Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ithariuz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-01 13:56
Goede avond,

Vandaag heb ik 2 offertes ontvangen voor zonnepanelen die aardig uit elkaar liggen. We verbruiken nu ongeveer 2000 kWh per jaar. We willen in de toekomst misschien nog een airco ophangen die ook kan verwarmen dus daar komt misschien nog wat bij.

Het verkoop praatje van de AEG panelen klonk goed, top of the line etc. Ik vraag me alleen af of dat verschil 2000 euro waard is (en of je dat nog terug verdient). Helaas word ik van de overvloed aan partijen en marketing verhalen op internet niet veel wijzer.

De achterkant van ons huis ligt op het zuidwesten, beide partijen willen de panelen allemaal aan die kant leggen. We hebben geen schaduw op die kant.

Offerte 1:
5x E.On 435WP (E.ON Aura JN435BB)
5x Enphase IQ8AC omvormer
Verwachte productie: 2042 kWh

Kosten: €4100

Offerte 2:
6x AEG 455WP
Solar Edge (hybride omvormer, kunnen nog max 2 panelen bij)
Verwachte productie: ~2400

Kosten: €6200

Volgens mij zijn zonnepanelen tegenwoordig niet zo'n ingewikkeld product meer, dus vraag ik mij af of die 2000eu verschil waard is. Iemand toevallig ervaring met deze panelen of andere inzichten?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:31
Beide is veel te duur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:50
AEG heeft de merk naam in licentie gegeven en maakt zelf zeker geen panelen. Het is dus eigenlijk puur verkooppraatjes.

En met @lothar … beide echt heel duur

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ithariuz
Ronald schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:52:
AEG heeft de merk naam in licentie gegeven en maakt zelf zeker geen panelen. Het is dus eigenlijk puur verkooppraatjes.

En met @lothar … beide echt heel duur
Was ik al een beetje bang voor. Waar zou ik aan moeten denken voor 2400 kWh en welke panelen/omvormers worden hier doorgaans voor gebruikt?

Normaal kan je dit soort dingen prima opzoeken maar in het geval van zonnepanelen vind ik dat echt aanzienlijk lastiger te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonys
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 13-05 05:44
Waar je wel handig naar kan kijken is de aantal euro per WP. Dacht dat de gemiddelde prijs nu rond de 1,24 euro per WP ligt. Dus totaal bedrag gedeeld door de totaal aantal WP van alle panelen. Als de installatie groter wordt gaat dit niet altijd meer op..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:50
Ik zou het dakvlak vol laten leggen.
Ongeacht je eigen verbruik.

Heel ruw moet je denken aan 1000 euro leg kosten.

500-1000 euro omvormer (basis, luxe)

70-100 euro per paneel.

Kleine systemen zijn relatief duurder.

Met €2.500 zit je echt wel aan de lage kant met een simpel stringsysteem op basis van een Chinees merk omvormer.

Solaredge moet je met 6 panelen echt wel schaduw-arm zijn. Enphase nog duurder.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-05 20:45
Met @Ronald eens, dakvlakken vol, je kunt nooit te veel leggen, wel te weinig.
Omvormers kunnen gewoon uit en energie krijg je echt wel op.

Maar op dit moment max 85ct/Wp

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ithariuz
technopeuter schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:16:
Met @Ronald eens, dakvlakken vol, je kunt nooit te veel leggen, wel te weinig.
Omvormers kunnen gewoon uit en energie krijg je echt wel op.

Maar op dit moment max 85ct/Wp
Dus je bedoelt bij overcapaciteit de omvormers uitzetten? Kan dat automatisch (via een app oid?)

Wij hebben geen bomen/buren aan de achterkant, dus we hebben echt geen schaduw op het dak.

De ene adviseur was voorzichtig en wou niet over het verbruik heen gaan door de terugleverkosten en de ander wou iets van ruimte overlaten (en bij overcapaciteit maar een extra lamp aanzetten) maar als uitzetten idd een mogelijkheid is dan is meer plaatsen wel logisch.

[ Voor 6% gewijzigd door Ithariuz op 04-11-2024 21:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Ithariuz schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:24:
[...]

Dus je bedoelt bij overcapaciteit de omvormers uitzetten? Kan dat automatisch (via een app oid?)

De ene adviseur was voorzichtig en wou niet over het verbruik heen gaan door de terugleverkosten en de ander wou iets van ruimte overlaten (en bij overcapaciteit maar een extra lamp aanzetten) maar als uitzetten idd een mogelijkheid is dan is meer plaatsen wel logisch.
Een 400 euro kostende omvormer van Growatt kan prima 0 op de meter houden. Dat betekend dat er alleen zonne-energie opgewekt wordt als je in huis ook stroom gebruikt. Verbruik je 200W, dan komt er 200W van het dak, verbruik je 3290W, dan komt er 3290W van het dak. (zolang er voldoende zon en panelen zijn...) Persoonlijk zou ik de stroom lekker op het net dumpen want stroom die je op het net dumpt en later weer gebruikt kost je misschien 11 cent aan terugleverkosten, maar dat is altijd nog minder dan stroom inkopen die je niet eerder op het net hebt gedumpt.

[ Voor 8% gewijzigd door jadjong op 04-11-2024 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16-05 21:22
Beide offertes zijn echt stevig aan de prijs. En zoals eerder aangegeven Aeg is de meerprijs zeker niet waard.

Als je wat foto's van de woning hebt kunnen wij wat verder meedenken.

Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

Is een goed voorbeeld voor zaken hoe wij goed mee kunnen denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:03

Rmg

[...]

en de ander wou iets van ruimte overlaten (en bij overcapaciteit maar een extra lamp aanzetten).
Een lamp aanzetten... 8)7 Dat zet natuurlijk geen zoden aan de dijk. Wat doet de meest onzuinige led lamp die je voor normaal gebruik hebt? 11watt? 15? Wat een suf voorstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Sowieso debiel om stroom af te fakkelen terwijl dynamisch vermogen uit de panelen al jaren mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ithariuz
jadjong schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 08:36:
Sowieso debiel om stroom af te fakkelen terwijl dynamisch vermogen uit de panelen al jaren mogelijk is.
Ik vond dit ook wel een bijzondere opmerking voor iemand die voor een bedrijf in de duurzaamheid werkt :P
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3LvaoeBXHeLxcmjPZ9NzrVlNkYA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DrBCpkKgpzIqzX6XCCbl7RGa.png?f=fotoalbum_large

De kant van het grasveldje is het zuid-westen.
Beschikbare (dak)ruimte
Gekeken op google maps dus niet heel nauwkeurig:
Achterkant: Ongeveer 1.80 x 6.80 m (bovenste verdieping) en 1.20m x 6.80m (2e verdieping)
Voorkant: Ongeveer 1.30m x 6.80m
Schaduw
Zowel aan de voor als achterkant geen hoge bomen, voorkant ligt op het noord-oosten dus vooral ochtendzon.
Jaarverbruik
Ongeveer 2100 kWh, wordt misschien iets meer als er een airco komt.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Ben nu niet in de gelegenheid om te kijken, maar we hebben een inductie kookplaat dus ik neem aan 3 fases.
Budget en doel
Het liefst zoveel mogelijk stroom opwekken en zelf gebruiken.
Wie gaat het project uitvoeren
Laten doen
Bijhouden van data
Niets bijzonders, vind het wel leuk om te zien hoeveel er wordt opgewekt maar ga geen excel bijhouden.
Reeds verkregen offertes
Zie bovenstaande post
Regio
Noord Holland / Amsterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ithariuz
Chrisverst schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:36:
Beide offertes zijn echt stevig aan de prijs. En zoals eerder aangegeven Aeg is de meerprijs zeker niet waard.

Als je wat foto's van de woning hebt kunnen wij wat verder meedenken.

Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

Is een goed voorbeeld voor zaken hoe wij goed mee kunnen denken.
Goeie, die had ik nog niet gezien. Net toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-05 20:16
[...]
(en bij overcapaciteit maar een extra lamp aanzetten) ...
Huh?!?
Wat een rare opmerking.
Je overcapaciteit, dan praat je al snel over 2 kW overcapaciteit.
Dat is waarschijnlijk genoeg om alle airco's in je huis tegelijkertijd op te laten draaien.

Afhankelijk van je meter, je energiecontract en het wel/niet afschaffen van de salderingsregeling, is het waarschijnlijk voorlopig goedkoper op de overcapaciteit op het net te gooien en later weer eraf te halen.
Dat is vooralsnog goedkoper dan de omvormer uitzetten en later weer van het net te halen.

Later (na afschaffen salderingsregeling) misschien eens kijken naar de mogelijkheden van thuisaccu voor het opslaan van overcapaciteit en later terugleveren of verbruiken van de overcapaciteit uit de accu.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:31
De foto is best vaag.. maar dan krijg je bijvoorbeeld voor excl. btw:€2.795,00

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugU_lmKjZzurhiict1wIZEMfrck=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xsdd8kTBaPc5JOyyWMesyPZz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16-05 21:22
Ithariuz schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:58:
[...]

Ik vond dit ook wel een bijzondere opmerking voor iemand die voor een bedrijf in de duurzaamheid werkt :P
Foto's
[Afbeelding]

De kant van het grasveldje is het zuid-westen.
Beschikbare (dak)ruimte
Gekeken op google maps dus niet heel nauwkeurig:
Achterkant: Ongeveer 1.80 x 6.80 m (bovenste verdieping) en 1.20m x 6.80m (2e verdieping)
Voorkant: Ongeveer 1.30m x 6.80m
Schaduw
Zowel aan de voor als achterkant geen hoge bomen, voorkant ligt op het noord-oosten dus vooral ochtendzon.
Jaarverbruik
Ongeveer 2100 kWh, wordt misschien iets meer als er een airco komt.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Ben nu niet in de gelegenheid om te kijken, maar we hebben een inductie kookplaat dus ik neem aan 3 fases.
Budget en doel
Het liefst zoveel mogelijk stroom opwekken en zelf gebruiken.
Wie gaat het project uitvoeren
Laten doen
Bijhouden van data
Niets bijzonders, vind het wel leuk om te zien hoeveel er wordt opgewekt maar ga geen excel bijhouden.
Reeds verkregen offertes
Zie bovenstaande post
Regio
Noord Holland / Amsterdam
Met jou huis layout, valt Solaredge sowieso af. Veel te weinig panelen krijg je slecht werkend.

Micros is hier wek se beste keus door de 3x dakvlak. Daarbij is enphase kwalitatief een goede keuze, iets goedkoper kan nog Apsystems zijn. Hoymiles zou ik niet adviseren.. zie ik meer als B merk spul.

Ik zou je dak helemaal vol leggen voor maximale opbrengst is verruit het interessants. Terugleverboete en dat soort dingen is vooral kort termijn bangmakerij wat echt meevalt!

Beide offertes zoals eerder vermeld zijn echt knetter duur! Ik heb jou suggestie via DM gestuurd.
Pagina: 1