HomeWizard socket schakelen op zonneopbrengst Pi 5+thuisaccu

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15:55
Vraag: Hoe kan ik met een Pi 5 en Home Assistant een Home Wizard socket schakelen op basis van zonneopbrengst, met mijn huidige installatie?

Setup:
  • Thuisbatterij: SigEnergy 8kW, met actieve Modbus TCP-poort en slimme modus.
  • Zonnepanelen: 4.8 kWh, SolarEdge omvormer gekoppeld aan een SMA SDM630MTC 5K, zichtbaar in de SigEnergy-app.
  • Energiemonitoring: Home Wizard P1-meter en energy sockets, API’s actief.
  • Nog te bestellen: Home Assistant Pi 5 8GB Kit Pro (bijv. met 8GB RAM, 256GB SSD, USB Zigbee-module). Ik ben nieuw met Home Assistant.
Wens:
Ik wil graag mijn Home Wizard sockets automatisch laten schakelen wanneer de zonneopbrengst een bepaalde drempel bereikt, bijvoorbeeld de 1e socket bij 1000W en de 2e socket bij 1600W. Door mijn thuisbatterij wordt de opgewekte energie echter direct opgeslagen en niet aan het net teruggeleverd, wat het moeilijk maakt om deze opbrengst via de Home Wizard te monitoren.

Concrete vraag:
  1. Hoe kan ik de Pi 5 en Home Assistant configureren om de Home Wizard socket op basis van zonneopbrengst te schakelen, ondanks dat deze opbrengst direct naar de batterij gaat en daardoor niet zichtbaar is in de Home Wizard-app?
  2. Zijn er specifieke integraties of alternatieve oplossingen om de zonneopbrengst via Modbus TCP uit te lezen en dit te koppelen aan de Home Wizard sockets?
Alvast veel dank voor jullie hulp en suggesties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
Ben nieuw in dit forum, moderator indien de plaats van dit topic niet juist mocht zijn gaarne verplaatsen naar juiste passende forum, thanx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-09 18:39
Er is zo te zien een home assistant addon voor je accu:

https://github.com/TypQxQ...ome-Assistant-Integration

Als je die installeert dan krijg je ze to zien ook een charging sensor beschikbaar in home assistant. Dan kan je een automation maken (ruw) 'if sigenergy.charging >= 1000W then trigger socket.toggle'. Maar dat kan je in de UI gewoon in elkaar klikken.

Andere optie zou kunnen zijn een Kwh meter achter je zonnepanelen zetten. Homewizard heeft er eentje (heb 'm zelf ook ;) ).

edit:

Als je home assistant gaat gebruiken kan je alle bronnen daar aan koppelen. Dan ben je niet afhankelijk wat er wel of niet zichtbaar is de app van de een of andere fabrikant. Zo lang er een HA integratie is met het product dat je wilt gebruiken ben je daarna (over het algemeen) helemaal vrij om daar automations mee te maken tussen producten van producent A, B, C, ook als deze producten niet direct onderling met elkaar kunnen praten.

[ Voor 30% gewijzigd door !GN!T!ON op 30-10-2024 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
Dank voor je reactie! Ik heb met HW contact gehad over deze kWh meter, volgens hen kan de socket daar niet aan gekoppeld worden en/of mee schakelen? Heb ik HW niet goed begrepen of is er een misverstand tussen mij en HW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
Heb wel een EnergySaver abo a 12,00 per jaar om sockets te kunnen schakelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !GN!T!ON
duoruvis schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:43:
Dank voor je reactie! Ik heb met HW contact gehad over deze kWh meter, volgens hen kan de socket daar niet aan gekoppeld worden en/of mee schakelen? Heb ik HW niet goed begrepen of is er een misverstand tussen mij en HW?
Ik denk dat ze bedoelen dat dat niet kan met hun eigen app. Home assistant zullen ze vermoed ik geen support op leveren. Zoals gezegd ik heb zelf de kW/h meter ook in de meterkast en drie energy-sockets, die werken al maanden prima :)

Misschien helpt het om wat plaatjes te zien.

De Kw/h meter ziet er zo uit in HA:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RjH5GmHTO-0IomJ6i3VjGrLn4tc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DpbWQJc14rtBqpspOB8jWFtd.png?f=fotoalbum_large

Onder Sensors zie je alle datatypes en waardes die home assistant kan uitlezen. (Dat de onderste sensors greyed out zijn komt omdat ik deze heb uitgeschakeld in home assistant, die kan je met een klik inschakelen, dit betekend niet dat de kW/h meter deze data niet kan aanleveren.)

HA slaat deze data op in zijn eigen database elke x minuten. En op basis van die data worden statistieken, berekeningen en automations verwerkt. Zoals ik al zei, zo lang de data in home assistant zichtbaar is kan je er alles mee. Dat is een van de grote strengths van home assistant, je bent niet meer gebonden aan de wall gardens van fabrikanten.

Energy socket ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pCa1UKJyFjyn0pc-W2hdpc0gRyg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CWGEtQ9OQV7N9gyoCYOxp7KT.png?f=fotoalbum_large

Je ziet dat HA de power consumption van de socket kan uitlezen, en een Controls panel met toggle switch om de socket te schakelen.

Ik kan nu een automation maken en deze twee aan elkaar koppelen. Hieronder een heel simplistic voorbeeld hoe dat er uitziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFK93XHLxSz38inUvDpZJD2NWfU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wem5asV85In2Q9oj9HVnGx6D.png?f=fotoalbum_large

Maar kijkende naar de addon voor je accu die beschikbaar is (die zal ongetwijfeld een sensor hebben of hij aan het laden / ontladen / neutraal is en met welk wattage), heb je die kW/h meter helemaal niet nodig. (Ik gebruik hem zelf vooral omdat ik mijn inverter niet aan het netwerk wil hangen.) er zal waarschijnlijk ook een addon zijn voor je inverter die kan rapporteren wat de actuele opbrengst van je panelen is, status, etc. dat i.c.m. met de P1 meter, die koppelt namelijk ook met HA (heb hem al een jaar of 3 aan mijn HA install hangen). Dan heb je volgens mij sensors op elke plek die je nodig hebt en kan je hele uitgebreide automations maken.

Er zijn waarschijnlijk ook al een berg blueprints en/of addons te vinden die die hele logica al voor je gemaakt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
Bedankt voor je uitgebreide uitleg en de voorbeelden, dit sluit perfect aan bij mijn doelstelling!

Ik volg je advies op om de setup met HA verder te verkennen, ook al lijkt de kWh-meter van HW het voor een beginner zoals ik gemakkelijker te maken. Mijn omvormer is al aan het netwerk gekoppeld, en ik ben benieuwd naar jouw redenen om dat niet te doen?

Dankzij jouw inzichten ga ik de HA Pi 5 bestellen. Ik hoor graag of je nog aanvullende suggesties hebt voor de configuratie die ik voor ogen heb, om deze ook toekomstbestendig te maken.

Achtergrond over mijn project en toepassing: Met de installatie van de thuisbatterij probeer ik zowel terugleverkosten te besparen als het gasverbruik te reduceren, iets waar ik al eerder ervaring mee heb opgedaan. Vorig jaar, vóór de thuisbatterij, heb ik een 400W verwarmingspaneel op de hoofdverwarmingsradiator gemonteerd, dat als soort vloerverwarming functioneert. Deze opstelling resulteerde in 40% gasbesparing in ons huis en een vergelijkbare woning, doordat de CV-ketel lauw retourwater terugkrijgt en de woonkamer langer warm blijft. Met de thuisbatterij heb ik een tweede paneel aan de hoofdverwarming toegevoegd.

Huidige configuratie en automatiseringsdoel: Mijn doel is dat het eerste paneel van 400W automatisch schakelt bij een zonneopbrengst van 1000W (waarbij de rest naar de batterij gaat) en het tweede paneel bij 1600W wordt ingeschakeld. Deze configuratie zou de efficiëntie van mijn zonne- en batterijopslag sterk verhogen.

Volgende stappen: Met jouw advies wil ik Modbus en Home Assistant inzetten voor een fijnmazigere controle over de apparaten. Hoewel ik nieuw ben met deze setup, ga ik dit graag verkennen. Mocht je bereid zijn om hierbij op afstand te helpen, dan waardeer ik dat enorm.

Nogmaals dank voor de inspiratie en hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !GN!T!ON
duoruvis schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:40:
Bedankt voor je uitgebreide uitleg en de voorbeelden, dit sluit perfect aan bij mijn doelstelling!

Ik volg je advies op om de setup met HA verder te verkennen, ook al lijkt de kWh-meter van HW het voor een beginner zoals ik gemakkelijker te maken. Mijn omvormer is al aan het netwerk gekoppeld, en ik ben benieuwd naar jouw redenen om dat niet te doen?
Qua instellen (m.u.v. van het plaatsen van de meter) is het inderdaad makkelijker. wifi koppelen via de app, ding komt direct auto detected in HA en je bent klaar. Maar het is wel een extra apparaat die je strikt gezien niet nodig hebt. Reden dat ik de inverter niet aan het netwerk wil hangen is omdat ik thuis (nog) een standaard plat consumenten netwerk heb en dat ding dus niet kan afschermen van de rest van mijn netwerk/devices.

Met berichten als dit of een search als dit hou ik dat ding liever 'dom'. Maar omdat ik wel wil weten wat mijn eigen opwek is, hoeveel ik zelf verbruik en hoeveel ik terug lever heb ik daarom dus die kWh meter die ik iets meer vertrouw. hoewel het inherente probleem hetzelfde is bij de kWh meter, ik vertrouw de partij alleen meer. (ben wel van plan een gescheiden IoT netwerk aan te leggen binnenkort).
Dankzij jouw inzichten ga ik de HA Pi 5 bestellen. Ik hoor graag of je nog aanvullende suggesties hebt voor de configuratie die ik voor ogen heb, om deze ook toekomstbestendig te maken.
Ik zou vooral gewoon beginnen, doen is de beste leermeester. En niet te bang zijn om het 'verkeerd' te doen. Ik heb mijn installatie zelf meerdere keren opnieuw gedaan, al doende leert men :)
Achtergrond over mijn project en toepassing: Met de installatie van de thuisbatterij probeer ik zowel terugleverkosten te besparen als het gasverbruik te reduceren, iets waar ik al eerder ervaring mee heb opgedaan. Vorig jaar, vóór de thuisbatterij, heb ik een 400W verwarmingspaneel op de hoofdverwarmingsradiator gemonteerd, dat als soort vloerverwarming functioneert. Deze opstelling resulteerde in 40% gasbesparing in ons huis en een vergelijkbare woning, doordat de CV-ketel lauw retourwater terugkrijgt en de woonkamer langer warm blijft. Met de thuisbatterij heb ik een tweede paneel aan de hoofdverwarming toegevoegd.
Weet je zeker dat dit het meest efficient is? Ik heb mij laten vertellen dat je juist een hoge delta (verschil) wilt tussen de aanvoertemperatuur en de retourstemperatuur en dat een lage retour temperatuur beter is voor de efficiëntie van je ketel.

Zie ook hier: https://sdwaterland.nl/20...%20te,60%2D70%C2%B0C%20is.

Elektrisch bijverwarmen snap ik, maar ik twijfel ten zeerste of de plaatsing van je paneel optimaal is en i kvermoed dat als je panelen bij je radiatoren weghaalt je een nog hogere besparing zal zien dan dat ze nu al doen. Then again, I'm no expert.
Huidige configuratie en automatiseringsdoel: Mijn doel is dat het eerste paneel van 400W automatisch schakelt bij een zonneopbrengst van 1000W (waarbij de rest naar de batterij gaat) en het tweede paneel bij 1600W wordt ingeschakeld. Deze configuratie zou de efficiëntie van mijn zonne- en batterijopslag sterk verhogen.

Volgende stappen: Met jouw advies wil ik Modbus en Home Assistant inzetten voor een fijnmazigere controle over de apparaten. Hoewel ik nieuw ben met deze setup, ga ik dit graag verkennen. Mocht je bereid zijn om hierbij op afstand te helpen, dan waardeer ik dat enorm.

Nogmaals dank voor de inspiratie en hulp!
Ik denk dat je alle spullen in huis hebt (als je de pi straks hebt tenminste) om je doelstelling te kunnen bouwen. Je kan o.b.v. andere smartspullen die je hebt nog nadenken of je een zigbee en/of z-wave stick erbij wilt doen, daarmee kan je de losse gateways en kastjes van sommige fabrikanten de deur uit doen en alles direct via HA laten lopen, de mogelijkheden zijn behoorlijk eindeloos.

Ik zou je wel aanraden om home assistant vragen in het smarthome forum te plaatsen. Ik vermoed dat je dan meer reacties krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
Weet je zeker dat dit het meest efficient is? Ik heb mij laten vertellen dat je juist een hoge delta (verschil) wilt tussen de aanvoertemperatuur en de retourstemperatuur en dat een lage retour temperatuur beter is voor de efficiëntie van je ketel.

Het gaat hier om een optische retour: in dit geval de retourleiding van de radiator, die de CV als aanvoertemperatuur ervaart. De CV-ketel is ingesteld op een aanvoertemperatuur van 55 graden, terwijl de panelen op de radiator tot 75 graden opwarmen.

Elektrisch bijverwarmen snap ik, maar ik twijfel ten zeerste of de plaatsing van je paneel optimaal is en ik vermoed dat als je panelen bij je radiatoren weghaalt je een nog hogere besparing zal zien dan dat ze nu al doen. Then again, I'm no expert.

De resultaten tot nu toe wijzen juist op een aanzienlijke besparing, woning 2 verdiepingen totaal 120m2 plus zolder. Het experiment vorig jaar bracht mijn gasverbruik al terug naar 487 m³, en met het tweede paneel komt de geschatte jaarconsumptie op zo'n 331 m³. Dit tweede paneel is nu drie maanden in gebruik waarop deze schatting is gebaseerd.

Ik denk dat je alle spullen in huis hebt (als je de pi straks hebt tenminste) om je doelstelling te kunnen bouwen. Je kan o.b.v. andere smartspullen die je hebt nog nadenken of je een zigbee en/of z-wave stick erbij wilt doen, daarmee kan je de losse gateways en kastjes van sommige fabrikanten de deur uit doen en alles direct via HA laten lopen, de mogelijkheden zijn behoorlijk eindeloos.

Ik denk inderdaad dat ik beide, Zigbee en Z-Wave, erbij neem voor maximale flexibiliteit. Heb je toevallig een aanbeveling voor een Pi 5-leverancier waar je goede ervaringen mee hebt?

Ik zou je wel aanraden om home assistant vragen in het smarthome forum te plaatsen. Ik vermoed dat je dan meer reacties krijgt.

Bedankt voor de tip! Ik ben nieuw op het forum, dus ik ga uitzoeken of ik mijn vraag kan verplaatsen naar het smarthome-forum. Aan de andere kant waardeer ik je hulp enorm, aangezien jij al veel van wat ik wil installeren in gebruik hebt, met vergelijkbare functies. Misschien dat onze uitwisseling ook voor anderen op het smarthome forum waardevol kan zijn.

Heb helaas geen forum handleiding kunnen vinden en de Quickstart geeft geen antwoord op verplaatsingen van vragen naar een ander forum/plaatsingslocatie...

[ Voor 4% gewijzigd door duoruvis op 31-10-2024 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
Opstelling/bevestiging van de 400W panelen aan de radiator

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fGwtwdOsmNwiJoXcqHcRUOUw3vw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2SpC6CSvc5zvFkVa5fk3nUdT.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
Ik ben benieuwd of er hier anderen zijn met ervaring in vergelijkbare setups of met tips voor Zigbee/Z-Wave integratie in HA. Alle input is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
Aangezien er geen nieuwe reacties of suggesties zijn toegevoegd aan mijn forumdraad, heb ik besloten mijn focus te richten op een HomeWizard- en een stand-alone Home Assistant-oplossing om mijn doelstelling praktisch te realiseren. Ik wil graag mijn waardering uitspreken voor alle hulp en informatie die ik van de forumleden heb mogen ontvangen, en in het bijzonder !GN!T!ON bedanken voor zijn waardevolle voorbeelden en inzichten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Zorg er wel voor dat je tussen de schakelmoment een minimale tijd instelt, anders zou het kunnen dat je verbruik bv schommelt rond het 0 punt, net erboven net eronder (of rond je ingestelde grens) waardoor de socket binnen seconden meerdere keren aan/uit gaat schakelen.

Ook wel flapping genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
Bedankt voor je reactie!

Het automation scenario voorkomt dit probleem:
  1. Monitoren van de netto zonne-opbrengst (bruto opbrengst minus momentumverbruik)
  2. Automatisch schakelen van twee verwarmingspanelen, afhankelijk van netto zonne-opbrengst, als volgt:
  • Bij 1000W netto zonne-opbrengst het eerste verwarmingspaneel inschakelen en uitschakelen bij minder dan 500W
  • Bij 1600W netto zonne-opbrengst het tweede verwarmingspaneel inschakelen en uitschakelen bij minder dan 1100W
Suggesties en/of ideeën zijn welkom!

[ Voor 5% gewijzigd door duoruvis op 08-11-2024 16:49 ]

• duoruvis
Navi schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:20:
Zorg er wel voor dat je tussen de schakelmoment een minimale tijd instelt, anders zou het kunnen dat je verbruik bv schommelt rond het 0 punt, net erboven net eronder (of rond je ingestelde grens) waardoor de socket binnen seconden meerdere keren aan/uit gaat schakelen.

Ook wel flapping genoemd.
Nader beschouwd denk ik dat je ws gelijk hebt, schakelen bij 1000W kan binnen enkele tijd overgaan naar een lagere zonopbrengst, de minimale tijd zou dan bv kunnen worden bij 1000W tenminste 5 minuten aan.

• duoruvis
Beste forumleden,

Na grondige overwegingen en diverse contacten met smartware-leveranciers heb ik besloten een Home Assistant op een Raspberry Pi 5 (8GB, met NVMe SSD) aan te schaffen. Ik heb deze besteld via freva.com op Bol.com, inclusief een bedenktijd van 30 dagen.

De eerste installatie verliep verrassend soepel, en ik kon al mijn HomeWizard-apparaten direct terugvinden in het overzicht van Home Assistant. De volgende dag ben ik begonnen met het proberen te integreren van de modbus-functionaliteit, met behulp van de link van !GN!T!ON en de benodigde modbus-aanpassingen. Helaas liep ik al snel tegen een probleem aan: na het invoeren van de modbus-instellingen wilde Home Assistant niet meer opstarten. Na een herstart in de veilige modus werkte alles gelukkig weer.

De komende dagen ga ik opnieuw proberen de modbus-configuratie werkend te krijgen en te zorgen dat het systeem stabiel blijft draaien. Alle tips of ervaringen om modbus succesvol te integreren op een HA Raspberry Pi 5 zijn meer dan welkom! Alvast hartelijk dank voor jullie hulp en suggesties.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Is er een specifieke reden dat je voor een rpi5 bent gegaan ipv bijvoorbeeld een Nuc/chromebox die je voor een appel en een ei van V&A kan plukken?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
Zoals eerder schreef ben ik nieuw op dit forum, in een eerder item heb ik ook gevraagd naar ervaringen van leden met leveranciers, als dit toen werd gemeld had ik dat ook in overweging kunnen nemen, mijn focus was de inspiratie die ik van !NG!N!TION kreeg voor Pi5, gedane zaken nemen geen keer. De 30 dagen bedenktijd gebruik ik alleen als er geen resultaat naar de gewenste setup/toepassing is.

De link daarvan is een eerste poging met als resultaat, VisualStudio geïnstalleerd, de bestanden secret etc. aanpassen en modbus.sigenergy. uploaden (in de doc van de link staat echter niet modus. maar beging met sygenergy. dit gaf 32 foutmeldingen na controle) Binnenkort een 2e poging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
Vandaag Modbus plus PV dashboard werkend geïntegreerd. ToDo automations tbv HW sockets schakelen afhankelijk van zonneopbrengst. Welke taal, script/if-then??? Even !GN!T!ON suggesties teruglezen.

[ Voor 10% gewijzigd door duoruvis op 15-11-2024 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:56

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik had deze even gemist, ik denk dat er meer experts in Smarthome (of DEI) te vinden zijn.
>>SH

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• bigkevx2
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 14:27
Laadpaal vraag.

Ik heb een zogenaamde domme laadpaal, dit is niet meer dan een doos met 3 fasen in en laadkabel 3 fasen uit. Geen enkele logica, paslezers, knoppen of schermen. Alleen een lampje dat gaat branden als er stroom doorheen loopt.

Nu gaat er voor mijn aanstaande bedrijfswagen een Homewizard energiemeter tussen voor de belastingdienst.
So far, so good.
Nu wil ik echter ook zo veel mogelijk zonnenstroom gaan gebruiken voor het laden van de auto.
Volgens mij biedt Homewizard hier met de energysocket een prima product voor maar de vraag is:
Is dit zo te maken dat ik een Contactor (3 fasen) kan plaatsen die ik voed met de Energysocket?
Dus op het moment dat de Socket weet dat er voldoende PV opbrengst is dat hij stroom doorlaat aan de Contactor die vervolgens het 3 fasen cirquit sluit waarmee mijn domme laadpaal stroom gaat leveren?

Denk ik nu hele domme dingen of is dit juist een nice workaround voor de veeeeeeel te complexe en dure commerciele alternatieven?

• duoruvis
Van laadpalen weet ik niets. Een HW socket is een 1-fase schakelbare stopcontact Max. 3680W (16A), Continu: 2760W (12A), daarin past denk ik geen 3-fase plug. Met HA en HW ben ik wel zover dat ik sockets kan schakelen maar schakel-automations zijn me nog niet gelukt. Succes verder met je zoektocht naar jouw oplossing(en)!

• bigkevx2
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 14:27
duoruvis schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:19:
Van laadpalen weet ik niets. Een HW socket is een 1-fase schakelbare stopcontact Max. 3680W (16A), Continu: 2760W (12A), daarin past denk ik geen 3-fase plug. Met HA en HW ben ik wel zover dat ik sockets kan schakelen maar schakel-automations zijn me nog niet gelukt. Succes verder met je zoektocht naar jouw oplossing(en)!
Het idee is ook niet om daar direct 3 fasen in te pluggen, Dat kan gewoonweg niet.
Wat wel kan is een contactor (een zwaar relais) ertussen te zetten waarbij de drie fasen worden onderbroken door de contactor. Geef je vervolgens de contactor een puls, dus stroom, dan sluit hij het circuit en gaat er stroom lopen als er een consument aan de kabel hangt.
Haal je de stroom weg, dan zal de spoel zonder spanning vallen en de veer uitveren waarbij de contacten verbroken worden.
Dit lijkt mij via de socket dus goed mogelijk omdat deze de puls kan sturen.
Laat duidelijk zijn dat ik een groot logisch denkvermogen heb maar geen electrician ben.

• duoruvis
Ik begrijp dat je net als ik een 'out of the box' denker bent? Helaas ben ik ook geen elektricien, je theorie gaat boven mijn box...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
Automatiseren van HomeWizard Sockets met Home Assistant: mijn ervaring en aanpak
Na wat experimenteren ben ik erin geslaagd om twee verwarmingspanelen van 400W te automatiseren via Home Assistant (HA) en HomeWizard-sockets. In dit bericht deel ik mijn werkwijze en hoop ik feedback te ontvangen om mijn automations te verbeteren.
Uitgangspunt: efficiëntie en zonneopbrengst benutten
Mijn oorspronkelijke idee was om de PV-opbrengst direct als trigger te gebruiken. Dit bleek in de praktijk lastig, omdat het huishoudelijk verbruik sterk fluctueert door apparaten zoals de stofzuiger, wasmachine en TV. Daarom heb ik besloten om de charge/discharge (c/d)-waarde van mijn thuisbatterij te gebruiken als indicator (saldo zonneopbrengst minus verbruik).
Bovendien wil ik bewust geen dynamisch energiecontract vanwege negatieve recensies. Mijn doel is om met mijn PV- en batterijinstallatie zowel terugleverkosten te vermijden als gas te besparen. In plaats van de batterij volledig op te laden, richt ik me op het verwarmen van de woning, wat automatisch leidt tot een efficiëntere energiebalans en lagere gasrekening.
Hieronder leg ik stap voor stap mijn automations uit:

Automation 1: Heather 1 inschakelen via socket H1
Trigger:
De batterijlading is meer dan 6%
De c/d-waarde is groter dan 0,4 kW
Socket H1 staat uit
Actie:
H1 wordt ingeschakeld.
Redenering:
Door pas vanaf 6% batterijlading te starten en een minimale c/d-waarde van 0,4 kW te eisen, zorg ik ervoor dat Heather 1 alleen aangaat bij voldoende zonneopbrengst.

Automation 2: Heather 1 uitschakelen via socket H1
Trigger:
De batterijlading zakt onder 6%
Socket H1 staat aan
Actie:
H1 wordt uitgeschakeld.
Scenario:
De batterijlading daalt nooit onder 5%. Dit betekent dat zodra de batterij 6% bereikt en Heather 1 inschakelt, er een buffer is voordat de uitschakel-automation actief wordt. Dit voorkomt onnodig schakelen.

Automation 3: Heather 2 inschakelen via socket H2
Trigger:
H1 staat aan
De batterijlading is meer dan 7%
De c/d-waarde is groter dan 0,4 kW
Actie:
H2 wordt ingeschakeld.
Scenario:
Als H1 al aanstaat en de batterij verder oplaadt naar 7%, dan is het aannemelijk dat er voldoende zonneopbrengst is om Heather 2 in te schakelen.

Automation 4: Heather 2 uitschakelen via socket H2
Trigger:
H1 staat aan
De batterijlading zakt onder 6,8%
De c/d-waarde is lager dan 0,4 kW
Actie:
H2 wordt uitgeschakeld.
Scenario:
Dit volgt logisch uit het gedrag van de batterij en voorkomt dat H2 onnodig blijft aanstaan bij onvoldoende opbrengst.

Kostte teveel tijd om opmaak Bold, inspringen etc in de tekst te krijgen...

[ Voor 36% gewijzigd door duoruvis op 26-11-2024 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
Feedback en optimalisatie
Ik ben een beginner met HA en heb slechts beperkte ervaring in het programmeren van automations. Mogelijk kunnen mijn automations efficiënter of slimmer worden ingericht. Ik sta open voor zowel kritische als positieve feedback en zou graag horen welke verbeteringen jullie kunnen voorstellen.

Heeft iemand bijvoorbeeld ervaring met het optimaliseren van vergelijkbare setups, of ideeën om pieken en dalen in de c/d-waarde beter te hanteren?

• duoruvis
Dit topic wordt goed gevolgd, met op dit moment al 758 keer gelezen. Hoewel ik nog weinig reacties heb ontvangen, blijf ik optimistisch en hoop ik dat er toch iemand bereid is zijn of haar inzichten te delen. Als beginner probeer ik een efficiënte setup te realiseren, en feedback van ervaren programmeurs zou hierbij ontzettend waardevol zijn.
Ondertussen ben ik verder gegaan met het verbeteren van mijn automations, niet omdat ze niet functioneren, maar omdat er altijd ruimte is voor optimalisatie. Om het concreet te maken, deel ik hieronder mijn aangepaste YAML-configuratie voor het inschakelen van H1:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
alias: H1 AAN >6% EN H1 UIT
description: H1 AAN >6% EN H1 UIT
triggers:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.sigen_ess_battery_soc
conditions:
  - condition: device
    type: is_off
    device_id: 0axxx
    entity_id: 72exxx
    domain: switch
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.sigen_ess_battery_soc
    above: 6
actions:
  - type: turn_on
    device_id: 0axxx
    entity_id: 72exxx
    domain: switch
mode: single

Een vraag die ik hierbij heb:
Zoals te zien is in het YAML-bestand, heb ik de ID’s afgekort. Is dit een verstandige keuze of introduceer ik hiermee mogelijk problemen, bijvoorbeeld met debugging of veiligheid? Ik hoor graag jullie mening hierover!
Pagina: 1