Tussenstop italie: Zwitserland

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich007
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-05 17:03
Komende zomer gaan we (weer) voor 14 dagen naar omgeving Lago Maggiore Italie.
Het wordt een autorit met 3 kinderen op de achterbank en dus met een tussenstop.
Qua afstand willen we overnachten in de omgeving van Bern (Zwitserland) zodat we de volgende dag nog maar slechts 4 uur hoeven te rijden naar de eindbestemming en enigszins uitgeslapen aan te hopen komen.

Bern; want we nemen de route Simplonpas omdat ik geen zin heb in files rondom de Gothardtunnel. Dit hebben we vorig jaar ook gedaan en is me prima bevallen omdat je hierdoor minder onzekerheden hebt met wachttijden en plannen etc. en dat geeft ons toch wel wat meer rust merkte ik. Dus in principe wordt het redelijk dezelfde rit als vorig jaar.

Maar met het verschil dat ik vorig jaar niet zo goed gekeken heb naar een locatie voor de tussenstop, wil ik dat dit jaar beter doen. Omdat we 's-nachts aan willen rijden willen vertrekken, verwachten we rond het middaguur aan te komen in Zwitserland. Dus we hebben nog bijna een volle dag te overbruggen met 3 kinderen (2-5-8 jaar) in Zwitserland. Enig vermaak (zwembadje/meertje of iets dergelijks) is daarom wel wenselijk. Vorig jaar zaten we in een dorpje wat werkelijk waar helemaal uitgestorven was en waar we met geluk nog iets hebben kunnen eten. En dan duurt zo'n dag met jonge kinderen (te) lang.

Iemand daarom de gouden tip op een leuke (en natuurlijk ook niet te dure) plek om te overnachten in die omgeving?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-05 13:08

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik zou zeggen Brienzersee. Een van de mooiste meren in de regio en toeristisch genoeg om je niet te vervelen. Biel is op zich ook een leuk dorpje aan het meer als alternatief.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-05 14:06
Een uurtje verder dan Bern zit je in Montreux. Dat is wel een hele leuke stad met een mooie ligging aan het meer, beeld van Freddy Mercury, allerlei musea (Charlie Chaplin, Queen studio, etc). Wij zijn afgelopen Mei in Hotel Eden Palace geweest. Zowat aan het meer, statig (en minder vergane glorie dan gedacht) voor iets van €150,- incl. ontbijt (2 personen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:20

Nullifiel

╞═══════╡

Met je huidige tijdplan gaat het niet iets worden gok ik, maar ik heb zelf recent tijdens mijn terugreis uit die hoek een extra nacht in Sinnsheim gepakt. Daar zit het techniekmuseum. Ik vond het erg tof en voor kinderen is dat ook wel iets als ze auto’s, vliegtuigen en allerlei militaire zaken interessant vinden.
https://sinsheim.technik-museum.de/

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:40

s3n

Als je portemonnee ook wat waard is zou je Colmar in Frankrijk kunnen overwegen. Ook gedaan dit jaar naar Lago Maggiore en prima bevallen. Leuke stad ook voor een klein rondje.

Wel net wat dichter bij huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-05 14:09
Stiggy schreef op maandag 4 november 2024 @ 17:14:
Een uurtje verder dan Bern zit je in Montreux. Dat is wel een hele leuke stad met een mooie ligging aan het meer, beeld van Freddy Mercury, allerlei musea (Charlie Chaplin, Queen studio, etc). Wij zijn afgelopen Mei in Hotel Eden Palace geweest. Zowat aan het meer, statig (en minder vergane glorie dan gedacht) voor iets van €150,- incl. ontbijt (2 personen).
Freddie !!!

Verder helemaal met je eens, Montreux is een leuke stad.
Maar ik denk dat TS eerder op zoek is naar een enkele overnachting zonder al te veel fratsen. Jouw hoteltip heb ik wel even opgeslagen voor mezelf :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Stiggy schreef op maandag 4 november 2024 @ 17:14:
Kan me niet voorstellen dat 3 kinderen van 2, 5 en 8 daar veel interesse in hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich007
Pat911 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:36:
[...]

Freddie !!!

Verder helemaal met je eens, Montreux is een leuke stad.
Maar ik denk dat TS eerder op zoek is naar een enkele overnachting zonder al te veel fratsen. Jouw hoteltip heb ik wel even opgeslagen voor mezelf :)
Montreux is me ook iets te ver al inderdaad.
Het is wel een stadje waar we altijd doorheen komen. Vorig jaar toevallig getankt en plaspauze gedaan, dus geloof direct dat het een mooi plaatsje is, maar zoek dus meer iets richting Bern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Bij Bern heb ik zo geen tip, helaas.
Afgelopen Sept. wel voor Zwitserland gestopt omdat we liever in Duitsland wilden overnachten. Deze: https://rebstock-haltingen.de, net boven Basel. Dan is dan weer meer dan een uur korter dan Bern, dus ook niet wat je zoekt lijkt me. We hadden wel voor een spotprijsje een erg groot appartement waar je prima met 3 kinderen zou kunnen overnachten, maar verder is er ook niet veel te beleven geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:36

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Net als hierboven wel een tip net in Duitsland in Basel net voor de grens: https://www.hotel-bb.com/en/hotel/weil-am-rhein. Met een winkelcentrum op loopafstand voor een maaltijd en de mogelijkheid om wat in te kopen voor de 2e reisdag ;)

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:11

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Misschien een leuk idee om de treintunnel van Kandersteg naar Visp te pakken en dan een dagje in Brig overnachten. De volgende dag heb je daar een mooi zwembad (maar duur): Brigerbad :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 19:22
Je kan ook in kandersteg overnachten en de trein daar nemen. Naar de oechinensee gaan wandelen. Prachtige korte wandeling met een van de mooiste uitzichten die ik ooit heb gezien. Daarna onder de rodelbaan bij een hele leuke speelplaats met openbare bbq plek en gratis stookhout gaan barbequeen terwijl de kinderen lekker spelen.

https://maps.app.goo.gl/A87zqaAmvdFUeyjYA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich007
s3n schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:18:
Als je portemonnee ook wat waard is zou je Colmar in Frankrijk kunnen overwegen. Ook gedaan dit jaar naar Lago Maggiore en prima bevallen. Leuke stad ook voor een klein rondje.

Wel net wat dichter bij huis.
Frankrijk inderdaad nog helemaal niet bekeken. Gaan 'altijd' via Duitsland maar leuke suggesties in Frankrijk (Ten westen van Bern) zijn ook welkom hoor. Colmar vind ik persoonlijk dan weer iets te dichtbij huis en te ver van Lago Maggiore. Iets zuidelijker zou wel een optie kunnen zijn misschien.
Dankjewel.

[ Voor 15% gewijzigd door Mich007 op 05-11-2024 15:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Mich007 schreef op maandag 4 november 2024 @ 17:01:
Komende zomer gaan we (weer) voor 14 dagen naar omgeving Lago Maggiore Italie.
Het wordt een autorit met 3 kinderen op de achterbank en dus met een tussenstop.
Qua afstand willen we overnachten in de omgeving van Bern (Zwitserland) zodat we de volgende dag nog maar slechts 4 uur hoeven te rijden naar de eindbestemming en enigszins uitgeslapen aan te hopen komen.

Bern; want we nemen de route Simplonpas omdat ik geen zin heb in files rondom de Gothardtunnel. Dit hebben we vorig jaar ook gedaan en is me prima bevallen omdat je hierdoor minder onzekerheden hebt met wachttijden en plannen etc. en dat geeft ons toch wel wat meer rust merkte ik. Dus in principe wordt het redelijk dezelfde rit als vorig jaar.

Maar met het verschil dat ik vorig jaar niet zo goed gekeken heb naar een locatie voor de tussenstop, wil ik dat dit jaar beter doen. Omdat we 's-nachts aan willen rijden, verwachten we rond het middaguur aan te komen in Zwitserland. Dus we hebben nog bijna een volle dag te overbruggen met 3 kinderen (2-5-8 jaar) in Zwitserland. Enig vermaak (zwembadje/meertje of iets dergelijks) is daarom wel wenselijk. Vorig jaar zaten we in een dorpje wat werkelijk waar helemaal uitgestorven was en waar we met geluk nog iets hebben kunnen eten. En dan duurt zo'n dag met jonge kinderen (te) lang.

Iemand daarom de gouden tip op een leuke (en natuurlijk ook niet te dure) plek om te overnachten in die omgeving?
Je wil 's nachts aanrijden? Dan is er toch niks te doen voor de kids. Of bedoel je vertrekken? https://www.vandale.nl/gr...lands/betekenis/aanrijden

Anyway, waarom niet gewoon doorrijden in één keer? Heb je daarna gelijk vakantie. is 1.000 km, dat valt we mee. Ik rijd naar onderin Toscane ook zonder te slapen. Wel elke 2-3 uurtjes stoppen op 14 uur. Einde van de middag vertrekken, rond 02.00 uur door de Gotthard (geen file), en dan ben je om 07.00 uur op locatie diep in Toscane. Iedereen slaapt in de auto, dus heerlijk rustig cruisen.

Als je toch wilt stoppen, lekker een dag/nacht in Zürich doen. Mooi aan het meer, veel te doen en te zien. Aanrader.

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich007
wimpie schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:24:
[...]

Je wil 's nachts aanrijden? Dan is er toch niks te doen voor de kids. Of bedoel je vertrekken? https://www.vandale.nl/gr...lands/betekenis/aanrijden

Anyway, waarom niet gewoon doorrijden in één keer? Heb je daarna gelijk vakantie. is 1.000 km, dat valt we mee. Ik rijd naar onderin Toscane ook zonder te slapen. Wel elke 2-3 uurtjes stoppen op 14 uur. Einde van de middag vertrekken, rond 02.00 uur door de Gotthard (geen file), en dan ben je om 07.00 uur op locatie diep in Toscane. Iedereen slaapt in de auto, dus heerlijk rustig cruisen.

Als je toch wilt stoppen, lekker een dag/nacht in Zürich doen. Mooi aan het meer, veel te doen en te zien. Aanrader.
Sorry voor de (Brabantse) spraakverwarring, maar wij willen in de nacht (rond een uur of 4) vertrekken.
In 1x rijden heb ik aan gedacht, maar is voor ons niet echt een optie. Mijn vrouw wil niet graag rijden en vooral voor de jongste (2jr) wordt het dan te lang omdat het aan hem nog lastig uit te leggen is waar we naar toe gaan en hoe lang dat duurt.

Zurich ligt me iets te veel naar het oosten. Dat dwingt me weer bijna tot de Gotharttunnel terwijl ik die graag wil vermijden met de simplonpas. Maar thanks voor de tip!

[ Voor 6% gewijzigd door Mich007 op 05-11-2024 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Is de Gotthard pas ook geen optie? Ik pak die regelmatig (als die open is) ipv de tunnel. Snap nooit zo goed waarom mensen in de file gaan staan voor de tunnel terwijl over de pass dan a) mooier en b) sneller is.

(ik ben laatst ook in Aosta geweest, dan is de St. Bernard tunnel handiger. Voor Lago Magiore een beetje om denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-05 21:10
Mich007 schreef op maandag 4 november 2024 @ 17:01:
Bern; want we nemen de route Simplonpas omdat ik geen zin heb in files rondom de Gothardtunnel.
Laat ik eerst eens proberen je reisplan te begrijpen. Hoe gaat de rit dan verder vanaf Bern? Langs het meer van Genève door het Rhônedal of langs Thun/Interlaken en dan ook nog over de Grimselpass? Beide opties zouden voor mij een toeristische "omweg" zijn. Bij mooi helder weer kan dat zeer de moeite waard zijn. Bij bewolking en regen niet zo.

Indien ik het goed begrijp moet de totale reistijd zo kort mogelijk worden. Jonge kinderen! Indien je denkt dat je Bern kunt halen op 1 dag: Basel Bern is 80 minuten. Basel Beckenried (direct aan het vierwoudstedenmeer) 5 minuten langer. Om 7 uur ontbijten. Om 8 uur rijden. 35 minuten later bij de Gotthard tunnel. Files zijn om die vroege tijd zeer zeldzaam. Bij tunnelvrees kan je ook de pass nemen. Reken een uurtje extra. In beide situaties in ieder geval lekker op tijd op de bestemming. Dat zullen vrouw en kinderen vast niet vervelend vinden.

Hotel Seerausch te Beckenried is voor Zwitserse begrippen heel betaalbaar. Althans buiten het seizoen. In het hoogseizoen een stukje duurder. Vrees ik. Maar dat geldt overal in Zwitserland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Interlaken, Grindelwald, Jungfraujoch. Genoeg om je te vermaken en niet al te ver van Bern.

[ Voor 78% gewijzigd door MaZo op 06-11-2024 06:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:00
MaZo schreef op woensdag 6 november 2024 @ 06:08:
Interlaken, Grindelwald, Jungfraujoch. Genoeg om je te vermaken en niet al te ver van Bern.
Jungfraujoch? Poeh, dat is één van de mooiste plekken van Zwitserland maar dat wordt wel een duur geintje. Met drie kinderen kom je dan alleen op zo’n 1000 euro voor de gondel/treintje (een volwassenen retourtje voor die 45 min durende rit is 226 euro) plus parkeerkosten en de hele dure koffie/thee/fristi’s op 3500m hoogte. Vervolgens zeurende kids ivm koppijn want ongeacclimatiseerd naar die hoogte is best eh… uitdagend. Vervolgens mag je nog een betaalbare overnachting gaan zoeken in die regio..😶

PS: wel hele mooie plekken. Afgelopen jaar ook weer geweest, in interlaken, fiesch, grindelwald, en een paar weken op de gletchjer en hoog in de bergen (3500-4200m). Maar denk niet helemaal passend bij het wensenlijstje van TS 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:48
@Mich007
Heb je nog leuke camping tips daar rond of aan het meer?

Wij zitten te denken om richting noord Italië te gaan volgend jaar ( kids zijn 6 en 9 dan )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Valorian schreef op woensdag 6 november 2024 @ 06:47:
[...]

Jungfraujoch? Poeh, dat is één van de mooiste plekken van Zwitserland maar dat wordt wel een duur geintje. Met drie kinderen kom je dan alleen op zo’n 1000 euro voor de gondel/treintje (een volwassenen retourtje voor die 45 min durende rit is 226 euro) plus parkeerkosten en de hele dure koffie/thee/fristi’s op 3500m hoogte. Vervolgens zeurende kids ivm koppijn want ongeacclimatiseerd naar die hoogte is best eh… uitdagend. Vervolgens mag je nog een betaalbare overnachting gaan zoeken in die regio..😶

PS: wel hele mooie plekken. Afgelopen jaar ook weer geweest, in interlaken, fiesch, grindelwald, en een paar weken op de gletchjer en hoog in de bergen (3500-4200m). Maar denk niet helemaal passend bij het wensenlijstje van TS 🙃
Een treinkaartje voor een volwassene is te krijgen vanaf zo'n CHF 100. Kinderen CHF 20 of gratis (<5).
Gewoon proberen zo vroeg mogelijk te boeken (evtl. via een derde).

https://www.jungfrau.ch/d...ngfraujoch-ticket-kaufen/

Ik zie het wellicht allemaal vanuit een ander perspectief. Ik woon in Zwitserland. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
MaZo schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:24:
[...]
Een treinkaartje voor een volwassene is te krijgen vanaf zo'n CHF 100. Kinderen CHF 20 of gratis (<5).
Gewoon proberen zo vroeg mogelijk te boeken (evtl. via een derde).

https://www.jungfrau.ch/d...ngfraujoch-ticket-kaufen/

Ik zie het wellicht allemaal vanuit een ander perspectief. Ik woon in Zwitserland. :)
Beetje off topic, maar toch: jaloers dat je zo dicht op al dat moois woont! Ik moet er toch elk jaar weer 900km voor rijden....

Maar die "vanaf CHF 100" is vrees ik een enkeltje, dus tenzij je met 3 kids de abstieg Jungfraujoch-Fiesch wilt doen (al eens gedaan, best een slooptocht, 22km waarvan grotendeels gletschjer op stijgijzers) mag je daar wel de verdubbelaar op zetten ;) .. Kinderen voor CHF 20 (dus 40 retour) is dan wel weer schappelijk.

Overigens niets dan lof voor de Swiss engineering hoor, dus snap ook dat zo'n trein/gondel kostbaar is. Dit jaar voor het eerst de kostbare retour gedaan, voor de Mönch en Jungfrau-beklimming, omdat de weersomstandigheden het niet toelieten om de geplande meerdaagse tocht via Berghaus Oberaar - Finsteraarhornhut - Fiescherhorner - Mönchjoch / Jungfraujocht te maken. Dat is het even slikken voor de kosten maar wel een uitkomst dat je met de trein naar 3500 kan. Gelukkig waren we al geacclimatiseerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 12:49
DexterDee schreef op maandag 4 november 2024 @ 17:10:
Ik zou zeggen Brienzersee. Een van de mooiste meren in de regio en toeristisch genoeg om je niet te vervelen. Biel is op zich ook een leuk dorpje aan het meer als alternatief.
Dan ga ik voor de Thunersee :+

Eventueel kun je daar ook nog de grotten meepakken (aanrader):
St. Beatus Caves
https://www.myswitzerland...eatusgrotten-sundlauenen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreiTech
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18-05 15:36
Te lui geweest je exacte route te checken. Wij zijn afgelopen zomer met de camper gestopt bij het meer van Sempach. Zit een grote speeltuin, je kan het meer in bij mooi weer. Voor onze kids (toen 1 en 5) was het fantastisch om daar een halve dag te vertoeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich007
OttiglioM schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:26:
[...]

Laat ik eerst eens proberen je reisplan te begrijpen. Hoe gaat de rit dan verder vanaf Bern? Langs het meer van Genève door het Rhônedal of langs Thun/Interlaken en dan ook nog over de Grimselpass? Beide opties zouden voor mij een toeristische "omweg" zijn. Bij mooi helder weer kan dat zeer de moeite waard zijn. Bij bewolking en regen niet zo.

Indien ik het goed begrijp moet de totale reistijd zo kort mogelijk worden. Jonge kinderen! Indien je denkt dat je Bern kunt halen op 1 dag: Basel Bern is 80 minuten. Basel Beckenried (direct aan het vierwoudstedenmeer) 5 minuten langer. Om 7 uur ontbijten. Om 8 uur rijden. 35 minuten later bij de Gotthard tunnel. Files zijn om die vroege tijd zeer zeldzaam. Bij tunnelvrees kan je ook de pass nemen. Reken een uurtje extra. In beide situaties in ieder geval lekker op tijd op de bestemming. Dat zullen vrouw en kinderen vast niet vervelend vinden.

Hotel Seerausch te Beckenried is voor Zwitserse begrippen heel betaalbaar. Althans buiten het seizoen. In het hoogseizoen een stukje duurder. Vrees ik. Maar dat geldt overal in Zwitserland.
Het volgende reisplan hadden we bedacht:

1e dag willen we rijden tot Bern (+/- 50km ). Dit is vanaf huis ongeveer 750 km (ca. 8 uur zonder files).
vertekken omstreeks 4uur in de nacht. Aankomst dan hopelijk tussen 12-14uur in de middag.

2e dag: Na het ontbijt (ca. 9uur) via Freiburg, Montreux, Martigny, Montana, Brig, Simplonpas de grens over naar Italie; locatie Verbanië. Dit is dan ongeveer 300km (ca. 4 uur zonder files). Aankomst dan iets na de middag.

Het is niet zo dat we gotthard persé willen vermijden, maar liever niet.
Het geeft iets meer rust tijdens het opstaan en ontbijten de 2e dag omdat je niet persé voor een bepaalde tijd ergens moet zijn i.v.m. files en wachttijden. Vandaar dat we vorig jaar voor Simplonpas zijn gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich007
d-vine schreef op woensdag 6 november 2024 @ 07:48:
@Mich007
Heb je nog leuke camping tips daar rond of aan het meer?

Wij zitten te denken om richting noord Italië te gaan volgend jaar ( kids zijn 6 en 9 dan )
Wij gaan nu voor het 2 jaar naar camping continental village in Verbanië.
Niet te massaal maar toch voldoende te doen voor de kinderen, nette caravans en een prachtige omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PorscheGT2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-12-2024
Waarom rij je in godsnaam via Martigny/Montreux? Het is veel sneller om vanuit Bern via Kandersteg de autotrein naar Goppenstein te pakken. Stelt niks voor en prachtige route.

Ik heb in Wallis gewoond en heb zeer regelmatig op een neer gereden maar ben echt nog nooit via de Montreux-route gegaan, dat kost veel te veel tijd en te ver om!

Vanuit Goppenstein rij je zo naar Brig en de Simplonpas op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich007
Valorian schreef op woensdag 6 november 2024 @ 06:47:
[...]

Het is niet de bedoeling om er een hele dure aangelegenheid van te maken voor die ene dag.
Liever was ik om die reden ook niet in Zwitserland uit gekomen, maar qua afstanden komt dat gewoon het beste uit (misschien Frankrijk nog een optie evt.)
De kinderen zien het vooral als noodzakelijk kwaad om te overnachten, maar probeer er dan toch maar iets van te maken. Eenvoudig zwembad of meertje is meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich007
PorscheGT2 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:54:
Waarom rij je in godsnaam via Martigny/Montreux? Het is veel sneller om vanuit Bern via Kandersteg de autotrein naar Goppenstein te pakken. Stelt niks voor en prachtige route.

Ik heb in Wallis gewoond en heb zeer regelmatig op een neer gereden maar ben echt nog nooit via de Montreux-route gegaan, dat kost veel te veel tijd en te ver om!

Vanuit Goppenstein rij je zo naar Brig en de Simplonpas op.
Dat zou ook nog een optie kunnen zijn inderdaad. Vrienden hadden dat vorig jaar per ongeluk (vergeten 'veerdiensten vermijden' uit te zetten in google) gedaan en was hen goed bevallen. En eigenlijk min of meer aan de oudste beloofd dat we dat ook een keertje zouden doen. Dus +1

Google maps geeft trouwens maar een tijdverschil van ca. 20 minuten aan tussen beide routes.
3u38min (187km) om 4u1min (307km). Wel beduidend minder km's en ook geen idee hoe hij evt. wachttijden voor de trein berekend om aan deze reistijden te komen.

[ Voor 13% gewijzigd door Mich007 op 06-11-2024 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PorscheGT2
Enige waar je rekening mee moet houden is dat je iets meer dan 10 minuten met je auto op de trein door een tunnel rijdt.

Sommige mensen vinden dat het einde van de wereld en rijden dan inderdaad liever om. Even doorzetten scheelt je echt enorm veel tijd!

YouTube: Car on the Train- Autoverlad Lötschberg nach Kandersteg Schweiz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:00

Thompson

Beeromaniac

Regio Annecy met gelijknamig meer in Frankrijk is dan denk ik wel een leuke stop.
Totaal reisuren/afstand vanaf Utrecht via Annecy naar Magiore; 14u49 1363km (Annecy naar Maggiore 5u)
Totaal reisuren/afstand vanaf Utrecht via Bern naar Magiore; 12u11 1101km

Het is wat extra, maar kan in prijs ook wel schelen en misschien zelfs leuk voor meer dan 1 nachtje.

[ Voor 3% gewijzigd door Thompson op 06-11-2024 15:16 ]

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Thompson schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:14:
Regio Annecy met gelijknamig meer in Frankrijk is dan denk ik wel een leuke stop.
Totaal reisuren/afstand vanaf Utrecht via Annecy naar Magiore; 14u49 1363km (Annecy naar Maggiore 5u)
Totaal reisuren/afstand vanaf Utrecht via Bern naar Magiore; 12u11 1101km

Het is wat extra, maar kan in prijs ook wel schelen en misschien zelfs leuk voor meer dan 1 nachtje.
Tsja.. als je toch om gaat rijden voor een mooie stop dan zou ik eerder voor Aosta kiezen dan Annecy. Reisdag 1 is dan nauwelijks langer en je rijdt dan door Duitsland/Zwitserland ipv Frankrijk (wat ik zelf wel echt een stuk relaxter vind, maar dat is persoonlijk). Reisdag 2 is vervolgens 2,5 uur vs 5 uur, want vanaf Aosta redelijk recht-toe-recht-aan. Vanaf Annecy een hele omreis omdat je om de Alpen heen moet, en dan via Turijn gaat. Verder is Zwitserland 40 euro voor een vignet maar Frankrijk denk ik minimaal hetzelfde aan tolwegen. Dus dat maakt niet zoveel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-05 14:44
Mich007 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:57:
[...]
Google maps geeft trouwens maar een tijdverschil van ca. 20 minuten aan tussen beide routes.
3u38min (187km) om 4u1min (307km). Wel beduidend minder km's en ook geen idee hoe hij evt. wachttijden voor de trein berekend om aan deze reistijden te komen.
Dat is heel wisselend. Google houdt volgens mij rekening met de treintijden, toen we paar maand geleden vanuit zwitserland een dagje op en neer naar italië gingen wilden we terug ook de trein naar Brig nemen en g.maps wisselde continu tussen de simplon en de trein voor wat sneller was. Uiteindelijk de pas genomen want de wachttijd voor de trein was langer dan de rit over de pas.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich007
Valorian schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:31:
[...]

Tsja.. als je toch om gaat rijden voor een mooie stop dan zou ik eerder voor Aosta kiezen dan Annecy. Reisdag 1 is dan nauwelijks langer en je rijdt dan door Duitsland/Zwitserland ipv Frankrijk (wat ik zelf wel echt een stuk relaxter vind, maar dat is persoonlijk). Reisdag 2 is vervolgens 2,5 uur vs 5 uur, want vanaf Aosta redelijk recht-toe-recht-aan. Vanaf Annecy een hele omreis omdat je om de Alpen heen moet, en dan via Turijn gaat. Verder is Zwitserland 40 euro voor een vignet maar Frankrijk denk ik minimaal hetzelfde aan tolwegen. Dus dat maakt niet zoveel uit.
Thanks, maar voor mij zijn beide opties te ver (om). 8 uurtjes per dag rijden vinden we voldoende en dit zit op ruim 10 uur als ik google moet geloven. Daarom blijf ik zelf een beetje rond Bern hangen en dan via simplonpas verder (al dan niet met het treintje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Mich007 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:18:
[...]

Thanks, maar voor mij zijn beide opties te ver (om). 8 uurtjes per dag rijden vinden we voldoende en dit zit op ruim 10 uur als ik google moet geloven. Daarom blijf ik zelf een beetje rond Bern hangen en dan via simplonpas verder (al dan niet met het treintje)
Dan zou je de twee mooie meren naast Interlaken ("tussen meren") kunnen overwegen. Dichtbij Bern, en mooie plekken. Ik heb zelf geen idee of dit ook "zwem meren" zijn en ook niet waar je logisch kan overnachten. Maar mooie plek is het wel. Of het meer bij Luzern, ook erg mooi en afhankelijk van je route mogelijk iets logischer.

Wil je el cheapo dan is het eerdergenoemde Weil am Rhein de place to be. Maar geen meer. En eigenlijk ook niets moois of noemenswaardigs. Puur een "stop en slaap" plek. Zou daar niet dood gevonden willen worden, maar heb er zelf toch al een handvol keren overnacht omdat het zo'n logische 'break' is (laatste goedkope stop voor je Zwitserland in rijdt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PorscheGT2
Interlaken is erg duur; probeer Spiez of net iets eerder op de route Thun. Iets kleiner maar nog op de route!
Luzern is prachtig alleen totaal niet op de route.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PorscheGT2
Wachttijden in Kandersteg en Goppenstein heb ik bijna nooit meegemaakt. Maximaal een kwartier is het langste. Je kunt overigens op de site van BLS de wachttijden en webcams bekijken mocht je je zorgen maken. Als je de directe link wil hebben laat maar weten. De trein door de Simplontunnel (Brig - Iselle) moet je nooit nemen. Altijd gezeik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich007
PorscheGT2 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 18:46:
Wachttijden in Kandersteg en Goppenstein heb ik bijna nooit meegemaakt. Maximaal een kwartier is het langste. Je kunt overigens op de site van BLS de wachttijden en webcams bekijken mocht je je zorgen maken. Als je de directe link wil hebben laat maar weten. De trein door de Simplontunnel (Brig - Iselle) moet je nooit nemen. Altijd gezeik.
Als ik de route Thun-Verbanië zoek via google ontkom ik volgens mij niet aan de trein in Brig of zijn er nog andere routes?
Als ik veerdiensten vermijdt via google dan moet ik eerst weer een heel stuk terug over de A6 richting Bern en dan vraag ik me weer af of Thun wel de beste plek is.

'gevoelsmatig' zou ik daarom eerder zeggen in de buurt van het meer van Neuchatel of Bielersee maar ben er dus helemaal niet bekend en daarom ook geen idee of daar nog interessante (en betaalbare) plekken zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-05 14:44
Als je dat zoekt kan je beter in Duitsland stoppen en dan vol gas door Zwitserland. :+

In september 2 nachten aan het meer van Neuchatel (camping VD8 bij Yvonand) verbleven in een wijnton. €172, buiten het seizoen met alleen een kachel en koffiezetapparaat op een troosteloze camping (maar op een regenachtige septemberdag is dat niet raar :9 ). Wel genoeg te doen voor kinderen als het weer er naar is.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
Mich007 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:42:
[...]
'gevoelsmatig' zou ik daarom eerder zeggen in de buurt van het meer van Neuchatel of Bielersee maar ben er dus helemaal niet bekend en daarom ook geen idee of daar nog interessante (en betaalbare) plekken zijn.
In Bulle (aan de A12, 45 minuten zuidelijk van Bern) hebben we meermalen in Hôtel des Alpes overnacht. Ook heel betaalbaar voor Zwitserse begrippen. Wel een wat kleine kamer. Midden in het centrum. Parkeren overdag kan een probleem zijn. Aardig plaatsje. Genoeg te eten in het dorp. Van Zwitsers heel duur tot minder duur fastfood. Lac de Gruyere (stuwmeer) vlakbij. De recreatiemogelijkheden daar echter nog niet onderzocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PorscheGT2
Mich007 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:42:
[...]

Als ik de route Thun-Verbanië zoek via google ontkom ik volgens mij niet aan de trein in Brig of zijn er nog andere routes?
Als ik veerdiensten vermijdt via google dan moet ik eerst weer een heel stuk terug over de A6 richting Bern en dan vraag ik me weer af of Thun wel de beste plek is.

Neuchatel of de Bielersee zijn prachtig; alleen te ver van de route dan Spiez of Thun als je via Kandersteg-Goppenstein gaat.

De snelste route is in Duitsland de A5 Karlsruhe-Basel, bij Weil am Rhein de grens over, in Zwitserland door Basel heen op de A2 richting Bern/Luzern en bij Egerkingen de A1 op richting Bern.

Dan bij Bern de A6 op richting Thun/Interlaken. Ik zou in Spiez of Thun overnachten. Daarna vanuit daar richting Kandersteg. In Kandersteg pak je de autotrein naar Goppenstein (Autoverlad Lotschberg). Dat ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/USpoQiKJ15DitRh4ytEvKNIaHH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j4eIchVjKGm3cTZOE3JLXoXM.jpg?f=fotoalbum_large

Vanuit Goppenstein rijd je met de auto naar Brig om daar ook met de auto over de Simplonpas te rijden (dus niet de autotrein Brig-Iselle nemen!). De Simplonpas is fantastisch en een van de meest makkelijke bergpassen om te rijden en voordat je het weet ben je in Iselle (dat is al Italie).

Vanuit Iselle rijd je vervolgens in 50 minuten naar de oever van het Lago Maggiore, afhankelijk van de finale bestemming komt er nog wat tijd voor het laatste stukje bij. Zo is Milaan bijvoorbeeld net iets meer dan 1 uur en 45 minuten vanuit Iselle.

PS: Vanaf Basel zou je zonder problemen in 3,5 uur inclusief de autotrein vanuit Kandersteg op de top van de Simplonpas moeten kunnen staan, tenzij je een caravan meeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
PorscheGT2 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:03:
[...]
De Simplonpas is fantastisch en een van de meest makkelijke bergpassen om te rijden en voordat je het weet ben je in Iselle (dat is al Italie).
Dat klopt. Al is er een behoorlijk verschil tussen de wegen noordelijk en zuidelijk van de pas. De zuidelijke is steiler en kent nergens inhaalstroken. Afgelopen maandag hadden we de pech een zware (en dus zeer langzame) vrachtwagen op kop van een colonne andere vrachtwagens te hebben. Alleen echte waaghalzen doen een (tamelijk zinloze) poging tot inhalen. Dus dat was in een slakkengangetje tot voorbij Domodossola. Daar pas begon het vierbaans traject.

Het meest spectaculaire is de view noordwaarts (het weer moet wel meewerken) op het Berner Oberland. Grofweg van de Nesthorn in het westen tot aan de Galmihorn in het oosten. Met daarbij de nodige vierduizenders. Wel even een goede kaart en verrekijker gebruiken om het allemaal te determineren. Hieronder een actuele opname gemaakt op 10 november.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SxCc7HeikwfJRQwjHuPrscl-qMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kTNTYyXP4JQbu1QNqPMTKJtl.jpg?f=fotoalbum_large

Op de pashoogte zelf kan je zuidwaarts de Weissmies (4013m) massief zien maar je moet wel een stukje klimmen om die wat mooier op de foto te krijgen.

De zuidelijke afdaling zit vaak tussen nauwe bergwanden met af en toe een verrassende opening in een zijdal. Hieronder het Laggintal bij Gabi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BnfuxHFRG_Z9ruIZmawZtaOlAB4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KLDCirZfRj7Vw0L2tgyA5uXf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

+1 kanderstech trein.

In al die jaren heb ik er 1 keer lang moeten aanschuiven, anders is het aankomen en op de trein rijden. Met jou traject zou ik in een dorpje tussen thun en de trein overnachten.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich007
Yalopa schreef op maandag 18 november 2024 @ 06:37:
+1 kanderstech trein.

In al die jaren heb ik er 1 keer lang moeten aanschuiven, anders is het aankomen en op de trein rijden. Met jou traject zou ik in een dorpje tussen thun en de trein overnachten.
Dat klinkt qua afstand inderdaad wel interessant. Wellicht ook nog een leuke verblijfplaats in die omgeving die een beetje voldoet aan de eerder omschreven wensen?

Ik heb nu een familiekamer in het centrum van Bern vastgelegd.
Deze was nu nog redelijk betaalbaar, inclusief ontbijt.
Deze kan ik nog kosteloos annuleren tot juli volgend jaar, maar dan heb ik tenminste altijd een alternatief als ik niets beters kan vinden.

[ Voor 32% gewijzigd door Mich007 op 19-11-2024 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich007
PorscheGT2 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:03:
[...]
Dan bij Bern de A6 op richting Thun/Interlaken. Ik zou in Spiez of Thun overnachten. Daarna vanuit daar richting Kandersteg. In Kandersteg pak je de autotrein naar Goppenstein (Autoverlad Lotschberg).
Is het verstandig om vooraf thuis al een ticket te kopen voor de autotrein of is het net zo makkelijk en snel om het daar gewoon te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
Mich007 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:19:
[...]
Dat klinkt qua afstand inderdaad wel interessant. Wellicht ook nog een leuke verblijfplaats in die omgeving die een beetje voldoet aan de eerder omschreven wensen?
Thun zelf is een leuke plaats. Mijn ervaring is inmiddels al van 20 jaar geleden. Niet overlopen met toeristen en een gezellige binnenstad. Wij zaten toen in het stadsdeel Gwatt. Aan het water. Bij helder weer uitzicht op een aantal toppen van het Berner Oberland. Maar ehh... de betaalbaarheid zal echt wel een dingetje worden. Even gekeken en ik zie prijzen tussen de 300 en 400 CHF.

Zondag 10 november nog overnacht in Brig. Tussen de seizoenen in 160 CHF (waarvan 29 CHF voor het ontbijt 2 personen). Tja, het blijft Zwitserland. Oh ja, anderhalve dag parkeren op drie plekken kostte al meer dan een jaar lang Autobahn vignet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PorscheGT2
Mich007 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:08:
[...]

Is het verstandig om vooraf thuis al een ticket te kopen voor de autotrein of is het net zo makkelijk en snel om het daar gewoon te doen?
Dat kan allebei, net wat je het makkelijkste vindt. Online bestellen is een paar Sfr goedkoper. Ter plekke gaat bij mij echter ook altijd snel. Het is een beetje hetzelfde principe als zo'n tolhokje langs de snelweg. Je betaalt en daarna gaat de slagboom open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PorscheGT2
Mich007 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:19:
[...]

Ik heb nu een familiekamer in het centrum van Bern vastgelegd.
Deze was nu nog redelijk betaalbaar, inclusief ontbijt.
Deze kan ik nog kosteloos annuleren tot juli volgend jaar, maar dan heb ik tenminste altijd een alternatief als ik niets beters kan vinden.
Ik zou die voorlopig even aanhouden! Zwitserland is enorm duur geworden de afgelopen paar jaar en het is moeilijk om verblijfplaatsen te vinden die nog een beetje "value for money" hebben en binnen een bepaald budget vallen. Je betaalt regelmatig veel te veel geld voor een oud hok. Een moderne accomodatie ga je tussen Thun en Brig niet vinden.

Overnachten tussen Thun en Kandersteg kan zeker, maar die dorpjes zijn zo klein; daar is echt helemaal niks te doen. Zijn imho alleen geschikt voor wandelaars die er vroeg op uit trekken en van de natuur gaan genieten. Er zijn in dat gebied twee grotere attracties, de Niesenbahn en Blausee.

Eerste is een treintje dat je naar een prachtig uitzichtspunt brengt, de tweede is een blauw meertje met een restaurant. De ticketprijzen voor beiden grenzen aan het belachelijke en kosten ook tijd om te bezoeken dus lekker voorbijrijden en zorgen dat je zo snel mogelijk Domodossola voorbij bent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Persoonlijk zou ik dicht bij de trein overnachten. Verkeer in en rond bern is gewoon rampzalig by default, dus tenzij je in die tussenstop bern wil bezoeken heb je daar eigenlijk niets te zoeken en is het gewoon handiger om bij het opstaan de trein op te rijden. Er is niet veel te doen behalve een mooie ontspannende natuurwandeling, maar dat zou wel eens hetgeen kunnen zijn waar je op dat moment het eest deugd van hebt..

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21:30
Wat een gedoe en detailplanning over de routes. Zelfs alle plaatsjes waar je langs gaat al uitgedacht. Dan maak je er ook echt een 'ding' van. Dan kun je ook een écht leuke locatie uitzoeken en daar twee nachten slapen zodat je echt iets op die bestemming kunt doen en kunt uitrusten.

Hoe ga je overigens terug?

Hier stap ik gewoon uiterlijk om 21:00 in, kids slapen op de achterbank en gewoon doorkarren tot we er zijn. Afgelopen jaar nog met o.a. een baby van 4 maanden. Voeren om de 3 uur en verder gewoon slapen. De andere kids dromen ook gewoon. Tegen de tijd dat ze wakker worden rond 06:00 zit je ook allang op de max 4 uurtjes rijden die je zoekt.

Mijn vrouw raakt het stuur ook niet aan. Solo is het echt prima te doen, zeker 's nachts want je kunt gewoon doorbeuken over de Autobahn i.p.v. vermoeiend druk verkeer. Ik ga er daarbij vanuit dat je een enigszins comfortabel en snelrijdende auto hebt zonder aanhanger, caravan of fietsen op het dak. Op de dag voor vertrek en dag van aankomst doet papa een klein dutje want hij moe(s)t rijden.

Het enige wat ik vooraf doe is de auto laten checken door de dealer en het verzorgen van de Bib&Go + vignetstickers. Wintersport in Italië op 1100km, Toscane op 1400km, - google maps aanzetten vlak voor vertrek, veerdiensten uitzetten en gaan met die banaan. Ik, vrouw en de kids weten niet beter.

We hebben het één keer met een overnachting geprobeerd naar Zuid-Frankrijk. Wat een drama. Voor mijn gevoel was ik drie dagen alleen maar op weg en alles schoot maar niet op: inpakken, zenuwachtige kinderen naar bed, zelf toch nog maar even liggen, te vroeg op, kinderen nét over hun slaap heen en dus moe maar toch wakker en daardoor de hele rit irritant, na 3 uurtjes in een ochtendspits uitkomen, uitstappen op een locatie welke niet de bestemming is en wat ook de hele middag/avond/nacht zo voelt, wéér die auto in, kinderen nog steeds moe want niet slapen in eigen bed, uiteten geweest en 'spannend', 'pfoeh 4 uurtjes is toch ook wel weer een stukje' en dan - drie dagen later - sta je er eindelijk. De horror.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PorscheGT2
Wat een gedoe en detailplanning over de routes. Zelfs alle plaatsjes waar je langs gaat al uitgedacht. Dan maak je er ook echt een 'ding' van. Dan kun je ook een écht leuke locatie uitzoeken en daar twee nachten slapen zodat je echt iets op die bestemming kunt doen en kunt uitrusten.
Mooi toch, dat iemand advies vraag en dat ook krijgt van mensen die meer ervaring binnen dat onderwerp hebben? Zou de wereld een stuk beter maken als meer mensen dat doen.
Mijn vrouw raakt het stuur ook niet aan. Solo is het echt prima te doen, zeker 's nachts want je kunt gewoon doorbeuken over de Autobahn i.p.v. vermoeiend druk verkeer. Ik ga er daarbij vanuit dat je een enigszins comfortabel en snelrijdende auto hebt zonder aanhanger, caravan of fietsen op het dak. Op de dag voor vertrek en dag van aankomst doet papa een klein dutje want hij moe(s)t rijden.
Ik weet niet wanneer jij voor het laatst 's nachts echt doorgebeukt hebt, maar dat is meer geluk dan wijsheid tegenwoordig. Ik rijd dit stuk zeer regelmatig met dezelfde instelling als jij en twintig jaar geleden kon ik zonder al te veel in te houden een uur of langer achter elkaar doorbeuken met 200+. Als je dat nu (ook 's nachts) meer dan 10 minuten lukt mag je in je handjes klappen.

Het is in de periode 23:00 en 05:00 een heel stuk drukker op de Autobahn geworden is mijn ervaring; zeker tussen Karlsruhe en Basel. Opvallend is dat in Duitsland de rijvaardigheid de laatste jaren ook alleen maar afneemt. Waar vroeger NL Nur Links betekende over de grens, geldt dat ook steeds meer Duitsers het rechts houden vergeten en zelfs expres langzaam plaatsmaken als je hard komt aanrijden.

Ik ben het wat doorrijden overigens helemaal met je eens; 's avonds vertrekken en 's ochtends in Milaan aan het ontbijt maar leuker is het er niet op geworden. Over te hard rijden in Zwitserland zullen we het maar helemaal niet hebben, dat is het stomste wat je kunt doen gezien de pakkans en prijzen die de wedstrijdleiding uitdeelt als je gepakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolapa
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:59
Nullifiel schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:04:
Met je huidige tijdplan gaat het niet iets worden gok ik, maar ik heb zelf recent tijdens mijn terugreis uit die hoek een extra nacht in Sinnsheim gepakt. Daar zit het techniekmuseum. Ik vond het erg tof en voor kinderen is dat ook wel iets als ze auto’s, vliegtuigen en allerlei militaire zaken interessant vinden.
https://sinsheim.technik-museum.de/
Zeker een aanrader hier een stop te maken, leuk om kinderen paar uurtjes te vermaken:
https://speyer.technik-museum.de/nl/
Pagina: 1