Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-Guy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-12-2024
In verband met een langlopend conflict met de buren zijn wij aan het kijken om een camerasysteem aan te schaffen om zo alle overtredingen vast te leggen. Ondanks dat ik van IT een hoop af weet, merk ik dat ik onvoldoende kennis heb om een goede keuze te maken in welk systeem en welke camera's aan te schaffen.

Nu heb ik zelf al wat video's bekeken en informatie opgezocht, maar tussen de verschillende termen, vertalingen, features en wat niet, verlies ik het overzicht. Ook "Het grote beveiligingscamera's topic" heeft me wel aardig wat informatie gegeven, maar laat bij mij niet de "het kwartje" vallen. De merken UniFi, BlueIris en Reolink hoor ik veel voorbij komen, en daar hoor ik ook aardig veel goeds over, maar er wordt regelmatig aangegeven dat de prijs/kwaliteit verhouding bij andere merken beter is. Hoewel we een zeer riant budget beschikbaar hebben, willen we niet de jackpot betalen als de kwaliteit onvoldoende is.

Bij voorkeur zouden we een bedraad systeem willlen welke vanaf de PC is te bekijken en uit te lezen. De functie waarbij op de tijdlijn wordt aangegeven wanneer er beweging is, of waarbij zelfs te zoeken is wanneer er beweging is in een bepaald gebied van het camerabeeld is een zeer groot pluspunt, zeker als hierbij persoonsherkenning plaatsvind. Hierbij heb ik alleen ervaring met Nx Witness (10 jaar geleden), maar deze beviel mij wel.

Belangrijke informatie, eisen en wensen:
  • Het gaat om een systeem voor buiten
  • Er zijn 5(+1) plaatsen waar ik een camera wil ophangen
    • 2x voortuin, belangrijkste afstand: 4 meter, maximale afstand 7 meter (DORI: I)
    • 1x achtertuin, belangrijkste afstand: 5 meter, maximale afstand 15 meter (DORI: I)
    • 2x brandpad, , belangrijkste afstand: 3 meter maximale afstand 15 meter (DORI: R)
    • Optioneel: De huidige deurbelcamera vervangen daar deze sterk verouderd is, bij voorkeur met behoud van de fysieke bel (DORI: I)
  • De personen in de opnames moeten duidelijk en herkenbaar in beeld komen
  • Ook de opnames in de nachtelijke uren moeten scherp en duidelijk zijn, eventueel ondersteund van een bewegingssensor en verlichting
  • Alle camera's dienen aan een bakstenen muur bevestigd te worden en zullen aan het Nederlandse weer worden blootgesteld, maar boren is geen bezwaar
  • Opnames dienen zeker 7, maar bij voorkeur 14 dagen bewaard te blijven
  • Het dient een volledig lokaal systeem te zijn, geen cloud diensten
  • Integratie met Home Assistant is een grote plus
Wie kan mij helpen met een advies en wijzen richting een DVR/NVR en camera's inclusief benodigdheden waarmee ik een jaar of 10 vooruit kan?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeesKees21
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-02 22:29

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

@Master-Guy

Lees mijn reacties in dit topic eens, het is praktisch een handleiding, in dit geval over Reolink cameras en software, welke gratis is.

Beveiligingscamera buiten

Mocht je vragen hebben, dan zie ik ze hier of via dm wel verschijnen.

[ Voor 3% gewijzigd door MeesKees21 op 04-11-2024 22:00 ]

Er zijn maar 2 zekerheden in het leven, de eerste is dat je geboren wordt en de tweede is dat je doodgaat...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:35
Neem deze pagina ook even door, alvorens klachten van de buren te ontvangen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

Yaksa schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:15:
Neem deze pagina ook even door, alvorens klachten van de buren te ontvangen.
Zeker een pagina om door te nemen, daarmee voorkom je dat je zelf zometeen voor de rechter staat en dus de "zwarte piet" bent, terwijl je bewijs wilt verzamelen over de buren...

Er zijn maar 2 zekerheden in het leven, de eerste is dat je geboren wordt en de tweede is dat je doodgaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

@Master-Guy

Je mag wel reageren in je zelf gestarte topic. Het komt nu over alsof je een vraag wil neerplempen en verder niet wil reageren. Wij zijn hier geen levende database, die je als een gebruiksvoorwerp kunt gebruiken als het je uitkomt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-Guy
@MeesKees21 ik wil zeker wel reageren, maar wilde nog heel even afwachten op eventuele andere reacties. Bedankt voor de reminder ;-)

Over de regels en publieke ruimten: Ik ben me zeer bewust van de regels, en wat wel of niet mag. Zelf werk ik veel met IAM/IGA en de AVG/GDPR, en heb ook meerdere jaren bij een advocatenkantoor gewerkt. Het is ook mijn intentie om via Home Assistant te kijken of ik video's meteen kan verwijderen als er iemand op staat die niets kwaads in gedachten heeft zoals de postbezorger.

PoE is zeker iets waar ik rekening mee houd, omdat ik het liefst zo weinig mogelijk kabels trek. Als ik maar één kabel in plaats van twee hoef te leggen, scheelt me dat gewoon een hoop gedoe, en de RJ45 stekkers zijn een flink stuk kleiner van de 220V stekkers en de meeste adapter pluggen, dus ik kan ook een kleinere boor pakken.

Nu heb ik momenteel geen "oude PC" beschikbaar om in te zetten voor het opslaan van de camerabeelden, dus zal ik die nog ergens vandaan moeten halen.

Helaas geeft het mij echter nog niet meer inzicht in de camera's en beeldkwaliteit. Dat topic waar je naar verwijst heeft ook geen informatie over hoe je kunt bepalen welke camera's je nodig hebt om de juiste beeldkwaliteit te halen.

Vrienden hebben me geadviseerd om te kijken naar Ubiquiti, met name de G5 bullet (en een Dream Machine Special Edition). Als ik de G5 bullet vergelijk met de RLC-510A waar jij naar verwijst, hebben ze beide een 5MP CMOS, draaien ze beide op 30FPS en PoE, nemen ze beide audio op en detecteren ze beide beweging.De G5 Bullet is wat groter, lichter, heeft blijkbaar een minder bereik op IR, en kan niet op (micro)SD opslaan als ik kijk naar de vergelijking hier op Tweakers.

Echter kan ik niet duiden waarom er dan zo'n verschil in prijs is (€50 vs €130, of €370 voor de G5 pro) en kan ik nergens terugvinden of ze geschikt zijn voor de afstanden waar ik ze voor wil gebruiken. Als ik alleen kijk naar de vergelijkingslijst van Tweakers dan bied de Reolink meer voor minder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

@Master-Guy

Graag gedaan, vond dat het een beetje stil bleef... :)

Ok, die kennis heb je dus en neem aan dat dat wel goed zal zitten. Opnames waar niets op gebeurt, kan je natuurlijk gewoon weer deleten. Wil je stukken eruit knippen waar wel wat gebeurt, zou ik eens naar "losslesscut" kijken, gratis progje. Voordeel van de Reolink software is dat je het ook als mkv kan opnemen en daar zijn genoeg (gratis) progjes voor om mee te bewerken.

PoE is zeker een uitkomst. Slechts 1 kabel en die is ook niet bijzonder dik, gaatjes van 12 - 14 mm moeten genoeg zijn om de kabel door te voeren. De stroomvoorziening blijft binnen, dus je hoeft niet bang te zijn dat er water bij komt.

Misschien dat ik nog wat heb liggen qua hardware. Een Z170 mobo met een 7500T cpu heb ik nog wel rondslingeren. Stop er 2 of 4x 4GB DDR4 in en 2 of 4 SSD's van 1TB en je bent eigenlijk startklaar. Een 7500T cpu gebruikt slechts 35Watt, SSD'tjes 3 a 4Watt, dus een zware voeding is niet nodig, een GPU ook niet, die zit al in de cpu 8)

Een 4K cam (8MP) is natuurlijk beter dan een 4 of 5MP cam. 4K cams van Reolink zijn niet zoveel duurder dan de 4 en 5MP varianten. Ik haal een hele goede kwaliteit met de 510s die ik nu gebruik. Wat betreft de nachtzicht, daar zijn nagenoeg alle cams gelijk in, hoe dichterbij, des te beter, de 510s halen zo'n 30 meter, maar zoals gezegd, 10 meter is beter, maar dat lijkt mij logisch. Ubiquiti zal daar echt niet beter in zijn. Mijn advies zou dan ook zijn, koop de 4K variant en combineer dat met de gratis software. Bij Ubiquiti betaal je meer vanwege de naam, niet vanwege de kwaliteit. Dat is precies waarom een Mercedes duurder is dan een Citroën, de ene is pure luxe en de ander heeft meer het noodzakelijke. Reolink is gewoon een goed budget merk, maar zal slechts procentueel onder doen voor Ubiquiti, het scheelt alleen een hoop qua prijs :Y

https://www.amazon.nl/Bev...=operapc-def-sp-co2-nl-21

4K (8MP) cam, ik zou even wachten tot Black Friday, vorig jaar waren ze toen ook goedkoper.

[ Voor 12% gewijzigd door MeesKees21 op 06-11-2024 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-Guy
Dankjewel, ook voor de linkjes!
Zal eens wat meer onderzoek doen naar Reolink

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalStef
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23-05 10:06

MetalStef

gietijzer

Zelf wel ervaring met Unifi, niet met Reolink.
Mijn G5 Bullet camera's (niet-Pro) slaan hun beeld op op een Dream Machine SE. Mijn keuze viel op de UDM-SE omdat ik vanaf 0 ben begonnen. Ik heb dus niet 'ergens een pc-tje over'. De UDM-SE heeft zelf eigenlijk alles al aan boord, behalve de camera's zelf: PoE, Protect software, NVR, etc. Alleen camera's en een disk/SSD toevoegen want de on-board 128MB is niet voldoende om beeld lang te bewaren.

De plug&play van Unifi is geweldig. In een mum van tijd ben je klaar. Home Assistant heeft een Unifi integratie, en ook die werkt goed.
De G5 heeft herkenning voor personen, dieren, voertuigen, geluiden, etc. Het is een fluitje van een cent om HA een berichtje te laten sturen als een camera een persoon detecteert. Er is geen gezichtsherkenning.
Mijn G5's herkennen personen op 5 meter (mijn voortuin is niet groter, dus ik richt mijn camera's niet verder), maar op die afstand herken ik geen gezichten.
De G5 Pro biedt kentekenplaatherkenning en beter beeld (4K + 3x Optical zoom), maar kost een klap meer.

Sinds enige tijd ondersteunt Unifi Protect ook camera's van 'vreemde' merken, maar ik weet niet of de integratie met HA dan nog lekker werkt.

Ja, Unifi is prijzig, maar het integreert super en is eenvoudig te configureren. Geld is altijd een issue, maar als het budget het toelaat zou ik Unifi zeker overwegen.

Ik heb 70 hobbies: 69 en tweaken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
MetalStef schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:09:
Zelf wel ervaring met Unifi, niet met Reolink.
Mijn G5 Bullet camera's (niet-Pro) slaan hun beeld op op een Dream Machine SE. Mijn keuze viel op de UDM-SE omdat ik vanaf 0 ben begonnen. Ik heb dus niet 'ergens een pc-tje over'. De UDM-SE heeft zelf eigenlijk alles al aan boord, behalve de camera's zelf: PoE, Protect software, NVR, etc. Alleen camera's en een disk/SSD toevoegen want de on-board 128MB is niet voldoende om beeld lang te bewaren.

De plug&play van Unifi is geweldig. In een mum van tijd ben je klaar. Home Assistant heeft een Unifi integratie, en ook die werkt goed.
De G5 heeft herkenning voor personen, dieren, voertuigen, geluiden, etc. Het is een fluitje van een cent om HA een berichtje te laten sturen als een camera een persoon detecteert. Er is geen gezichtsherkenning.
Mijn G5's herkennen personen op 5 meter (mijn voortuin is niet groter, dus ik richt mijn camera's niet verder), maar op die afstand herken ik geen gezichten.
De G5 Pro biedt kentekenplaatherkenning en beter beeld (4K + 3x Optical zoom), maar kost een klap meer.

Sinds enige tijd ondersteunt Unifi Protect ook camera's van 'vreemde' merken, maar ik weet niet of de integratie met HA dan nog lekker werkt.

Ja, Unifi is prijzig, maar het integreert super en is eenvoudig te configureren. Geld is altijd een issue, maar als het budget het toelaat zou ik Unifi zeker overwegen.
De G5 Pro doet geen kentekens, de AI wel.

Hier bijna dezelfde set-up, maar dan met een G5 Pro, een G4 Doorbell Pro en een aantal G5 turrets Ultra (deze hebben een zeer goed infraroodbereik en dekken we grote stukken tuin en erfgrens mee af)

Overigens ook met name vanwege een bijzondere buurman :P

Als je de rest van je netwerk niet wilt aanpassen kun je ook volstaan met een Unifi NVR, of zelfs een Cloudkey+ als je aan 1TB genoeg hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door pagani op 07-11-2024 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalStef
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23-05 10:06

MetalStef

gietijzer

De G5 Pro doet geen kentekens, de AI wel.
I stand corrected.

Ik heb 70 hobbies: 69 en tweaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-Guy
Kentekenherkenning hoeft gelukkig niet. Het is niet zo dat we een oprit van 30 meter hebben, alleen een kleine voortuin waarvoor bewegingsdetectie ook voldoende is :)

Het aanpassen van de rest van het netwerk is wel iets dat ik in mijn achterhoofd heb meegenomen, en ook als ik naar Reolink ga zal ik waarschijnlijk het netwerk mee upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ignace74
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-05 21:01
MeesKees21 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 19:40:
@Master-Guy

Graag gedaan, vond dat het een beetje stil bleef... :)

Ok, die kennis heb je dus en neem aan dat dat wel goed zal zitten. Opnames waar niets op gebeurt, kan je natuurlijk gewoon weer deleten. Wil je stukken eruit knippen waar wel wat gebeurt, zou ik eens naar "losslesscut" kijken, gratis progje. Voordeel van de Reolink software is dat je het ook als mkv kan opnemen en daar zijn genoeg (gratis) progjes voor om mee te bewerken.

PoE is zeker een uitkomst. Slechts 1 kabel en die is ook niet bijzonder dik, gaatjes van 12 - 14 mm moeten genoeg zijn om de kabel door te voeren. De stroomvoorziening blijft binnen, dus je hoeft niet bang te zijn dat er water bij komt.

Misschien dat ik nog wat heb liggen qua hardware. Een Z170 mobo met een 7500T cpu heb ik nog wel rondslingeren. Stop er 2 of 4x 4GB DDR4 in en 2 of 4 SSD's van 1TB en je bent eigenlijk startklaar. Een 7500T cpu gebruikt slechts 35Watt, SSD'tjes 3 a 4Watt, dus een zware voeding is niet nodig, een GPU ook niet, die zit al in de cpu 8)

Een 4K cam (8MP) is natuurlijk beter dan een 4 of 5MP cam. 4K cams van Reolink zijn niet zoveel duurder dan de 4 en 5MP varianten. Ik haal een hele goede kwaliteit met de 510s die ik nu gebruik. Wat betreft de nachtzicht, daar zijn nagenoeg alle cams gelijk in, hoe dichterbij, des te beter, de 510s halen zo'n 30 meter, maar zoals gezegd, 10 meter is beter, maar dat lijkt mij logisch. Ubiquiti zal daar echt niet beter in zijn. Mijn advies zou dan ook zijn, koop de 4K variant en combineer dat met de gratis software. Bij Ubiquiti betaal je meer vanwege de naam, niet vanwege de kwaliteit. Dat is precies waarom een Mercedes duurder is dan een Citroën, de ene is pure luxe en de ander heeft meer het noodzakelijke. Reolink is gewoon een goed budget merk, maar zal slechts procentueel onder doen voor Ubiquiti, het scheelt alleen een hoop qua prijs :Y

https://www.amazon.nl/Bev...=operapc-def-sp-co2-nl-21

4K (8MP) cam, ik zou even wachten tot Black Friday, vorig jaar waren ze toen ook goedkoper.
Is deze de beste momenteel of welke camera's zijn nog beter. Ik heb er wel 4 nodig en in het zwart + nvr vind ik praktisch om het direct up and go te hebben. 4 UTP kabels zitten al klaar in de woning.
https://amzn.eu/d/bxtHX0P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

Ignace74 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:50:
[...]

Is deze de beste momenteel of welke camera's zijn nog beter. Ik heb er wel 4 nodig en in het zwart + nvr vind ik praktisch om het direct up and go te hebben. 4 UTP kabels zitten al klaar in de woning.
https://amzn.eu/d/bxtHX0P
Er is altijd beter, zolang je bereidt bent om (veel) geld uit te geven. Naam wil niet alles zeggen, maar dat is aan jou om te vergelijken. Ik ben heel tevreden over Reolink, gebruik nu 5MP cams en zou ze, als ik beter wil, kunnen upgraden naar 12MP. Is dat het geld waard? Voor mij niet vind ik, de kwaliteit is al goed genoeg, misschien dat ik ze over 1 of 2 jaar upgrade naar 8MP (4K), maar verder dan dat zal ik niet gaan. NVR kan je eventueel achterwege laten, de Reolink software is gratis te downloaden en kan 32 cams aan, de lokale harddisks kan je gebruiken voor opslag. Zo gebruik ik het tenminste, maar als jij het anders wilt, staat dat je natuurlijk vrij.

Het setje wat jij voor ogen hebt, zal meer dan aan je verwachtingen voldoen, dus kan je rustig aanschaffen.

[ Voor 5% gewijzigd door MeesKees21 op 26-11-2024 16:12 ]

Pagina: 1