Solis S5-EH1P5K-L of Victron MultiPlus-II GX 48/5000/70-50

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenst
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-05 03:28
Ik ben bezig met een zelfbouwaccu (https://www.alibaba.com/p...el-BMS_1601234261067.html) maar zit nog te kijken welke omvormer ik er aan wil hangen.

Deye vind ik erg gesloten in hun communicatie en ik lees vaak dingen over firmware die ineens veranderd waardoor dingen niet meer werken. Ook het eigen verbruik is erg hoog naar wat ik lees (100W) en ik heb mijn twijfels over garantie en reparatie, zeker op langere termijn. Dus die valt af.

Solis (https://www.solisinverter...verter5/3_6k_s5_l_nl.html) reageert erg goed en snel op mails de website ziet er goed uit, maar er moet een NDA worden getekend (met het risico alle legal stuff als hun ooit van mening zijn dat er info gelekt is) voor het verkrijgen van de schrijfbare modbus registers. Ik kan wel mijn zonnepanelen er rechtstreeks op aansluiten en ik kan er eentje overnemen voor 600 euro.

Victron (https://www.victronenergy...-chargers/multiplus-ii-gx) is een heel stuk duurder (925euro exclusief MPPT, exclusief MK3 kabel en exclusief meter voor de meterkast), en ik moet mijn huidige PV->AC omvormers gebruiken dus ik heb meer omzetverliezen. Ook gebruikt de Multiplus 2 een dikke trafo op 50Hz welke vaak bromt naar wat ik lees. Wel is Victron erg goed en ook hun DESS is denk ik op dit moment de meest geavanceerde op de markt. Ik weet ook niet of een MPPT DC Lader van een andere merk goed samenwerkt met Victron DESS.

Mijn twijfel is wat te doen, de Solis zit alles op en is de helft goedkoper en zit meteen alles bij (MPPT, RS485 Meetmodule meterkast) maar Victron levert Europees product met een levendige community.

Ik weet ook niet of ik voor de Solis een gelijkwaardige DESS oplossing kan maken in Node-RED. Er komt volgensmij best wat bij kijken (analyse van verbruikspatronen).

Graag jullie advies.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroenst op 06-11-2024 10:14 . Reden: Toevoeging info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10:46
Ben je al tot een keuze gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenst
Jazeker, victron.

De reden:
- Support is veel beter
- Standby verbruik is en stuk lager
- Europees merk met premium status
- Levendige support community waar ook de ontwikkelaars actief zijn
- Aansturing voor dynamische tarieven gratis inbegrepen, het systeem leert zelf het verbruik en houdt ook de voorspelling van het weer in de gaten om een zo optimaal laad en ontlaadprofiel te maken
- Modbus, MQTT en Nodered volledig ondersteund en gedocumenteerd

Het ac-dc-ac verlies los ik wel op door een paar extra paneeltjes eventueel, dat scheelt ook weer op de dagen dat er minder zonlicht is.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroenst op 08-12-2024 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
Duidelijke keuze, mooie lijst aan features.
Dat conversieverlies neem ik ook wel voor lief idd.

Heb je veel last van brommen?

Ik heb actueel een Sessy van 5kWh in gebruik sinds 10 maanden, en dat is leuk maar toch wat krap sinds de verhuizing. Nu dan met een 3x25A huisaansluiting en aardig wat kWp op het dak te hebben geplaatst is het tijd om de opslag aan te pakken. Hybride omvormer wilde ik niet ivm beperkingen in de aansturing, zoals je zelf omschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenst
Ik heb de victron en de accu cellen nog in bestelling staan bij nkon.nl. Het brommen kan ik nog weinig over zeggen, ik heb het bij een vriend van mij gehoord op vollast ja ik hoorde het maar ik denk dat het wel los loopt.

De multiplus komt in een eigen ruimte te hangen en 's nacht hoeft deze toch niet op vollast te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
Heb je een enkel of driefasen aansluiting in de meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenst
1x40A automaat. Deze zou ik met peakshaving kunnen verlagen naar 1x10A wat ons 200 euro per jaar scheelt. Maar als er een elektrische auto komt schiet laden met 10A niet heel hard op dus daarom maar 1x40 laten.

• Ersus
Idd niet handig nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ersus
Inmiddels zijn de 3x Victron 48/8000 geleverd. Wat een gewicht per omvormer.

Zal een leuk project worden, daarna kan de Sessy van 5kWh verkocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenst
Ja die omvormer zijn loodzwaar omdat ze nog een ouderwetse ringkerntrafo gebruiken op 50Hz voor het converteren van 50 volt naar 230 volt.

De meeste omvormers tegenwoordig doen dit op hoogfrequent. Victron heeft ook een omvormer die dit hoogfrequent doet namelijk de Multi RS Solar maar die mag helaas niet terugleveren aan het net.

De 314Ah Lifepo4 accu's vond ik a +/- 20kg per 4 best zwaar maar de omvormer was denk ik zwaarder. Ik heb in ieder geval goede pluggen en stevige schroeven gebruikt om hem op te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenst
Ter info, dit is het schema van onze thuis installatie waarbij de victron ook een deel van noodstroom kan voorzien.

De C32 wordt nog door een C40 vervangen omdat de victron met maximaal solar vermogen (4,8kWp) de C32 wel eens zou kunnen triggeren. De 12 meter 5x6mm2 kabel naar zolder kan deze stroom net aan.

De koelkast en de oven zitten helaas op hetzelfde stopcontact maar ik zet een shelly tussen de oven en schakel deze uit met nodered bij noodstroom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1MqBRGXg1MZ_1zlCuxt0SnGtFXc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8cnfYWfG6g6u4s5K3v096m0O.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 147% gewijzigd door jeroenst op 22-12-2024 19:44 . Reden: Privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
Afijn een schema om te oriënteren! Dank.

Dat zal hier ook zeker moeten gebeuren met een voldoende krachtige ophanging.

Je hebt wel nog het piekvermogen van de Victron wat je kunt gebruiken als de oven nog aan mocht staan.
En als die aan is ben je vermoedelijk thuis en kun je de oven alsnog uitschakelen zodra je de melding binnen krijgt. Als de pizza in een minuutje klaar is kun je nog altijd besluiten dat af te wachten ;)

Wat ik had begrepen is dat de AC IN en AC Out aan elkaar geknoopt zijn maar dan met een scheidingsrelais ertussen.

Om niet nog een extra kabel te moeten leggen zal ik gebruik maken van een externe onderbreker om zo dan de backup optie te kunnen draaien. Dat moet ik nog uitzoeken hoe dat precies gerealiseerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenst
Klopt, de victron kan het vermogen wel leveren maar de accu zal wel snel leeg gaan met de oven aan. Zeker als de soc al laag is. Ik kijk wel hoe ik het doe, belangrijkste is dat de koelkast en de vriezer aan blijven, daarna de lampen, de router, switch en nas.

Eigenlijk is de noodstroom nice to have, het voornaamste is het ontlopen dan de terugleverkosten en voorbereiden op einde saldering.

Ac in en Ac out zijn inderdaad aan elkaar geknoopt met een scheidingsrelais.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3BO_ek8M_K-0txDzBw5NjBp40PQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fvCFOv2ElWegZh310j7GJQee.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
jeroenst schreef op zondag 22 december 2024 @ 19:35:
Ter info, dit is het schema van onze thuis installatie waarbij de victron ook een deel van noodstroom kan voorzien.

De C32 wordt nog door een C40 vervangen omdat de victron met maximaal solar vermogen (4,8kWp) de C32 wel eens zou kunnen triggeren. De 12 meter 5x6mm2 kabel naar zolder kan deze stroom net aan.

De koelkast en de oven zitten helaas op hetzelfde stopcontact maar ik zet een shelly tussen de oven en schakel deze uit met nodered bij noodstroom.

[Afbeelding]
De >2a3kW resistieve belasting van de oven is wel heftig voor het relais in een shelly'tje. Weet niet welke je precies wilde gebruiken....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenst
@bbbrumbrum klopt inderdaad, de shelly plusplug s kan 2500 watt nominaal aan de oven is maximaal 2800 watt.

De eerste generatie shelly plug kan 3500 watt aan. Theoretisch zou dus de gen1 volstaan, dus ik houd marktplaats even in de gaten of iemand een gen1 aanbiedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenst
Ja best wel!

Maar ik denk vooral doordat de victron het geluid doorgeeft aan de muur dus ik ga er rubber dempers tussen zetten.

Het is ook niet altijd even erg, ik denk dat harmonischen of andere storing op het net de ringkerntrafo harder laat brommen.

Ook de ventilator jankt rond de 2200 watt laden en ontladen, ik heb nkon.nl een filmpje gestuurd met de vraag of dit normaal is want wij werden er 's Nachts om 3:30 wakker van terwijl de victron in een aparte ruimte op zolder hangt. Ik heb nu via nodered ingesteld dat het maximale vermogen tussen 21:00 en 9:00 maar 2000 watt is wat een acceptabele workaround is. Boven de 2400 watt en onder de 2000 watt is het jankende geluid niet aanwezig.

Het mooiste aan de victron vind ik eigenlijk de app, de community en ondersteuning voor mqtt en nodered.

Eigenlijk is het geluid toch wel hetgeen me het meest tegenvalt. Hopelijk werken de dempers

Vanwege het geluid zou ik misschien toch liever een solis hybride omvormer hebben omdat deze veel stiller zijn en 2 pv trackers aan boord heeft. Deye zou ook een optie kunnen zijn. Maar ik wil niks aan Chinese servers hebben hangen (en met de huidige ontwikkelingen eigenlijk ook niet meer aan servers is de USA).

Victron heeft ook een multi RS solar zonder 50hz ringkerntrafo maar deze mag helaas (nog) niet terugleveren aan het net, anders was dat mogelijk de beste optie geweest, stil, met pv aansluiting en naar verwachting minder conversieverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
jeroenst schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 23:51:
[...]

Ja best wel!

Maar ik denk vooral doordat de victron het geluid doorgeeft aan de muur dus ik ga er rubber dempers tussen zetten.

Het is ook niet altijd even erg, ik denk dat harmonischen of andere storing op het net de ringkerntrafo harder laat brommen.

Ook de ventilator jankt rond de 2200 watt laden en ontladen, ik heb nkon.nl een filmpje gestuurd met de vraag of dit normaal is want wij werden er 's Nachts om 3:30 wakker van terwijl de victron in een aparte ruimte op zolder hangt. Ik heb nu via nodered ingesteld dat het maximale vermogen tussen 21:00 en 9:00 maar 2000 watt is wat een acceptabele workaround is. Boven de 2400 watt en onder de 2000 watt is het jankende geluid niet aanwezig.

Het mooiste aan de victron vind ik eigenlijk de app, de community en ondersteuning voor mqtt en nodered.

Eigenlijk is het geluid toch wel hetgeen me het meest tegenvalt. Hopelijk werken de dempers

Vanwege het geluid zou ik misschien toch liever een solis hybride omvormer hebben omdat deze veel stiller zijn en 2 pv trackers aan boord heeft. Deye zou ook een optie kunnen zijn. Maar ik wil niks aan Chinese servers hebben hangen (en met de huidige ontwikkelingen eigenlijk ook niet meer aan servers is de USA).

Victron heeft ook een multi RS solar zonder 50hz ringkerntrafo maar deze mag helaas (nog) niet terugleveren aan het net, anders was dat mogelijk de beste optie geweest, stil, met pv aansluiting en naar verwachting minder conversieverlies.
Dat brommen is inderdaad iets dat wel vaak wordt genoemd. Het was ook aan deze kant wat twijfel zaaide of we nu voor Victron of Dey gaan, maar hier wederom sluit ik mij bij jouw mening aan, dat ik dit deel niet aan Chinese servers wilde hangen en dat je ook leest dat de aansturing wat lastig is en dit met Victron goed is geregeld.

We gaan het zien, de setup bestaat uit 3x Multiplus 8000 serie. Ik kwam idd ook tegen dat er demping ingebouwd kan worden. Wellicht dat maar overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenst
Inmiddels ben ik wat verder met mijn ervaring met de victron.

Het dess gedeelte werkt vrij aardig, heeft nog wel wat eigenaardigheden waardoor het niet altijd optimaal werkt maar ik verwacht dat dit wel verbetert de komende tijd.

Het brommen valt me erg tegen maar met rubberen dempers tussen de muur en de victron is het acceptabel.

De ventilator maakt nog steeds erg veel lawaai, binnenkort hebben kennissen van mij eenzelfde opstelling en dan kan ik vergelijken. Mocht die ventilator stiller zijn vraag ik voor een vervangende ventilator onder garantie.

Als ik het nu zou maken was ik zeker met mijn huidige kennis voor de multi rs solar gegaan. Deze is stiller, zuiniger, heeft 2 mppt trackers en mag inmiddels ook terugleveren aan het net.

Misschien dat ik de multiplus nog een keer verkoop en vervang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
De brom gaat idd wel, hier althans, maar ik kan mij voorstellen dat dit afhankelijk is van de constructie van de wand waar ze tegen hangen en de ventilatoren zijn luid dat zeker!

Zodra de drie MP2 48/8000 goed belast worden is het wel luid, dan is het brommen naar de achtergrond verschoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
Intussen heb ik met 30kWh batterij mogen experimenteren, 60kWh is nog extra onderweg.

Een korte tijd heb ik een enkele 8kVA unit actief gehad met de 30kWh batterij en die kon al 140A uit de batterij trekken en 7kW naar het net duwen.

Opladen was max 100A en daar ging veel PV opwek mee verloren. Toen heb ik de andere twee 8kVA ook maar geïnstalleerd.

Die 8kva units zijn wel krachtpatsers.
Met gemak 200A uit de enkele batterij om 10kW naar het net te duwen testwijze en tevens voor een controle met de warmtebeeld camera.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BBudtDqeQChwqlgHTKI7EqgQSMY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kERw8wpyuCs0H9wFkg8QB8Tj.jpg?f=user_large

Met de batterij uitbreiding straks zou het theoretisch mogelijk moeten zijn om 21kW aan vermogen beschikbaar te stellen. Powerassist kan dan ook wat werk gaan verrichten.

Opladen met PV opwek op deze zonnige dagen is zo gedaan, de opwek op dit moment zit rond de 50kWh per dag en is oplopend hoe hoger de zon komt en de schaduw achter wegvalt over meerdere uren.

De tijd zonder opwek heeft het huishouden ca 15-20kWh nodig, dat zit ook goed, dure uren worden met gemak overbrugd en er is nog ruimte om terug te leveren tegen hogere tarieven.

DESS heb ik geprobeerd, maar blijkt niet altijd logisch te schakelen.

Met Node Red experimenteer ik nog. Zet dan per dag de tijd voor ontlaad start en stop en het vermogen in.
Dit is meer om ervaring op te doen en te bekijken hoe een en ander uitwerkt en welke parameters ik daar bij betrek.

Het blijkt niet makkelijk om inschattingen te maken en daarop tijden en vermogen in te stellen, immers de weersverwachting valt ook vaak vies tegen. Deze afgelopen vele mooie zonnige dagen ligt het allemaal wel voor de hand en kan je niet veel fout doen als je het handmatig even instelt.

Offgrid heb ik nog niet getest, staat wel op de todo list, maar vooreerst bekijken of en hoe Victron de SMA aanstuurt als deze aan de AC OUT hangt.

Met voldoende vermogen is het niet zo heel erg als de efficiëntie van de Multiplus 2 minder is dan die van de Multi RS. We blijven nog wat hobbymatig experimenteren zodat de overgang naar einde salderingsregeling soepel zou kunnen verlopen.

De Victron Android Tablet App is een leuke toevoeging als display als je nog een oudere tablet hebt liggen die je toch al niet gebruikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WbxN_YXGLnSM5kw7uL4MF5CvELs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DFSgPX70soQvVIuNGVbaQBLM.jpg?f=fotoalbum_large

Met de laatste Beta V3.60~46 zonder DESS en zonder Node Red flow werd vannacht zonder reden de batterij geladen in oplopende stappen. Vanmorgen maar meteen terug het net opgeduwd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qq-DWqKjhGrRJmyrqBfO-b6B2cs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gWHyBfNamInNyCMcLyD2AJPx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinneke
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:48

vinneke

De Figuur

jeroenst schreef op zondag 9 maart 2025 @ 14:07:

Het brommen valt me erg tegen maar met rubberen dempers tussen de muur en de victron is het acceptabel.

De ventilator maakt nog steeds erg veel lawaai, binnenkort hebben kennissen van mij eenzelfde opstelling en dan kan ik vergelijken. Mocht die ventilator stiller zijn vraag ik voor een vervangende ventilator onder garantie.

Als ik het nu zou maken was ik zeker met mijn huidige kennis voor de multi rs solar gegaan. Deze is stiller, zuiniger, heeft 2 mppt trackers en mag inmiddels ook terugleveren aan het net.

Misschien dat ik de multiplus nog een keer verkoop en vervang.
De brom en ook de ventilator. Is dit veel lawaai omdat het apparaat dichtbij staat bvb. dichtbij je leefruimte? Of is het echt heel luid, zelfs in een garage?

Ik probeer me iets voor te stellen bij "luid". En of dit "draaiende ijskast" luid is, "stille stofzuiger" of "benzine grasmachine" luid :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenst
In een garage is het waarschijnlijk heb probleem. Bij ons hangt ie op zolder in een eigen ruimte en ik hoor de ventilator en verdieping lager in de slaapkamer als deze aan staat, maar eigenlijk vooral rond de 2000 watt daaronder en daarboven hoor ik de ventilator in de slaapkamer niet.

Ik denk dat het vergelijkbaar is met een stille stofzuiger.

Het aantal db(a) heb ik nog niet gemeten, dat zal ik binnenkort eens doen.

De rubbers tussen de multiplus en de muur hebben de brom voor 98% doen afnemen in het huis.

https://a.aliexpress.com/_EyY7LLE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinneke
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:48

vinneke

De Figuur

Ik heb nog een vraag over de instelbaarheid van het laadvermogen van de batterij. Heb in docs en on-line gezocht maar ik vind op eerste zicht niet superveel over. Ik vraag me af hoe instelbaar het laadvermogen is. Is er een onder- en bovengrens? Is dit met increments?

Ik ben zelf geinteresseerd in de 3kVA versie, dus misschien heeft deze andere thresholds voor deze parameters, maar het geeft me al een idee.

Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenst
De 3kVA kan maar 2400 watt ontladen en 1800 watt laden.

Houdt daar rekening mee als je het volledige vermogen van je zonnepanelen wilt kunnen laden en ook je overschot op de dure momenten wilt verkopen.

De laadstroom van de 3000 is 35A en de ontlaadstroom 60A.

Je kunt in je bms dit limiteren maar volgensmij ook in het dvcc menu van de victron.

Ook kun je het AC laad en ontlaadvermogen instellen in het ess menu.

https://www.victronenergy...-and-current-control.html

[ Voor 10% gewijzigd door jeroenst op 03-04-2025 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
Visueel ziet het in de console zo uit met 175A ingesteld als maximale laadstroom.
Met Node Red kun je veel sturen, is wel iets om je in te verdiepen voordat je doorhebt hoe eea werkt.

De laadspanning heb ik ingesteld om te zien wat en wanneer het effect heeft, maar tot nu toe nog geen invloed gezien met deze instelling.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jm_lVYm5bvOr7RkQoph7RVQJd0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8teDkqZealgpqZZJOWXnuTpL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Ersus op 05-04-2025 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroeninge
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-04 23:18
Mag ik vragen welke thuisbatterij merk je hebt gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenst
@jeroeninge ik heb 314Ah cellen van EVE gekocht bij nkon.nl en deze behuizing:

https://www.alibaba.com/x/x6bdumm?ck=pdp

Verder heb ik in de behuizing en 125 ampère AT1 zekering gezet van adler: https://ecs-online.org/Si...20kA-AUTOMOTIVE::260.html
Pagina: 1