Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:31
Ik weet dat het niet zomaar mogenlijk is om de auto die zakelijk staat naar prive te brengen voor ZZPers.

wel is er de 10 en 90% norm..

Rij je minder dan 10% zakelijk dan moet de auto naar prive.
Rij je meer dan 90% zakelijk dan moet de auto naar de zaak.

Nu staat bij mij de auto op de zaak.
Vanwege DBA ga ik voorlopig in dienst. Ook mede door dat waar ik werk naar mij zin heb.
De auto moet dus van de zaak af naar prive gebracht worden. Ik ga namelijk niet meer zakelijk er mee rijden.

Echter ik kan bij de belastingdienst nergens een formulier document of uitleg vinden hoe de auto nu naar prive gehaald kan worden.

Ik ben niet van plan de auto te verkopen.
Wat dus wel 1 van de oplossingen is..

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:28
Makkelijkste is om de auto op papier aan jezelf te verkopen tegen huidige dagwaarde...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• To_Tall
99ruud99 schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:07:
Makkelijkste is om de auto op papier aan jezelf te verkopen tegen huidige dagwaarde...
Heb tegelijkertijd dat ik dit topic opende. ook de BD aan de lijn gehad.

Ze geven aan dat het een volledig boekhoudkundige procedure is.
vergelijk wat je krijgt op vergelijking sites op internet schrijf dat af als boekwaarde op de auto. (echonomische waarde) en de BTW moet ik dan ook terug betalen.

Verschil dus in PLUS betaal je dan als extra winst aan de belasting dienst met je IB.
Verschil in de MIN trek je af van de winst op je IB..

Eigenlijk dus heel eenvoudig :P

Denk zelf dat ik even langs de dealer ga om een offerte aan te vragen.

[ Voor 5% gewijzigd door To_Tall op 04-11-2024 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:34
Hebben we het over een eenmanszaak of BV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-05 23:37
Ga je de onderneming staken?

Eenmanszaak / BV?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23:11
Ik zou niet langs je dealer maar langs je boekhouder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Volgens mij staat er zzp’er in de TS.

Ja de BD verplicht ZZPers indien een bedrijfsmiddel minder dan 10% voor zakelijke doeleinden wordt gebruikt. Deze van de balans te halen. Dat geld ook voor de auto.

Gebruik je een privé middel meer dan 90% zakelijk. Dan verplicht de BD je om het middel in de zaak te brengen. Dat geld ook voor de auto.

Gezien ik m’n bedrijf niet volledig staak. Maar de auto niet meer zakelijk ga gebruiken. Zal de auto van de balans af moeten. Dit hoeft niet door verkoop maar administratief. De verkoop waarde zal bepaald moeten worden.

Indien ik te veel heb afgeschreven wordt je bij de IB daarvoor extra aangeslagen net als bij verkoop.

Verkoop zal in dit geval meer kosten dan de auto aan te houden en terug te brengen naar privé.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Heb ik dit jaar ook gedaan. Memoriaal boeking gedaan en de BTW afgedragen. Zo simpel kan het zijn.

by the way kan je met een BV ook ZZP'er zijn. De bedrijfsvorm is eenmanszaak als je geen bv hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
whatyoudoing schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:56:
Ik zou niet langs je dealer maar langs je boekhouder ;)
Langs de dealer gaan voor een taxatie kan wel handig zijn hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
PolarBear schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:48:
[...]

Langs de dealer gaan voor een taxatie kan wel handig zijn hoor ;)
Zeker dealer wil ook wat verdienen. Verkopen via dealer levert vaak wat minder op. Kopen bij een dealer is vaak weer duurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wouter62
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21:39
Kijk ook hier eens naar: https://www.anwb.nl/exper...64/bpm-en-btw-uitsplitsen

Je hoeft namelijk geen btw af te dragen over rest-BPM.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23:11
To_Tall schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:23:
Volgens mij staat er zzp’er in de TS.
ZZP'er is geen rechtsvorm. In het verlengde daarvan daarom het advies om naar je boekhouder te gaan. Kan jij focussen op de zaken waar je wel expert in bent ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:15

Herman

FP ProMod
99ruud99 schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:07:
Jammer genoeg noemt @To_Tall de rechtsvorm niet, want dat is in dit geval zeker relevant. Als hij namelijk een eenmanszaak (EZ) is, dan kun je geen factuur aan jezelf sturen omdat jij en je onderneming één en dezelfde persoon bent. Wanneer TS een BV heeft, kan dit wel i.v.m. de rechtspersoonlijkheid. Met een EZ kun je dus geen facturen aan jezelf sturen. Dus kun je de auto niet aan jezelf verkopen. Een uitweg is dat je eventueel de auto aan je partner verkoopt.

Als TS een EZ is en de onderneming staakt, dan gaat de waarde van de bedrijfsmiddelen naar privé en dan reken je af over de eventuele boekwinst. In dat geval is het goed om even te kijken naar de stakingsaftrek:
- https://www.belastingdien...mersaftrek/stakingsaftrek

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Het is een eenmanszaak zaak.

Het gaat hier niet om de keuze om een bedrijfsmiddel zakelijk of privé te boeken het gaat hier om de 10% en 90% regel.

Ik heb zowel de belastingdienst gebeld. En de boekhouder die beide stellen dat indien de auto minder dan 10% zakelijk gebruikt wordt. De auto naar privé moet.

Hiervoor hoef je niet volledig je onderneming te staken. Maar door omstandigheden zoals in loondienst gaan en bedrijf aanhouden. Kan er een situatie ontstaan dat je bedrijfsmiddelen niet meer zakelijk gebruik. Zoals dus de auto.
Auto
Een auto behoort tot verplicht ondernemingsvermogen als:

u deze voor 90% of meer zakelijk gebruikt, of
u meer zakelijke kilometers dan privékilometers rijdt en er op jaarbasis niet meer dan 500 kilometer privé mee rijdt
Gebruikt u de auto voor 90% of meer voor privédoeleinden? Dan is de auto verplicht privévermogen.

In alle andere gevallen behoort de auto tot het keuzevermogen.

[ Voor 27% gewijzigd door To_Tall op 05-11-2024 06:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Herman schreef op maandag 4 november 2024 @ 23:35:
[...]

Jammer genoeg noemt @To_Tall de rechtsvorm niet, want dat is in dit geval zeker relevant. Als hij namelijk een eenmanszaak (EZ) is, dan kun je geen factuur aan jezelf sturen omdat jij en je onderneming één en dezelfde persoon bent. Wanneer TS een BV heeft, kan dit wel i.v.m. de rechtspersoonlijkheid. Met een EZ kun je dus geen facturen aan jezelf sturen. Dus kun je de auto niet aan jezelf verkopen. Een uitweg is dat je eventueel de auto aan je partner verkoopt.

Als TS een EZ is en de onderneming staakt, dan gaat de waarde van de bedrijfsmiddelen naar privé en dan reken je af over de eventuele boekwinst. In dat geval is het goed om even te kijken naar de stakingsaftrek:
- https://www.belastingdien...mersaftrek/stakingsaftrek
Ik zit in hetzelfde schuitje en ga mijn eenmanszaak niet staken >:)

Mijn vrouw en ik zijn buiten gemeenschap van goederen getrouwd. Stel ik ga de auto aan mijn partner verkopen. Moet het dan verplicht de auto bij de RDW worden overgeschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
nokiaan958GB schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:06:
[...]

Mijn vrouw en ik zijn buiten gemeenschap van goederen getrouwd. Stel ik ga de auto aan mijn partner verkopen. Moet het dan verplicht de auto bij de RDW worden overgeschreven?
Als je kan aantonen dat je niet meer dan 10% zakelijk zal rijden. Dan ben je verplicht de auto over te zetten naar privé. Is boekhoudkundige handeling. Je hoeft niets over te schrijven naar je vrouw.

Daarnaast is dat ook niet toegestaan overschrijven naar je vrouw. Je zou dan bv een familie lid kunnen pakken auto moet dan ook overgeschreven worden. Zit dus wel klein risicotje aan als ze de auto niet willen terug schrijven :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
nokiaan958GB schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:06:
[...]

Als je een auto verkoopt en je schrijft hem niet over, heb je dan een auto verkocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:57

franssie

Save the albatross

PolarBear schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:29:
[...]

Als je een auto verkoopt en je schrijft hem niet over, heb je dan een auto verkocht?
Ja, verschil juridisch en economisch eigendom kan verschillen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:57

franssie

Save the albatross

@To_Tall inkoop taxatie/offerte dealer lijkt mij voldoende. Als je maar iets op papier hebt, ANWB koerslijsten vroeger waren dacht ik ook geaccepteerd, maar of die nog bestaan?
Had je de post van @Wouter62 ook gezien aangaande de BPM uitsplitsing?

edit: vraag ook de dagwaarde eens op bij je verzekeringsmaatschappij :P Kon ook wel eens een interessante overlegbare waarde opleveren.

[ Voor 21% gewijzigd door franssie op 30-12-2024 17:44 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
franssie schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:42:
@To_Tall inkoop taxatie/offerte dealer lijkt mij voldoende. Als je maar iets op papier hebt, ANWB koerslijsten vroeger waren dacht ik ook geaccepteerd, maar of die nog bestaan?
Had je de post van @Wouter62 ook gezien aangaande de BPM uitsplitsing?

edit: vraag ook de dagwaarde eens op bij je verzekeringsmaatschappij :P Kon ook wel eens een interessante overlegbare waarde opleveren.
Al reeds gedaan dagwaarde verzekering was 38. Dealer offerte laten maken en die was 25. Koerslijsten zijn niet toegestaan kreeg ik door. Moet echt een offerte in de boekhouding worden opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeri681
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-05 00:55
Ik heb mijn auto ook zakelijk gefinancieerd, de lening staat ook op mijn eenmanszaak. Nu heb ik op advies van mijn boekhouder er voor gekozen om prive voor alle kosten op te draaien (niks meer zakelijk betalen zoals benzinegelden,belastingen,verzekeringen etc.) , daardoor vervalt je plicht om bijtelling etc. te betalen. Het enige wat je dus boekt zijn de kosten voor de auto zelf.

Door dit te boeken op een aparte grootboekrekening heb je als het ware een 'verkapte' lening aangemaakt naar jou prive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
joeri681 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:54:
Ik heb mijn auto ook zakelijk gefinancieerd, de lening staat ook op mijn eenmanszaak. Nu heb ik op advies van mijn boekhouder er voor gekozen om prive voor alle kosten op te draaien (niks meer zakelijk betalen zoals benzinegelden,belastingen,verzekeringen etc.) , daardoor vervalt je plicht om bijtelling etc. te betalen. Het enige wat je dus boekt zijn de kosten voor de auto zelf.

Door dit te boeken op een aparte grootboekrekening heb je als het ware een 'verkapte' lening aangemaakt naar jou prive.
Je zal dan wel nog de BTW moeten betalen elk boekjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Financiering van een zakelijk aangeschafte auto is hier nog niet eerder aan de orde gekomen.

Ok, begrijp ik het goed dat je de auto gewoon op de balans van de zaak hebt laten staan?

Bij mij staat hij trouwens voor een boekwaarde van 0 op de balans maar als ik hem verkoop dan zou ik er nog tussen de 11 en 13 mille voor kunnen krijgen. Dus dat zou betekenen dat ik de boekwinst moet verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall

Hoe dan als eenmanszaak valt zakelijk en privé eigenlijk samen. Je kan dus geen lening op de zaak nemen zoals dat bijvoorbeeld wel kan bij een dga.

Als jij geen kosten aftrekt, maar wel kosten “privé” maakt. Betaal je eigenlijk je bijtelling al, alle kosten die je maakt, worden van de bijtelling afgetrokken.

Als jij dus alles privé blijft betalen. Zal de BD zeggen dat de auto voor minder dan 10% zakelijk gebruikt en de auto naar privé moet halen.

Dat betekend dan ook BTW terug betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:56
To_Tall schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 22:15:
[...]

Hoe dan als eenmanszaak valt zakelijk en privé eigenlijk samen. Je kan dus geen lening op de zaak nemen zoals dat bijvoorbeeld wel kan bij een dga.

Als jij geen kosten aftrekt, maar wel kosten “privé” maakt. Betaal je eigenlijk je bijtelling al, alle kosten die je maakt, worden van de bijtelling afgetrokken.

Als jij dus alles privé blijft betalen. Zal de BD zeggen dat de auto voor minder dan 10% zakelijk gebruikt en de auto naar privé moet halen.

Dat betekend dan ook BTW terug betalen.
Je kan als eenmanszaak prima een lening op de zaak nemen hoor. Hetgeen je leent staat dan op je zakelijke balans.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:25
De waarde van de auto wordt dan volgens mij wel gezien als inkomen voor de inkomstenbelasting. Of vergis ik me dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
ahbart schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:07:
De waarde van de auto wordt dan volgens mij wel gezien als inkomen voor de inkomstenbelasting. Of vergis ik me dan?
Klopt min aftrek BTW natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door To_Tall op 10-01-2025 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:26

Je bedoelt de uitgave voor de auto? Uitgaven != kosten. ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall

Is natuurlijk niet helemaal zo door kosten uit eigen zak te betalen. En die idd op een andere grootboekrekening te boeken. Betaal je eigenlijk al je bijtelling.

Want privé gemaakt kosten op de wagen van de zaak wordt van de bijtelling gehaald. De btw kan je dan niet terug vragen. Dus dan rest de vraag is dat dan fiscaal aantrekkelijker? Stel je tankt voor 2000 euro aan benzine en je hebt 600 aan onderhoudt. Die trek je dan van je omzet af.

Nu blijft er 1000 euro openstaan op de bijtelling. Dan mag je alsnog 1000 euro bij betalen om de bijtelling afterekenen.

Pagina: 1