Ervaringen gezocht met all-electric wp i.c.m. roosters

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-08 19:58
Dag,

We gaan flink verbouwen en zitten te kijken naar overstap op all-electric. Rijtjeshuis met bouwjaar 1900, 120 m2, 350 m3 over 3 verdiepingen.

HR++ glas, achtergevel/dak/vloer geïsoleerd met Rd 4,5-6,0. Voorgevel krijgt ook een Rd van 4,5; alleen nog even puzzelen op isolatie van de oorspronkelijke klassieke holle kozijnen. (Zie ander topic.)

Warmteafgifte (deels nieuwe vloerverwarming, deels oude zware radiatoren) zou voldoende moeten zijn. Laten we voor de zekerheid nog even narekenen.

Ons punt van twijfel is nu vooral de ventilatie. Zowel lokale als centrale balansventilatie gaat slecht in budget vallen. Ik kom prijzen tegen vanaf 6000 euro als je het zelf aanlegt, en dat geld hebben we gewoon echt niet over. Nu niet en de komende jaren ook niet.

Er zitten nu raamroosters in het hele huis, die blokkeren bij te harde wind.

Ik hoor graag ervaringen van mensen die ook all-electric zijn gegaan en zijn blijven ventileren met raamroosters.

Hoe oncomfortabel is dat? En hoeveel 'last' heeft de wp ervan, in de zin dat die wellicht op veel lager rendement gaat draaien en je met enorme electriciteitsrekening komt te zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Job_04
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:35
Dat de tocht enigszins hinderlijk is heeft niets met de manier van warmte te maken lijkt me. Het is wel hinderlijk, ik heb ze precies bij de bank zitten. dan voel je de kou op je vallen. Dat gezegd hebbende hebben velen huizen in Nederland nog gewoon de roosters voor ventilatie. En je hebt dan al de verbeterde versie die bij harde wind de ventilatie knijpt.

Verder zie je vaak bij inschattingen dat er zo'n 20% warmte verloren gaat bij type c ventilatie. Je warmptepomp zal dus een kleine 20% meer verbruiken t.o.v. een WTW installatie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Dus je hebt wél het geld over voor een warmtepomp, nieuwe vloerverwarming, en extra isolatie. Maar dan ga je "de ramen op kiepstand open laten staan"? Ik denk dat je even de prio's moet herbekijken.

Als je nu de isolatie doet, wél balansventilatie steekt, die nieuwe vloerverwarming (meteen correct, dus onderaan constructievloer, dan isolatie, dan vloerverwarming in chape/zandcement/anhydriet, dan vloerafwerking), en die raamroosters helemaal dichtmaakt; dan zie je hoeveel zuiniger je het huis warm krijgt met de bestaande CV.

Door die nieuwe zuiniger waarde te weten, kan je later een lichtere (dus goedkopere) warmtepomp kopen. Een te zware warmtepomp zal minder efficiënt draaien.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veter-dr0p
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 20:08
Hier ook een all electric WP geplaatst en nog gewoon roosters in de ramen en volledig natuurlijke ventilatie. In een woord: Heerlijk!

Gewoon lekkere frisse lucht van buiten. Zeker met radiatoren onder de ramen (bedoelt om koudeval op te heffen) zul je weinig merken. Tocht zou je vooral last van hebben als het of ergens heen kan waaien (tegenoverliggend rooster, dus dan kun je er in de winter bijv. 1 ietsje verder dicht zetten) of als je afzuiging aan hebt staan zoals je wasemkap.

Qua warmteverlies valt het behoorlijk mee, als je rekent met Ventilatornorm voor verblijfsruimte zoals je keuken (120m3 lucht per uur oid, keuken is hoog qua norm) en je houdt er rekening mee dat je dat vanuit je andere verblijfsruimten aanzuigt en die dus ook ventileert zo zou je bij -8 Celsius buitenlucht alsnog maar iets meer dan 1kW aan warmte verliezen hiermee.. in oudere huizen dus vaak een heel stuk minder dan via de muren/vloer/glas e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:12
Ik snap de link tussen de ventilatie en de warmtepomp niet.
Je kunt gewoon eem warmtepomp installeren passend bij je situatie.
Je kunt los daarvan ook centrale ventilatie/wtw aanleggen als je aan t verbouwen bent.
Als je dat niet bent en je wilt het niet dan kan dat ook prima. Er zijn meer huizen zonder wtw dan met.

Roosters voor ventilatie gebruik ik hier thuis ook. En heb een warmtepomp... voor wat dat uitmaakt

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-09 21:31
veter-dr0p schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:28:
Hier ook een all electric WP geplaatst en nog gewoon roosters in de ramen en volledig natuurlijke ventilatie. In een woord: Heerlijk!

Qua warmteverlies valt het behoorlijk mee, als je rekent met Ventilatornorm voor verblijfsruimte zoals je keuken (120m3 lucht per uur oid, keuken is hoog qua norm).
Je gaat met de ventilatienorm en een roostertje boven het raam nooit aan die normen voldoen (als je kierdichting ook voldoende is). Een raamroostertje ventileert ~50M3/h per strekkende meter bij de modernste roosters. Dan moet je al behoorlijk veel roosters hebben wil je überhaupt op de 120m3/h uitkomen.

Hier ook gestart met natuurlijke ventilatie en nu naar WTW (D); enorm verschil voor het binnenklimaat. Een stuk prettiger en het energieverbruik is ook gedaald. Het is inderdaad een kostenpost maar voor je gezondheid en het milieu is het een stuk beter.
Wat @Job_04 aangeeft; 20% verlies dus 20% meer werk voor de WP = meer kosten dus een snellere terugverdientijd op je WTW.
pentaw1nz schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:44:
Ik snap de link tussen de ventilatie en de warmtepomp niet.
Omdat je bij een WP vaak werkt aan een goed geïsoleerde schil en dus je 'verse' lucht in het huis een stuk minder is wil je dus extra aandacht besteden aan je ventilatie. Minder CO2 binnen, betere vochthuishouding en een gezond binnenklimaat is echt belangrijk voor comfort! (Zoals hierboven geschreven een koude rug door een ventilatierooster is niet echt lekker op de bank zitten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hier een FE WP met roosters.

Wij gaan de roosters dicht doen en een decentrale WTW plaatsen. 1 die 100/130m3 per uur kan verversen, alleen beneden.

De kouval die de roosters meebrengen is waardeloos, bovendien heb je een goed geïsoleerd huis maar wel roosters die eigenlijk een open verbinding naar buiten zijn.

Boven is minder belangrijk voor ons, daar doen we dus niets.
Met de installatie hopen we rond de 3k klaar te zijn.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:12
Die schil en goede luchtkwaliteit lijkt me los te staan van een warmtepomp.
Met een CV ketel wil je dat ook. En met elektrische verwarming ook.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrSpixel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-09 21:16
Het is komende zaterdag nationale open duurzame huizenroute. Zoek een huis in de buurt van je woonplaats uit en ervaar het zelf: https://duurzamehuizenroute.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Job_04 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:27:
Dat de tocht enigszins hinderlijk is heeft niets met de manier van warmte te maken lijkt me. Het is wel hinderlijk, ik heb ze precies bij de bank zitten. dan voel je de kou op je vallen. Dat gezegd hebbende hebben velen huizen in Nederland nog gewoon de roosters voor ventilatie. En je hebt dan al de verbeterde versie die bij harde wind de ventilatie knijpt.

Verder zie je vaak bij inschattingen dat er zo'n 20% warmte verloren gaat bij type c ventilatie. Je warmptepomp zal dus een kleine 20% meer verbruiken t.o.v. een WTW installatie.
Warmtepomp is lagetemperatuurverwarming. De lucht die dan uit de roosters komt 'vallen' warmt veel minder goed op? Althans, daar las ik online een waarschuwing voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
naftebakje schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:01:
Dus je hebt wél het geld over voor een warmtepomp, nieuwe vloerverwarming, en extra isolatie. Maar dan ga je "de ramen op kiepstand open laten staan"? Ik denk dat je even de prio's moet herbekijken.

Als je nu de isolatie doet, wél balansventilatie steekt, die nieuwe vloerverwarming (meteen correct, dus onderaan constructievloer, dan isolatie, dan vloerverwarming in chape/zandcement/anhydriet, dan vloerafwerking), en die raamroosters helemaal dichtmaakt; dan zie je hoeveel zuiniger je het huis warm krijgt met de bestaande CV.

Door die nieuwe zuiniger waarde te weten, kan je later een lichtere (dus goedkopere) warmtepomp kopen. Een te zware warmtepomp zal minder efficiënt draaien.
Dat is exact waarom ik dit topic start he :) Ik probeer onze prioriteiten helder te krijgen. Balansventilatie doorschuiven en de rest nu al doen is 1 van de opties. Dat dit niet perfect is, weten we. Maar hóe vervelend het gaat zijn, dat wil ik wel echt graag weten, want het heeft in onze situatie ook wel echt voordelen om alles te doen behalve de balansventilatie; en die dan over 2 jaar pas. En dan gaat het ons concreet om comfortverlies.

Voordelen om het wél zo te doen:
- Aanleg balansventilatie met wtw lijkt hier in dit oude huis zo'n 20.000 euro te gaan kosten. Als ik althans mag afgaan op de 2 offertes die ik ontving. Dat is meer dan alle andere verduurzamingskosten die we gaan maken bij elkaar. En geen geld dat we nu hebben liggen.
- We hebben een warmteverliesberekening liggen voor de nieuwe situatie (na muurdoorbraken, extra isolatie). Adviseur geeft aan dat warmteverlies door huidige roosters niet dermate groot is om daarna voor een lager vermogen wp in aanmerking te komen. Dat is hier dus geen issue. Hij geeft wél aan dat wp met roosters comfortverlies kan geven, omdat de koude lucht uit de roosters minder snel opwarmt. Hoe erg dat comfortverlies is, wist hij niet. Daarom zoek ik naar ervaringen.
- De ramen staan hier nu sowieso niet op kiepstand. Er zitten 4 jaar oude regelbare roosters bij die automatisch sluiten zodra het wat harder waait. We wonen in de stad op het oosten in een rijtjeshuis; de wind staat zeker in de woonvertrekken op BG en 1e verdieping nooit recht op de ramen.
- Nu al overstappen op all-electric wp voelt voor ons ook 'vroeg', maar vanwege muurdoorbraken moet gasmeter anders verplaatst worden à 1500 euro. Vinden we best zonde als we over 2 jaar (als we balansventilatie bij elkaar hebben gespaard) alsnog van het gas af gaan. Tenzij we door die roosters mét onze warmtepomp dan 2 jaar in totale ijzige tocht zitten... Tsja. Dan wordt het een andere afweging. Vandaar dus mijn vraag.

(En zandcement icm vloerverwarming hebben we eerlijk gezegd uberhaupt niet serieus overwogen. Teveel energieverlies. Wordt schuimbeton Rd 5,0 met anhydriet.)

Heb je zelf ervaring met deze opstelling? Goed geisoleerde muren/ramen (niveau A+), all-electric, nog wel moderne raamroosters? Want dát is dus mijn vraag...

[ Voor 29% gewijzigd door Purk80 op 09-11-2024 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
pentaw1nz schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:25:
Die schil en goede luchtkwaliteit lijkt me los te staan van een warmtepomp.
Met een CV ketel wil je dat ook. En met elektrische verwarming ook.
Duurzaamheidsadviseur gaf aan: omdat wp lagetemperatuurverwarming is, wordt de koude lucht (koudeval) uit de roosters minder snel opgewarmd dan op dit moment, met CV-temperatuur 50-70 graden. Daarom benieuwd naar ervaringen van mensen die dit zo hebben gedaan.

Kierdichtheid en ventilatie staat (ten onrechte, heb ik de indruk) nog helemaal niet zo bovenaan het prioriteitenlijstje, ook niet bij de overheid, dus ik hoopte hier wel mensen te kunnen vinden die dit hebben gedaan, die wat over hun ervaringen kunnen verrtellen. Die horen we dus graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
DaWizza schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:45:
Hier een FE WP met roosters.

Wij gaan de roosters dicht doen en een decentrale WTW plaatsen. 1 die 100/130m3 per uur kan verversen, alleen beneden.

De kouval die de roosters meebrengen is waardeloos, bovendien heb je een goed geïsoleerd huis maar wel roosters die eigenlijk een open verbinding naar buiten zijn.

Boven is minder belangrijk voor ons, daar doen we dus niets.
Met de installatie hopen we rond de 3k klaar te zijn.
Ah. Dus echt veel meer last van koudeval na plaatsing van de wp?

3000 euro is goed te doen inderdaad. Voor dit huis kregen we offertes van rond de 20k, dat is wel een dingetje... Is die 3000 euro voor decentraal of centraal? In oud of nieuw huis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
Purk80 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:50:
[...]

Ah. Dus echt veel meer last van koudeval na plaatsing van de wp?

3000 euro is goed te doen inderdaad. Voor dit huis kregen we offertes van rond de 20k, dat is wel een dingetje... Is die 3000 euro voor decentraal of centraal? In oud of nieuw huis?
Koudeval is er sowieso, met een radiator onder de roosters vang je het alleen beter op.

Ons huis is van 1993, 50m2 BG.
3000 euro is voor 1 unit decentraal, merk en type maakt dan weinig uit.
Wij gaan waarschijnlijk voor de Fresh-r, die koop je voor ongeveer 2600 euro.
2 gaten laten boren kost ongeveer 250 euro.
Dan zelf ophangen met wat bouten en dat moet het wel zijn.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-09 08:15

EiT

Huis gehad met ventilatie type D en een WP, nu met C.
Helaas was D niet mogelijk vanuit bouw, maar ik mis het behoorlijk.

Ook zijn de stookkosten hoger, maar moeilijk in te schatten omdat inhoud van nieuw huis 2x zo groot is.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 29-09 19:39
DaWizza schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:56:
[...]

Koudeval is er sowieso, met een radiator onder de roosters vang je het alleen beter op.

Heb je een voorbeeld voor zo'n unit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:31

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hier prima ervaringen met een warmtepomp icm roosters type C. Het is best een grote woning (bg is 125m2 met overal vloerverwarming) dus we hebben geen last van koude luchtstromen als we op de bank zitten omdat we ver genoeg van de roosters afzitten.

Warmtepomp zal wellicht iets harder moeten werken (hij pruttelt ongeveer 8u per dag op laag vermogen), uiteindelijk is het nog steeds heel veel goedkoper in gebruik dan op gas stoken.

Als je langs een drukke weg woont of houtstokers in de omgeving hebt dan heeft type D wel voordelen denk ik.

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 10-11-2024 00:21 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:05

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Hier ook roosters icm all electric wp. En kan zeggen dat dit prima samen kan. Staan bij ons beneden open icm vloerverwarming.

Huis is 120m2 icm een 8kw warmtepomp. En die pruttelen rustig door tijdens het verwarmen.

[ Voor 27% gewijzigd door mydogisgone op 10-11-2024 04:27 ]

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:38

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Als je het zelf aanlegt denk ik dat je voor <2000 euro die complete woning voorziet van spirobuizen en ventielen. Dat zijn de kosten niet, en nu kun je er nog bij.
Laat ze uitkomen op het punt waar de WTW unit moet komen. En hang hem neer als je hem kan betalen.

Ik ben het aan het doen in een oude woning op alleen de begane grond (80m2 waar ik veel verwarm). Ik kwam weg met een HRU200, die was ongeveer 800 euro. Die paar ventielen en koppelingen houden de hele installatie prijs onder de 2000 euro.

[ Voor 31% gewijzigd door AtomicShockwave op 10-11-2024 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
DaWizza schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:56:
[...]

ah, je hebt maar 1 verdieping, wij 3, dat maakt uit natuurlijk. Ook heen kanalen naar kamers? Ik had begreoen dat je bij centrale balansventilatie afzuigt in badkamer / wc / keuken, en aanvoert en overige vertrekken. Aanleg van kanalen zijn grootste deel van ons kostenplaatje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
AtomicShockwave schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:13:
Als je het zelf aanlegt denk ik dat je voor <2000 euro die complete woning voorziet van spirobuizen en ventielen. Dat zijn de kosten niet, en nu kun je er nog bij.
Laat ze uitkomen op het punt waar de WTW unit moet komen. En hang hem neer als je hem kan betalen.

Ik ben het aan het doen in een oude woning op alleen de begane grond (80m2 waar ik veel verwarm). Ik kwam weg met een HRU200, die was ongeveer 800 euro. Die paar ventielen en koppelingen houden de hele installatie prijs onder de 2000 euro.
Dat is wel een enorm prijsverschil zeg. In het topic over centrale balansventilatie hier elders op Tweakers deelde iemand me z'n overzicht van aanschaf materiaal. Alleen materiaal al 6000 euro. Kastje 3000, dus buizen nog 3000...

Heb je dan afzuigventilen in WC/badkamer/keuken; en aanvoerventilen in overige leefruimtes?

Mss dat materiaalkosten voor buizensysteem flink omhoog gaan als je niet 1 maar 3 verdiepingen hebt (zoals wij)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
Purk80 schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:34:
[...]

ah, je hebt maar 1 verdieping, wij 3, dat maakt uit natuurlijk. Ook heen kanalen naar kamers? Ik had begreoen dat je bij centrale balansventilatie afzuigt in badkamer / wc / keuken, en aanvoert en overige vertrekken. Aanleg van kanalen zijn grootste deel van ons kostenplaatje
We hebben de BG met vloerverwarming, we hebben wel meerdere verdiepingen ;)
We hebben straks geen kanalen, dan zit je met een centrale WTW te werken en dat is voor ons geen optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Sja what can I say?
Hier ca 240 m2, wp 5.5 kW en door het hele huis roosters in sommige vleugels. In de winter staat bijna alles dicht, in de zomer enkele (deels) open.

Beweging en RLV gestuurde C ventilatie in de badkamer met terugslagklep
Beweging gestuurde afzuiging in toilet met zelfsluitende lamellen
VOC gestuurde C ventilatie in kantoor.

Die halen allemaal lucht uit de rest van het huis, hetgeen ook weer verse lucht aantrekt.
Het binnenklimaat is altijd uitstekend.

Dan gaat de inductiekookplaat aan met afzuiging (naar buiten) en ontstaat eigenlijk 20 min lang vrij hard hetzelfde.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
DaWizza schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:40:
[...]

We hebben de BG met vloerverwarming, we hebben wel meerdere verdiepingen ;)
We hebben straks geen kanalen, dan zit je met een centrale WTW te werken en dat is voor ons geen optie.
Ah niet goed gelezen dan, sorry.

We kijken hier inderdaad naar centrale wtw. We hebben eigenlijk op alle verdiepingen wel goeie ventilatie nodig.
- BG = leefverdieping,
- 1e verdieping = werkverdieping,
- 2e verdieping kinderkamers (ook vrij veel gebruikt), overdag niet ventileren eigenlijk geen optie, en daarbij stijgt alle warmte hier naar 2e verdieping. De roosters hier veroorzaken dus denk ik ons grootste warmteverlies. Willen we wel wat aan doen door tussenvloeren te isoleren, maar binnenshuis alle kieren dichten en voortdurend alle deuren dicht houden blijkt met onze kinderen & huisdieren eigenlijk geen doen.

Als het puur om comfort gaat zouden we het kunnen houden bij decentraal op 2 verdiepingen..., (we hebben warmbloedige kinderen; anders dan mijn man en ik van hen geen klachten over kou) hmz. Nog even puzzelen.

Dank voor de input iig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:38

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Purk80 schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:34:
[...]

Je kunt toch gewoon eens meters en kopplingen gaan tellen en dan is kijken op ventilatieland.nl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
AtomicShockwave schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:44:
[...]

Je kunt toch gewoon eens meters en kopplingen gaan tellen en dan is kijken op ventilatieland.nl?
Ik zag in dat andere topic demateveel koppelstukjes en andere frutselonderdelen voorbij komen waaevan ik geen idee heb of we ze nodig hebben, dat ik niet zo 123 weet wat we hier daadwerkelijk nodig ga hebben. Men zegt daar: eerst ontwerp maken... dan zie ik al allerlei termen voorbij komen die ik niet ken. Het is niet dat ik het allemaal niet kan leren, uiteindelijk weet ik uiteindelijk alles wel uit te vissen, maar de puzzel met de rest van deze verbouwing is al behoorlijk groot. En tijd beperkt.

Daarnaast kreeg ik daar schattingen in de trant van: 6 weken lang 14 uur/week mee bezig geweest om aan te leggen. Die tijd hebben we hier gewoon niet, naast de rest van de verbouwing.

Daarom dus gaan kijken naar uitbesteden. Maar schrik me een hoedje van de offertes. Afijn. Daarom m'n idee: eerst uitzoeken hóe oncomfortabel het precies gaat zijn om alvast over te schakelen naar all-electric (zodat gasmeter niet verplaatst hoeft te worden maar afgesloten kan worden; en gasleidingen niet verlegd); en dan die ventilatie later fixen als we weer wat ruimer in tijd & geld zitten.

Sowieso zitten we al erg tegen grens van budget door aantal constructieve issues in huis die voorrang moeten krijgen. Het is gewoon een beetje een puzzel en dan vind ik het handig om per afweging wat ervaringen te horen.

[ Voor 23% gewijzigd door Purk80 op 11-11-2024 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Maar, die roosters die je nu hebt kun je toch ook gewoon sluiten? (of het nou waait buiten of niet?)
Als je er in de winter niet pal naast gaat zitten kan ik me niet voorstellen dat je die voelt.

Zou dat eerlijk gezegd als twee losse zaken zien. In het ergste geval laat je je glas vervangen voor panelen zonder rooster. Als tripple past, krijg je daar ook pittig wat subsidie op.

ik ben eigenlijk wel soort van 'blij' met mijn type C ventilatie :+

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 11-11-2024 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
paQ schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:06:
Maar, die roosters die je nu hebt kun je toch ook gewoon sluiten? (of het nou waait buiten of niet?)
Als je er in de winter niet pal naast gaat zitten kan ik me niet voorstellen dat je die voelt.

Zou dat eerlijk gezegd als twee losse zaken zien. In het ergste geval laat je je glas vervangen voor panelen zonder rooster. Als tripple past, krijg je daar ook pittig wat subsidie op.

ik ben eigenlijk wel soort van 'blij' met mijn type C ventilatie :+
Roosters dicht zonder alternatieve ventilatie is hier geen optie, dan loopt de CO2 hier heel snel te hoog op. We hebben metertje staan. Roosters moeten vol openstaan in de winter om CO2-niveau binnen de perken te houden.

We voelen de tocht op zich nu al maar het gaat nog. Als we ivm warmtepomp overgaan naar lagetemperatuurverwarming, warmt die koude inkomende lucht natuurlijk nog veel trager op. Ik las her en der waarschuwingen dat wp + roosters echt een beroerde combinatie is. Daarom toch even ervaringen horen...

[ Voor 24% gewijzigd door Purk80 op 11-11-2024 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Purk80 schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:08:
[...]

Roosters dicht is geen optie, dan loopt de CO2 hier heel snel te hoog op.
Sja dan zou je het decentraal kunnen toepassen.

Ik heb ook wel eens een poging gedaan om te kijken of ik daar op mijn badkamer wat mee zou winnen, maar ik heb mezelf nog niet kunnen overtuigen van de baten* vs de kosten om mijn huidige afzuiging daarvoor te vervangen.

Ventilatie is superbelangrijk in een huis, maar tocht is ronduit onprettig. Het is ergens schikken.

*

Ik verbruik nu ca 180-200 kWh/jr aan COP1 verwarming per jaar.

Ik kom met een levensduur van 15 jaar in mijn situatie (badkamer) en rendement van 70% uit op ca 125 kWh/jr die ik moet besparen om break even te draaien. (750 euro voor de unit)|
Mits hij 15 jaar mee gaat. En 70% rendement levert, wat hoogstonwaarschijnlijk is.

Dan zou ik het puur om het comfort doen.

[ Voor 30% gewijzigd door paQ op 11-11-2024 17:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:57
Lastig om in dit topic de kolder te filteren om het goede advies over te houden. Een centrale WTW balansventilatie aanleggen in bestaande bouw ga je niet terug verdienen en is totaal niet noodzakelijk om over te kunnen stappen op een warmtepomp.
Overweging om het toch te doen is comfort en eventueel luchtkwaliteit (je kunt ingaande lucht filteren), als je alles zelf kunt doen kun je dan kostenneutraal of op een kleine besparing uitkomen. Decentraal zou nog een optie kunnen zijn maar ik heb me daar nooit in verdiept dus weet niet hoeveel dat scheelt in kosten en of er andere voor- of nadelen zijn.

Wat betreft comfortverschil met de situatie nu, daar is lastig iets algemeens van te zeggen en verschilt per situatie. Als je er last van krijgt/hebt dan zou je de radiatoren nog kunnen vervangen door LTV radiatoren, doordat daar ventilatoren inzitten die de verwarmde lucht omhoog blazen zal de verwarmde lucht zich sneller mengen met de koude lucht die uit de roosters valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
paQ schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:11:
[...]

Sja dan zou je het decentraal kunnen toepassen.

Ik heb ook wel eens een poging gedaan om te kijken of ik daar op mijn badkamer wat mee zou winnen, maar ik heb mezelf nog niet kunnen overtuigen van de baten* vs de kosten om mijn huidige afzuiging daarvoor te vervangen.

Ventilatie is superbelangrijk in een huis, maar tocht is ronduit onprettig. Het is ergens schikken.

*

Ik verbruik nu ca 180-200 kWh/jr aan COP1 verwarming per jaar.

Ik kom met een levensduur van 15 jaar in mijn situatie (badkamer) en rendement van 70% uit op ca 125 kWh/jr die ik moet besparen om break even te draaien. (750 euro voor de unit)|
Mits hij 15 jaar mee gaat. En 70% rendement levert, wat hoogstonwaarschijnlijk is.

Dan zou ik het puur om het comfort doen.
We zouden het om het comfort doen inderdaad, en daarnaast voor de gezondheid. Fijnstof en pollenfilter. (Man en ik hebben beide onfitte longen)

In oud huis als het onze schijnt energiewinst met balansventilatie sowieso beperkt te zijn, omdat het gewoon heel lastig echt kierdicht is te maken. Dus dat heb ik al lostgelaten :)

[ Voor 8% gewijzigd door Purk80 op 12-11-2024 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Pejdref schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:31:
Lastig om in dit topic de kolder te filteren om het goede advies over te houden. Een centrale WTW balansventilatie aanleggen in bestaande bouw ga je niet terug verdienen en is totaal niet noodzakelijk om over te kunnen stappen op een warmtepomp.
Overweging om het toch te doen is comfort en eventueel luchtkwaliteit (je kunt ingaande lucht filteren), als je alles zelf kunt doen kun je dan kostenneutraal of op een kleine besparing uitkomen. Decentraal zou nog een optie kunnen zijn maar ik heb me daar nooit in verdiept dus weet niet hoeveel dat scheelt in kosten en of er andere voor- of nadelen zijn.

Wat betreft comfortverschil met de situatie nu, daar is lastig iets algemeens van te zeggen en verschilt per situatie. Als je er last van krijgt/hebt dan zou je de radiatoren nog kunnen vervangen door LTV radiatoren, doordat daar ventilatoren inzitten die de verwarmde lucht omhoog blazen zal de verwarmde lucht zich sneller mengen met de koude lucht die uit de roosters valt.
Dankjewel!

Het is ons idd om ccmfort en luchtkwaliteit te doen. Maar vooral comfort.

Als ik jou zo beluister kunnen we prima eerst de wp nemen. Enige voordeel om het tijdens de verbouwing te doen is dat nu toch alles open gaat en het op een later moment dus meer gedoe gaat worden en duurder om de kanalen alsnog aan te leggen. Maar als ik heel concreet kijk waar de kanalen kunnen komen, valt dat hier in huis eigenlijk ook nog wel mee (oa door inbouwkasten waar ze later alsnog prima in weggestopt kunnen).

LTV-radiatoren zitten we sowieso naar te kijken, dmaar we hebben nu ook al radiatorventilatoren onder de 30 jaar oude type 22 radiatoren hangen. Die verbeteren het comfort inderdaad flink! Alleen blazen ze nu nog lucht langs radiatoren gevuld met water dat op 70 graden de ketel verlaat. En met wp zal dat eerder 40 graden zijn. Het gordijntje wordt natuurlijk wel minder warm. Maar afijn, dat kunnen we testen.

Je maakt me nog wel nieuwsgiering met je opmerking over 'kostenneutraal'. Met welke kosten reken je dan? Ik las in topic balansventilatie iemand die alleen al aan materiaal 6000 kwijt was (wel met enthalpieding die we hier niet willen), plus nog 6 weken lang 14 uur/week. Moeten we daar ook vanuit gaan, of zal het in veel gevallen in rijtjeshuis van 3 verdiepingen 120 m2 echt wel op minder uren en/of minder kosten uitkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Purk80 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:05:
[...]

We zouden het om het comfort doen inderdaad, en daarnaast voor de gezondheid. Fijnstof en pollenfilter. (Man en ik hebben beide onfitte longen)

In oud huis als het onze schijnt energiewinst met balansventilatie sowieso beperkt te zijn, omdat het gewoon heel lastig echt kierdicht is te maken. Dus dat heb ik al lostgelaten :)
Er zitten ook wel de nodige haken en ogen aan de decentrale WTW.
(pendel ventilatie)
Met name het onbewezen rendement.

Ik weet niet hoe je Duits is, maar kijk deze eens:
YouTube: Pendellüfter - Besser als Ihr Ruf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
Als je het uiteindelijk wel wil doen dan is het natuurlijk beter om het tijdens de verbouwing te doen. Of op z’n minst voor te bereiden.
Mijn kostenneutraal inschatting is niet direct op een berekening gebaseerd en het kan ook alleen per situatie berekend worden. Veel is afhankelijk van keuzes en mogelijkheden.
Wil je het wettelijk minimum, of wil je geruisloos, wil je designventielen of wil je de goedkoopste, is er al een ventilatie systeem of begin je blanco. Benodigde arbeid is ook sterk afhankelijk van hoe de kanalen in de bestaande situatie passen.
Wij kwamen voor een rijtjeswoning op ongeveer 4k uit (1000 voor de unit, rest is kanalen, ventielen, dakdoorvoeren en toebehoren), al het werk zelf gedaan (hoeveel weet ik niet op de hoop van de complete verbouwing). Materiaal voor de koven is hier niet bijgeteld.
Geen idee wat ik ermee bespaar, maar die 4k gaan we niet binnen 10-15 jaar terugverdienen is mijn inschatting. De kosten als we het niet hadden gedaan waren echter niet 0, de keuze was dit of type C.
We hadden hier en daar wel wat goedkopere keuzes kunnen maken, dan waren we op 3k uitgekomen voor de allergoedkoopste variant. Als het alternatief 1k had gekost moet je dus 2k terugverdienen. Dat zou wel uitkunnen denk ik.
Met of zonder WTW hadden we genoeg aan een 5kW warmtepomp wat de kleinste was op dat moment, daar hebben we dus niks kunnen besparen.
Opmerking bij de kosten: Het is 2 jaar geleden en we hebben kortingen in de gaten gehouden en konden soms voordeliger inkopen omdat we grote bestellingen plaatsten met ander verbouwbenodigdheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Pejdref schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:55:
Als je het uiteindelijk wel wil doen dan is het natuurlijk beter om het tijdens de verbouwing te doen. Of op z’n minst voor te bereiden.
Mijn kostenneutraal inschatting is niet direct op een berekening gebaseerd en het kan ook alleen per situatie berekend worden. Veel is afhankelijk van keuzes en mogelijkheden.
Wil je het wettelijk minimum, of wil je geruisloos, wil je designventielen of wil je de goedkoopste, is er al een ventilatie systeem of begin je blanco. Benodigde arbeid is ook sterk afhankelijk van hoe de kanalen in de bestaande situatie passen.
Wij kwamen voor een rijtjeswoning op ongeveer 4k uit (1000 voor de unit, rest is kanalen, ventielen, dakdoorvoeren en toebehoren), al het werk zelf gedaan (hoeveel weet ik niet op de hoop van de complete verbouwing). Materiaal voor de koven is hier niet bijgeteld.
Geen idee wat ik ermee bespaar, maar die 4k gaan we niet binnen 10-15 jaar terugverdienen is mijn inschatting. De kosten als we het niet hadden gedaan waren echter niet 0, de keuze was dit of type C.
We hadden hier en daar wel wat goedkopere keuzes kunnen maken, dan waren we op 3k uitgekomen voor de allergoedkoopste variant. Als het alternatief 1k had gekost moet je dus 2k terugverdienen. Dat zou wel uitkunnen denk ik.
Met of zonder WTW hadden we genoeg aan een 5kW warmtepomp wat de kleinste was op dat moment, daar hebben we dus niks kunnen besparen.
Opmerking bij de kosten: Het is 2 jaar geleden en we hebben kortingen in de gaten gehouden en konden soms voordeliger inkopen omdat we grote bestellingen plaatsten met ander verbouwbenodigdheden.
Dankjewel, dit helpt.

1000 euro voor unit valt me mee. Geen bypass of centrale CO2-sensor dan? Ben benieuwd naar het type

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
De Itho HRU 350. Heeft wel een bypass, CO2 regeling is optioneel. Is met HA volledig aan te sturen met het printje van Itho Daalderop - open source wifi control add-on module. Dat doe ik nog niet maar ben ik wel van plan, dan kan ik mijn eigen CO2 en vocht sensoren gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Pejdref schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 17:12:
De Itho HRU 350. Heeft wel een bypass, CO2 regeling is optioneel. Is met HA volledig aan te sturen met het printje van Itho Daalderop - open source wifi control add-on module. Dat doe ik nog niet maar ben ik wel van plan, dan kan ik mijn eigen CO2 en vocht sensoren gebruiken.
wat is HA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
Home Assistant

Pagina: 1