Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjallo
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-05 08:48
Ik ben recent verhuist naar een relatief nieuw 1 slaapkamer appartement wat ik huur (+/- 40 m2 woonoppvervlakkte, dan heb ik het over woon + slaapkamer, apt is in 2009 opgeleverd). Al mijn ramen zitten op het zuiden, en ik merk nu al dat het overdag gewoon heel erg warm wordt met alle ramen dicht (cq. als ik niet thuis ben), ik heb de CV ketel op 15 graden staan, maar met de zon van de afgelopen week wordt het binnen (mits ik de ramen dichtlaat en de gordijnen open) gewoon nu al 23-24 graden, ik heb zelfs al mijn radiator echt dichtgedraaid, omdat ik dacht dat het hier nog aan had kunnen liggen, niet dus.

Radiator wordt trouwens ook echt pas warm als ik mijn CV instel op 25c (dus boven ambient), radiator lijkt dus te verwarmen/koelen op basis van CV, dus radiator open/dichtdraaien zou in principe niets moeten uitmaken, toch?

Nu valt het gelukkig allemaal nog mee, en valt binnen alles lekker snel af te koelen door even de ramen open te zetten, maar ik ben een beetje huiverig voor de zomer. Ik zit zelf graag namelijk met de ramen op een kier open als ik thuis werk, ik houd gewoon best wel van frisse licht. Nu weet ik dat je dit in de zomer eigenlijk niet moet doen in verband met de hitte die je dan binnen laat. Lang verhaal kort, ik ben nu de vraag nog wat lager is voor alle aircos etc. aan het kijken wat ik het beste kan door voor hitte preventie in de zomer.

Ik woon zelf op de 5e verdieping, dus externe zonnewering wordt lastig, ik heb zelf nu voor de ramen van de slaapkamer dikke, verduisterende gordijnen hangen, ik weet niet of dit de isolatie ten goede of slechte komt, deze zouden namelijk zomers overdag prima dicht kunnen blijven. In de woonkamer hangen relatief dunne gordijnen, net genoeg zodat je niet naar binnen kan kijken.

Ik heb al her en der gelezen over mobiele aircos, aangezien een mini-split helaas voor mij geen optie is, ik weet niet of jullie hier ervaringen mee hebben en hoe de techniek/kosten hiervan tegenwoordig zijn. Ik lees namelijk vooral dat het veel stroom verbruikt en eigenlijk geen resultaten opleverd, maar de meeste van deze threads komen wel uit 2020/21, ik weet niet wat er in de tussentijd is veranderd.

Omdat bovenstaande dus schijnbaar geen goede (economische) optie is, ben ik aan het kijken wat dan wel, ik lees in ieder geval veel goeds over gewoon een ventilator, maar ik ben ook benieuwd wat er eventueel kan gedaan worden om het nog wel lekker overdag een beetje te ventileren, zeker met het thuiswerken in het achterhoofd. Zou interne zonnewering bijvoorbeeld een optie zijn, en zo ja wat dan?

Ik zou er best wel wat geld aan willen uitgeven (1k ofzo), maar het liefst natuurlijk zo min mogelijk :P

TL;DR;

Ik ben opzoek naar een manier om mijn relatief kleine huur appartement relatief koel te houden in de zomer, mini-split is geen oplossing, mobiele airco non-rendabel(?) Ik heb zelf weinig kennis op dit gebied, ik probeer zo veel mogelijk zelf te googelen, maar ik weet gewoon nog niet zo goed waar ik moet beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:10
Gezien het huur is ben je vrij afhankelijk van de verhuurder, maar je kan kijken of je die kan overtuigen dat zonwering aan de buitenzijde een nuttige toevoeging is (al dan niet tegen een kleine huurverhoging).

Anders zou ik kijken naar zonwerende folie voor op het raam aan de buitenzijde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:57

Aardedraadje

Met kabelschoen

Het probleem met mobiele airco's is dat zo over het algemeen alléén een afvoerslang hebben. Ze creëren dus onderdruk en zuigen daarmee warme lucht aan, net zo hard als ze de lucht lokaal koelen.

Maar je kunt ze aanpassen zodat de aangezogen lucht voor de condenser óók van buiten komt. Je hangt dan een aanvoer én afvoer naar buiten. Daarmee werkt hij veel efficiënter.

Edit: linkje toegevoegd naar het topic dat ik bedoelde.

[ Voor 15% gewijzigd door Aardedraadje op 29-10-2024 15:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Aardedraadje schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:34:
Het probleem met mobiele airco's is dat zo over het algemeen alléén een afvoerslang hebben. Ze creëren dus onderdruk en zuigen daarmee warme lucht aan, net zo hard als ze de lucht lokaal koelen.

Maar je kunt ze aanpassen zodat de aangezogen lucht voor de verdamper óók van buiten komt. Je hangt dan een aanvoer én afvoer naar buiten. Daarmee werkt hij veel efficiënter.

Edit: linkje toegevoegd naar het topic dat ik bedoelde.
In Europa bestaan er weinig mobiele airco's die standaard al aan- en afzuiging hebben. Alleen de Inventum AC127WSET voldoet hieraan. Dus dit model is het overwegen waard als je niet zelf wil knutselen.

Maar je wil ook graag de zon buitenhouden. Voor warmte buiten houden doen gordijnen toch wel erg weinig, als de warmte van de zon eenmaal binnen is dan wordt het gewoon warm binnen - zeker in een goed geïsoleerde woning. Daarvoor presteren een luifel/rolluiken het beste, gevolgd door screens en daarachter weer zonwerende folie (buitenzijde, NIET binnen!).

In geval van een huurwoning kan je eventueel zonweringdoeken met zuignappen overwegen. Deze worden aan de buitenzijde van het raam gemonteerd tijdens de zomer, en kunnen voor de overige seizoenen verwijderd worden.

Ik zou persoonlijk altijd proberen eerst opwarming te voorkomen (zonwering) en pas daarna overgaan op actieve koeling (airco). Maarja, zonwering is vaak prijzig terwijl (mobiele) airco's goedkoper zijn..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

Als je nu al zo'n warmte last hebt ga je het met een mobiele airco niet bolwerken.

Dus screens aan de buitenzijde zal je enige redding kunnen zijn.

Anders stoom je de tent uit van de zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterdepeer
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15-05 13:29
Screens zijn een goede oplossing, als dat vanuit bijv de VVE lastig is kun je ook zonwerend folie overwegen. Wij hebben dat bij ons kantoor laten plaatsen, 1 kantoor waar we weinig gebruik van maken is niet beplakt. En daar is het zo 5 graden warmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjallo
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-05 08:48
peterdepeer schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:00:
Screens zijn een goede oplossing, als dat vanuit bijv de VVE lastig is kun je ook zonwerend folie overwegen. Wij hebben dat bij ons kantoor laten plaatsen, 1 kantoor waar we weinig gebruik van maken is niet beplakt. En daar is het zo 5 graden warmer.
Zonwerend folie zit dan aan de binnenzijde van een raam toch?

Ik ben namelijk bang dat ik niet echt makkelijk folie aan de buitenkant van de ramen kan plaatsen, ik heb namelijk een frans balkon (de deur die daar inzit is wel weer lekker makkelijk natuurlijk), en aan aan de andere kamt van de kamer een klein raampje, maar dan heb ik nog 2.8m breed aan raam dat niet te openen is, en waar ik eigenlijk alleen bij kan vanuit dat kleine raampje, alleen de eerste meter daarvan is dan eigenlijk dus bereikbaar vanuit de binnenkant.

Ik vraag me trouwens wel af, aangezien we een algemeen 'luchtcirculatiesysteem' hebben (weet niet zo goed hoe ik het moet noemen), of dit eventueel nog helpt in de zomer, zijn geen grote aircoroosters, lijken meer op wat je ook in de badkamer hebt hangen tegen de luchtvochtigheid, wellicht dat dit nog koelt in de zomer.

EDIT: https://www.amazon.nl/Ven...ngafdekking/dp/B0BGSYNTDJ zoiets zitten er twee van in, ik gok dat ze hiero 200mm in diameter zijn

[ Voor 22% gewijzigd door tjallo op 29-10-2024 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Voor die laatste: als er een WTW achter hangt, zal het misschien een héél klein beetje doen in je temperatuur, maar dan heb je het over een enkele graad denk ik. Die dingen zijn niet bedoeld om te koelen. Als het een mechanische afzuiging is, doet ie helemaal niks qua afkoelen, zal eerder nog warmere lucht van buiten aanzuigen.

Folie op de binnenkant kan volgens mij niet, dan ga je de buitenste glasplaat opwarmen en de binnenste warmt niet mee op; je ruit kan daardoor kapot gaan. Althans, volgens mijn glasboer.

Liefst wil je buiten iets doen. Als dat echt niet kan, dan kun je eventueel nog witte doeken strak tegen je raam hangen aan de binnenkant. Daarmee hou je de zonstraling buiten, en het temperatuurverschil tussen je ruiten is niet groot genoeg om problemen te verzoorzaken.

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Al contact gehad met de verhuurder of medebewoners?
Je zal niet de enige zijn in dat complex met alle ramen op het zuiden.
Met genoeg medestanders voor het laten aanbrengen van buitenzonwering (eigenlijk het enige wat wel werkt) sta je sterker. Sowieso zijn sommige woningbouwverenigingen al bezig om na te denken hoe om te gaan met klimaatverandering en de daarbij horende hittegolven.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:10
tjallo schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:04:
[...]

Zonwerend folie zit dan aan de binnenzijde van een raam toch?
Zonwerende folie aan de binnenkant van een raam is onhandig, dat kan voor thermische breuken zorgen als je HR++ glas hebt. Staat zeer waarschijnlijk benoemd in je huurcontract.
Pagina: 1