mate met Python, maar twijfel of dat wel toekomstbestendig is. Ik ben nog niet bekend met NUCs, maar daar lees ik ook veel goeds over. En dan heb je ook nog allerlei setups met Docker en VMs; termen die ik ken, maar eigenlijk niets vanaf weet.
Waarom twijfel je aan de toekomstbestendigheid van de pi?

Als je de NUC nog niet kent, lees je in zodat je kunt vergelijken, hetzelfde met virtualisatie.

Ik lees geen vreemde communicatieprotocollen, HA zal daar prima mee overweg kunnen. Je zou wel vast kunnen zoeken of je voor al je apparaten wel integraties hebt in HA, dat maakt het integreren een stuk makkelijker.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyroq
Christoxz schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:48:
De setups Docker & VMs moet je lekker van af blijven als je er niks van af weet, en niet verder wil groeien met een uitgebreidere home server.
Kan je zonder Docker/VM ook goed backuppen? Want ik las dat die setup daar vooral heel handig voor is. Ook om nieuwe dingen te installeren/updaten zonder dat het invloed heeft op je huidige, perfect werkende, stabiele systeem.
DaWizza schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:49:
[...]
Waarom twijfel je aan de toekomstbestendigheid van de pi?
Ik begreep dat de Raspberry Pi 4 een beetje aan z'n max zit met de huidige HA. Wanneer er ook voice control komt voor HA (wat ik heel interessant vind, want ik gebruik nu Google Nest apparaten maar die werken steeds slechter sinds de komst/samensmelting met Gemini) dan verwacht ik dat er een sneller apparaat nodig is dan de Pi. Of ik moet aan de Pi 5, maar cost-wise levert een NUC dan alsnog meer snelheid op. Dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-10 14:40
Cyroq schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:00:
[...]

Kan je zonder Docker/VM ook goed backuppen? Want ik las dat die setup daar vooral heel handig voor is. Ook om nieuwe dingen te installeren/updaten zonder dat het invloed heeft op je huidige, perfect werkende, stabiele systeem.
Zekers, je kan prima backups maken in HA, daarvoor hoef je niet je hele Docker of VM te backuppen.
En jou 'Perfect werkende, stabiele systeem' is dus alleen HA, dus zelf met containers werken is dus niet nodig.

HA os maakt zelf al gebruik van Docker Containers.

https://github.com/home-assistant/operating-system
Home Assistant Operating System uses Docker as its container engine. By default it deploys the Home Assistant Supervisor as a container. Home Assistant Supervisor in turn uses the Docker container engine to control Home Assistant Core and Add-Ons in separate containers.
Als je toekomst bestendig wilt zijn, is RPI5 inderdaad een betere keuze, als een NUC dan voordeliger is (Hou ook rekening mee met het verbruik, eventuele extra kosten voor een SSD), is dat natuurlijk dan een betere keuze.

Wat is je budget voor een nieuw systeem?

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-10 17:57

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik kan je van harte aanbevelen om eens te kijken naar een N100 barebone. In de aanbieding kosten die rond de honderd euro (voorbeeld) en zijn 2-4x zo snel als een Raspberry Pi 5. Met een simpel latje geheugen en een NVME drive naar keuze zijn die rock solid. Of je besteedt iets meer (150 euro) voor een kant en klaar kastje met 12Gb DDR5 geheugen, 512 Gb NVME, WiFi 6 en dual gigabit NIC. Home Assistant draait daar fantastisch op.

Een NUC met een i7 of i9 is natuurlijk veel sneller en daar kun je naast HA ook nog tal van andere dockers / VM's op draaien. Maar het is wel een paar honderd euro duurder. Qua energieverbruik zijn die N100 systeempjes ook ideal. TDP van 15 watt en idle onder de 5 watt.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:39

Pazo

Mroaw?

Hier al jaren een RPi3 met HA draaien, maar dan wel een sata ssd aangesloten ipv een microsd kaartje. Zoals je zelf zegt kunnen SD kaartjes makkelijker corrupt raken bij intensief gebruiken. Dus een ssd (sata dan wel m2 via een hat) is wel aan te raden.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyroq
Dank voor de snelle reacties! Het begint me steeds duidelijker te worden wat bij mij past.
Mijn budget is niet heel vast, maar ik hoop voor de prijs van een RPi5 met randapparatuur wel klaar te zijn: rond de €100 dus.

Als een N100 barebone 2-4x sneller is dan een Pi, dan klinkt dat wel als de meest effectieve oplossing. Op dit moment duurt het soms een paar seconden voor een lamp aangaat, dat wil ik gewoon near-instant hebben.

Maar ja, als @Pazo een stabiele HA op een Pi met SSD heeft draaien, dan is het natuurlijk veel goedkoper om m'n huidige Pi in te zetten voor HA. Hoef ik alleen maar SD-kaartjes te wisselen zolang ik in de test/installatiefase zit van HA.

Twijfels twijfels twijfels...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:30

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Op zich kan je het prima op een RPi4 draaien maar dan wel met een SSD.

Zelf wel de overstap gemaakt (van een RPi4) naar een mini PC met een N100 om meer processorpower te hebben. Voor de automations etc niet nodig. Maar als ik nu veel historische data wil weergeven op een dashboard gaat dat nu stuk vlotter.

En een N100 omdat het een relatief zuinige processor is en redelijk goedkoop te krijgen is. Zelf voor +- €150,- aangeschaft met 16GB DDR5.

Als je nooit denkt wat anders erop te willen draaien is gewoon HA OS erop het makkelijkste. Zelf wel voor Proxmox gegaan om ook andere dingen met de power te kunnen doen. Maar als je daar geen oren naar hebt lekker niet doen.

Dus als je de RPi4 die je hebt vrij kunt spelen zou ik die eerst eens gebruiken (met een SSD) en HA OS. Overstappen op krachtigere hardware kan altijd nog. Eventueel zou als test ook op SD kunnen maar dan weet je ook gelijk waar moet moet zoeken als het stuk is of raar reageert :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Cyroq schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:23:
Als een N100 barebone 2-4x sneller is dan een Pi, dan klinkt dat wel als de meest effectieve oplossing. Op dit moment duurt het soms een paar seconden voor een lamp aangaat, dat wil ik gewoon near-instant hebben.

[...]

Twijfels twijfels twijfels...
Bedenk je ook even wat je eventueel met Home Assistant nog in de toekomst zou willen doen. Standaard gebruikt HA bijvoorbeeld sqlite als database. Een betere optie is om de database naar MariaDB over te zetten. En als je dan ook nog eens langdurige statistieken wil opslaan en terugkijken dan moet InfluxDB er ook nog bij. Node-Red voor de workflows en voor je het weet ben je heel blij met je extra CPU power en RAM geheugen. Een Raspberry Pi is leuk voor een starter met weinig apparaten en eisen, maar zo te lezen val jij daar al bijna niet meer onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyroq
Septillion schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:26:
Dus als je de RPi4 die je hebt vrij kunt spelen zou ik die eerst eens gebruiken (met een SSD) en HA OS. Overstappen op krachtigere hardware kan altijd nog. Eventueel zou als test ook op SD kunnen maar dan weet je ook gelijk waar moet moet zoeken als het stuk is of raar reageert :+
Goed idee. Het hele HA-systeem overzetten van Pi naar NUC in de toekomst is dus niet zo moeilijk, zonder al teveel gedoe en met behoud van instellingen en logdata?
DexterDee schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:30:
[...]

Bedenk je ook even wat je eventueel met Home Assistant nog in de toekomst zou willen doen. Standaard gebruikt HA bijvoorbeeld sqlite als database. Een betere optie is om de database naar MariaDB over te zetten. En als je dan ook nog eens langdurige statistieken wil opslaan en terugkijken dan moet InfluxDB er ook nog bij. Node-Red voor de workflows en voor je het weet ben je heel blij met je extra CPU power en RAM geheugen. Een Raspberry Pi is leuk voor een starter met weinig apparaten en eisen, maar zo te lezen val jij daar al bijna niet meer onder.
Ik ben een data-nerd dus langdurige statistieken opslaan en terugkijken zit wel in m'n eisenlijst, ja. Node-Red heb ik wel eens van gehoord, maar wat is het ook alweer? Een tussenliggend stukje software om al je apparaten en automations aan elkaar te knopen toch? Ik ben sowieso van plan om uitgebreide automations te bouwen die met veel factoren rekening houden.

In het kader van klein beginnen en later uitbouwen of overzetten, hoe makkelijk is het om dingen als InfluxDB en Node-Red achteraf toe te voegen/in te stellen? Of moet je hiervoor HA wel weer from scratch opbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:17
Cyroq schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:42:
De grootste uitdaging wordt alles overzetten in beperkte tijd zodat mijn huis niet te lang offline is (wie tips heeft hoe dit aan te pakken, ik hoor 't graag!).
Je hoeft natuurlijk niet alles in 1 keer over te zetten.
Bij mijn overstap van Domoticz heb ik mijn HA server erbij geprikt in het netwerk en staps gewijs per keer een paar devices overgezet.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:17
Cyroq schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:38:
Goed idee. Het hele HA-systeem overzetten van Pi naar NUC in de toekomst is dus niet zo moeilijk, zonder al teveel gedoe en met behoud van instellingen en logdata?
Ik verwacht dat je die instellingen opnieuw moet gaan doen in Home Assistant en dat je die logdata niet zomaar geimporteerd krijgt.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Als je HA OS draait omvat een backup echt alles dus makkelijk over te zetten. Instellingen, geschiedenis, addons, alles. Dus wisselen tussen hardware is dan een makkie.

Ben het persoonlijk niet (meer) eens met het advies dat MariaDB of Influx een must is. De standaard SQLite database doet het prima en er is ook al weer enkele jaren ondersteuning voor long term statistics (LTS). Dus alleen als je hele specifieke eisen hebt om heel lang met heel veel detail alles te zien is Influx nog wat, anders voldoet HA al.

NodeRed is een leuke aanvulling als je houdt van flows tekenen. Anders zou ik eerst gewoon de HA automation engine proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Cyroq schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:38:
Dat is inderdaad niet al te moeilijk. Je maakt in HA een "full backup" en die kun je restoren naar een nieuw apparaat. Je zult vervolgens wel een paar dingen moeten fixen. Je USB paden e.g. /dev/ttyACM0 bijvoorbeeld willen nog wel eens van naam veranderen. Als je HASS in een VM draait (bijvoorbeeld in ESXi of ProxMox) dan is het overzetten van een VM letterlijk drag en drop.
Ik ben een data-nerd dus langdurige statistieken opslaan en terugkijken zit wel in m'n eisenlijst, ja. Node-Red heb ik wel eens van gehoord, maar wat is het ook alweer? Een tussenliggend stukje software om al je apparaten en automations aan elkaar te knopen toch? Ik ben sowieso van plan om uitgebreide automations te bouwen die met veel factoren rekening houden.
Met Node-Red kun je een heel stuk ingewikkeldere automations bouwen die bovendien veel logischer te beheren zijn omdat het visueel is. Het is geen must, maar ik kan zelf niet meer zonder.

Hier een voorbeeldje van een van mijn flows met betrekking tot het automatiseren van de verlichting in de woonkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RrdU7-rtbfob9WJIZn-U1YCiHbk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R9e6No2NZz66AfLlJDWA3Lsl.png?f=fotoalbum_large

Het blokje "iemand thuis" gebruikt weer een andere ingewikkelde workflow om te bepalen of er iemand thuis is. Je kunt de flows dus gelaagd opbouwen.
In het kader van klein beginnen en later uitbouwen of overzetten, hoe makkelijk is het om dingen als InfluxDB en Node-Red achteraf toe te voegen/in te stellen? Of moet je hiervoor HA wel weer from scratch opbouwen?
Ja dat kan uiteraard. Je kunt het stapsgewijs uitbreiden zonder herinstallatie. Ik ben het ergens wel eens met @Septillion dat de huidige Long Term Statistics zo slecht nog niet zijn. Als dat voldoende voor je is, dan kun je het gerust zo laten. Ik vind MariaDB persoonlijk wel een must. Alleen al Energy Monitoring is zo veel meer responsive geworden. Met bepaalde workloads is MariaDB gewoon veel sneller. Daarentegen zijn er vast gebruikers die nagenoeg geen verschil merken. Ook daar heb je gewoon vrije keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyroq
NodeRed ziet er heel chill uit, dat wil ik ook!
Dan denk ik dat ik eruit ben: eerst een SSD kopen voor m'n Raspberry Pi, daar HA OS op zetten met in ieder geval NodeRed en voor de zekerheid ook maar MariaDB. En dan rustig aan groepjes devices (of dummies) toevoegen om te kijken hoe het werkt. En op termijn eventueel de boel backuppen en overzetten naar een HA OS die draait op een N100 of vergelijkbare machine.

Bedankt voor jullie inzicht en het delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyroq
Septillion schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:26:
Op zich kan je het prima op een RPi4 draaien maar dan wel met een SSD.
Toch nog een vraag: Mijn RPi4 heeft 2GB. Gaat dat voldoende zijn met de lijst addons (zie eerste post) die ik nodig heb, zo niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Op MP worden Thinclients voor een prikkie aangeboden met reeds geinstalleerd HA. Ik denk dat ik daarvoor ga om over te stappen van Domoticz naar HA. Of een oude laptop die hier ligt te verstoffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Als je niet nu al een NodeRed gebruiker bent zou ik altijd aanraden eerst met HA automations aan de slag te gaan. Sommige vinden de flows wel echt fijner maar het is wel een extra stukje leren naast HA.

Een ThinClient is inderaad ook wel leuk. Maar kijk daar wel even goed naar het verbruik. Want 10W extra is op jaarbasis al wel 2-tientjes+. Dus zeg niet dat het slecht is, maar neem dat vooral mee in de afweging :)
Pagina: 1