Contractgrill repareren: welk draad gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:17

decramy

root@birdie:~#

Topicstarter
Onze contactgrill heeft aandacht nodig. Hij is nu zo'n 6 jaar oud en het is een ontzettend fijn ding, als hij werkt.

Het probleem is namelijk dat een van de contacten met het verwarmingselement niet helemaal okee is; daardoor is er een slecht contact geweest en is de draad verkoold. Eerste keer dat ik daar achter kwam heb ik getracht de boel te repareren door de draad weer in de kabelschoen te stoppen wat toen heeft gewerkt.

Maar na twee keer repareren is de draad nu zo ver verkoold dat ik die gewoon wil vervangen. Het aantal draadjes wordt minder en dus zal het probleem alleen maar erger worden. Vervangen!

ChatGPT gevraagd hoe warm een contactgrill wordt: 250 graden. Daarmee vallen de siliconen draden af. De huidige draad wordt ook door iets geïsoleerd wat gewoven is.
PUR-kabels zijn veelal aan de buitenste mantel beschermd met PUR, maar de aders niet; die komen dan tot 75 graden.
Meneer GPT raadde me ook aan te zoeken op ovendraad; maar dan kom ik bij Ali uit... Mjah, dat vind ik wat twijfelachtig.

Vraag me ook af of glasvezel-isolatie heel blijft, als de deksel open en dicht gaat. Een contactgrill heeft aan de achterzijde immers altijd een kabeldoorvoer tussen de twee platen. De draad die ik moet vervangen gaat daar ook doorheen.

Enfin. In het kader van duurzaamheid zou ik de contactgrill graag willen repareren. Weet iemand welke zoekterm ik het best kan gebruiken om de juiste draad te vinden? Of mogelijk al meteen link naar een verkoper?

Valt wat buiten DEI => schopje naar MME

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 07-11-2024 21:47 ]

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-05 21:13
Is er niet genoeg lengte om de draad in te korten?
Anders hogetemperatuurkabel of hittebestendige/temperatuurbestendige kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:17

decramy

root@birdie:~#

Topicstarter
Nee geen genoeg lengte meer.

De zoektermen die je opgeeft lijken niet de gewenste resultaten te geven. Zie openingspost

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-05 23:11

Illusion

(the art of)

Glaskous draad zoals bijvoorbeeld https://asset.conrad.com/...50-mm-zwart-per-meter.pdf

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat gaat wel werken.

Ik zou veiligheidsgerelateerde dingen trouwens echt nooit aan ai vragen.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

decramy schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:49:
repareren door de draad weer in de kabelschoen te stoppen wat toen heeft gewerkt.

Maar na twee keer repareren
um, ook een nieuwe kabelschoen + goede kabelschoentang dan misschien :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:40
decramy schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:49:

ChatGPT gevraagd hoe warm een contactgrill wordt: 250 graden. Daarmee vallen de siliconen draden af. De huidige draad wordt ook door iets geïsoleerd wat gewoven is.
Maar wordt de draad ook zo warm dan? Uiteindelijk is het doel van zo'n contactgrill om je eten te verwarmen, niet de behuizing en de elektronica die in de behuizing zit. Als er isolatie zit achter de grillplaten zelf, kan het goed zijn dat je niet eens in de buurt komt van de temperaturen waarbij de isolatie vergaat. Wat zat er eerst in?

Als de draadjes in de kabelschoen verkolen, dan maken die geen goed contact. Zou ook even nazien dat je correct krimpt, en een goede kabelschoen met een goede tang gebruikt. En nooit een gebruikte kabelschoen opnieuw gebruiken, ik krijg uit jouw verhaal het idee dat dat wel gebeurd is. Gewoon even een nieuwe pakken.

Afbeeldingslocatie: https://cdn-lmjlf.nitrocdn.com/XjBSLIoBRMjZvQLPUzxZTTQFiyWLWoWw/assets/images/optimized/rev-04b6720/purkeys.net/wp-content/uploads/2018/08/WireCrimping1.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door naarden 4ever op 08-11-2024 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-04 19:03
Al eens gekeken of er niet gewoon een typenr. op de kabel is gedrukt?

Bij mijn contactgril zit er een SIF/GL draad met mantelkous tussen de deksel en bodem platen in.
Een element gloeit over het algemeen pas vanaf 5 tot 10cm van de houder af, dus de volledige 250 graden komen niet tot aan de contactpunten.

De glasvezel mantelkous is, als het goed is, bij de bouwmarkt wel te vinden.

(Als je nog ergens een ongebruikte plafonnière hebt liggen, grote kans dat er daar ook eentje inzit)

[ Voor 24% gewijzigd door wally1987 op 08-11-2024 14:00 . Reden: Juiste bewoording ]

Pagina: 1