Correct aangesloten Wtw installatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SDiver
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
Goede middag,

Hoe kan je op een snelle manier er achter komen of de aanvoer en afvoer van lucht correct zijn aangesloten op een WT? Wij hebben de indruk dat bij ons dit verkeerd is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:28
Kijk in de (installatie) handleiding van je wtw unit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:09
SDiver schreef op zondag 3 november 2024 @ 14:38:
Wij hebben de indruk dat bij ons dit verkeerd is aangesloten.
Wat ervaar je waardoor je dat vermoeden hebt?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SDiver
  • Niet online
Omdat er etensluchten in onze woning via de Wtw ingeblazen wordt. Dus etenslucht overlast. Daarom de vraag. Natuurlijk de installatie gebruiksaanwijzing gelezen maar als iemand zonder enige technische achtergrond kom ik niet uit 39 pagina's. Dus is er een een eenvoudige test om te kijken of de aanvoer en afvoer correct zijn aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:27
SDiver schreef op zondag 3 november 2024 @ 15:36:
Omdat er etensluchten in onze woning via de Wtw ingeblazen wordt. Dus etenslucht overlast. Daarom de vraag. Natuurlijk de installatie gebruiksaanwijzing gelezen maar als iemand zonder enige technische achtergrond kom ik niet uit 39 pagina's. Dus is er een een eenvoudige test om te kijken of de aanvoer en afvoer correct zijn aangesloten?
In de natte ruimtes (keuken, wc, badkamer) moet er lucht afgezogen worden in de woonruimten moet lucht ingeblazen worden. Deze lucht mag niet koud zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
SDiver schreef op zondag 3 november 2024 @ 15:36:
Dus is er een een eenvoudige test om te kijken of de aanvoer en afvoer correct zijn aangesloten?
Systeem op maximaal zetten en dan langs de aanvoer/afvoerpunten met een dun blaadje. Het blaadje houd je voor de opening. In het toilet, badkamer en minimal 1 plaats in de keuken moet het blaadje richting de opening worden getrokken. In de slaapkamers, woonkamer (en soms in de grotere keukens) moet het blaadje weggeduwd worden als je het voor de opening houdt.

Ook een checkvraag: je hebt in de keuken geen afzuiger met eigen motor op de WTW aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 27-07 19:15
Volgens mij vermoed @SDiver dat zijn vuile binnenlucht weer terug naar binnen geblazen wordt.

En dat de wtw dus nutteloos staat te circuleren.
Dit kan als de buizen verkeerd zijn aangesloten.

Op de wtw zit een sticker met het exacte type nummer. Plaats deze eens hier, dan kunnen we kijken hoe het aangesloten zou moeten zitten.

Eventueel ook een foto van de wtw met de buizen die naar buiten gaan.

Aan de hand van het juiste type kun je wel zien of dit correct zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SDiver
  • Niet online
Hierbij de fotos en nogmaals ik ben a technisch mens 😀

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vt8ZUXKT85oewPY6SlsoAnQSfzs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DZ6d8ZOYTlMyVIvJSvGTQF4z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABFTM87tFKoQmTKktMNccbC4pjI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D4AyYRabqlQ04KKZGTMNp5zm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t-cVF6xUipIyA_6wgCkJ8LmW0mk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sxftWPL3pFUPwavATILWejnR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door SDiver op 03-11-2024 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-07 19:45

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Het is een linkse uitvoering, dat betekend dat de aansluitingen voor de woning links horen te zitten, en de aan- en afvoer rechts. Dat lijkt dan goed te zitten.

Wat nog kan is dat de aan- en afvoer van de woning omgedraaid zijn. Dat kun je eenvoudig testen door de methode van FredvZ in "Correct aangesloten Wtw installatie"

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
@Question Mark
In de handleiding vind ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmePV_hk6dvNTHgICt_IM423KY4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JlBN0e0gKBRDgO6vjQ34qlLI.png?f=fotoalbum_large

Op de foto van @SDiver lijken de voorste 2 van boven te komen, misschien de dakdoorvoer?
En de achterste 2 lijken links in de muur te gaan.

Volgens de handleiding zou ik dat precies andersom verwachten.
De achterste 2 horen met buiten verbonden te zijn.
En de voorste 2 met de woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-07 19:45

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

FRANQ schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:44:
De achterste 2 horen met buiten verbonden te zijn.
En de voorste 2 met de woning.
Ben het met je eens... :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SDiver
  • Niet online
Mark en FRANC dit zou mijn probleem oplossen wij hebben al jaren etenslucht overlast. Hierbij een foto die misschien duidelijker is. Graag jullie input wordt zeer gewaardeerd :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pOHLHpwyMIpjc9fh9yELNXMN6z4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Hyw6WibYRfoh06s0q0hsGyxd.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:56

franssie

Save the albatross

@SDiver ik zie maar drie van de vier pijpen op deze foto, maar het lijkt inderdaad verkeerd om aangesloten te zijn.

Onder zie ik ook geen tiewraps? Dus kan je ze makkelijk verplaatsen en er dan alsnog tiewraps opzetten

edit: is dat ding ooit verplaatst oid? De buizen lijken zo gepositioneerd dat ie er bijna direct onder zou kunnen.

[ Voor 20% gewijzigd door franssie op 06-11-2024 18:56 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SDiver
  • Niet online
Hierbij nog een betere fotos

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7Y1O-A_DHm-KK7HXcUggFielV0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rO6E7fxl0ExNkjT02dq0jVgw.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/is5aTorndh0YTJdI8vwD9i1cgDs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jfdBVqbGKbedmc0uqsOhfv6I.jpg?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door SDiver op 06-11-2024 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@SDiver Ik kan nog steeds niet zien hoe buis 2 (rechts achter) in aangesloten? Die wordt op beide foto's afgedekt door de drie andere.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SDiver
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uANYJm6LDt7jWp90hZJnM1whPK4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AVfthirYTRZPbTXY0LKBLxfZ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iemQK93H3chqGKTA-kGXfrt_hds=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kguPv56Z3sM57kXiYXEYmV19.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Er valt nog meer op te merken aan deze installatie. Ik meen ongeisoleerde kanalen te zien van en naar buiten. De flexpijpen zijn dan weer niet benodigd aan die zijde, er hoeft daar geen geluid gedempt te worden.
Is dit jouw eigendom? Of kun je een verhuurder aanspreken op gebreken? Wat is de leeftijd van het geheel?

Als iets triviaals als de juiste buizen aansluiten al niet goed zit, dan kun je alvast gaan twijfelen of het systeem dan wel netjes ingeregeld is op de ventielen, en of het onderhoud goed gedaan is en wordt.

Balansventilatie is een mooi systeem met goed rendement, maar installateurs laten helaas nogal eens een steekje vallen.

Als je nog meer info over wtw ventilatie zoekt, dit is het centrale topic:
Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SDiver
  • Niet online
De installatie is van 2020 het is een koop appartement en de bouwer is al 5 jaar bezig om dit op te lossen en het lukt maar niet. Zij geven aan dat wij nog de enige bewoners zijn met deze klachten. Dus sommige etenslucht overlast klachten zijn pas verleden jaar opgelost alleen bij ons nog niet. De installateur heeft in dit grote project waanzinnig slecht werk geleverd. En deze installateur had vroeger een grote naam in Rotterdam maar dit is helemaal fout gegaan tijdens de bouw. Lekkages muren moesten worden opengebroken enz het hield maar niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xiK3B3ywMxMvB0SqIwXSlmbOjfs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VB9qV147mAvRpggUwoY6PUuO.png?f=fotoalbum_large

@SDiver uit je foto's is niet echt goed af te leiden (voor mij dan) hoe ze aansluiten op je box.

Dus connect te dots tussen de leidingen en de box. Waarbij ik dan de aanname maak dat B en C naar buiten gaan, en A en D in en uit het appartement?

A gaat naar poort, etc

En daarna nog de rooktest doen of met blaadjes om te kijken wat de in en uitlaten zijn binnen. Geen iidee eigenlijk of dat bij de buiten aan en afvoer belangrijk is.

edit_ of anders ergens een bladblazer lenen, weet je het gelijk :+

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 06-11-2024 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Als er appartementen zijn die hetzelfde ingericht zijn, dan kun je daar vergelijken of de buizen hetzelfde aangesloten zitten.

De luchtkwaliteit moet ook erbarmelijk zijn, want lucht die afgezogen wordt in de keuken en daarna in de woonkamer weer afgegeven (klopt dit?), betekent misschien ook dat er geen verse lucht van buiten aangevoerd wordt en de warmte niet wordt teruggewonnen. Het hele systeem werkt dan niet zoals het hoort.

Bovenstaande gaat uit van de aanname dat de aansluitingen op de wtw unit verwisseld zijn, en het kanaalwerk verder wel goed aangesloten is.

Je kunt eventueel wat simpele tests zelf doen:
- voelen bij afvoerpunt in de keuken en een voor een de buizen lostrekken totdat je geen stroming meer voelt.
- bovenstaande, maar dan voor aanvoerpunt in slaapkamer of woonkamer.

Dan kunnen we daaruit opmaken of de boel goed aangesloten zit.

[ Voor 22% gewijzigd door P5ycho op 06-11-2024 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SDiver
  • Niet online
Wij hebben al jaren een co2 meter en deze geeft altijd goede waarden aan. Zo zien wij de aansluitingen de voorste naar het plafond en de achterste gaan naar de muur.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KyAFQR-KI3ldnG1fotPzp6bdixg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gzcocMTqmIspKJzIBWUxmo1Y.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Goed bezig met de CO2 meter.
Dan is het probleem toch minder triviaal dan een verkeerd aangesloten buis lijkt me.
Eventueel zou je nog je eigen afvoerlucht buiten weer op kunnen zuigen als de in- en uitvoer te dicht bij elkaar staan. Dan is de overlast ook deels afhankelijk van de windrichting.

Blijft je eigen kooklucht hangen? Of ruik je die van anderen? Een specifieke plek waar je er last van hebt?
Heb je een afzuigkap, en zuigt die naar buiten af, of recirculeert die?
Hoe zijn de problemen bij de andere appartementen precies opgelost?

[ Voor 29% gewijzigd door P5ycho op 06-11-2024 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dan zou Voor en Voor verkeerd om kunnen zitten, maar ach, is meerdere keren geadviseerd om te testen met een papiertje of van mijn part wierook om te kijken of er goed wordt afgezogen in de keuken/badkamer ...
Het blijft gokken zo op basis van onduidelijke fotos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-07 22:14

Barrycade

Through the...

Als je aanzuig bij de buren hun afvoer zit krijg je ook geurtjes binnen natuurlijk.

Wat ook kan dat er geen balans is dus valse aanzuig vanuit naastgelegen appartementen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SDiver
  • Niet online
Gisteravond laat alles nagelopen en er wordt afgezogen en frisse lucht ingeblazen dus dat werkt correct. Maar dat neemt niet weg dat wij met etensluchten overlast hebben en sinds enkele weken sigaretten rook overlast. Ik zit er over na te denken om er een filterbox te plaatsen met actief koolstoffilter om dit tegen te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-07 22:14

Barrycade

Through the...

Kan ook zijn dat iemand wel zijn wtw omgekeerd heeft aangesloten en dus vuile lucht in de aanzuig blaast.

Dus nogmaals: Waar zit je aanzuigpunt, op het dak van het gebouw via een punt waar alle of meerdere op aangesloten zijn? Of in je gevel?

En ik neem even aan dat je dus geuren van iemand anders aanzuigt en niet je eigen kookluchten ruikt?

Is je afzuigkap in de keuken via een motorloze afzuigkap die op de wtw zit aangesloten of heb je een recirculatie kap met actief kool filter? En hebben alle appartementen dit zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Als het probleem zit in een gedeeld aan/afvoerkanaal dan zit er niets anders op dan via de installateur alles systematischt controleren. Dan moet je dus een hoop appartementen langs...
Er zijn genoeg tips gegeven in dit topic, maar uiteindelijk zul je toch gedegen onderzoek terplekke moeten doen om alles alles uit te sluiten.

Rooklucht van anderen is echt vies, daar zou ik niet lang in willen zitten. Dan zou ik toch snel de VVE en/of rechtsbijstand erbij trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
SDiver schreef op donderdag 7 november 2024 @ 06:24:
Maar dat neemt niet weg dat wij met etensluchten overlast hebben en sinds enkele weken sigaretten rook overlast.
De oorzaak zou dan ook wel eens buiten je appartement kunnen liggen. Heb je beeld hoe de aanvoer en afvoer van je appartement naar het dak gaan? Is dat bijvoorbeeld 1 centrale buis of is dat per appartement 1 eigen buis?

Mocht het een centrale buis zijn, zijn dit de eerste dingen waar ik aan denk:
- Bij een of meerdere appartmenten zijn "huis in" en "huis uit" omgedraaid
- Een of meerdere buren maken gebruik van een afzuiger met eigen moter die in het afvoerkanaal blaast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Appartementen...

Ik heb daar helemaal overheen gelezen.
Maar dan is het zaak dat ze allemaal goed aangesloten zitten.

Als er een in het verse lucht kanaal vuile lucht aan het blazen is dan heb je daar last van.

Misschien met de buren (het zijn er maar 4) een paar uurtjes inplannen om te controleren of ze alle 5 correct aangesloten zijn?

En inderdaad, als iemand een afzuigkap met een motor heeft, dan forceert hij alles door de leidingen heen.
Een beetje afzuigkap doet 500-600m3/hr, en dat is het dubbele van wat de balansventilatie doet op standje maximaal.
Eigenlijk kun je alleen recirculatie afzuigkappen toepassen, dan breng je niet 5 balansventilatie systemen uit balans. Motorloos doet vrij weinig, maar is ook een optie.

[ Voor 8% gewijzigd door FRANQ op 07-11-2024 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Als de afzuigkap gecombineerd is met de wtw uitvoer dan is dat ook wel een ding. Je hebt dan ook echt een lel van een buis nodig om die potentiele 4000m3/h af te voeren. Dan druk je misschien wel eens wat lucht bij een andere wtw naar binnen...

Wat betreft de filterbox,dat is echte en lapmiddel en zou ik zeker niet als compromis accepteren. Er is nog niet bewezen dat de vieze lucht via de aanvoer komt volgens mij, bij hierboven omschreven scenario zou een filterbox niets doen.

[ Voor 32% gewijzigd door P5ycho op 07-11-2024 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Ken ook wel wat mensen die altijd onder de afzuigkap gaan staan roken (bij slecht weer), klinkt dan ook niet geheel onlogisch dat het probleem in die hoek zou kunnen zitten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SDiver
  • Niet online
P5ycho

Natuurlijk is een zware filter box een lapmiddel maar als het probleem zo wordt geminimaliseerde zou dat voor ons zeer belangrijk zijn. De bouwer en installateur komen er niet uit. Appartementsgebouw 23 etages 94 woningen. De aansluitingen lopen via een schacht en naar het dak. Dak toevoer is gecontroleerd en is goed. We hebben nu contact met expert en hopelijk gaat deze verder kijken. Wij als leken denken dat iemand zijn WTW verkeerd om is aangesloten of een afzuigkap aangesloten op de WTW installatie. Hopelijk volgt er snel antwoord. Het is ook gemeld bij onze rechtsbijstand en de klacht loopt ook via SWK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Goed om te zien dat je ook experts hebt die meekijken.

Het grote probleem is natuurlijk dat je niet zomaar bij iedereen naar binnen kunt lopen en hun installatie kunt controleren. Als andere bewoners lak hebben aan de regels dan ben je nog verder van huis. Dit hele concept werkt alleen als iedereen netjes omgaat met de gezamelijke kanalen.

Het lijkt me heel aannemelijk dat iemand dus een afzuigkap op de ventilatie heeft aangesloten, en dat is echt uit den boze. Ik heb dat vaker gezien toen ik zelf nog in een appartementencomplex woonde. Er zit altijd wel een rotte appel tussen helaas. Dit duidelijk communiceren aan alle bewoners via de VVE kan ook nog wel eens helpen, mits op een positieve manier.

Het had wel mooi geweest als je eerder een completer beeld van de situatie had geschetst, dat had een hoop vragen van onze kant gescheeld. Zoals je ziet, we blijven net zolang vragen tot we duidelijkheid hebben ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SDiver
  • Niet online
Sorry daar voor had beter meteen totaalplaatje moeten schetsen.
Iedereen bedankt voor hun input 👍👍👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13:22
Ik heb het zelfde model van Brink, maar dan met de 'huis' buisaansluitingen aan de onderkant..
Zelf aangelegd, had vooraf montage van de luchtkanalen de huis aansluitingen op de wtw met <in> en <uit> aangeven.. bleek wél verkeerd te zijn, met zoveel variatie's die bij dit model leverbaar zijn is een vergissing snel gemaakt.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:06
P5ycho schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:27:
Goed om te zien dat je ook experts hebt die meekijken.

Het grote probleem is natuurlijk dat je niet zomaar bij iedereen naar binnen kunt lopen en hun installatie kunt controleren. Als andere bewoners lak hebben aan de regels dan ben je nog verder van huis. Dit hele concept werkt alleen als iedereen netjes omgaat met de gezamelijke kanalen.

Het lijkt me heel aannemelijk dat iemand dus een afzuigkap op de ventilatie heeft aangesloten, en dat is echt uit den boze. Ik heb dat vaker gezien toen ik zelf nog in een appartementencomplex woonde. Er zit altijd wel een rotte appel tussen helaas. Dit duidelijk communiceren aan alle bewoners via de VVE kan ook nog wel eens helpen, mits op een positieve manier.

Het had wel mooi geweest als je eerder een completer beeld van de situatie had geschetst, dat had een hoop vragen van onze kant gescheeld. Zoals je ziet, we blijven net zolang vragen tot we duidelijkheid hebben ;).
Ja of niet eens een bewoner die dat slecht heeft gedaan. Dit kan gewoon by design en volgens de regels geweest zijn. In oude sociale huurwoningen zaten vroeger helemaal geen afzuigkappen maar alleen een systeem C ventiel in de keuken met 50 m3/h. En dan koken op gas! Dat mocht destijds allemaal en veel van die blokken staan er nog steeds. Als dan de woningbouwcorporatie die woningen één voor één gaat oplappen en verkopen met WTW installatie heb je hele verschillende gebruikers op 1 gezamenlijke schacht.
Pagina: 1