Windows 10 na update auto herstel loop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkie20
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-05 00:21
Mijn vraag
Kreeg vandaag melding op mijn Windows 10 pc dat er een update geïnstalleerd was en reboot benodigd. Ik heb de reboot gedaan en sindsdien is mijn hele pc van slag.
Tijdens opstarten van de pc komt die in automatisch herstel loop.
Heb zelf al op google gekeken naar oplossingen maar wat ik ook probeer niets werkt.
Rare is ook dat mijn hdd's allemaal andere letter toegewezen heeft gekregen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Via usb tools geprobeerd cmd prompt icm chkdsk, sfc, diskpart etc proberen te repareren maar geen succes. Was ook geen fout gevonden. Ook al geprobeerd de mbr te repareren maar geen succes.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nou het rare is is dat mijn C schijf nu ineens G is geworden.
Zie foto hieronder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rnoClAyJZ01W0wnz0U8cEN1rpII=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3bdPYoRPyF9vhl8xCTdJ5iC5.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb al geprobeerd via de usb tools backup te maken van belangrijke bestanden die op bureaublad stonden maar dan krijg ik melding dat ze niet gevonden zijn. Masr via de bootable kun je bladeren en dan zie je wel gewoon alles erin staan.
Kan de Windows schijf ook niet elders installeren ivm dat het een m2 ssd us en ik maar 1 pc tot beschikking heb.

Heeft iemand dit ook meegemaakt en eventuele suggestie voor oplossing?
Windows herstel repareert niets.

Ik weet tevens ook niet waarom bij de bovenste balk ineens een compleet lege partitie is...

Misschien dat ik iets vergeten ben te melden maar ik maak dit bericht behoorlijk laat.
Mochten er nog vragen zijn of ideeen hoor ik ze graag.
Wil het liefst mijn pc gewoon terug ipv compleet verse install.

Beste antwoord (via kokkie20 op 01-11-2024 21:24)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
kokkie20 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:42:
Heb wel een laptop maar die is behoorlijk verouderd dus kan daar helaas ook niets mee qua m2 ssd.
Wel dus een extra PC, je hebt in ieder geval een mogelijkheid om een recovery USB/WinPE aan te maken.
Zorg dan in ieder geval dat je een actuele WinPE USB hebt om je belangrijke data eerst veilig te stellen.
Hiren’s BootCD PE is een bekende.
Ik had MSDart? En Hiren's geloof ik dat die heet? Diverse software en geprobeerd maar helaas kwam er niet doorheen met een succes.
MSdart van die "Freelance AIO Windows" releases neem ik aan. :)
Die is beperkt qua mogelijkheden en de automatische herstel van Windows werkt alleen voor basis problemen.
Ik ben inmiddels op de laptop bezig met een "upgrade" windows 11 usb stick :) Dus ga dat nog even afwachten tot die klaar is en dat proberen. Mocht dat ook niet werken dan maar door de zure appel heenbijten en verse installatie doen :(
Voordat dat je alles toch opnieuw installeert kan je deze eerder aangeveven stappen nog volgen:
Windows 11 boot kapot na installatie van Fedora 40
Nogmaals, aan te raden is om tijdens reparatie/her(installeren) de niet noodzakelijke HDD's af te koppelen.
Ook omdat je nog een HDD met ontbrekende/missende partitie hebt?

Gebruik eventueel EaseUS Partition Master van Hiren’s BootCD PE.
Deze gebruik ik ook wel eens om partitie problemen te detecteren/op te lossen.

[ Voor 5% gewijzigd door The_Doman op 31-10-2024 12:13 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:17
Ik zou win 11 opnieuw installeren met een installatie usb, met bewaren van bestanden.

Nee, dat is niet een uitleg hoe jouw probleem opgelost moet worden.
Maar ja, het lost het probleem wel op :)

Wat is de reden dat je geen verse instal met behoud van bestanden wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkie20
Hmm dat zou ik ook nog kunnen proberen.
Totaal niet aan gedacht dat dat mogelijk was. Was zo gefocust om de Windows iig weer normaal terug te krijgen.

Belangrijkste voor mij nu momenteel is behoud van de bestanden en software ivm sommige configuraties die ik dusdanig ingesteld heb en met me stomme hoofd ben vergeten op te slaan elders....
Als het werkt eerste wat ik doe is die belangrijke informatie elders backup neerzetten!

Ik ga dat proberen! Bedankt iig voor de suggestie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
kokkie20 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 02:30:
Rare is ook dat mijn hdd's allemaal andere letter toegewezen heeft gekregen.
Nou het rare is is dat mijn C schijf nu ineens G is geworden.
Als je bent opgestart via een herstel USB/WinPE USB tools worden de partitie letters anders toegewezen.
In dit soort gevallen is het raadzaam om tijdelijk niet noodzakelijke HDD's af te koppelen om het overzichtelijk te houden en fouten/dataverlies te voorkomen.
Via usb tools geprobeerd cmd prompt icm chkdsk, sfc, diskpart etc proberen te repareren maar geen succes. Was ook geen fout gevonden. Ook al geprobeerd de mbr te repareren maar geen succes.
Welke USB tools?
Disk 5 (G:) is zo te zien een UEFI systeem disk, dus dan zul je de UEFI Boot structuur daarvan moeten repareren of herstellen.
Zie eventueel info in dit topic:
Kan de Windows schijf ook niet elders installeren ivm dat het een m2 ssd us en ik maar 1 pc tot beschikking heb.
Ja, zonder andere PC is het altijd lastig in dit soort situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkie20
Aaah ok vandaar dat ze dus anders zijn!
Ja ik heb ze gewoon aangesloten gehouden :) Was alleen erg in de war dat het ineens allemaal zo anders was.
Ja dat had ik inderdaad geprobeerd via MSDart, en die zei dat het succesvol was? Maar op moment van rebooten kreeg ik helaas net zo hard weer de loop terug.

Ik had MSDart? En Hiren's geloof ik dat die heet? Diverse software en geprobeerd maar helaas kwam er niet doorheen met een succes.

Ja dat is behoorlijk lastig ja! Heb wel een laptop maar die is behoorlijk verouderd dus kan daar helaas ook niets mee qua m2 ssd.
Ik ben inmiddels op de laptop bezig met een "upgrade" windows 11 usb stick :) Dus ga dat nog even afwachten tot die klaar is en dat proberen. Mocht dat ook niet werken dan maar door de zure appel heenbijten en verse installatie doen :(

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Heb wel een laptop maar die is behoorlijk verouderd dus kan daar helaas ook niets mee qua m2 ssd.
Wel dus een extra PC, je hebt in ieder geval een mogelijkheid om een recovery USB/WinPE aan te maken.
Zorg dan in ieder geval dat je een actuele WinPE USB hebt om je belangrijke data eerst veilig te stellen.
Hiren’s BootCD PE is een bekende.
MSdart van die "Freelance AIO Windows" releases neem ik aan. :)
Die is beperkt qua mogelijkheden en de automatische herstel van Windows werkt alleen voor basis problemen.
Voordat dat je alles toch opnieuw installeert kan je deze eerder aangeveven stappen nog volgen:
Nogmaals, aan te raden is om tijdens reparatie/her(installeren) de niet noodzakelijke HDD's af te koppelen.
Ook omdat je nog een HDD met ontbrekende/missende partitie hebt?

Gebruik eventueel EaseUS Partition Master van Hiren’s BootCD PE.
Deze gebruik ik ook wel eens om partitie problemen te detecteren/op te lossen.

[ Voor 5% gewijzigd door The_Doman op 31-10-2024 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kokkie20
Klopt heb die hiren's bootCD gedaan, en klopt de Msdart van Freelance AIO :)
Ja had gehoopt dat het een basis probleem was maar helaas :(

Heb letterlijk alle hdd's afgekoppeld, want de ssd is zit op het moederbord vast haha.
Heb de stappen gevolgd echter helaas geen succes ermee behaald...

Wat ik toen maar gedaan heb is windows 11 eroverheen en hoe raar het ook is. Op moment dat Windows 11 erop stond en ik in Windows kon inloggen had de zogenaamde "lege/onbekende partitie" gewoon weer een naam me alle inhoud erin....

Het is nu in ieder geval opgelost!
Bedankt voor de hulp en suggesties !
Pagina: 1