Tussenstop italie: Zwitserland

Pagina: 1
Acties:

• PorscheGT2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-07 09:06
Mich007 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:42:
[...]

Als ik de route Thun-Verbanië zoek via google ontkom ik volgens mij niet aan de trein in Brig of zijn er nog andere routes?
Als ik veerdiensten vermijdt via google dan moet ik eerst weer een heel stuk terug over de A6 richting Bern en dan vraag ik me weer af of Thun wel de beste plek is.

'gevoelsmatig' zou ik daarom eerder zeggen in de buurt van het meer van Neuchatel of Bielersee maar ben er dus helemaal niet bekend en daarom ook geen idee of daar nog interessante (en betaalbare) plekken zijn.
Neuchatel of de Bielersee zijn prachtig; alleen te ver van de route dan Spiez of Thun als je via Kandersteg-Goppenstein gaat.

De snelste route is in Duitsland de A5 Karlsruhe-Basel, bij Weil am Rhein de grens over, in Zwitserland door Basel heen op de A2 richting Bern/Luzern en bij Egerkingen de A1 op richting Bern.

Dan bij Bern de A6 op richting Thun/Interlaken. Ik zou in Spiez of Thun overnachten. Daarna vanuit daar richting Kandersteg. In Kandersteg pak je de autotrein naar Goppenstein (Autoverlad Lotschberg). Dat ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/USpoQiKJ15DitRh4ytEvKNIaHH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j4eIchVjKGm3cTZOE3JLXoXM.jpg?f=fotoalbum_large

Vanuit Goppenstein rijd je met de auto naar Brig om daar ook met de auto over de Simplonpas te rijden (dus niet de autotrein Brig-Iselle nemen!). De Simplonpas is fantastisch en een van de meest makkelijke bergpassen om te rijden en voordat je het weet ben je in Iselle (dat is al Italie).

Vanuit Iselle rijd je vervolgens in 50 minuten naar de oever van het Lago Maggiore, afhankelijk van de finale bestemming komt er nog wat tijd voor het laatste stukje bij. Zo is Milaan bijvoorbeeld net iets meer dan 1 uur en 45 minuten vanuit Iselle.

PS: Vanaf Basel zou je zonder problemen in 3,5 uur inclusief de autotrein vanuit Kandersteg op de top van de Simplonpas moeten kunnen staan, tenzij je een caravan meeneemt.

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:34
PorscheGT2 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:03:
[...]
De Simplonpas is fantastisch en een van de meest makkelijke bergpassen om te rijden en voordat je het weet ben je in Iselle (dat is al Italie).
Dat klopt. Al is er een behoorlijk verschil tussen de wegen noordelijk en zuidelijk van de pas. De zuidelijke is steiler en kent nergens inhaalstroken. Afgelopen maandag hadden we de pech een zware (en dus zeer langzame) vrachtwagen op kop van een colonne andere vrachtwagens te hebben. Alleen echte waaghalzen doen een (tamelijk zinloze) poging tot inhalen. Dus dat was in een slakkengangetje tot voorbij Domodossola. Daar pas begon het vierbaans traject.

Het meest spectaculaire is de view noordwaarts (het weer moet wel meewerken) op het Berner Oberland. Grofweg van de Nesthorn in het westen tot aan de Galmihorn in het oosten. Met daarbij de nodige vierduizenders. Wel even een goede kaart en verrekijker gebruiken om het allemaal te determineren. Hieronder een actuele opname gemaakt op 10 november.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SxCc7HeikwfJRQwjHuPrscl-qMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kTNTYyXP4JQbu1QNqPMTKJtl.jpg?f=fotoalbum_large

Op de pashoogte zelf kan je zuidwaarts de Weissmies (4013m) massief zien maar je moet wel een stukje klimmen om die wat mooier op de foto te krijgen.

De zuidelijke afdaling zit vaak tussen nauwe bergwanden met af en toe een verrassende opening in een zijdal. Hieronder het Laggintal bij Gabi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BnfuxHFRG_Z9ruIZmawZtaOlAB4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KLDCirZfRj7Vw0L2tgyA5uXf.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1