Vraag: Hoe kan ik met een Pi 5 en Home Assistant een Home Wizard socket schakelen op basis van zonneopbrengst, met mijn huidige installatie?
Setup:
Ik wil graag mijn Home Wizard sockets automatisch laten schakelen wanneer de zonneopbrengst een bepaalde drempel bereikt, bijvoorbeeld de 1e socket bij 1000W en de 2e socket bij 1600W. Door mijn thuisbatterij wordt de opgewekte energie echter direct opgeslagen en niet aan het net teruggeleverd, wat het moeilijk maakt om deze opbrengst via de Home Wizard te monitoren.
Concrete vraag:
Setup:
- Thuisbatterij: SigEnergy 8kW, met actieve Modbus TCP-poort en slimme modus.
- Zonnepanelen: 4.8 kWh, SolarEdge omvormer gekoppeld aan een SMA SDM630MTC 5K, zichtbaar in de SigEnergy-app.
- Energiemonitoring: Home Wizard P1-meter en energy sockets, API’s actief.
- Nog te bestellen: Home Assistant Pi 5 8GB Kit Pro (bijv. met 8GB RAM, 256GB SSD, USB Zigbee-module). Ik ben nieuw met Home Assistant.
Ik wil graag mijn Home Wizard sockets automatisch laten schakelen wanneer de zonneopbrengst een bepaalde drempel bereikt, bijvoorbeeld de 1e socket bij 1000W en de 2e socket bij 1600W. Door mijn thuisbatterij wordt de opgewekte energie echter direct opgeslagen en niet aan het net teruggeleverd, wat het moeilijk maakt om deze opbrengst via de Home Wizard te monitoren.
Concrete vraag:
- Hoe kan ik de Pi 5 en Home Assistant configureren om de Home Wizard socket op basis van zonneopbrengst te schakelen, ondanks dat deze opbrengst direct naar de batterij gaat en daardoor niet zichtbaar is in de Home Wizard-app?
- Zijn er specifieke integraties of alternatieve oplossingen om de zonneopbrengst via Modbus TCP uit te lezen en dit te koppelen aan de Home Wizard sockets?